Jump to content

Alltså . . . vad gör man, vad säger man?

Syster

Recommended Posts

Man får specialkost av religiösa skäl, medicinska skäl och om man är vegetarian. Man undrar om vegetarianism är religion eller sjukdom? Är det inte ett livsstilsval precis som LCHF ? Varför är det då prioriterat framför andra livsstilsval ?

Ketogen kost har visat sig lämplig vid bla. olika sjukdomar och för viktnedgång. 

Att göra LCHF till en religion är väl inte på kartan, men det finns belackare av LCHF som tycker att det är en religion ..

Dessbättre tycker i alla fall jag att det är lätt att äta LCHF i vanliga lunchmatsalar där man får plocka själv men jag inser att det nog inte är lika lätt i skolan.

B)

• Like 6

Till vår dotter var det inte några problem med just skolan.. däremot blev maten allt annat än LCHF, för jag menar visst är redda såser på mjöl LCHF.. och typ morötter??

Vi tröttnade och skickade med matlådor, och det blev ju dessvärre inte hållbart i längden.. så nu uppmanar vi henne att försöka göra bra val i skolan, och är mer uppmärksamma på vad hon äter hemma..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 4

Skolmaten är ofta problematisk vare sig man får igenom sitt kostval eller ej. Vegankost är troligtvis inte särskilt näringstät heller och förstår inte den som planerar skolmaten begreppet bra mat då blir det fel oavsett. Hur mycket näringslära har en skolsköterska i sin utbildning och hur stor förståelse ger det för hur de olika makronutrienterna behandlas av kroppen. Troligen är sköterskan fast i kaloriträsket där alla kalorier är jämställda förutom kanske rent socker och kött som är dåligt, framför allt på måndagar eftersom de ska vara köttfria  :)

Jag förstår inte varför skolor/dagcentraler och andra vårdinrättningar inte kan servera rena proteinkällor som kött, fisk, ägg, tofu, soya mm och sedan ha salladsbuffé och varma grönsaker och låta kunden själv komponera ihop. En kött sort, en fisksort och en veganvänlig protein varje dag. Bröd och pålägg för den som önskar och smör och margarin. Vill man servera köttbullar så får man väl se till att de är gluten och laktosfria.

• Like 7

• 4 weeks later...

Imorse frågade min nioårige son om han kunde få med sig extra salt till skolan, utöver det på avokadon till "fruktstunden". Han förklarade missnöjt att maten är väldigt saltfattig och att de inte har salt eller andra bordskryddor i matsalen. Jag fyllde genast en påse med salt, han la den i fickan och traskade nöjd iväg till skolan.

Det är fullkomligt bedrövligt att de inte har bordskryddor, inte ens salt som är så viktigt för fysiska och mentala välmåendet. Det är ju självklart att vi vuxna ska ha tillgång till bordskryddor när vi lunchar, och det borde vara lika själklart för barnen såväl hemma som i skolan. Så jag har nu skrivit mail kommunens skolmatstjohejsan. Väntar spänt på deras respons.

• Like 4

Ni kan nog föreställa er hur jag kände när jag fick detta svar:

"Jag heter --- och jobbar som sektionschef i område: ---, dit ---skolan tillhör.

Eftersom saltintaget i Sverige är högre än rekommenderat skulle det gå emot våra nationella näringsrekommendationer att låta eleverna salta extra på maten. Att detektera salt smak är en vanesak och det är då hälsomässigt fördelaktigt att minska på saltet utanför skolan hellre än att öka på mängden i skolan.

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/syna-saltet/halften-vore-nog/

(Skolrestauranger använder jodberikat salt.)

---skolans kök tillagar mat på plats, från grunden, förutom när styckevaror serveras. Köket är även nominerat till White Guide Junior 2017. "

Alltså bla bla bla från någon som inte verkar ha en aning om hur fel detta är. Det blir en utmaning att bemöta det svaret...

• Like 5

Ni kan nog föreställa er hur jag kände när jag fick detta svar:

"Jag heter --- och jobbar som sektionschef i område: ---, dit ---skolan tillhör.

Eftersom saltintaget i Sverige är högre än rekommenderat skulle det gå emot våra nationella näringsrekommendationer att låta eleverna salta extra på maten. Att detektera salt smak är en vanesak och det är då hälsomässigt fördelaktigt att minska på saltet utanför skolan hellre än att öka på mängden i skolan.

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/syna-saltet/halften-vore-nog/

(Skolrestauranger använder jodberikat salt.)

---skolans kök tillagar mat på plats, från grunden, förutom när styckevaror serveras. Köket är även nominerat till White Guide Junior 2017. "

Alltså bla bla bla från någon som inte verkar ha en aning om hur fel detta är. Det blir en utmaning att bemöta det svaret...

Ja . . . alltså, vad gör man, vad säger man?    :angry:  :huh:  :o

• Like 4

Ja tyvärr. Fick dock mail från en lärare och rektor som håller på att kolla upp detta. Kan ju inte vara kul med pedagogisk lunch utan bordskryddor... Finns en gnutta hopp :)

Jag letar efter en metastudie på salt, där man kom fram till en j-kurva - väldigt dåligt att äta pyttelite salt, och bra att äta fritt utan restriktion (brukar bli rätt av sig själv då). Jag hittar inte den, tips någon? Går dock bra med vilken artikel som helst, med kvalitet och utan saltskräck.

• Like 2

Jag hittade en krönika på kurera.se häromdagen om salt. Tyvärr innehåller den inga referenser eller länkar till studier. Se också gärna Jerry Brännmyrs svar till två professorer som kritiserade hans krönika.

http://kurera.se/for-lite-salt-ger-dig-hogt-blodtryck/

Tillägg: Se också Ann Fernholms blogg, 19/5 2015. Där refererar hon till olika studier om salt.

• Like 2