AnnikaB Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fetma-okar-inte-risk-for-hjart-och-karlsjukdomar? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fetma-okar-inte-risk-for-hjart-och-karlsjukdomar? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Det har jag alltid sagt... man kan aldrig vara nog försiktog i valet av sina föräldrar. Men om man valt fel gener så kan man motverka det med rätt kost 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Alla kan undvika hjärtkärlsjukdom genom att dra ner på dåliga kolhydrater och vegetabiliskt fett oavsett gener.Det är vad rubriken borde vara 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 "Genetiskt" är väl egentligen arvet efter vad ens föräldrar åt för skräpmat, kanske? ? Skickat från min SM-A310F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Som vanligt får man nog ta artikeln med en nypa salt eftersom media alltid rapporterar sånt här mkt ytligt och ofta med faktafel. Om man tänker efter lite så blir tex detta påstående ganska dumt: "Däremot finns det fortfarande många andra sjukdomar i fetmans spår. Tvillingarna i Peter Nordströms studie ökade risken för att utveckla diabetes typ 2 ju mer de gick upp i vikt" Men vänta nu, har man inte ökad risk för hjärt/kärlsjukdommar med diabetes 2? Och sen att använda BMI idag för att bestämma om någon är överviktig är väl ganska dumt. Det säger iinte så mkt om fettprocent och muskelmassa eller ens bukmåttet/fettet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 "Those with cardiovascular disease not identified with diabetes… are simply undiagnosed." http://denversdietdoctor.com/diabetes-vascular-disease-joseph-r-kraft-md/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Om det inte var så hemskt skulle det nästan vara komiskt. – Våra resultat talar för att den som lider av fetma och som anstränger sig för att gå ner i vikt inte minskar risken för att dö i de här sjukdomarna, eller att dö i förtid. Det här är kontroversiellt och jag blev otroligt förvånad av resultaten. Jag är inte ett dugg förvånad. Dessa feta har med all sannolikhet fått samma kostråd som övriga och kalorier in/ut nerkörda i halsen, med sämsta möjliga resultat till följd. När man inte skiljer på de olika bränslena till bilen utan jämställer all energi som lika bra och fortsätter tanka en dieselbil med bensin... Då är det lite olyckligt att man som bilmekaniker blir förvånad över resultaten. Jag är inte ett dugg förvånad över de resultat som rapporterades. Ingen som har tagit till sig den kunskap som finns här på kostdoktorns blogg i form av artiklar och föredrag kan vara det. Som Jason Fung uttrycker det på något ställe The proof is in the pudding! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts