R2D2 Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Jag har ätit lchf sedan 2008, och har under de senaste året/två åren druckit benbuljong. I perioder går det bra, i andra perioder får jag kraftig migränliknande huvudvärk som sitter på vänster sida, även ovanför ögat och jag blir väldigt känslig för ljud och ljus. Även illamående och får hög puls. Jag vet inte om det är benbuljongen som triggar igång detta, men jag har märkt att benbuljongen förvärrar det. Någon som vet om det kan finnas ett samband mellan buljongen och det tillfälliga dåliga måendet? Vad kan det bero på? Läst någonstans att glutamin bildas vid långkok, jag kokar buljong mellan 24-36 timmar, gjort på märgben. Kan detta stämma? Enklast är såklart att utesluta buljong en period, detta är tänkt. Tänkte bara höra sannolikheten då benbuljong samtidigt ger så många andra fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Har du läst det här inlägget på Anna Halléns blogg? http://www.annahallen.se/category/gelatin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R2D2 Posted October 29, 2016 Author Share Posted October 29, 2016 Har du läst det här inlägget på Anna Halléns blogg? http://www.annahallen.se/category/gelatin Hej, tack. Har läst lite inne hos Karl Hultén också. Skrev dock fel i ursprungstexten, ska stå glutamat och inte glutamin. Men verkar vara histamin som är boven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Ang histaminkänslighet, kolla på connorskitchen.se. Mycket info om ämnet. Vet att hon skrivit om egengjord buljong också (hint: tryckkokare). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts