Jump to content

Viktuppgång av LCHF

MissMiettinen

Recommended Posts

Hej,

Jag är nybörjare på detta. Har hållit på i ca 5 veckor snart men ser ingen tendens till viktnedgång eller förlorade cm, snarare tvärtom. Vågen säger att jag har gått upp i vikt och så säger även måttbandet. Har bara vägt och mätt mig en gång, det var ca efter två veckor.

Jag registrerar mitt intag på Lifesum appen, så jag har någorlunda koll på vad jag stoppar i mig.

Är det så att vissa inte kan äta LCHF ?

För er som hade viktuppgång i början, vände det och när ungefär ? Vad gjorde ni som i så fall vände viktuppgången till viktnedgång? Även om jag inte tappar i vikt men jag vill ju inte gå upp i vikt. Eller i alla fall tappa cm. När gav ni upp ?

Jag tycker om LCHF, min IBS är under kontroll, får inga sockerdippar.

Har försökt att ta bort mejerier ur min kost, idag är första dagen som jag inte har ätit några mejerier alls men det är ganska svårt att hitat en någorlunda allsidig kost då tycke jag.

Kom gärna med era inputs och erfarenheter ! Jag gillar ju som sagt detta och skulle vilja äta LCHF. Jag vill gå ner 10 kg.

Må gott !!

• Like 1

Jag går inte ned i vikt av LCHF, men mitt utgångsläge är inte övervikt, snarare normalvikt gränsande till undervikt. Jag har aldrig tänkt överge LCHF eftersom det ger mig ett friskt liv utan många av de besvär jag hade tidigare, exempelvis IBS. Dessutom är ju maten så god. LCHF hjälper mig också att äta nyttig mat och att undvika det som inte är nyttigt, som socker och spannmål.

Jag skulle önska att fokus var mer på hälsa än på kilon, och jag har läst så fantastiskt många vittnesmål om hur LCHF har gett människor hälsan åter, så det gör mig övertygad om att LCHF (mer eller mindre strikt utifrån egna behov) är det bästa sättet för mig att äta.

• Like 4

10 kg är ju ingen jätteövervikt så det kan ju vara så att du och kroppen inte har samma mål. Sen är ju 5 veckor väldigt kort tid så din kropp har nog inte lärt sej att riktigt leva på fettet heller... Det kan ta 3 månader innan kroppen fattar vad du håller på med, mycket beroende på hur många experiment den har varit tvungen att stå ut med tidigare. En otrygg kropp släpper inte ett gram.

Det finns nån väldigt pedagogisk text här på Kostdoktorn för förklarar omsättning av fett genom liknelser som skafferi och frys i källaren. Tyvärr kan jag inte klistra in länkar.

Kan du fokusera på hälsan ett tag och låta bli att tänka kilon hela tiden? Kroppen omformas när vi inte äter skräp, men det går ju inte över en natt precis.

Birgitta Höglunds paleoblogg är kanon för inspiration med mejerifria recept

• Like 4

Nånstans läste jag att det kan ta upp till ca 8 veckor att ställa om mättnadssystemet (googla t ex leptinresistens) så att man blir mätt på LCHF. Innan dess kan det hända att man äter för mycket, t ex för att få samma utfyllnad i magen som man är van vid från sin tidigare kosthållning. På LCHF blir man mätt via hormoner och inte volym. Ge det mer tid, och jag tycker man ska växla över gradvis, åtminstone om det inte handlar om nåt akut som t ex totalhavererad blodsockerkontroll. Lycka till!

• Like 3

Anna Hallén om att ha en otrygg kropp.  http://www.annahallen.se/fick-en-fraga Vet inte om det är något som stämmer för dig.

Vikt och mått kan variera beroende på var i menscykeln man befinner sig. 

Lesscarbs har en del mejerifria recept på sin blogg. Det senaste året har hon ätit mejerifritt. Äldre recept på hennes blogg innehåller mejerier. 

Många som äter mejerifritt eller sparsamt med mejerier äter fortfarande smör. Då kan du äta feta smörbaserade såser typ bearnaisesås och hollandaisesås samt kryddsmör. Majonnäs och köpta rapsoljebaserade såser typ bea fungerar. Du kan göra grönsaksmos med olivolja istället för grädde och komplettera med kokosfett i kaffe eller te om du vill äta extra fett. I en del recept så fungerar det att byta ut grädde eller creme fraiche mot kokosgrädde eller kokosmjölk. Vissa kan ta bort flytande mejerier, men fortsätta med ost och smör. Andra behöver ta bort ost också. Mjölk från får eller getter innehåller en annan slags kasein än komjölk, så en del kan äta t ex fetaost, men vara sparsamma med "vanliga" ostar. Man får helt enkelt pröva sig fram. 

• Like 2

Tack snälla för er input ! Får väl avvakta en stund till :) jag mår ju som sagt mycket bättre i magen av att äta så här så vill helst inte sluta men vill ju inte heller gå upp för mkt i vikt :)

Men som Xiro skrev så kan det ju ta tid för kroppen att ställa om. Hade ju en förhoppning om att kilorna skulle rasa av som på en del andra.. men får väl härda ut lite :)

Ös på med mer inputs !

TACK !!

• Like 4

Nu vet ju inte jag vad du äter, så kan inte peka på något särskilt.

Min erfarenhet är dock att LCHF-bakverk, mycket nötter och mycker mejerier kan påverka viktnedgången negativt. Bara för att det är LCHF-vänligt betyder det inte att det är viktnedgångsvänligt.

Jag hoppas det lossnar för dig så att du kan gå ner det du önskar.

Lycka till! 

• Like 5

Nu vet ju inte jag vad du äter, så kan inte peka på något särskilt.

Min erfarenhet är dock att LCHF-bakverk, mycket nötter och mycker mejerier kan påverka viktnedgången negativt. Bara för att det är LCHF-vänligt betyder det inte att det är viktnedgångsvänligt.

Jag hoppas det lossnar för dig så att du kan gå ner det du önskar.

Lycka till! 

Ja precis, bara för att det står LCHF någonstans och inte har vitt socker så är det inget man kan leva på utan man ska behandla det som just en efterrätt eftersom det är vad det är. 

Edit: insåg att det kanske låter lite nedlåtande men det var inte så jag menade, jag halkar själv in i ett sånt mönster ibland, brukar kompensera med extra fasta då för att få mindre tid att äta "söt"saker. 

• Like 2