Claes007 Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Har kört LCHF i många år, har bara positiva erfarenheter men.... lider av sendrag i undebenen mer eller mindre varje natt. Den sista tiden har det ökat så mycket att jag inte orkar längre. Tycker jag har provat allt, ökat vatten intag, magnesium, zink mm mm. Har ökat mitt intag av kolhydrater och känner redan en förbättring i benen. Så tyvärr måste jag sluta med LCHF, och börjar äta lite mera kolhydrater. Kan tyvärr inte längre kalla mig en LCHF-are Mvh Claes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted November 1, 2016 Popular Post Share Posted November 1, 2016 Har kört LCHF i många år, har bara positiva erfarenheter men.... lider av sendrag i undebenen mer eller mindre varje natt. Den sista tiden har det ökat så mycket att jag inte orkar längre. Tycker jag har provat allt, ökat vatten intag, magnesium, zink mm mm. Har ökat mitt intag av kolhydrater och känner redan en förbättring i benen. Så tyvärr måste jag sluta med LCHF, och börjar äta lite mera kolhydrater. Kan tyvärr inte längre kalla mig en LCHF-are Mvh Claes Menar du verkligen att du behöver börja äta spannmål, socker och snabba processade kolhydrater för att få bättring? Räcker det inte med lite potatis, banan och bönor tex, så du kommer upp i typ 100 gram kh? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Har du testat flera olika sorters magnesium? Magnesiumoxid är billigt, men tas inte upp så bra av kroppen. De magnesiumsorter som slutar på -at kan fungera bättre. Man kan ta magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter. Jag har inte märkt någon skillnad mellan olika märken. Extra salt, antingen i form av seltin eller Anna Halléns supersalt, som består av fler olika sorters salt, tillsammans med magnesium (-atsorter i hög dos) fungerar för mig. Jag nämner det i fall du vill testa. Om du googlar på Anna Halléns supersalt så hittar du recept på saltblandningen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Eftersom magnesium-tillskott inte har hjälpt så kanske du istället har brist på kalium eller natrium eller båda. Att dricka mera vatten låter mer som att förvärra symptomen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Vad tråkigt.. jag får också hemska krypningar i benen, men det har jag alltid haft.. kanske att de har blivit värre nu? Måste kolla upp det där med magnesium känner jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Kanske paleo-kost är bättre för dig, Claes007. Då kommer det till mer kolhydrater men från vettiga livsmedel som rotfrukter och lite frukt/bär. Samtidigt får man då minska på ko-mejerierna, och hålla sig till får- och getostar (t ex äkta Feta) och "kokosmejerier". Paleo-folket undviker också baljväxter, precis som LCHF-are. Birgitta Höglunds recept kan rekommenderas- finns på hennes blogg och i kokböckerna. Man kan prenumerera gratis på hennes recept via e-post. Många som ätit LCHF i några år glider över åt paleo-hållet och känner att de mår bättre av det, utan att gå upp i vikt. Själv har jag börjat med en paleodag då och då. (Men magen blir gasig av rotfrukterna eftersom jag är ovan vid dem.) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes007 Posted November 1, 2016 Author Share Posted November 1, 2016 Tack alla för eran feedback. Kommer inte gå över till snabba kolhydrater bröd etc, utan det blir lite potatis, rotfrukter och ibland lite ris Paleo-kost låter intressant och skall läsa på 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Skippa inte LCHF innan du testat detta! Mina sendrag drog åt pipan efter att jag infört följande rutiner: 1) Ta ditt magnesium alldeles innan sänggåendet (gärna Magnesiumcitrat för bästa upptag). 2) Ta lite salt (gärna örtsalt då, detta smakar mycket bättre) utrört i lite vatten vid samma tillfälle som magnesiumet. Detta är särskilt viktigt om ditt kvällsmål är saltfattigt! 3) Sov aldrig med kalla fötter. Dra på dig ett par tjocka men lediga sockar. Jag tyckte inte att mina fötter var kalla men detta hjälpte likväl. Vanliga tunna sockar är för klent. Hellre rejäla raggsockar. Dessa stryper inte heller åt blodflödet till foten. 4) Stretcha fram- och baksida av underbenet (eller vart du nu får sendrag) på kvällen. Gärna vid sänggåendet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Har du gjort en gikt-kontroll ? Kan du koppla det till jod-rik mat, tex fisk och skaldjur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Sendrag och muskelkramper är väl ett typiskt symptom för att elektrolyterna är ur balans? Jag drabbas av det titt som tätt, och löser det genom att dricka mineralsaltat vatten varje dag, smaksatt med citron, och att ha på extra mycket mineralsalt på maten hela tiden. Ibland dricker jag buljong också. Då håller jag det i schack, och ökar intaget när symtomen tilltar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Någon här är frälst på dr. Berg, och rekommenderade honom, så jag tittade på några av hans vidos. I en av dem pratade han om äppelcidervinäger och varför det kan vara bra. Vill minnas att han pratade om att det kunde hjälpa mot sendrag också. Jag hoppas du kan komma till rätta med detta. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Karin Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Kan det finnas nåt här som hjälper? http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/benkramp-vadkramp/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Någon här är frälst på dr. Berg, och rekommenderade honom, så jag tittade på några av hans vidos. I en av dem pratade han om äppelcidervinäger och varför det kan vara bra. Vill minnas att han pratade om att det kunde hjälpa mot sendrag också. Jag hoppas du kan komma till rätta med detta. Lycka till! Någon här är frälst på dr. Berg, och rekommenderade honom, så jag tittade på några av hans vidos. I en av dem pratade han om äppelcidervinäger och varför det kan vara bra. Vill minnas att han pratade om att det kunde hjälpa mot sendrag också. Jag hoppas du kan komma till rätta med detta. Lycka till! Bra video! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Jag tar magnesium tillskott, men jag behöver också ta havssalt 1/2 tsk i ett glas vatten, 1 eller 2 ggr / dag. Dricker 1,5 till 2 liter vatten per dag. Jag köper Kryddhusets Havssalt från Sicilien på ÖoB, kostar ca 15 kr/kg. Mineralerna är mycket viktiga att få i sig, så kolla upp om det är andra mineral som ev.fattas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Fimpa mejeriprodukterna! När jag började äta mejerifritt så vaknade jag upp efter ett tag och tänkte förvånat "hallå, var är mina nattliga vadkramper någonstans?!". Värt ett försök iaf! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karins Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Hej Jag har faktiskt hittat lösningen efter flera år. Av min ortoped fick jag rådet att satsa på Magnesium Citrat. Hon påpekade att kroppen tar upp 20 gånger mer Magnesium när det är i pulverform. Redan tidigare tar jag Emgesan och Kinin, men jag har ändå haft besvär med kramper, på natten eller efter jag har simmat exempelvis. Nu tar jag 2 kapslar Magnesium Citrat a 750 mg och 2 tabletter Emgesan a 250 mg per dygn och jag har inga problem alls längre. Magnesium Citrat finns billigt på Top Formula. Jag hoppas att det här fungerar för dig också. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karins Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Har kört LCHF i många år, har bara positiva erfarenheter men.... lider av sendrag i undebenen mer eller mindre varje natt. Den sista tiden har det ökat så mycket att jag inte orkar längre. Tycker jag har provat allt, ökat vatten intag, magnesium, zink mm mm. Har ökat mitt intag av kolhydrater och känner redan en förbättring i benen. Så tyvärr måste jag sluta med LCHF, och börjar äta lite mera kolhydrater. Kan tyvärr inte längre kalla mig en LCHF-are Mvh Claes Läs mitt svar längre ner i tråden. Sluta inte med LCHF Börja med Magnesium Citrat istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Man ska nog också läsa på om mjölksyra och tänka till om den kan ställa till det. På livestrong.com finns en del info, som tyvärr inkluderar rådet att äta en del snabba kolhydrater .. Jag har stora problem med stressrelaterad mjölksyrabildning och letar sätt bli av med den. Symptom bla ont i ben och ryggmuskler. Mjölksyra ska även kunna leda till samma problem som gikt alltså kristalisering i leder. http://www.livestrong.com/article/554515-extreme-lactic-acid-in-legs/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts