Kersti2 Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Har sedan ca. fem år en irriterande sveda i munnen. Ibland mer ibland mindre. Det hjälper om jag tuggar tuggummi, då känns det inte lika mycket. Har talat med min tandläkare och läkare om det, men de har inga råd att komma med. Började äta LCHF efter att jag fick det, men det hjälper inte. Tar kosttillskott omega3, magnesium och d-vitamin sen några år tillbaka. Kan det vara något annat som fattas i min kropp? Har även hypothyreos och äter levaxin. Någon som har ett råd? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Några andra symptom i mun/svalg/mage? T ex karies, sura uppstötningar, förstoppning?Något som borde vara riskfritt att prova är att borsta, skölja och gurgla med kokosolja morgon och kväll. Och skippa alla munhygienartiklar som tandkräm, munskölj och tuggummi då de bl a kan störa mun- och tarmfloran. Störd flora kan ge förutsättningar för angrepp av bakterier eller svamp.Man kan också prova skölja med dekokt av oregano. Eller vatten med lite bikarbonat.Jag har ju ingen detaljerad bild av din situation eller vad du redan provat, så ta mina idéer för vad de är. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Äter du någon form av gluten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Sveda på tungan / i munnen brukar vara ett typiskt symtom på B-vitaminbrist. Har man kollat det på dig? Om inte så ska du genast få försöka ta dom proverna. Underfunktion på sköldkörteln kan också ge tungsveda, har du rätt Levaxindos? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Har själv haft problem med sveda i munnen och då främst på tungan som blir illröd och spricker upp, det känns som man bränt sig på för varm dryck. Och det började efter att jag startade äta LCHF . På mig började det med en otrolig torrhet i munnen som antagligen berodde på en stressituation för att sen övergå till en brännande känsla. Fann då något som heter Burning mouth syndrom som kvinnor i klimakteriet kan råka ut för. Det var ingen rolig läsning. Men det är svårt att få grepp om vad det beror på. Ingen läkare eller tandläkare hade något bra förslag. Efter mycket "sveda och värk" har jag kommit på en del saker som förvärrar. Rödvin , lakritsrot, stark kakao, heta drycker. Men när jag helt slutade med tandkräm så blev det bättre på stört. Jag har använt en med tea tree i och trott att det var bra, men icke. Numera borstar jag tänderna med vatten eller kokosolja och använder bettskena på natten för att inte pressa tungan mot gommen. Tillskott som havtornsolja tror jag också har hjälpt mig. Hoppas du finner något som kan hjälpa dig 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Jag fick antibiotika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena jansson Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Jag började äta levaxin för ca 1,1/2 månad sedan och kände på en gång att det hände något i min mun. Det började vätska sig så som om jag hade en sur godis i munnen. Efter att jag hade lämnat nya prover och skulle öka min dos till 125 blev det ännu värre i min mun. Tungan kändes som om den var i vägen och så började det svid på den och i gomen. Jag pratade med min läkare och gick tillbaka till 100 igen. I går hade jag sådana besvär i min mun så jag håller på att bli galen så jag gick till akuten. Jag ville se om det kanske var svamp, men läkaren skickade hem mig och sa att det inte var svamp eller någon biverkning på levaxin. Nu tog jag saken i egna händer och slutade med levaxinet och ska se om det blir bättre i minnen. ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 1 timme sedan, Helena jansson sade: Jag ville se om det kanske var svamp, men läkaren skickade hem mig och sa att det inte var svamp eller någon biverkning på levaxin. Nu tog jag saken i egna händer och slutade med levaxinet och ska se om det blir bättre i minnen. ? Det är ju så himla trist att man ska behöva prova sig fram själv och inte få hjälp. Berätta gärna hur det går, både med munnen och sköldkörteln. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agge Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Jag började äta Levaxin för 11dagar sedan, men redan dag 5 fick jag en brännande känsla i munnen, uppe i gommen som när man skållat sej, eller ätit surgodis så man kände sej flådd.Tänkte först att jag druckit kaffet för hett, men kunde inte komma ihåg att jag bränt mej på det. Dagen efter gjorde det ont i ett större område i gommen, och ytterligare en dag senare kunde jag knappt stoppa mat i munnen, och när det inte blev bättre dagen efter kunde jag med säkerhet dra slutsatsen att det berodde på Levaxinen. Jag slutade omedelbart med det, och nu, 3 dagar senare har symptomen nästan försvunnit.Och jag tog alltså bara minidosen 25 mikrogram 1 gång om dagen. Fy för Levaxin! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Jag har ingen erfarenhet av Levaxin men det verkar ju som det kan vara en orsak. Om du är i klimakterieåldern så kan torra slemhinnor vara inblandat. Jag fick sveda i munnen förut de gånger jag hade fastat ett dygn och åt första målet efter fastan. Då slutade jag med fluortandkräm(bakteriedödande) o munskölj och sedan dess får jag ingen sveda i munnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts