Jump to content

Fetma=hjärtinfarkt=falskt

AnnikaB

Recommended Posts

Som vanligt får man nog ta artikeln med en nypa salt eftersom media alltid rapporterar sånt här mkt ytligt och ofta med faktafel.

Om man tänker efter lite så blir tex detta påstående ganska dumt: "Däremot finns det fortfarande många andra sjukdomar i fetmans spår. Tvillingarna i Peter Nordströms studie ökade risken för att utveckla diabetes typ 2 ju mer de gick upp i vikt"  Men vänta nu, har man inte ökad risk för hjärt/kärlsjukdommar med diabetes 2?

Och sen att använda BMI idag för att bestämma om någon är överviktig är väl ganska dumt. Det säger iinte så mkt om fettprocent och muskelmassa eller ens bukmåttet/fettet.

• Like 4

Om det inte var så hemskt skulle det nästan vara komiskt. – Våra resultat talar för att den som lider av fetma och som anstränger sig för att gå ner i vikt inte minskar  risken för att dö i de här sjukdomarna, eller att dö i förtid.  Det här är kontroversiellt och jag blev otroligt förvånad av resultaten. Jag är inte ett dugg förvånad. Dessa feta har med all sannolikhet fått samma kostråd som övriga och kalorier in/ut nerkörda i halsen, med sämsta möjliga resultat till följd.

När man inte skiljer på de olika bränslena till bilen utan jämställer all energi som lika bra och fortsätter tanka en dieselbil med bensin... Då är det lite olyckligt att man som bilmekaniker blir förvånad över resultaten.

Jag är inte ett dugg förvånad över de resultat som rapporterades. Ingen som har tagit till sig den kunskap som finns här på kostdoktorns blogg i form av artiklar och föredrag kan vara det. Som Jason Fung uttrycker det på något ställe The proof is in the pudding!

• Like 3