Provsvar/FH?

Jetor

Recommended Posts

Har blivit rekommenderad att kolla mina blodfetter på misstanke om att min mamma har familjär Hyperkolesterolemi. Jag är 36 år gammal.

Mina provsvar 29/9-16

Total 7,9

LDL 6,0

HDL 2,0

Trigl 0,6

Lipoprotein A 171

Någon kvot togs inte då.

Läkaren ringde mig samma dag och sa att mina prover visar att jag troligen har FH och att han ansåg att jag skulle börja med Lipitor 40 mg (!!!). Remiss skickades dessutom till Endokrin för vidare utredning.

Någon vecka senare dimper remissen till Endokrin ner och nya prover togs i fredags:

Provsvar 14/10-16

Total 7,7

LDL 5,8

HDL 1,9

Trigl 1,1

Apokvot 0,81 (Apo A 1,87 och Apo B 1,51)

Innan första provtagningen åt jag "typ" LCHF men med mycket fusk.... efter har jag ätit enl lchf (strikt/normal).

Synpunkter på provsvaren? Kan någon förklara varför mina triglycerider nästan dubblas på två veckor? Var fastande ca 14 timmar före båda provtagningarna. Hade dock lämnat blod dagen innan andra provtagningen men tycker inte det borde påverka blodfetterna nåt nämnvärt.

Har såklart ingen lust eller ambition att börja med statiner, men känner att jag behöver mer fakta och kött på benen för att kunna argumentera (om det nu blir så) när jag ska till Endokrin.

Så här svarade Uffe Rawnskov i en tråd för ett tag sedan om FH

Postad 07 October 2015 - 22:20

"Hej Broccoli

Jag har granskat FH-litteraturen mera grundligt och kritisk än de flesta kardiologetr. Jag kan berätta att det är inte det höga kolesterolet, som gör att några få dör tidigt av hjärtinfarkt; det är för höga koagulationsfaktorer. Dessa ärvs av några få tillsammans med FH-genet och det är dem som dör av hjärtinfarkt. Om du har en förståndig läkare, be honom/henne om att kolla alla koagulationsfaktorerna. Är de normala, kan du vara lugn; då är det höga kolesterolet en fördel. Din läkare är välkommen att kontakta mig om han/hon har några frågor

Uffe

...som fyller 81 om några dagar och som själv har FH"

Här är hela tråden . . .

http://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hj%C3%A4lp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/?hl=mona+lisa

• Like 1

Egentligen så har jag inte så mycket vettigt att säga, men det här med blodgivning (som är mycket bra) påverkar nog kroppen mer än man kan tro, man tappas ju inte bara på blod, man tappas ju även på allt som finns i blodet. Kroppen får nog jobba en hel del för att bilda nytt blod av det järn som  vi har lagrat i kroppen, och för att återfå balansen med mineraler, vitaminer och antikroppar.

Och då tänker jag som så att både Kolesterolet och Triglyceriderna spelar en väldigt stor roll i våra "reparationer" i kroppen. Så jag tycker inte att du ska dra förstora växlar på detta, vänta några veckor, ät LCHF och ta om proverna.

Läs gärna Uffe Rawnskovs bok "Fett och Kolesterol är hälsosamt", under tiden  :)

• Like 1

Tack för era svar!

Syster: Kanske blodgivningen påverkat mer än jag trodde?

Trollmor: mellan provtagningarna åt jag strikt/normal lchf. Försökt hålla mig så strikt som möjligt men har varit dagar där det nog närmast blivit normal lchf.