Popular Post Syster Posted October 20, 2016 Popular Post Share Posted October 20, 2016 Jag var verkligen skitarg, sen mer arg bara, och nu har det gått över i skrattblandad gråt Min dotter och hennes kompis travade iväg till skolsköterskan idag, varav kompisen skulle be om vegankost och dottern LCHF- kost. Ja, ni kan ju räkna ut resten själv förmodligen . . . Men för de som vill läsa vidare så kan jag ju då berätta att vegankosten var det inga som helst problem att få, bara en liten föreläsning om vad som man ska tänka på vid ett sådant kostval. LCHF? Ja, svaret var att "jag tycker inte att du ska äta en sådan kost, det är förmodligen farligt, det har haft sådan dålig publicitet, och det är inte bra för blodfetterna" Köket var tydligen tvungen att kontaktas Min dotter kontaktade köket själv, där svaret blev "då måste du ha läkarintyg på någon sjukdom" Jaha, vad är detta? Nu vet jag ju att det är så här, men ändå, hur inskränkt och dum får man vara egentligen på en skala 1-10? 10 i de fall där det gäller kost tror jag. Nu spelar det egentligen ingen roll, dottern äter det som är hyfsat bra ändå, och struntar i det andra, men PRINCIPEN och okunskapen, hur länge ska den få fortgå? 24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skymning Posted October 20, 2016 Popular Post Share Posted October 20, 2016 Dålig publicitet... Det är ju tur att skolsköterskan vet var hon ska hämta sin information. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Jag förstår hur du känner. Det spelar ingen roll om det är i skolan eller konferenslunch - vegan/vegetasikt är alltid accepterat men LCHF blir (nästan) aldrig hörsammat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Försök med ketogen kost alternativt paleokost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Ja, LCHF har i vissa kretsar en dålig klang. Ketogen kost låter mer vetenskapligt. Paleo kanske är lite i linje med vegetarian/vegan för den som inget begrip'. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Man får specialkost av religiösa skäl, medicinska skäl och om man är vegetarian. Man undrar om vegetarianism är religion eller sjukdom? Är det inte ett livsstilsval precis som LCHF ? Varför är det då prioriterat framför andra livsstilsval ? Ketogen kost har visat sig lämplig vid bla. olika sjukdomar och för viktnedgång. Att göra LCHF till en religion är väl inte på kartan, men det finns belackare av LCHF som tycker att det är en religion .. Dessbättre tycker i alla fall jag att det är lätt att äta LCHF i vanliga lunchmatsalar där man får plocka själv men jag inser att det nog inte är lika lätt i skolan. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Till vår dotter var det inte några problem med just skolan.. däremot blev maten allt annat än LCHF, för jag menar visst är redda såser på mjöl LCHF.. och typ morötter?? Vi tröttnade och skickade med matlådor, och det blev ju dessvärre inte hållbart i längden.. så nu uppmanar vi henne att försöka göra bra val i skolan, och är mer uppmärksamma på vad hon äter hemma.. Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Låter mycket förnuftigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Det är väl så att det är, anses, billigare med vegansk och vegetarisk kost? Lite allmännyttigt till och med. Att välja LCHF är ju som att bara ta pålägget på mackan. Ett outhärdligt brott emot jantelagen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Skolmaten är ofta problematisk vare sig man får igenom sitt kostval eller ej. Vegankost är troligtvis inte särskilt näringstät heller och förstår inte den som planerar skolmaten begreppet bra mat då blir det fel oavsett. Hur mycket näringslära har en skolsköterska i sin utbildning och hur stor förståelse ger det för hur de olika makronutrienterna behandlas av kroppen. Troligen är sköterskan fast i kaloriträsket där alla kalorier är jämställda förutom kanske rent socker och kött som är dåligt, framför allt på måndagar eftersom de ska vara köttfria Jag förstår inte varför skolor/dagcentraler och andra vårdinrättningar inte kan servera rena proteinkällor som kött, fisk, ägg, tofu, soya mm och sedan ha salladsbuffé och varma grönsaker och låta kunden själv komponera ihop. En kött sort, en fisksort och en veganvänlig protein varje dag. Bröd och pålägg för den som önskar och smör och margarin. Vill man servera köttbullar så får man väl se till att de är gluten och laktosfria. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Det är bedrövligt med skolmaten har hand om en diabetiker hon får inte särskild kost men andra som väljer kost går det bra. När det serveras vego mat får hon inte protein och blodsockret svajar hela dagen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted October 23, 2016 Popular Post Share Posted October 23, 2016 Det är så himla "fint" att vara vegetarian och ännu "finare" att vara vegan. Genom att inte äta kött visar man att man bryr sig om världen och de som ska ta över världen efter oss nu levande. Det finns inget så skönt som att känna sig som en god människa. Goda människor och deras avsikter måste man bejaka. Att undvika kött och mat som kommer från djur visar man att man är helt igenom PK - man är antirasist, feminist, tänker på miljön och sina medmänniskor. Att äta kött visar motsatsen. Min sammanfattning om varför veganer och vegetarianer är så accepterade och glorifierade. Och varför folk som äter enligt LCHF inte är det. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Imorse frågade min nioårige son om han kunde få med sig extra salt till skolan, utöver det på avokadon till "fruktstunden". Han förklarade missnöjt att maten är väldigt saltfattig och att de inte har salt eller andra bordskryddor i matsalen. Jag fyllde genast en påse med salt, han la den i fickan och traskade nöjd iväg till skolan. Det är fullkomligt bedrövligt att de inte har bordskryddor, inte ens salt som är så viktigt för fysiska och mentala välmåendet. Det är ju självklart att vi vuxna ska ha tillgång till bordskryddor när vi lunchar, och det borde vara lika själklart för barnen såväl hemma som i skolan. Så jag har nu skrivit mail kommunens skolmatstjohejsan. Väntar spänt på deras respons. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Jag tror jag vet vad svaret blir, Xiro... där ute är det ju fortfarande livsfarligt att äta salt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Ni kan nog föreställa er hur jag kände när jag fick detta svar: "Jag heter --- och jobbar som sektionschef i område: ---, dit ---skolan tillhör. Eftersom saltintaget i Sverige är högre än rekommenderat skulle det gå emot våra nationella näringsrekommendationer att låta eleverna salta extra på maten. Att detektera salt smak är en vanesak och det är då hälsomässigt fördelaktigt att minska på saltet utanför skolan hellre än att öka på mängden i skolan. http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/syna-saltet/halften-vore-nog/ (Skolrestauranger använder jodberikat salt.) ---skolans kök tillagar mat på plats, från grunden, förutom när styckevaror serveras. Köket är även nominerat till White Guide Junior 2017. " Alltså bla bla bla från någon som inte verkar ha en aning om hur fel detta är. Det blir en utmaning att bemöta det svaret... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 Ni kan nog föreställa er hur jag kände när jag fick detta svar: "Jag heter --- och jobbar som sektionschef i område: ---, dit ---skolan tillhör. Eftersom saltintaget i Sverige är högre än rekommenderat skulle det gå emot våra nationella näringsrekommendationer att låta eleverna salta extra på maten. Att detektera salt smak är en vanesak och det är då hälsomässigt fördelaktigt att minska på saltet utanför skolan hellre än att öka på mängden i skolan. http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/syna-saltet/halften-vore-nog/ (Skolrestauranger använder jodberikat salt.) ---skolans kök tillagar mat på plats, från grunden, förutom när styckevaror serveras. Köket är även nominerat till White Guide Junior 2017. " Alltså bla bla bla från någon som inte verkar ha en aning om hur fel detta är. Det blir en utmaning att bemöta det svaret... Ja . . . alltså, vad gör man, vad säger man? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Som väntat, Inez hade rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Ja tyvärr. Fick dock mail från en lärare och rektor som håller på att kolla upp detta. Kan ju inte vara kul med pedagogisk lunch utan bordskryddor... Finns en gnutta hopp Jag letar efter en metastudie på salt, där man kom fram till en j-kurva - väldigt dåligt att äta pyttelite salt, och bra att äta fritt utan restriktion (brukar bli rätt av sig själv då). Jag hittar inte den, tips någon? Går dock bra med vilken artikel som helst, med kvalitet och utan saltskräck. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Det fanns på Kostdemokratis sida för nåt år sedan. Vilken kvalitet det är på dem vet jag inte riktigt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Jag hittade en krönika på kurera.se häromdagen om salt. Tyvärr innehåller den inga referenser eller länkar till studier. Se också gärna Jerry Brännmyrs svar till två professorer som kritiserade hans krönika. http://kurera.se/for-lite-salt-ger-dig-hogt-blodtryck/ Tillägg: Se också Ann Fernholms blogg, 19/5 2015. Där refererar hon till olika studier om salt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts