Jump to content

Ketogen kost

piffpuff

Recommended Posts

Om du verkligen vill veta om du befinner dig i "riktig" ketos skulle jag rekommendera att skaffa dig en blodketonmätare och mäta morgonvärden. 

Jag tror att det är svårare än man tror att stadigt ligga på värden 1+ mmol/L speciellt om man inte gör det för att gå ner i vikt. Men skaffar man en mätare kan man successivt justera sin kost så man hamnar i ketos. Men mycket fett blir det. ;-)

• Like 2

Hängde lite snabbt på en amerikansk keto-grupp på fb. Där hänvisade dom mig till 96!!!! G prot per dag!!

Jag är 176 lång.

Väger 64.

Mål är inte vikten utan full fräs keto och fettminskning på sikt.

Ska absolut fortsätta med 200 fett 50 prot å 15 kolh.

Men visst är det. Ormalt må lite halvkasst i början?

Före denna satsning har jag kört lchf i 10 mån.

Nu har jag! Tack!

Nu är jag stärkt i att fortsätta fördelningen som jag gör.

Antar jag är i en omställningsfas nu då jag mår halvdåligt. Trötta muskler fort och träningsvärk efter lite jobb.

Tar 2 tsk salt extra per dag nu också.

Går det över tro?

• Like 1

Omställningsfasen tar olika lång tid för olika individer men det är en fas och den går över. Det är det som är skillnaden mellan att komma i/vara i ketos och att vara ketoadapterad.

När man är helt ketoadapterad kan man träna mer och få snabbare återhämtning. Lyssna gärna på föredrag av Stephen Finney och Jeff Volek. Det första som brukar släppa är den influensaliknande känslan i kroppen. Ta det lite lugnare med träningen och inte pressa fullt ut tills dess att den släppt. Du märker sen när du inte kör in i väggen när du tränar  :)

• Like 1