Jump to content

Att äta ketogent

Skymning

Recommended Posts

Capture.jpg

Bildkälla: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8645-hjälp-med-omstart/?p=114998 

Den här bilden fick mig att börja fundera kring hur jag själv äter egentligen. Inte en chans i världen att jag får i mig 200 g fett om dagen. Under 100 g protein blir det alltid, med några få undantag.

Jag har gått ner en hel del med LCHF men har mer att jobba på. Tyvärr har viktminskningen stagnerat under ett par månader och jag behöver förmodligen koncentrera mig på att äta mer strikt än jag gör just nu. Men hur? Alla tips och trix är välkomna.

Ni som äter helt ketogent enligt den här modellen, vad äter ni en vanlig/bra dag?

• Like 1

Ligger du rätt på kolhydrater och protein blir du ketogen. En unik egenskap med ketogen diet är att man kan mäta om man följer dieten. Test av blodketoner visar om du är i ketos eller inte. Exakt vad man kan äta är individuellt och ändras över tid så mätning recept och guider hur göra eller inte göra.

• Like 6

Jag tror också att det är viktigt titta på punkten 4 och 7. Vi är alla olika individer. Det finns inga absoluta tal som ger sanningen för alla.

4. Om man har metabola problem påverkar det hur svårt det är att hamna i ketos

7. Man bör mäta glukos och blodketoner för att vara säkrare på hur kroppen reagerar på kosten

Sen så ska man nog se hennes föreläsning som hur man lever ketogent, inte nödvändigtvis hur man går ner i vikt som Gladan skrev en hel del om ovan. :)

Hon menar i alla fall att man ska äta så strikt att blodketonerna ligger runt 1,5 på morgonen. Hur mycket kolhydrater och protein  man kan äta för att hamna där är individuellt. Därför är det viktigt att mäta.

• Like 6

Ja, och som tillägg på vad Peter skriver - nivån av mätbara ketoner i blodet drivs förutom av vad du äter även av vilket behov din kropp har av att lagra extra energi (vilket blodketoner kan betraktas som). Om du tränar regelbundet tycker antagligen din kropp att den behöver ha ett lager och dina ketonvärden i blodet kan ligga runt eller över 1,5. Motionerar du mer sällan eller på inte så hög växel kan din kropp nöja sig med ketonnivåer lägre än 1,0. Nivån av ketos är inte nödvändigtvis en måttstock på hur/om du minskar i vikt. utan då är vi tillbaka där igen, det beror på vad/hur mycket du stoppar in i systemet och om din kropp får det den behöver via maten eller tvingas tulla på förrådet...

• Like 3

Jag mäter inte ofta hur mycket jag stoppar i mig, men när jag har gjort det, verkar jag hamna kring 150 gram fett och långt under 100 gram protein. Men vad hjälper det dig?

Om du känner ett sötsug, kan du försöka minska mängden kolhydrater, och öka mängden fett. Det enklaste är nog att tillföra extra olja eller smör till grönsaker och annan mat.

Har du förresten hört talas om Mark Sissons utryck "nothing cuts you up like sprinting"? Läs på hans blogg (Mark's Daily Apple) eller i hans bok om att extremt kortvarig, extremt högintensiv träning, sätter fart på viktminskningen, och ger en extra knuff när man har hamnat på en platå. Det kanske är där du ska leta, istället för att ändra kosten, om det fungerar bra i övrigt?

• Like 1