Jump to content

Kramp vid ketos, kan det vara farligt?

Soppslev

Recommended Posts

När jag provade ketos fick jag kramp efter tre dagar. Först bara i armbågen men sen började det krampa i bröstet och då blev jag livrädd. Kan man få kramp i hjärtat? Det är väl isåfall dödligt? Jag känner att jag behöver veta mer om säkerheten kring det här innan jag vågar mig på det igen.

Sen så undrar jag, är det ketosen i sig som orsakar kramper, för inte kan man väl ha tappat en massa mineraler efter bara några dagar utan kolhydrater?

Ketos är inte ett farligt tillstånd utan tvärtom ett bra tillstånd som beror på att levern främst producerar ketonkroppar som energikälla åt kroppen ifrån fetter och proteiner, ketos kan man säga innebär fettdrift.  

Att försöka att få i sig mer vätska brukar hjälpa mot kramper, annars kan du prova att ta magnesium tillskott (finns att beställa ifrån kostdoktorn.se) och kan motverka kramper.

Man får i sig mycket mindre vätska på LCHF så kan vara bra att tänka på att dricka kanske några extra glas med vatten.

Utan kolhydrater gör sig kroppen av med onödigt vatten. Det är främsta anledningen till, varför man tappar så mycket i vikt de första dagarna. Eftersom man inte direkt känner att man förlorat vatten blir det lätt så, att kroppen får för lite vätska, då kommer ofta kramperna. Kroppen får oftast det den behöver genom maten.

Se till att ständigt hålla kontroll på vattenintaget, jag menar inte att man ska dricka obehindrat men mer än man tror, så minskar risken för kramperna. Skulle det trots allt "slå till", vilket det tyvärr oftast gör om natten, se till att hoppa upp blixtsnabbt och drick rejält, försök att slappna av och vandra runt lite. Normalt släpper det efter någon kvart. Lycka till! :)

Summering: Fokusera på att få upp vattenintaget, jag tror det är det primära för att motverka kramper.

• Like 2

Tusen tack för svar, bra tips! Men jag undrar fortfarande om det är farligt med kramper kring brösttrakten? Är det risk att hjärtat får kramp eller klarar sig hjärtat mer än vanliga muskler?

Ketos är ofarligt och ett bra och naturligt tillstånd, så att du får lite kramp i bröstet är onekligen ingen fara. Men däremot är det nog som sagt bra att försöka få upp vätskeintaget snarast! jag tror mer det är en signal som kroppen sänder ut, det här med kramper att någonting fattas! vore totalt ologiskt att du skulle få det i hjärtat.. Då skulle det ju vara totalt livsfarligt för jättemånga att börja med strikt LCHF och bege sig in i riktig ketos.

På kolhydratskost hade det nog inte varit så bra med kramper i bröst trakten, men som sagt kramper är en av de omställningsbesvär man kan uppleva på LCHF kost speciellt om man lägger sig på en striktare variant, riktig ketos alltså, och eftersom ketos är ofarligt och ett naturligt och fettförbrännande tillstånd så är det knappast farligt! Men ändå bra att reglera det hela snarast möjliga :)

DRINK WATER! :D  ;)

Eh.. inte bara vatten, iomed att man förlorar mer vatten på en lågkolhydratkost så förlorar man oxå mer salter!

Så salta ordentligt, det är det som kallas för elektrolyter. gå gärna över till sk mineralsalt så får du mer magnesium.

Enkelt förklaras det såhär. kalcium gör att muskeln drar ihop sig, magnesium gör att den slappnar av.

Magnesium är ett mineral som hela befolkningen ligger lågt på.. går man då över på en ketogen diet som innebär mer vattenkastning fölorar man mer och riskerar att hamna på underskott.

Testa vid kramp att ta salt i ett halvt glas vatten och drick detta, går det över inom en timme så var det saltbrist.. kallas för övrigt eldaresjukan.. vilket uppkommer när man svettas rejält och bara dricker vatten.. utan att ersätta saltförlusterna.

Sen så.. man skall även ha balans mellan kalcium och magnesium.

Alla kan äta mer gröna bladgrönsaker, de bidrar fämst med magnesium.

Eh.. inte bara vatten, iomed att man förlorar mer vatten på en lågkolhydratkost så förlorar man oxå mer salter!

Så salta ordentligt, det är det som kallas för elektrolyter. gå gärna över till sk mineralsalt så får du mer magnesium.

Enkelt förklaras det såhär. kalcium gör att muskeln drar ihop sig, magnesium gör att den slappnar av.

Magnesium är ett mineral som hela befolkningen ligger lågt på.. går man då över på en ketogen diet som innebär mer vattenkastning fölorar man mer och riskerar att hamna på underskott.

Testa vid kramp att ta salt i ett halvt glas vatten och drick detta, går det över inom en timme så var det saltbrist.. kallas för övrigt eldaresjukan.. vilket uppkommer när man svettas rejält och bara dricker vatten.. utan att ersätta saltförlusterna.

Sen så.. man skall även ha balans mellan kalcium och magnesium.

Alla kan äta mer gröna bladgrönsaker, de bidrar fämst med magnesium.

För de flesta jag har läst om brukar det räcka med att reglera och höja vattenintaget. Med en varierad kost inom LCHF ramen får man onekligen i sig det man behöver... det är därför många endast behöver dra upp vätskeintaget för att bli fri ifrån sina kramper, i varje fall ifrån det jag har läst om :).

Men bra förslag där!

Jag hade också sendrag (kramp) i benen och fötterna nu mot slutet av graviditeten. Jag köpte sen magnesium och nu har jag inte haft kramp. Men däremot illamående. Kanske jag får för lite vätska nu när jag ammar.

Annars har jag förbryllats av detta med LCHF och magnesiumbrist. Intressant läsning.

• 1 month later...

Nu måste jag ta och rätta mig själv lite, jag vet inte om det jag upplevde var kramp, men om det inte var det, vad var det då?

När jag tänker efter då jag haft riktig kramp, så gör det ju oerhört ont och muskeln drar ihop sig totalt.

Nu detta som jag skrev om, det var mer som en ömmande värkande känsla på specifika punkter i muskler, en känsla av molande värk i muskeln och en känsla av stelhet. Är det en mildare form av kramp, eller vad var det egentligen?

Ska snart ge mig på ketodieten igen.

Vill bara lugna dig : Du kan inte få kramp i hjärtat. Och om du bara har molande värk i muskler så kan det bero på en rad saker; magnesiumbrist, vätskebrist, spänningar m.m. Jag kan emellanåt få ont i vissa muskler pga att jag är spänd i hela kroppen nästan jämt (har ångestproblem), och jag har börjat tänka såhär för att inte oroa mig: Går det över hyfsat fort & jag mår bra för övrigt så kommer jag inte dö av det ;)

Tack, det var det jag ville veta. Om hjärtat kan krampa precis som andra muskler kan krampa.

Hjärtats kontraktioner är mycket väl styrda. Så det finns inget att oroa sig för :) (kramp är en ofrivillig muskelkontraktion)

Det finns tre sorters muskler: Skelettmuskler (de vi oftast menar, dvs biceps/triceps osv), glatt muskel (de som vi ej styr, sitter t.ex i matstrupen för att arbeta ner maten) och hjärtmuskulatur. Hjärtats muskulatur är alltså inte den samma som den som vi har i musklerna ute i andra delar av kroppen. Så den beter sig inte heller likadant.