Jump to content

Andra länder

BritHa

Recommended Posts

Jag läser ofta och gärna om vårt ämne i sajter från andra länder. 

Vill gärna visa på denna länk:  (obs jag vill ej göra reklam nu, snarare tvärtom) - http://www.theictm.org/big-diabetes-lie/  

Här finns en röst som pratar och pratar och pratar om hur han kan utlova komplett bot av främst diabetes 2 - det är geschäft - och man uppmanas till slut (efter att ha lyssnat nästan en timme på hans övertalningsharanger som dock aldrig ger någon insikt i vad det handlar om... ) att köpa hans/deras bok. I boken skall man lära sig hur man botar sin diabetes 2 och blir nästan botad i "vanlig" diabetes. - Men - är det inte exakt dessa råd som man får här på kostdoktorn?  Någon som vet? Det låter så, tycker jag. Och - kommer inte alla dessa upptäckter från det som kom fram under 90-talet här i Sverige? Och som Socialstyrelsen till slut var tvungna att erkänna sanningshalten av?  - Alltså, frågar jag mig - är det nu så att personer i andra länder utnyttjar dessa upptäckter för att tjäna stora pengar - vilket är särskilt lätt när språket är engelska? (Svenska är knappast ett språk man kan sälja mycket på.) - 

• Like 1

Nu har ju Sverige inte uppfunnit lågkolhydratkosten. Redan W. Banting pläderade för den på 1800-talet åt diabetiker. Sen kom bl.a.på 1970-talet Atkins. Nu finns det många efterföljare runtom i världen som upptäckt fördelen med lågkolhydratkost. Alltid finns det personer som försöker sko sej på information, som man kan få gratis.

Jo - det där är ju OCKSÅ sant. Och igår kom Mosley i TV-programmet Skavlan och lanserade en ny bok - om - ja, egentligen allt det här ännu en gång! 

Den boken kan han säkert också tjäna mycket pengar på. Förra storsäljaren var ju boken om 5:2-fastan och -dieten. Och den har ju faktiskt många också tagit efter - den rekommenderas även av "vår Kostdoktor" här. 

Nej - jag menade faktiskt heller inte att Sverige har uppfunnit lågkolhydratkosten. Men jag har nog trott - rätta mig om jag har fel - att det var i Sverige som det uppfanns, helt nyligen, att lågkolhydratkost PLUS högt fettintag (endast i kombination!) ger alla de fördelar som de flesta letar efter beträffande vikten - men som en biverkan kanske t o m minskning av en del sjukdomar (välfärdssjukdomar). Och det ofarliga och t o m positiva i denna kombination av LCHF blev t o m erkänt av vår stränga och snåla och strikta Socialstyrelse! Och det kändes nog inte roligt för dom att vara tvungna att göra det erkännandet. Pinsamt, minst dagt. 

• Like 1