DRAKULLA Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Det är ju ofta ett litet dilemma det där med sötning när det gäller LCHF. Från helt osötat till sötningsmedel av olika slag och kompromisser däremellan. Nu har jag kommit på ett för mej fungerande win-win-koncept. Jag har börjat söta med L-Glycine. Saken är den att jag har tagit L-Glycine för bättre nattsömn men det är så förb...t sött så jag har svårt att få i mej det . Så därför började jag prova det som sötning i bakverk, musli (till sönerna), pannacotta och chokladbollar idag. Jag har samtidigt också sötat med lite honung. Jag har inte blivit sömnig även om jag fått i mig det på dagtid(istället för till natten) men faktiskt har jag känt mig lugn och avslappnad senaste veckorna. Mindre stress och oro. Jag vet inte hur stort sambandet är med L-Glycinet för jag äter ju inte bakverk & sånt varje dag men det känns som det finns en skillnad. Det funkar ju bra att söta med så då känns det som ett bra val . 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Vad står "l" för i l-glycin? Wikipedia har ingen info om l-glycin, bara om glycin. Är det samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted October 30, 2016 Popular Post Share Posted October 30, 2016 Aminosyror och en hel del andra molekyler betecknas L eller D om de vrider polariserat ljus åt vänster eller höger. De molekyler som vrider ljus åt något håll är de som finns i olika spegelverisioner. Kemister kallar dem för kirala molekyler. Alla molekyler är dock inte kirala. En strumpa är tex inte kiral eftersom den kan sättas på vänster eller höger fot (tubsockor eller annan symmetrisk strumpa). En handske däremot är kiral då endast en vänsterhandske passar på vänsterhanden. Handskar kan då betecknas L eller D eftersom de är spegelbilder av varandra. Kroppen använder i princip uteslutande L formen på aminosyror och även de flesta andra molekyler. När det gäller just glycin är det en "strumpa", den har inget kiralt centrum (detta ser man på molekylen när man ritar den) och beteckningen L är överflödig. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted October 30, 2016 Popular Post Share Posted October 30, 2016 Jag ber att få tacka the Biochemist för en synnerligen pedagogisk redogörelse! Varje gång jag tar på mig en icke kiral socka i fortsättningen kommer "glycin" att dyka upp i mitt huvud. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Drakulla, vad är det för "sötstyrka" på glycin, på en skala mellan honung och stevia? Jag funderar på att testa ditt tips och använda det som sötningsmedel vid festliga tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Jag tar glycin för sömnen ibland och det fungerar rätt bra, men finns det biverkningar? Kan jag ta det varje kväll? Nån som vet? Ska oxå testa i bakverk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 Drakulla, vad är det för "sötstyrka" på glycin, på en skala mellan honung och stevia? Jag funderar på att testa ditt tips och använda det som sötningsmedel vid festliga tillfällen. Det är som att äta direkt ur strösockerpåsen. Ja, så sött är det. Det ser även ut som socker. Man kan absolut ta det varje kväll. Det är en aminosyra som finns i mat naturligt också. Det är dock bra att prova liten mängd först, kanske ½ tsk. därför att L-glycin hjälper till att rensa levern så då kan man må lite illa. Jag har som sagt ätit det till och från under senaste året och jag har inte känt av illamående. Jag tar ca 2 tsk. vid läggdags annars. Martina Johansson har skrivit recension här: http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Glycin säljs även som kosttillskott och passar ganska bra in i den västerländsk dieten. Orsaken är att vi får i oss för lite glycin. Förr åt vi hela djur (senor, brosk, märg, organ) men idag när vi bars äter "fina" delar finns en viss obalans och det är just glycin som ligger lågt. Tex kollagenprotein som används för stärka leder, ligament, hud innehållet mycket glycine. Mitt favoritprotein innehåller extra glycin. Ursprungligen för att förbättra det men så upptäckte producenten att det blev sött så då kunde de som en bonus ta bort de artificiella sötningsmedel som var i. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Vad står "l" för i l-glycin? Wikipedia har ingen info om l-glycin, bara om glycin. Är det samma sak? Men frågan kvarstå dock, trots The Biochemists eminenta förklaring. D skulle kunna komma från latinets dexter, som betyder höger. Men vad betyder L? Från tyska Links? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Men frågan kvarstå dock, trots The Biochemists eminenta förklaring. D skulle kunna komma från latinets dexter, som betyder höger. Men vad betyder L? Från tyska Links? Jo, D står för Dextro, och L är Levo / laevo, vilket också ska vara latin efter vad jag googlat fram. Annars trodde jag latinets ord för vänster var sinistrus/ sinistra/ sinistrum. Men det är bara att gilla läget... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Glycin säljs även som kosttillskott och passar ganska bra in i den västerländsk dieten. Orsaken är att vi får i oss för lite glycin. Förr åt vi hela djur (senor, brosk, märg, organ) men idag när vi bars äter "fina" delar finns en viss obalans och det är just glycin som ligger lågt. Tex kollagenprotein som används för stärka leder, ligament, hud innehållet mycket glycine. Mitt favoritprotein innehåller extra glycin. Ursprungligen för att förbättra det men så upptäckte producenten att det blev sött så då kunde de som en bonus ta bort de artificiella sötningsmedel som var i. Biochemisten, jag tar L glycin varje kväll eftersom jag tränar tungt och mycket och har fettminskat en period, så antar att jag har lite högt kortisol. Nu kokar jag även egen benbuljong som jag spetsar med extra gelatin. Tror du att jag kan få i mig för mkt av glycinet då, med tanke på det du skriver att det finns mkt i hela djurets delar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Inez, stämmer bra. Vänster och höger men självklart ska man använda ett språk som få förstår. Angelico, det är nog ingen fara. Glycin är till skillnad från vissa andra aminosyror inget som ställer till ordeda om det nu blir för mycket. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Inez, stämmer bra. Vänster och höger men självklart ska man använda ett språk som få förstår. Angelico, det är nog ingen fara. Glycin är till skillnad från vissa andra aminosyror inget som ställer till ordeda om det nu blir för mycket. Tack för klargörandet av detta Biochemisten! Bra att veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts