Mina värden

anh

Recommended Posts

Jag blev lite nedslagen idag när jag gjorde en hälsokontroll och trodde att jag skulle få jättefina värden.

Jag äter LCHF men inte strikt för tillfället utan äter någon (liten) frukt ibland, och fuskar kanske någon gång i veckan (tillåter mig att äta en liten glutenfri bulle typ). Men överlag äter jag en kolhydratsreducerad kost och har gjort i ett par månader nu. Jag åt strikt LCHF förut men kom sedan av mig lite. Men nu har jag satt igång igen.

Jag gör det mest för att jag vet att jag mår bättre och blir piggare av det, samt att typ 2-diabetes finns inom familjen. Mina blodsockervärden har dock alltid varit bra.

Jag är en 32årig kvinna och mitt BMI är 20,9, jag har aldrig haft problem med vikten utan är muskulös och har väldigt låg andel kroppsfett.

Mina värden som mättes var:

HDL: 0,72 

LDL: 3,23

Triglycerider: 0,65

Total kolesterol: 4,24

Total/HDL ratio: 5,9

Jag blev förvånad och väldigt ledsen för att det var så pass dåligt, tänker på HDL främst. Jag har ingen hjärtsjukdom i släkten alls, och förstår nu inte hur det kan vara så dåligt. Jag är visserligen Extremt stressad och tränar ingenting, samt blir väckt ofta på natten. Men kan verkligen det göra mina värden så dåliga. Ska jag kanske ge upp LCHF, eller ändra på någonting för att få bättre värden? Någon som har något bra tips?

Tack för svaren :) Jag blev rädd när jag läste på länken Rickard ovan skickade och det stod att under 1,3 HDL för kvinnor är dåligt. Hoppas det blir bättre om jag fortsätter. Tänkte att eftersom jag (förhoppningsvis) är frisk i övrigt borde det inte ha varit Så pass dåligt oavsett om jag äter LCHF eller inte, men jag vill gärna fortsätta eftersom min migrän försvunnit etc...

• Like 1

Har hört/läst (Jackie Eberstein på medlemssidor?) att speciellt HDL  tar en längre tid att gå upp, speciellt när man startar från ett lägre nivå. Så som syster skriver, du kan räkna med att det tar månader. Skulle vara intressant att se vad ditt "startvärde" var. 

....dina kolesterolvärden är förhållandevis låga...jag vet inte om riktigt samma resonemang om kvoter och liknande gäller då? Med ett totalkolesterol på 4 kanske man inte får så höga HDL-värden?

Dessutom mätvärden varierar så jag skulle inte dra så mycket slutsatser av en enstaka mätning överhuvudtaget.

• Like 2

I lipidprofilen tror jag att triglyceridvärdet är det allra viktigaste. Dina låga triglycerider betyder att din lever varje natt kunnat rensa ut eventuellt fett som blivit kvar där från gårdagens mat och dryck. Hela cirkusen med metabolt syndrom startar med att levern inte kan hantera all glukos och/eller fruktos utan konverterar dem till fett som inte hinner exporteras i tid utan ansamlas i levern. Det leder till insulinresistens, fetma i och mellan inre organ, prediabetes, diabetes typ 2 med allt vad detta kan medföra i form av risk för allehanda folksjukdomar.

Så med ditt förnämligt låga värde på TG hade i alla fall inte jag varit särskilt orolig  :)

Testa gärna igen då och då för att följa upp!

• Like 2