abh Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Jag har haft en hjärtinfarkt eftersom jag missbrukat mat rejält i 30 år, är 40 år. Jag har diabetes T2, jag sköter inte maten 100% än så därför tänkte jag att jag äter Atorvastatin 80mg tills jag fått kontroll på ätandet. Jag har ätit det i sju veckor nu. Fick idag svar på senaste blodprovet:kolesterolet ligger på 4,6 förut 9,2 LDL 2,9, hon skriver i våras var det skyhögt 7,1 min läkare vill ha ner mitt LDL till under 1.8 och har skrivit ut Ezetrol 10mg men den medicinen tror jag inte att jag börjar äta. Läser ofta att man inte ska vara rädd för högt kolesterol men samtidigt så är det många som äter lchf och som stolt berättar att deras kolesterol är lågt. Min läkare känns bra förutom när det gäller kolesterolet där går hon stenhårt på de riktmärken som finns. Jag känner att det inte är så stor mening att diskutera, inte för att hon inte lyssnar men jag känner att jag bra skulle svamla. Tycker ni att jag tänker rätt när jag tänker äta atorvastatin tills jag har slutat hetsäta fel mat? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Om du hetsäter kan du i alla fall äta rätt sorts mat?Statiner har biverkningar som demens muskelförtvining diabetes och bröstcancer. Jag har slutat med dem. Ezetrol visade sej kunna orsaka plack i blodkärlen så jag slutade med det också. Edit: Jag har också haft hjärtproblem och mina kolesterolvärden har varit helt åt skogen. Men som kvinna och äldre bekymrar jag mej inte över dem så länge jag gör vad jag kan för att minska inflammationen i kroppen. Jag är fortfarande en rultig kärring och har jättesvårt att komma igång att fasta igen, fast jag vet att det är bra för mej. Jag kan inte klistra in länkar, men om du söker på Björnör på kostdoktorns blogg så får du min historia om du vill läsa den. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Jag har haft en hjärtinfarkt eftersom jag missbrukat mat rejält i 30 år, är 40 år. Jag har diabetes T2, jag sköter inte maten 100% än så därför tänkte jag att jag äter Atorvastatin 80mg tills jag fått kontroll på ätandet. Jag har ätit det i sju veckor nu. Fick idag svar på senaste blodprovet:kolesterolet ligger på 4,6 förut 9,2 LDL 2,9, hon skriver i våras var det skyhögt 7,1 min läkare vill ha ner mitt LDL till under 1.8 och har skrivit ut Ezetrol 10mg men den medicinen tror jag inte att jag börjar äta. Läser ofta att man inte ska vara rädd för högt kolesterol men samtidigt så är det många som äter lchf och som stolt berättar att deras kolesterol är lågt. Min läkare känns bra förutom när det gäller kolesterolet där går hon stenhårt på de riktmärken som finns. Jag känner att det inte är så stor mening att diskutera, inte för att hon inte lyssnar men jag känner att jag bra skulle svamla. Tycker ni att jag tänker rätt när jag tänker äta atorvastatin tills jag har slutat hetsäta fel mat? Tack Sist jag mätte mitt kolesterol (nån typ av snabbmätning) var totalkolesterol nånstans över 7 (mätaren mätte nog inte högre än 7 tror jag). Innan dess hade jag LDL på 4,5 och HDL på 1,57. Jag är inte ett dugg orolig för mina kolesterolvärden, utan känner mig trygg med att högt kolesterol kopplas till mindre risk för hjärtsjukdom. Jag är dessutom kvinna och närmar mig 60. Med tanke på de biverkningar som statiner ger skulle jag aldrig ta såna. Jag rekommenderar det Uffe Ravnskov har skrivit om kolesterol. Med det här vill jag ge en annan bild av hur man kan förhålla sig till kolesterolvärden. Jag tror att många betonar sina normala värden eftersom det går rykten om att LCHF ger höjda värden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Mina kolesterolvärden efter 2 år med LCHF var höga som attan. Men alla kvoter var bra :-) Total 10,5 HDL 2,8 LDL 7,1 Triglycerider 0,69 På dessa värden mår jag kanonbra. Men jag skulle aldrig våga gå till min vårdcentral för då blir det nog statiner utskrivna. Jag har en inflammatorisk sjukdom så jag tror jag behöver mitt kolesterol. Min man som är fullt frisk har fått sänkta värden med liberal LCHF kost och jag har fått höjda som äter lite mer strikt. Jag tror kroppen reglerar detta utefter vad vi behöver. Don´t worry, be happy :) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts