lelleleo

"Tomas Tvivlaren"

Recommended Posts

Det är j..ligt jobbigt just nu... Så många meningar över allt. Och nyss hemkommen från hjärtsenter, med 3 styck utblocknigar, och två till på vänt, med besked om att: "Ät magert och massa frukt, och ta promenader!". Ska man då våga vräka i sig fätt? En våg som står stilla, trotts 0 kh.... Ja tvivlan växer... Är et nån ide´ längre ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kan förstå lite hur det känns. Min fru hade hjärtinfarkt med ballongvidgning i april 2012. Då hade vi ätit LCHF i tre månader och gissa om det var panik i huvudet några veckor innan vi fått bekräftat av studier gjorda de senaste åren att t.ex. mättat fett inte är farligt. Hon har fortsatt äta enligt LCHF och kollat blodfetter några gånger - de har hela tiden legat utmärkt.

Så mitt råd är att fortsätta med LCHF (jag tänker att du nog gör det eftersom du är här?) och kallt räkna med att det är mycket bättre än kolhydratrik, fettsnål kost.

Promenader är naturligtvis odiskutabelt nyttigt för dig.

Lycka till och återkoppla gärna till oss hur det går för dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår oron lelleleo. Även för undertecknad som på en intellektuell nivå "visste" (sedan lång tid då jag började sätt mig in i det här med lågkolhydratkost, stenålderskost etc i slutet av 90-talet) att det var helt rätt att ta steget så noterade jag undermedveten känslomässig påverkan från etablissemangstankarna i denna fråga. Att då i din situation, som är på liv och död, ha Ågren är ju inte konstig.

Det är väl egentligen bara att väga för och emot. Har du ätit LCHF-kost innan du hamnade i din jobbiga sits? Om inte, vad har du egentligen att förlora? Jag själv har ju om något en massa negativa tankar om allt "nyttigt" man stoppat i sig under åren med kolhydratladdningar och kolhydratstät kost och elände men tänker inte ett dugg på den eventuella faran med LCHF.

Lycka till och som Kjell här ovan skrev, återkoppla gärna!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till Kjell och Tiny...för moralskt stöd... Jo jag ska nog fortsätta... Och har ju ej varit snäll ang kh förr, och fått detta, så just.. Vad har jag att förlora...???? Men den lille j..len på axelsen sitter ju där och skriker "INTE FETT"... Får stänga öronen... Och ska ju om 2 mnd pumpa upp igen, och då får jag en värdemetare... Återkommer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en tjej på 39 som fick min första hjärtinfartk i juli-12, då hade jag ätit LCHF sen slutet på april. Redan på sjukhuset talade jag om vad jag åt och mina hälsoförbättringar, minskad vikt, tappade cm mm. Infarkten berodde på mycket stress och ärftlighet (och troligen tidigare dåliga matvanor, läs kolhydrater) Det togs kolesterolprover då och de var bra, men har nu efter ett halvår blivit ännu bättre. Träffade läkaren i december då de nya proverna tagits och hon sa åt mig att forstätta med vad jag gjorde eftersom värdena var så bra. Jag mår ff förträffligt bra, fortsätter på min resa. Med god LCHF-mat och träning

Trodde jag skulle bli halshuggen an hjärtläkaren när jag sa att jag åt LCHF men inte första gången inte heller nu i dec.

Ska be om nya prover igen om ca 6 månader, för att se utvecklingen. Då blir det på VC och en läkare där och ska bi intressant att höra vad hon säger om det hela.

Önskar dig lycka till med hälsan, vilket beslut du än fattar.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack cecilia...just inna  jag sjunger "Cecilia Lind" för dig, men det är ju svårt genom nätet... Och jag har fattat beslutet at "köra hårt", och se vad som händer om 8 veckor när det ska blockas ut igen.... Glad på dina vägnar att det gå bra med dig L :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litsfeldt blev diagnosticerad för diabetes och följde kostråden han fick.. och åt sig till en hjärtinfarkt!

Så han tog reda på hur det egentligen hängde ihop.. och skrev en bok, som blev en bästsäljare.

Fettskrämd hette den.

http://litsfeldt.se/

Sen så.. hjärtkärlhändelser kan man få av flera olika orsaker, det gäller att ta reda på dina orsaker!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den handlar mest om diabetes.

Har du någon aning om orsaken till dina besvär?

Dvs, fettma, ärftliga anlag, metabolt syndrom, diabets, insulinresistens.. andra krämpor?

Grejen är.. att LCHF löser inte alla sjukliga besvär, utan mest de som handlar om glukosmetabolismen!

Du vet, det finns en bråkdel av befolkningen som har problem med fettmetabolismen oxå, olika problem att hantera olika lipoproteiner som kan leda till Ateroskleros.

Det kan man som regel ta reda på genom att kika på sina föräldrar och deras sjukdomshistoria.. för är det ärftligt så har antingen den ena eller bägge samma besvär.

Sen så.. Ateroskleros är en orsak med olika etiologi, dvs orsaker, vitamin och minerlabrister, patogener, toxiska reaktioner.. och lite annat.

"

60-year old man dies of high cholesterol
Posted on February 1, 2012 by Dr. Davis

Never saw a headline like this? Neither have I. That’s because it doesn’t happen.

Cholesterol doesn’t harm, maim, or kill. It is simply used as a crude–very crude–marker. It is, in reality, a component of the body, of the cell wall, of lipoproteins (lipid-carrying proteins) in the bloodstream. It is used a an indirect gauge, a “dipstick,” for lipoproteins in the blood to those who don’t understand how to identify, characterize, and quantify actual lipoproteins in the blood.

Cholesterol itself never killed anybody, any more than a bad paint job on your car could cause a fatal car accident.

What kills people is rupture of atherosclerotic plaque in the coronary arteries. For all practical purposes, you must have atherosclerotic plaque in order for it to rupture (much like a volcano erupts and spews lava). It’s not about cholesterol; it’s about atherosclerotic plaque. Plaque might contain cholesterol, but cholesterol is not the thing itself that causes heart attack and death.

So why do most people obsess about cholesterol? Good question. It is, at best, a statistical marker for the possibilityof having atherosclerotic plaque that ruptures. High cholesterol = higher risk for heart attack, low cholesterol = lower risk for heart attack. But the association is weak and flawed, such that people with high cholesterol can live a lifetime without heart attack, people with low cholesterol can die at age 43.The same holds true for LDL cholesterol, you know, the calculated value based on flawed assumptions about LDL’s relationship to total cholesterol, HDL cholesterol, and VLDL cholesterol."

http://blog.trackyourplaque.com/2012/02/60-year-old-man-dies-of-high-cholesterol.html

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den handlar mest om diabetes.

Har du någon aning om orsaken till dina besvär?

Dvs, fettma, ärftliga anlag, metabolt syndrom, diabets, insulinresistens.. andra krämpor?

Grejen är.. att LCHF löser inte alla sjukliga besvär, utan mest de som handlar om glukosmetabolismen!

Du vet, det finns en bråkdel av befolkningen som har problem med fettmetabolismen oxå, olika problem att hantera olika lipoproteiner som kan leda till Ateroskleros.

Det kan man som regel ta reda på genom att kika på sina föräldrar och deras sjukdomshistoria.. för är det ärftligt så har antingen den ena eller bägge samma besvär.

Sen så.. Ateroskleros är en orsak med olika etiologi, dvs orsaker, vitamin och minerlabrister, patogener, toxiska reaktioner.. och lite annat.

"

60-year old man dies of high cholesterol
Posted on February 1, 2012 by Dr. Davis

Never saw a headline like this? Neither have I. That’s because it doesn’t happen.

Cholesterol doesn’t harm, maim, or kill. It is simply used as a crude–very crude–marker. It is, in reality, a component of the body, of the cell wall, of lipoproteins (lipid-carrying proteins) in the bloodstream. It is used a an indirect gauge, a “dipstick,” for lipoproteins in the blood to those who don’t understand how to identify, characterize, and quantify actual lipoproteins in the blood.

Cholesterol itself never killed anybody, any more than a bad paint job on your car could cause a fatal car accident.

What kills people is rupture of atherosclerotic plaque in the coronary arteries. For all practical purposes, you must have atherosclerotic plaque in order for it to rupture (much like a volcano erupts and spews lava). It’s not about cholesterol; it’s about atherosclerotic plaque. Plaque might contain cholesterol, but cholesterol is not the thing itself that causes heart attack and death.

So why do most people obsess about cholesterol? Good question. It is, at best, a statistical marker for the possibilityof having atherosclerotic plaque that ruptures. High cholesterol = higher risk for heart attack, low cholesterol = lower risk for heart attack. But the association is weak and flawed, such that people with high cholesterol can live a lifetime without heart attack, people with low cholesterol can die at age 43.The same holds true for LDL cholesterol, you know, the calculated value based on flawed assumptions about LDL’s relationship to total cholesterol, HDL cholesterol, and VLDL cholesterol."

http://blog.trackyourplaque.com/2012/02/60-year-old-man-dies-of-high-cholesterol.html

Wow...mycket att hålla reda på...men blev ju aktuelt att ta reda på lite mer.... Och när jag nu har kommit så långt, kan jag väl kräva lite prover... :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en bra läkare så gillar den att förklara för dig vilka problem du lider av och vad som kan ligga bakom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg