Jump to content

Hjälp med omstart

AGF

Recommended Posts

Tidigt i våras började jag med LCHF. Det gick jättelätt, bara att börja. Inget sug, inga bieffekter. Däremot bra effekter där det skulle, för att lugna hudinflammationer. Så kom sommaren och dels mår mitt skinn allmänt bättre av sol, dels gjorde jag en del saker där det är svårt att begära specialkost. Tänkte att en månad, det kan jag ge. Men sedan blev det mer. Skinnet började återgå till sitt dåliga, och ändå kunde jag inte börja om. Har försökt några vändor och några dagar går bra, men sedan skiter det sig. Behöver pepp och tips. Tänkte göra en riktig rivstart med bara ägg den här veckan, för att sedan äta vanlig strikt LCHF igen - om det går!

Hej

Jag gjorde också en omstart... och jag tycker att du är duktigt som vill på "banan" igen. Mitt tips, och det är kanske inte något för dig, men det är att inte gå ut så strikt som att bara äta ägg.

Drick mycket vatten, det får mig att tänka på annat än att stoppa något i munnen, och städa.. om man städar hinner man inte äta  :rolleyes:

Ät LCHF, ät strikt LCHF om du vill, men tänk inte i form av att du unnar dig om du äter något annat än ägg. Ät ägg, men ät något till, få i dig proteiner och fettet.

Jag kan säga att jag har haft svårast för att få i mig just det.. fett. Men om du bara käkar ägg, finns det kanske en risk att du ledsnar lite och att du äter något du inte ska.

Gör det enkelt för din kropp att äta "rätt" igen, ät saker du får äta med måtta  :)

Jag önskar dig varmt lycka till och tror att det kommer att gå toppen för dig!

Hej

Jag gjorde också en omstart... och jag tycker att du är duktigt som vill på "banan" igen. Mitt tips, och det är kanske inte något för dig, men det är att inte gå ut så strikt som att bara äta ägg.

Drick mycket vatten, det får mig att tänka på annat än att stoppa något i munnen, och städa.. om man städar hinner man inte äta  :rolleyes:

Ät LCHF, ät strikt LCHF om du vill, men tänk inte i form av att du unnar dig om du äter något annat än ägg. Ät ägg, men ät något till, få i dig proteiner och fettet.

Jag kan säga att jag har haft svårast för att få i mig just det.. fett. Men om du bara käkar ägg, finns det kanske en risk att du ledsnar lite och att du äter något du inte ska.

Gör det enkelt för din kropp att äta "rätt" igen, ät saker du får äta med måtta  :)

Jag önskar dig varmt lycka till och tror att det kommer att gå toppen för dig!

Mitt problem har snarast varit att jag har lätt för frukosten (ägg och bacon, i vanliga fall - och den har hållit sig bra över sommaren när jag har varit hemma också), men sedan fallit någonstans under dagen. Framför allt om jag har varit trött, eller inte orkat joxa med servitören om jag har varit ute med kompisar. Vet att mina stora problem är bröd och chips, det mesta av annat kan jag låta bli, bara jag får någon enstaka ruta 85% chaklad (det åt jag i våras också, och kunde hålla det på just någon enstaka ibland).

Har du någon länk? Nya recept kan vara grejen, även om jag gör en "äggstart"

På kostdoktorns bloggnytt finns hennes blogg med fast hennes grej är att jobba med hjärnan och psyket. Det finns nästan inga recept där utan tips på hur du kan stå stark när sockertrollet försöker förföra dej

Matlagningen i veckorna tycker jag är tungt så vi lagar mycket på helgerna och äter hela veckan. Köttskivor (eller kycklingklubbor) är stående här hemma och färdigblandad sallad i påse. Till det kör jag kryddsmör. Jag gillar att laga mat men kraften fram på dagen är begränsad och på kvällen ska det gå fort och ändå vara nyttigt. Sallad i påse (dvs flera olika sorter i en och samma blandning) tycker jag är en av de bästa förädlingarna av basprodukter! Inget skräp, bara hackat.  :)

• Like 3

Mitt problem har snarast varit att jag har lätt för frukosten (ägg och bacon, i vanliga fall - och den har hållit sig bra över sommaren när jag har varit hemma också), men sedan fallit någonstans under dagen. Framför allt om jag har varit trött, eller inte orkat joxa med servitören om jag har varit ute med kompisar. Vet att mina stora problem är bröd och chips, det mesta av annat kan jag låta bli, bara jag får någon enstaka ruta 85% chaklad (det åt jag i våras också, och kunde hålla det på just någon enstaka ibland).

Hm, jag brukar ha med ägg och äta till lunch när allt annat failar.. även om jag kanske går ut och äter... äter jag två kokta kalla ägg innan, det gör att jag har lättare att göra "bra och smarta" val. Sedan brukar jag tänka.. att om jag inte äter den där pommesfritesen (hur stavas det plural) är jag den bästa och duktigaste och då får jag.. sätt in valfri belöning :-)

Jag tycker att du är bra som har tanken där.. och även om det inte alltid går vägen första gången.. så kommer du att komma dit till slut!

Det är inte svårt att säga till servitören att man vill ha sallad istället för pasta/ris/potatis...jag tycker att det funkar bra nästan jämt. :)

Jag tycker att det kan vara bra att etappindela. Man lovar sig själv att äta strikt måndag-torsdag. Det är inte helt omöjligt. Sen får man se hur man hanterar fredagen...sen lovar man sig sjäv att äta strikt lördag-onsdag. Sen får man se vad som händer på torsdagen...osv...målet är förstås att äta strikt alla dagar...men man kanske inte klarar det i början...

• Like 4

Glutenprodukterna gör skinnet dåligt och styr mycket av dina dåliga vanor, liksom socker och ko-mjölk. Dessa tre spelar spratt med dig och får dig beroende genom opioida effekter och belöningssystemet. 

LCHF ingenjören My skriver massor med bra saker om beroende. 

http://lchfingenjoren.se/

hag har inga som helst problem med komjölk. Dra inte in egna problem i vad jag tål eller inte. Jag kan åta både ost, grädde och andra feta mjölkprodukter.

• Like 1

Det är inte svårt att säga till servitören att man vill ha sallad istället för pasta/ris/potatis...jag tycker att det funkar bra nästan jämt. :)

Jag tycker att det kan vara bra att etappindela. Man lovar sig själv att äta strikt måndag-torsdag. Det är inte helt omöjligt. Sen får man se hur man hanterar fredagen...sen lovar man sig sjäv att äta strikt lördag-onsdag. Sen får man se vad som händer på torsdagen...osv...målet är förstås att äta strikt alla dagar...men man kanske inte klarar det i början...

Fast kött och sallad är _inte_ LCHF, det är alldeles för mycket protein, och äter man strikt är det bara ett fåtal grönsaker som går.

Fast jag funkar inte så. Blir det ett avsteg blir det fler, det är all in eller inte alls, typ.

Matlagningen i veckorna tycker jag är tungt så vi lagar mycket på helgerna och äter hela veckan. Köttskivor (eller kycklingklubbor) är stående här hemma och färdigblandad sallad i påse. Till det kör jag kryddsmör. Jag gillar att laga mat men kraften fram på dagen är begränsad och på kvällen ska det gå fort och ändå vara nyttigt. Sallad i påse (dvs flera olika sorter i en och samma blandning) tycker jag är en av de bästa förädlingarna av basprodukter! Inget skräp, bara hackat.  :)

Som sagt, kött och grönsaker är inte LCHF. Färdigblandad sallad innehåller sån där kirskål som någon smart affärsman döpte om till ruccola för att kunna sälja ogräs dyrt, men ogräs är det och illa smakar det ändå :P

Fast kött och sallad är _inte_ LCHF, det är alldeles för mycket protein, och äter man strikt är det bara ett fåtal grönsaker som går.

Kött och sallad ÄR LCHF...du kan äta enorma mängder sallad...det kostar dig några få kolhydrater...sen så är det möjligt att du får komplettera med lite smör när du kommer hem från krogen. ;-)

• Like 5

Visst är kött och sallad LCHF! Fläskkarré eller stekfläsk är fett och tillsammans med kryddsmör är det definitivt low carb, high fat!

Av dina svar på olika kommentarer att döma undrar jag varför du ens bad om tips och pepp? Du har fått många bra svar att utvärdera om det passar dig men verkar ju själv redan ha alla svar..?!

• Like 6

kött är alldeles för mycket proteiner för att ha i en _strikt_ LCHF, förutom som en liten delmängd. Dessutom tar de 30 spänn för en bit kött på krogen, men 100 för en hamburgare. Jag frågar för att det är just det här som är haken, det ni föreslår funkar inte, been there done that, så att säga. Standardlunchen, som jag känner att jag inte står ut med dag ut och dag in är annars omelett med både grädde och fet ost i "smeten" samt även en massa ost i innehållet, lite kött och några bitar grönsaker. Det är till sånt som jag behöver alternativ, så att jag stå ut.

Konstigt att jag klarar att äta ute. ;-)  ...och många andra gör det också.

Hamburgare är inte heller något bekymmer att beställa utan bröd med sallad....om man går på McDonalds får man ta bort brödet själv.

Du kan absolut äta hyfsat mycket kött på _strikt_ LCHF. Det är ingen risk att det blir för mycket protein på något restaurangbesök då och då. Jag förstår inte vart du fått den informationen ifrån? Problemet är snarast att det inte blir tillräckligt fett men det kan du lösa hemmavid.

En ren kycklingfile med sallad till är förstås inte riktigt LCHF kost ...men å andra sidan är det ingen större katastrof heller om du inte äter enorma mängder....drick en fettkaffe eller ät några ketobollar när du kommer hem så kommer totalen att se bra ut! :)

( En biff på 200 gram ger kanske 50 gram protein )

• Like 4

Konstigt att jag klarar att äta ute. ;-)  ...och många andra gör det också.

Hamburgare är inte heller något bekymmer att beställa utan bröd med sallad....om man går på McDonalds får man ta bort brödet själv.

Du kan absolut äta hyfsat mycket kött på _strikt_ LCHF. Det är ingen risk att det blir för mycket protein på något restaurangbesök då och då. Jag förstår inte vart du fått den informationen ifrån? Problemet är snarast att det inte blir tillräckligt fett men det kan du lösa hemmavid.

En ren kycklingfile med sallad till är förstås inte riktigt LCHF kost ...men å andra sidan är det ingen större katastrof heller om du inte äter enorma mängder....drick en fettkaffe eller ät några ketobollar när du kommer hem så kommer totalen att se bra ut! :)

( En biff på 200 gram ger kanske 50 gram protein )

Originalfrågan handlar inte om restaurangbesök, utan om hela bilden, där restaurangbesök är en del, men inte vardag.

• Like 1

Originalfrågan handlar inte om restaurangbesök, utan om hela bilden, där restaurangbesök är en del, men inte vardag.

Men då är det väl bra att lösa restaurangfrågan? :-) Fick intrycket att du gjorde den saken besvärligare än den är...kanske något att fundera på?

Personligen tycker jag inte att det är speciellt svårt att äta LCHF-mat den kan göras på många olika sätt.

Det som är svårt för mig är allt det goda som inte är LCHF som man också gärna vill äta....det är något man måste bestämma sig för att det är värt det...och det tycker jag inte är enkelt alls.

• Like 4

Men då är det väl bra att lösa restaurangfrågan? :-) Fick intrycket att du gjorde den saken besvärligare än den är...kanske något att fundera på?

Personligen tycker jag inte att det är speciellt svårt att äta LCHF-mat den kan göras på många olika sätt.

Det som är svårt för mig är allt det goda som inte är LCHF som man också gärna vill äta....det är något man måste bestämma sig för att det är värt det...och det tycker jag inte är enkelt alls.

Nu närmar vi oss. Alltså, vad har ni för bra knep för att gilla LCHF-mat? Som sagt, efter ett tag får jag spader på omellet eller sallad med stora mängder ost och att äta Baby-bel istället för kakor. Så vad använder ni för "substitut"? Jag tror att det är variationen som saknas.

Jag var på föreläsning för någon vecka sedan med Stephanie Keto Persson  ( https://www.stephanieperson.com/ ). Antagligen en av de duktigaste i världen på hur man i praktiken ska äta ketogen kost. Hon är verkligen hard core.  Hon betonar också att man inte ska äta för mycket protein för det sätter igång glukoneogenesen. Men måttliga mängder är ändå en hel del ... bifogar slide från föreläsningen nedan...

Om man vill ha varierad LCHF kost så finns det på kostoktorns engelska sida hur mycket recept som helst och det tillkommer nya hela tiden:

https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes

Capture.jpg

• Like 3

Jag var på föreläsning för någon vecka sedan med Stephanie Keto Persson  ( https://www.stephanieperson.com/ ). Antagligen en av de duktigaste i världen på hur man i praktiken ska äta ketogen kost. Hon är verkligen hard core.  Hon betonar också att man inte ska äta för mycket protein för det sätter igång glukoneogenesen. Men måttliga mängder är ändå en hel del ... bifogar slide från föreläsningen nedan...

Om man vill ha varierad LCHF kost så finns det på kostoktorns engelska sida hur mycket recept som helst och det tillkommer nya hela tiden:

https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes

Capture.jpg

Jag tror på 75-20-5%, vilket är det jag betraktar som strikt.

• 3 weeks later...

Kan rapportera att en mycket strikt omstart verkar ha funkat (ta-i-trä). Nu äter jag en mer blandad, men strikt LCHF.  Planerar för att försöka ha en dag i veckan med medel. Omstarten gav en dipp i träningen, men när jag var igenom och orkade köra igen har jag slagit pb i flera olika övningar (kör styrka flera dar i veckan och dansar en dag i veckan, har dessutom åtta trappor utomhus för att komma hem varje dag).

• Like 1