Tallkotten Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Ny på lchf, ska ärligt säga att jag varit motståndare förr men läst på nu och inser att jag äter kolhydrater i form av frukt och potatis bland annat. Är van att deffa och äta "rätt" samt göra mar från grunden. Är varken godis, kak eller brödmänniska. Älskar chips, popcorn och salta grejer och vindruvor. Detta är ju inte lchf så la ner mitt fredagsmys. Jag tränar 2-3 gånger tungt gym i veckan. Blev mamma för dryga halvåret sen så det är kilona där som ska bort. Anses nog vara normalviktig idag med något extra kilo. Ingen övervikt i den bemärkelsen att jobba på med andra ord. Där har ni bakgrunden. Nu gör jag vad jag tror är lchf. En kan se ut: stekt ägg och bacon och lchf Kesobröd till frukost, lunch är gårdagens middag med någon köttig gratäng med Philadelphia, créme fraich och ost (tacogratäng tex). Sen middag kan vara köttiga gratänger då eller pannbiffar med sötpotatis och tzatziki. Köttfärsfyllda paprikor, cesarsallad osv. Chark och brie på kvällen när det är helg eller man är hungrig ändå. Pepsi Max på helgen. Har "fuskat" med en barnpizzor denna veckan (blev bjuden och den enda pizzerian i världen som inte har en kycklingsallad!?). På helgen har jag haft en ätardag men det har handlat om valfri middag på kvällen. Fastar 24 timmar ett dygn i veckan också. Så vad gör jag för fel? Äter tomater också i sallad med gurka och feta till middagarna. Ska jag börja räkna kolhydraterna? Kan ju säga stt jag har minskat otroligt med kolhydrater när jag är potatis och frukt dagligen innan. Men fel gör jag ju uppenbarligen. Har gått upp ett kilo sen starten för 3 veckor sen. Tack för svar och tips på bättre måltider! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Du skriver att du ligger på normalvikt plus något kilo. Där har du svaret! Kroppen är troligen helnöjd som det är, och vill inte släppa ifrån sig mer. Att du gått upp ett kilo på tre veckor faller inom den normala variationen: ett eller ett par kilo både upp och ner. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Jo jag anses nog som normalviktig men vill gå ner pga träningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Plus att jag inte kommer i några av mina gamla par byxor. Mitt överflöd av kilon (4kg) ligger på underkroppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Den kombinationen, mammakilon och punktfett, är svår att komma åt. Som Bitte säger kan din kropp tycka att det är bra som det är. Om du dessutom fortfarande ammar vill den absolut ha lite extra reserver. Det går att komma åt de där sista kilona, jag experimenterar själv med det nu, men det är inte lätt och det tar tid. Lång tid. Om din motivation är stark nog kommer du att fixa det men det kan ta många månader. Om du däremot blir av med punktfettet, ja, det är nog mer tveksamt (är min erfarenhet i alla fall). Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Tack! Jag ammar inte sen några månader tillbaka. Jag vill gå ner till det jag vägde innan graviditeten. Var i mitt livs form och vältränad men har kommit ur fas helt. kanske ska acceptera att allt tar tid. Efter en graviditet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Tre veckor är egentligen inte så länge, speciellt inte om man inte har mycket övervikt. Dessutom ser det ut som att du äter 4 ggr/dag? Är du verkligen hungrig då? Försök att äta mer strikt, mer fett och färre kolhydrater. Snart kanske du kan hoppa över både snacks på kvällen och frukost. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Stressar du? Enligt Dr. Eric Berg på YouTube är stress = högt cortisol en av flera bidragande orsaker till att bromsa viktnedgång. Han har mycket kunskap att dela med sig av! Rekommenderas starkt! ? Skickat från min SM-A310F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Ja vem stressar inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Stress kan göra att man går upp i vikt oavsett vad och hur man äter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 Väl medveten om det men upplever att jah har vardagsstressen som andra. Men om vi bortser från det hur ser mina lchf dagar ut? Ni som kan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Här kommer ett mycket bra klipp om insulinresistens. ? https://youtu.be/dt1DOJXAXFg Skickat från min SM-A310F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katty Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Hej. Jag tycker nog att det verkar som att du dels äter mycket mejeriprodukter (gratängerna och dels kanske "unnar" dig lite för mycket sånt dom ej tillhör lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 23, 2016 Author Share Posted October 23, 2016 problem med maten mer än att jag uppenbarligen äter för mycket mejeri men hittar mest recept och sånt där man ska äta sånt men har läst på mer under dagen och hittat andra alternativ under strikt lchf så mejerin är nog felet! Har pratat med fel personer som håller på med lchf då helt enkelt. sen "unnar" mig skulle jag inte påstå då jag då äter pizza 2 (gånger om året och en av dessa två för året råkade bli nu. Jag har som sagt inget sockerbegär. Men mejeri är nog problemet. Tack för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katty Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Ok missförstod det med barnpizzorna . Jag är också normalviktig o äter lchf för att må bra o inte för att gå ner i vikt. Åt väldigt mycket mejeriprodukter i början men har förstått att många lchf:are faktiskt har börjat minska ner på just mejeriprodukter, dels för att de hamnat på en viktplatå och dels för att inte alla mår så bra av för mycket. Man får prova sig fram o se vad man mår bäst av 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Om du vill få ner din fettprocent och tighta till din kroppskomposition trots att du enligt de gamla traditionella rekomendationerna BMI eller normalvikt så tycker jag du ska börja läsa på martinajohansson.se istället. Hon är mer inne på fitness och att optimera kroppsformen så som man själv vill se ut och inte så mycket fokus på om det är normalvikt eller inte. Jag tycker inte alls det är speciellt svårt att få ner vikten några kg fast man är "normalviktig" bara man fattar hur man ska göra. Fråga Martina så fixar det sig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Jag läste ditt inlägg igen nu och ser att du undrar om du ska börja räkna kolhydraterna. Ja, det tycker jag absolut att du ska. Att byta ut kolhydrater mot fett är en av grunderna i LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 23, 2016 Share Posted October 23, 2016 Kuriosa. https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.huffingtonpost.com/2014/03/28/what-i-eat-around-the-world-in-80-diets_n_5043024.html&prev=search Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 LCHF är i mångt och mycket en mejeribaserad diet. Många recept innehåller mejerier i en eller annan form. Det går att äta mejerifri LCHF eller välja recept med mindre mejerier. Lesscarbs har ett antal mejerifria recept på sin blogg. Birgitta Höglund är en annan bloggare, som har många mejerifria recept. En del av hennes recept är dock mer åt paleohållet, så man får ta ställning till hur mycket kolhydrater man vill äta och vilka livsmedel man tycker är ok. Om du tittar på de bloggar som är länkande från kostdoktorns sida, så finns det ett par receptbloggar till. Flera av dem har inriktningen LCHF-paleo och det går att hitta en del recept som passar LCHF även hos dem. Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör, eftersom smör mest består av fett. En del kan äta ost, men behöver ta bort flytande mejerier typ grädde och creme fraiche. Förutom smör kan man äta kokosfett (ej silverpaket), olivolja och majonnäs t ex. Tre veckor är inte speciellt lång tid och det verkar som sagt att du ätit en del som innehåller väl mycket kolhydrater för att räknas som LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Ser ut som att du äter för mycket protein. Det omvandlas också till "socker" om man äter för mycket. Ddra ner på allt kött och upp med rent fett istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 3 v är ju inte speciellt lång tid. Det är ju inte bantning/svält vi håller på med. Det tar ju ett tag innan kroppen har vant sig vid en ny kosthållning. Testa att plocka bort mejeriprodukter samt frukt. Ät när du är hungrig tills du är ohungrig. I början åt jag oftare o mindre portioner (hade ju ätit mellanmål o frukt i många år) etc, men nu äter jag 2-3 ggr/dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tallkotten Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 Ja det är nog mejerin eftersom jag inte äter frukt ens under dessa veckor. Tig boet allt. Ätit lite hallon till keso någon gång. Tack för alla svar! Är nog på det klara att det är mejerin som jag överkonsumerat då jag lärt mig fel. Alla är vi barn i början Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Byt mejerier mot kokosmjölk/kokosgrädde. Äter själv omelett till frukost - 3 ägg 1dl tjock kokosmjölk litet salt oc nässlepulver. Stek i kokosfett. Serveras m litet frysta hallon/blåbär och råa kokosflingor, de där stora, eller en stekt tomat plus bacon. - Står mig läääänge på detta 7- 8 timmar med bara litet fettkaffe emellan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Läs på här på Kostdoktorn vad LCHF är. Kanske ska du gå all in ett tag och köra strikt? Du ska inte dricka läsk! Det är bara socker. Även om det är light. Själv har jag inte börjat ännu. Jag är här och läser på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Så det är okej att äta bär? Innehåller inte de också bara socker som frukt gör? Försöker lära mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Så det är okej att äta bär? Innehåller inte de också bara socker som frukt gör? Försöker lära mig. Hallon ligger på ca 8g kolh/100g bär. De är bra som "sylt" eller till efterrätt nån gång. Så servera andra bär, grädde och glass så hoppar du själv över glassen (om du inte gör egen förstås). Alla blir nöjda och glada. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Så det är okej att äta bär? Innehåller inte de också bara socker som frukt gör? Försöker lära mig. Det beror ju på varför du vill äta LCHF. Vissa är väldigt kolhydratskänsliga om de vill nå sina mål... om det nu är viktminskning eller hälsa. Om du ska äta nåt alls så är hallon och blåbär ok i mindre mängder men det ÄR godis. Själv längtar jag numera oftare efter salta smaker som parmesan eller en hod ölkorv till efterrätt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bälsan Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Hej! Käkar du några p-piller? Har kört LCHF förut utan p-piller och då var det lätt att gå ner. När jag körde minipiller var det omöjligt. Bytte till "vanliga" piller (zellmine/yasmine) och plötsligt börja det hända grejer igen. Testa ät endast 3 ggr per dag. Gärna två om du kan skippa frukost. Testa även att räkna kolhydraterna och proteinet under en vecka så det inte blir för högt (kostbevakningen är en lättanvänd sida). Räkna INTE kalorierna (då minskar man lätt på fettet och blir hungrig). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Har funderat på om det är mini p-pillren som bromsar viktnedgång men barnmorskan påstår att så inte är fallet men... ibland blir man felinformerad av sjukvården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Jag äter ganska mycket mejeri, och går ner i vikt ändå. Men alla är vi olika, så det gäller att hitta mat som passar bra för dig! Det finns en fara med LCHF att man blir för regelbunden och strikt följer en mall som kanske inte passar sig själv. Det går förstås inte att jämföra en man med en ammande kvinna, kropparna reagerar olika pga hormoner etc! Du skriver inget om du känner ett sötsug eller är hungrig? Det skulle i så fall vara tecken på att du äter för mycket kolhydrater (alternativt alldeles för mycket protein) och för lite fett. Ta en titt på tzatzikin och andra färdiga matprodukter, de har en tendens att innehålla socker. En annan tanke är att ditt hårda gymmande sliter på kroppen i dagsläget, och skapar en stress som blir ännu värre pga omställningen i kost. Du skulle kunna prova att byta gymmandet mot långpromenader, det är skonsamt och fettbrännande. (Phil Maffetone och Mark Sisson skriver mycket om lågintensiv träning...) Spontant tycker jag att du gör allt rätt, nästan lite för disciplinerat, om det nu är möjligt... ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
azla Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Jag äter mkt mejerier och det verkar inte påverka vikten. äter också minipiller Men jag äter inte ägg eller ost så skulle jag inte äta mejerier skulle jag ha problem att hitta saker att äta, för att vara helt ärlig. Räknar såklart kolhydrater dock, för att det inte ska bli för mkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bälsan Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Har funderat på om det är mini p-pillren som bromsar viktnedgång men barnmorskan påstår att så inte är fallet men... ibland blir man felinformerad av sjukvården. Barnmorskan sa att "nej, det är bara myt att man går upp i vikt" och att "nej, sexlusten minskar inte". Men ändå gick jag upp i vikt och hade ingen sexlust kvar. Läste här på kostdoktorn att just piller med endast gulkroppshormon kan bromsa viktminskningen. När jag käkade minipiller kändes det omöjligt att gå ner i vikt även med lchf (gick bara ner kanske 2 kg vatten, men sen tog det stopp). Nu med zellmine är det åtminstone möjligt att gå ner igen (gått ner till min "normala vikt" på bmi 21,7) , tyvärr är inte sexlusten densamma som innan. Får se om jag tar steget och slutar helt snart igen. Minipiller kanske fungerar för några få, men vi är nog många vars viktnedgång hämmas av dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts