Jump to content

L-Glycin som sötningsmedel

DRAKULLA

Recommended Posts

Det är ju ofta ett litet dilemma det där med sötning när det gäller LCHF.

Från helt osötat till sötningsmedel av olika slag och kompromisser däremellan.

Nu har jag kommit på ett för mej fungerande win-win-koncept.

Jag har börjat söta med L-Glycine.

Saken är den att jag har tagit L-Glycine för bättre nattsömn men det är så förb...t sött så jag har svårt att få i mej det :wacko: .

Så därför började jag prova det som sötning i bakverk, musli (till sönerna), pannacotta och chokladbollar idag.

Jag har samtidigt också sötat med lite honung.

Jag har inte blivit sömnig även om jag fått i mig det på dagtid(istället för till natten)

men faktiskt har jag känt mig lugn och avslappnad senaste veckorna. Mindre stress och oro.

Jag vet inte hur stort sambandet är med L-Glycinet för jag äter ju inte bakverk & sånt varje dag

men det känns som det finns en skillnad.

Det funkar ju bra att söta med så då känns det som ett bra val :) .

• Like 6

Drakulla, vad är det för "sötstyrka" på glycin, på en skala mellan honung och stevia? Jag funderar på att testa ditt tips och använda det som sötningsmedel vid festliga tillfällen.

Det är som att äta direkt ur strösockerpåsen. Ja, så sött är det. Det ser även ut som socker.

Man kan absolut ta det varje kväll. Det är en aminosyra som finns i mat naturligt också.

Det är dock bra att prova liten mängd först, kanske ½ tsk. därför att L-glycin hjälper till att rensa levern så då kan man må lite illa.

Jag har som sagt ätit det till och från under senaste året och jag har inte känt av illamående. Jag tar ca 2 tsk. vid läggdags annars.

Martina Johansson har skrivit recension här:

http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

• Like 2

Glycin säljs även som kosttillskott och passar ganska bra in i den västerländsk dieten. Orsaken är att vi får i oss för lite glycin. Förr åt vi hela djur (senor, brosk, märg, organ) men idag när vi bars äter "fina" delar finns en viss obalans och det är just glycin som ligger lågt.

Tex kollagenprotein som används för stärka leder, ligament, hud innehållet mycket glycine.

Mitt favoritprotein innehåller extra glycin. Ursprungligen för att förbättra det men så upptäckte producenten att det blev sött så då kunde de som en bonus ta bort de artificiella sötningsmedel som var i.

• Like 2

Vad står "l" för i l-glycin? Wikipedia har ingen info om l-glycin, bara om glycin.

Är det samma sak?

Men frågan kvarstå dock, trots The Biochemists eminenta förklaring.

D skulle kunna komma från latinets dexter, som betyder höger. Men vad betyder L? Från tyska Links? :wacko:   :blink:

Men frågan kvarstå dock, trots The Biochemists eminenta förklaring.

D skulle kunna komma från latinets dexter, som betyder höger. Men vad betyder L? Från tyska Links? :wacko:   :blink:

Jo, D står för Dextro, och L är Levo / laevo, vilket också ska vara latin efter vad jag googlat fram. Annars trodde jag latinets ord för vänster var sinistrus/ sinistra/ sinistrum. Men det är bara att gilla läget...

• Like 2

Glycin säljs även som kosttillskott och passar ganska bra in i den västerländsk dieten. Orsaken är att vi får i oss för lite glycin. Förr åt vi hela djur (senor, brosk, märg, organ) men idag när vi bars äter "fina" delar finns en viss obalans och det är just glycin som ligger lågt.

Tex kollagenprotein som används för stärka leder, ligament, hud innehållet mycket glycine.

Mitt favoritprotein innehåller extra glycin. Ursprungligen för att förbättra det men så upptäckte producenten att det blev sött så då kunde de som en bonus ta bort de artificiella sötningsmedel som var i.

Biochemisten, jag tar L glycin varje kväll eftersom jag tränar tungt och mycket och har fettminskat en period, så antar att jag har lite högt kortisol. Nu kokar jag även egen benbuljong som jag spetsar med extra gelatin. Tror du att jag kan få i mig för mkt av glycinet då, med tanke på det du skriver att det finns mkt i hela djurets delar?

Inez, stämmer bra. Vänster och höger men självklart ska man använda ett språk som få förstår.

Angelico, det är nog ingen fara. Glycin är till skillnad från vissa andra aminosyror inget som ställer till ordeda om det nu blir för mycket.

Tack för klargörandet av detta Biochemisten! Bra att veta :)