Skymning Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Bildkälla: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8645-hjälp-med-omstart/?p=114998 Den här bilden fick mig att börja fundera kring hur jag själv äter egentligen. Inte en chans i världen att jag får i mig 200 g fett om dagen. Under 100 g protein blir det alltid, med några få undantag. Jag har gått ner en hel del med LCHF men har mer att jobba på. Tyvärr har viktminskningen stagnerat under ett par månader och jag behöver förmodligen koncentrera mig på att äta mer strikt än jag gör just nu. Men hur? Alla tips och trix är välkomna. Ni som äter helt ketogent enligt den här modellen, vad äter ni en vanlig/bra dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Ligger du rätt på kolhydrater och protein blir du ketogen. En unik egenskap med ketogen diet är att man kan mäta om man följer dieten. Test av blodketoner visar om du är i ketos eller inte. Exakt vad man kan äta är individuellt och ändras över tid så mätning recept och guider hur göra eller inte göra. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted October 25, 2016 Share Posted October 25, 2016 Har du inte sett Dr. Eric Berg på YouTube, tycker jag det är en bra ide'! Han har mycket kunskaper ang. matsmältning m m intressanta ämnen som han delar med sig av. Rekommenderas starkt! Skickat från min SM-A310F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted October 26, 2016 Popular Post Share Posted October 26, 2016 För det ena finns det nio punkter på den listan och alla kan påverka vikten. Har du funderat på att maten i sig kanske inte är där ditt problem ligger? En annan sak med Stefani är hennes övertygelse om att alla måste stoppa i sig 200 g fett. HON behöver det nog som inte har ett uns överflödigt fett på kroppen och tränar tydligen jämt. Och det kan behövas under en period när man vill tvinga kroppen från glukos- till fettdrift. En annan som har x antal kilo för mycket fett på kroppen kan ju ta av det förrådet, istället (efter att fettadaptionen är klart). För att äta ketogent ska ju innebära att din kropp går på fettdrift. Och kroppen använder det mest lättillgängliga fettet först, och det är det du får i dig via munnen. Så vill du att kroppen ska ta av förrådet behöver du begränsa mängden fett du stoppar i dig. Det kan innebära att du egentligen inte lägger till så mycket mer fett än det du får i dig om du väljer fetare köttbitar osv, Volek och Phinney (tror jag det var) skrev i någon bok om att mängden fett man äter kan ligga i nivå med mängden protein när man går ner i vikt. Resten av dagsbehovet ska tas från förrådet! Sen så propagerar Stefani egentligen inte för att äta för strikt, utan att man bör äta en hel del grönsaker. Många går tom lättare ner lite om de ökar på mängden kolhydrater. kanske 20 g/dag är mer lagom än att ligga runt noll? Så runt ett halvt kilo grönsaker...För om du äter för lite grönt stressar det kroppen genom att du får i dig för lite näringsämnen (vitaminer och mineraler), det stressar även tarmfloran som har en stor del i hur du mår och vad du väger. En utsvulten tarmflora = en tjock kropp.... En stressad kropp = en tjock kropp 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Jag tror också att det är viktigt titta på punkten 4 och 7. Vi är alla olika individer. Det finns inga absoluta tal som ger sanningen för alla. 4. Om man har metabola problem påverkar det hur svårt det är att hamna i ketos 7. Man bör mäta glukos och blodketoner för att vara säkrare på hur kroppen reagerar på kosten Sen så ska man nog se hennes föreläsning som hur man lever ketogent, inte nödvändigtvis hur man går ner i vikt som Gladan skrev en hel del om ovan. Hon menar i alla fall att man ska äta så strikt att blodketonerna ligger runt 1,5 på morgonen. Hur mycket kolhydrater och protein man kan äta för att hamna där är individuellt. Därför är det viktigt att mäta. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Konsten att äta ketogent http://www.sunsoft.se/?p=4612 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Ja, och som tillägg på vad Peter skriver - nivån av mätbara ketoner i blodet drivs förutom av vad du äter även av vilket behov din kropp har av att lagra extra energi (vilket blodketoner kan betraktas som). Om du tränar regelbundet tycker antagligen din kropp att den behöver ha ett lager och dina ketonvärden i blodet kan ligga runt eller över 1,5. Motionerar du mer sällan eller på inte så hög växel kan din kropp nöja sig med ketonnivåer lägre än 1,0. Nivån av ketos är inte nödvändigtvis en måttstock på hur/om du minskar i vikt. utan då är vi tillbaka där igen, det beror på vad/hur mycket du stoppar in i systemet och om din kropp får det den behöver via maten eller tvingas tulla på förrådet... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post jessirene Posted October 26, 2016 Popular Post Share Posted October 26, 2016 Jag provade ett tag, det blev mycket extra kokosfett och smör till jättelasset med grönsaker. Det var väldigt bra för min mage. Nu har jag sluta att sikta på 200g fett för jag tycker just nu att kroppen kan ta av sitt egna. Om jag får sötsug eller blir onödigt hungrig så ökar jag nog på fettet igen. Det jag lärde mig var att inte snåla med grönsakerna. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 http://martinajohansson.se/tjock-av-keto-vad-ar-fel/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Jag mäter inte ofta hur mycket jag stoppar i mig, men när jag har gjort det, verkar jag hamna kring 150 gram fett och långt under 100 gram protein. Men vad hjälper det dig? Om du känner ett sötsug, kan du försöka minska mängden kolhydrater, och öka mängden fett. Det enklaste är nog att tillföra extra olja eller smör till grönsaker och annan mat. Har du förresten hört talas om Mark Sissons utryck "nothing cuts you up like sprinting"? Läs på hans blogg (Mark's Daily Apple) eller i hans bok om att extremt kortvarig, extremt högintensiv träning, sätter fart på viktminskningen, och ger en extra knuff när man har hamnat på en platå. Det kanske är där du ska leta, istället för att ändra kosten, om det fungerar bra i övrigt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts