Sockerråtta

Tips på energibollar

Recommended Posts

Jag är intresserad av göra energibollar pga. två anledningar.

1. Sötsug. Det här ska givetvis bekämpas men nu i början (då jag kommer från ett långt eskalerade sockermissbruk) så känns en nedtrappning bättre och mindre skrämmande.

2. Orkelöshet pga. depression.

Mao vill jag göra energibollar som jag kan ta då sötsuget blir för jobbigt och för hindra mig från att gå till butiken och köpa mig massa onyttigt alternativ äta det pappa drar med sig hem (nej, är inget barn men bor hemma).

Jag vill dock ta två flugor i en smäll och samtidigt göra dessa energibollar hyfsat hälsosamma OCH mättande.

Sitter just nu med en låda Quest Bars (provlåda) och visst smakar vissa bra, men jag misstänker att dessa sockerfria proteinbars precis som mycket annat sockerfritt bidra till gasbildning och spänd mage. En bar är på 60 g och jag hade tagit 2 st per dag förutom igår då det blev 3 st (åt knappt något riktigt mat igår). Mitt andra problem med dessa bars är de inte mättar såsom jag önskar. Jag antar det beror på att de bara innehåller protein i princip. Inte mycket fett att skryta med (under 10 g) och kolhydrater är givetvis lite också om man bortser från kostfiber.

Så nu vill jag ha tips och förslag på vad jag kan göra för hemmagjorda energibollar (väljer att kalla de energibollar eftersom jag inte är ute efter protein egentligen) som både mättar och är söta. Jag tänker att om de mättar så behöver jag mindre för bli nöjd något dessa proteinbars inte ger mig.

Jag hittade en gammal tråd liknande denna och fick förslag om "Coltingbollar" http://www.marksdailyapple.com/cocoa-and-coconut-snacks/#axzz2OfI8qyna

Som före detta vegan vet jag att dadlar är skitgott i raw food bollar men när jag gjorde dem som vegan så använde jag havre och snålade eller ibland uteslöt kokosfett helt. Så nu tänkte jag att jag kunde göra tvärtom. Jag byter ut havre mot blandade nötter, öka mängden kokosfett och minskar istället mängden dadlar (receptet ovan verkar snåla på dadlarna faktiskt).

Tror ni det mättar bättre än Quest Bars?

Även funderat på klassiska chokladbollar som består av mycket smör, sen kan jag ta kokosflingor eller nötter och söta med lite honung. Tycker dock bäst om raw food bollar men kan ju testa båda.

OBS! Tips på äta ett ägg eller dylikt hjälper inte när det också ska släcka ett sötbehov. Givetvis försöker jag äta ägg eller rättare sagt riktig mat så fort det är ren hunger eller jag ha ork (jag orkar minst en gång per dag).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ketobollar

Blanda smör, kokosflingor, kakao, och ev en gnutta sötning av något slag.

Någon msk kaffe och en skvätt rom i blir jättegott.

Blanda ihop till lagom konsistens och rulla dom i kokos och ställ in dom i kylen ett tag.

Kan inte exakta mängder men ta ca 50g smör och sen lägg i kokos tills konsistensen blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tillägga att antingen lakritspulver eller vaniljpulver är gott att ha i ketobollarna, det ger också lite sötma. Framför allt rålakritspulver är ganska sött, utan att innehålla socker. Skulle inte kombinera det med kaffe, dock, vilket funkar utmärkt med vaniljpulver.

En annan sak att tänka på, är att chokladbollar lätt smakar för salt, när de görs utan socker. Så att använda osaltat smör, åtminstone delvis, är ett tips.

Annars tror jag att du är ganska rätt ute, med att göra raw-bollar med mindre frukt och mer kokosolja. Och utan havregryn då. En annan sak som jag tycker om att blanda i då, är nyponskalsmjöl, även det ganska sött. Sådana bollar blir ju inte direkt low carb, men förmodligen bättre än mycket annat du kan sätta i dig i form av liknande som köps färdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Cecilia Folkessons blogg (länk via kostdoktorns länksamlingar) finns flera olika sådana, den senaste från idag tror jag. Jag har aldrig provat dem (vågar inte, det kan ju vara gott... :unsure: ). Sedan har Lanners Köksblandning goda chokladbollar (tror de heter "stora chokladbollar" om man söker på dem). De kan jag rekommendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående sötningsmedel.

Idag testade jag att söta med L-glycine.

Det är en aminosyra som är supersött som strösocker.

Det brukar tas för bättre nattsömn då det sänker stresshormonet kortisol och det har räddat många nätter för mig.

Men....det är så äckligt sött så jag har svårt att svälja det i bara vatten utan att känna kväljningar.

Som sagt jag testade det som sötning tillsammans med honung när jag idag gjorde egen nyttig glutenfri musli/granola till mina söner.

Jag smakade lite och det blev gott :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda en burk jordnötssmör med smält Cocosa i ratio 2/3 - 1/3 samt 3 msk kakao, 3 msk vetegräsjuicepulver o lite salt. Rör om. Häll upp i ischokladformar o ställ i kylen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, ska nog testa ketobollarna Petra183 tipsade om.

Jag har även hittat följande intressanta recept:

https://veveskamp.wordpress.com/tag/lchf-snickers/ kommer ev. bara ta 1 msk sötning typ honung

http://undermyumbrella.se/2014/september/lchf-fudge.html lät himla bra och gott (?) med bara grädde och smör och lite sötning (1 msk) och ingen choklad (vaniljen)

http://www.tjockkocken.se/tjockkockens-lchf-snickers/ en bra stor sats, ser ut att innehålla mycket smör ihop med jordnötssmör som bör mätta

Mår inte bra av diverse sötningsmedel känner jag så jag försöker istället ta minsta möjliga av t.ex. honung eller dadlar. Ska även testa de där Coltingbollarna jag länkade längre upp. Tror jag börja med något av ovanstående recept dock pga. enklare/billigare än alla nötter i Coltingbollarna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat många receptet och har nu hittat ett som är bra!

100 gr smör

100 gr cocos

1 propud choklad

2.5 msk cacao

0.5 tsk vaniljpulver

(Kallt kaffe om så önskas)

(1 msk sötströ kan uteslutas)

Blanda och rulla bollar som rullas antingen i Cocos eller cacao

....smakar som riktiga chokladbollar och en sats innehåller 22 kolhydrater

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur klistrar man in en kopia av en text??

Tänkte klistra in kopia av innehållsförteckningen i en propud choklad som finns i ovanstående recept.

Å andra sidan så var den innehållsförteckningen ingen rolig läsning  :(.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

http://www.njie.se/produkter/propud-proteinpudding-chocolate/

Ingredienser.

Högpastöriserad MJÖLK, MJÖLKPROTEIN, fettreducerad kakao (1,8%), stabiliseringsmedel (cellulosagummi, karragenan, dextros), antioxidationsmedel (natriumfosfat), sötningsmedel (acesulfam K, aspartam), arom, karamelliserad sockersirap, laktasenzym.
Innehåller naturligt förekommande sockerarter.  Innehåller sötningsmedel.Innehåller en källa till fenylalanin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det har att göra med webbläsaren. Jag kan inte klistra in på min vanliga dator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur klistrar man in en kopia av en text??

Tänkte klistra in kopia av innehållsförteckningen i en propud choklad som finns i ovanstående recept.

Å andra sidan så var den innehållsförteckningen ingen rolig läsning  :(.

Jag kan inte klistra in text och länkar när jag använder IE. Men funkar bra i Firefox och Safari.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat två recept nu.

Först testade jag dessa http://lesscarbs.se/lchf-godsaker/kokosbollar-eller-ketobollar/ fast utan kaffet. Helt ok, mättande och inte söta. De här varade länge.

Igår gjorde jag dessa https://veveskamp.wordpress.com/tag/lchf-snickers/ fast jag använde 50 g istället för 75 g smör som i fudgereceptet samt 80 g istället för en hel kaka på 100 g choklad. Minskade även på sötning (1,5 tsk istället för 3 msk) och 1 tsk vanilj istället för 2-3 tsk. Minskade på vaniljen pga. dyrt och sötningen minskade jag på pga. använder honung. Inser nu att jag läste fel dock. Trodde det stod tsk sötning, men det står ju msk sötning. Haha, jaja, bättre med för lite än för mycket. Kan säga att jo, det smakar fan sött ändå. Medan jag värmde upp grädde, smör, vanilj och sötning så smakade och luktade det typ... knäck? Fudge är väl rätta ordet. När de fått stå i kylen var de dock lagom söta om inte lite mer, däremot var de VÄLDIGT smöriga. Finns ingen risk att överäta. Några tuggor och du känner dig mer än nöjd. Nästan sådär äckligt mätt.

Dock tveksam jag kommer fortsätta med detta. Inte för att jag är rädd för överäta för det är svårt pga. så himla feta. Däremot blev jag äckligt mätt, tror det blir lite för mycket smör i ett svep.

Jag har ännu inte testat Coltingbollarna. Ev. är de lite mildare men ändå mättande.

Jag har inte testat så många recept men gillar Birgitta höglunds ketobollar. Jag kallar dom snöbollar.
https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/10/04/lchfketo-bollar/

Tack för tipset.

Hoppsan vad sugen jag blev på alla goda saker man kan baka...  :o

Hehe. Lätta recept också. Tänkte vafan, ska jag stå 50-60 min och värma upp grädde, smör, vanilj och sötning! Men tiden gick fort och sen förstod jag vad de var ute efter. Aldrig gjort fudge tidigare i mitt liv så hade ingen aning om att det går till så här.

Jag har provat många receptet och har nu hittat ett som är bra!
100 gr smör
100 gr cocos
1 propud choklad
2.5 msk cacao
0.5 tsk vaniljpulver
(Kallt kaffe om så önskas)
(1 msk sötströ kan uteslutas)
Blanda och rulla bollar som rullas antingen i Cocos eller cacao
....smakar som riktiga chokladbollar och en sats innehåller 22 kolhydrater

Blä, hatar ProPud. Vi testade den med smak av hasselnöt. Riktigt äckligt. Ingen som vill äta upp det här. Dåligt sötningsmedel dessutom och inget fett! Bara 0,2% fett - vilket skämt! Då är Quest Bars bättre, de innehåller lite bättre sötningsmedel (stevia bl.a.) och innehåller i varje fall strax under 10 g fett. Betydligt bättre än 0,2% fett. Äter mycket hellre turkisk yoghurt med 10% fett och smaksätter med vanilj, kakao eller dylikt.

Så tack för tipset men ProPud smakar skit. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår gjorde jag dessa https://veveskamp.wordpress.com/tag/lchf-snickers/ fast jag använde 50 g istället för 75 g smör som i fudgereceptet samt 80 g istället för en hel kaka på 100 g choklad. Minskade även på sötning (1,5 tsk istället för 3 msk) och 1 tsk vanilj istället för 2-3 tsk. Minskade på vaniljen pga. dyrt och sötningen minskade jag på pga. använder honung. Inser nu att jag läste fel dock. Trodde det stod tsk sötning, men det står ju msk sötning. Haha, jaja, bättre med för lite än för mycket. Kan säga att jo, det smakar fan sött ändå. Medan jag värmde upp grädde, smör, vanilj och sötning så smakade och luktade det typ... knäck? Fudge är väl rätta ordet. När de fått stå i kylen var de dock lagom söta om inte lite mer, däremot var de VÄLDIGT smöriga. Finns ingen risk att överäta. Några tuggor och du känner dig mer än nöjd. Nästan sådär äckligt mätt.

Dock tveksam jag kommer fortsätta med detta. Inte för att jag är rädd för överäta för det är svårt pga. så himla feta. Däremot blev jag äckligt mätt, tror det blir lite för mycket smör i ett svep.

Ändrar mig här. De är faktiskt bättre än jag trodde. Det gäller bara sluta äta i tid, annars blir man äckligt mätt. Det går absolut inte äta som vanliga Snickers och man behöver nog inte vara orolig för överäta pga. det räcker att du äter lite för mycket en gång sen minns du den känslan och stoppar i tid. Mättar dock mycket bra. Smakar MYCKET smör. Tog ändå 50 g istället för 75 g smör. Dock tog jag väldigt mycket mindre sötning... Stod 3 msk sötning, jag tog 1,5 tsk sötning i form av honung. Det är inte överdrivet sött men enligt mig faktiskt förvånansvärt sött ändå. Troligen pga. grädden i sig är söt samt vaniljen (tog bara 1 tsk vanilj).

Jag skulle nog rekommendera att testa 1 msk sötning dock för jag tog nog lite väl lite. 1 msk verkar mer rimligt. I varje fall om man som jag vill äta det mer för energi/bli mätt snarare än som godis. 80 g choklad räcker också tycker jag men där gör man som man själv vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändrar mig här. De är faktiskt bättre än jag trodde. Det gäller bara sluta äta i tid, annars blir man äckligt mätt. Det går absolut inte äta som vanliga Snickers och man behöver nog inte vara orolig för överäta pga. det räcker att du äter lite för mycket en gång sen minns du den känslan och stoppar i tid. Mättar dock mycket bra. Smakar MYCKET smör. Tog ändå 50 g istället för 75 g smör. Dock tog jag väldigt mycket mindre sötning... Stod 3 msk sötning, jag tog 1,5 tsk sötning i form av honung. Det är inte överdrivet sött men enligt mig faktiskt förvånansvärt sött ändå. Troligen pga. grädden i sig är söt samt vaniljen (tog bara 1 tsk vanilj).

Jag skulle nog rekommendera att testa 1 msk sötning dock för jag tog nog lite väl lite. 1 msk verkar mer rimligt. I varje fall om man som jag vill äta det mer för energi/bli mätt snarare än som godis. 80 g choklad räcker också tycker jag men där gör man som man själv vill.

Söt vanilj? Använder du vaniljpulver eller vaniljsocker?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sockerfritt bidrar inte till uppblåst mage, vad jag vet. Men däremot dåligt gallflöde och överväxt av Candida Albicans samt mjölkprodukter vid ex.vis laktosintolerans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste för att inte tvärnita förbränningen med sötsaker som dadlar banan vindruvor m m är att uppnå så lågt insulinpåslag som möjligt, dvs. tillåt inte högre kolhydratinnehåll än högst 1%. Viktigt också att inte stressa, vilket höjer kortisol som bromsar fettförbränningshormonet HGH.

Allt enligt Dr. Eric Berg på YouTube.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söt vanilj? Använder du vaniljpulver eller vaniljsocker?

Vanilj är naturligt sött utan socker. Precis som vispgrädde är naturligt sött utan att man tillsätter socker. När jag skriver söt menar jag naturlig sötma i råvaran, ingen tillsatt sötma.

Jag använder alltså vaniljpulver som är 100% pulveriserad vaniljstång. Vaniljsocker består av florsocker med en försumbar andel vanilj om ens det.

Jag sötar med honung, inget annat. Vanilj och vispgrädde bidrar dock till naturlig sötma. I varje fall för mina smaklökar. Det blir inte sötsliskigt såvida man inte överdriver med honung eller dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Inget recept kanske men ett tips! Jag har nyligen hittat en ny favorit av nötsmör eller vad man ska kalla det, nämligen Tahini som helt enkelt är sesamfrön och salt som blir som ett nötsmör. Grymt gott, smakar som jordnötssmör men innehåller typ bara 3 gam kolhydrater.

Kan tänka mig att det är gott til ldet mesta :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nio gram, enligt burken jag har hemma. Varierar kanske mellan olika märken.

Borde vara betydligt bättre än jordnötssmör i alla fall. Och väldigt mycket billigare än mandelsmör och övriga nötsmör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde praliner idag. Mixade till ett macadamianötsmör. Blandade med smör och 100% choklad helt utan tillsatser. Smaksatte några med kanel+ kokos och några med pepparmynta. de blev supergoda trots helt utan sötning. Macadamias är söta i sig själva så det räcker. (Jo visst jag känner till att nötter innehåller kolhydrater).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det med fibrer inräknat? Tycker det är lite lurigt ibland att vissa inkluderar fibrer i angiven mängd kolhydrater medans andra inte gör det...

på den jag köpt står det 13 gr fibrer/100 gr

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg