inarvma Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Nu behöver jag er kunskap. Var precis hos min doktor för cellprov. Eftersom jag för två veckor sedan hade lite proteiner i urinen så tog dom idag nytt prov, mest för att bekräfta min menscykel som orsak till proteinerna tänkte de. Själv fasade jag för att njurarna påverkats av min striktare lchf-kost sista månaderna... Döm om min förvåning när doktorn lät meddela att jag hade urinvägsinfektion, för de hade nu hittat höga mängder nitriter i urinen... Jag visste ju att jag hade ketoner, för jag hade kollat kvällen innan och då låg jag på 2.2 mmol/L... Nu undrar jag ju, har dessa nitriter med lchf och ketoner att göra? För jag har då absolut inga symtom på urinvägsingektion "whats so ever"... Sa till doktor att jag inte tar någon som helst antibiotika förrän odlingsprover visar positivt. Svar skulle jag få i morgon! Vad vet ni om detta? Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Låter som en bra strategi att vänta in odling 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Nitrit i urinen är ett tecken på bakterier i urinen, men man kan ha bakterier i urinen som inte orsakar urinvägsinfektion. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Jag hittade följande artikel: Myter inom medicinen – Positiv nitrit Följande tänkvärda artikel har vi saxat ur MiX, tidskrift utgiven av läkemedelskommittén i Gävleborgs län. Man pekar på att positiv nitrittest och diffusa symtom inte räcker som indikation för att sätta in urinvägsantibiotika. https://www.regionorebrolan.se/files-sv/%C3%96rebro%20l%C3%A4ns%20landsting/v%C3%A5rd%20och%20h%C3%A4lsa/f%C3%B6r%20v%C3%A5rdgivare/l%C3%A4kemedelskommitt%C3%A9n/rapport%20om%20l%C3%A4kemedel%202002/oktober/rapport_120_sid_31.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inarvma Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 Jag hittade följande artikel: Myter inom medicinen – Positiv nitrit Följande tänkvärda artikel har vi saxat ur MiX, tidskrift utgiven av läkemedelskommittén i Gävleborgs län. Man pekar på att positiv nitrittest och diffusa symtom inte räcker som indikation för att sätta in urinvägsantibiotika. https://www.regionorebrolan.se/files-sv/%C3%96rebro%20l%C3%A4ns%20landsting/v%C3%A5rd%20och%20h%C3%A4lsa/f%C3%B6r%20v%C3%A5rdgivare/l%C3%A4kemedelskommitt%C3%A9n/rapport%20om%20l%C3%A4kemedel%202002/oktober/rapport_120_sid_31.pdf Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inarvma Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 Tack för din respons..,Jag har läst på lite själv och hittade artiklar om att asymtomatisk bakterie i urinen inte gynnas av antibiotika.. och att nitriter i urin inte är någon bra screening för UVI.. så man kan nog säga att jag olyckligtvis hamnade under radarn då jag skulle göra cellprov. Har beslutat att inte tacka ja till Antibiotika iaf, då jag inte har några som helst symtom [emoji4] Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Verkar vara ett klokt beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts