Jump to content

Ägg

Katty

Recommended Posts

Är ny här på forum o blir lite undrande över att ingen har skrivit nåt om larmrapporterna att ekologiska ägg innehåller mycket mer gifter än vanliga ägg. Själv har jag ätit massor med ekologiska ägg sista åren o tänker nu att hela jag är full av dioxiner? o andra gifter. Här försöker man äta bra ren hälsosam mat o så är man lurad på alltihop. Så känns det i alla fall, man vet snart inte vad man ska äta. Hur tänker ni andra kring det här? ?

• Like 3

Jag har missat de larmrapporterna helt.

Äggen har ju alltid känts som ett säkert kort i mitt kök.

Man vill ju tro att ekologisk uppfödning har råkoll på vilket foder hönorna får om det nu är det som är orsaken till gifterna.

Tråkigt att höra detta och hoppas att det blir bättring.

Sen är det ju så med larmrapporter att ibland är det väldigt stora rubriker.

KRAV skriver om dioxinerna och ger några länkar:

Onsdagen den 12:e oktober meddelade Livsmedelsverket att deras kontroller visar att halterna av dioxin ökar i ekoäggen. I dagsläget vet vi inte varifrån dioxinet som förorenat de ekologiska äggen kommer. Det måste vi nu snabbt ta reda på tillsammans med branschen.

I pressmeddelandet påpekar Livsmedelsverket att halterna ligger under gränsvärdena och meddelade i en intervju att de inte ändrar kostråden. Att halterna ökar är helt ny information för oss. De senaste 10 åren har vi inte fått några tecken som visar att dioxinhalterna ökar eller ligger över några åtgärdsgränser.

För 12 år sedan, 2004 upptäcktes dioxin i ekoägg. Då visade det sig att dioxinkällan kom från fiskmjöl från Östersjöfisk. Tillsammans med branschen agerade vi snabbt för att få ner halterna. Studier och uppföljande tester visade att vi lyckades med det. Sedan dess tas det prover på allt foder och enligt Jordbruksverket har halterna inte stigit.

Nu kommer KRAV att agera tillsammans med branschen och snabbt bestämma vilka kortsiktiga respektive långsiktiga åtgärder som måste vidtas.

http://www.krav.se/dioxiner-i-agg

• Like 2

Fiskmjöl består av torkad och mald fisk från uthålligt fiske, som kan innehålla miljögifter såsom dioxiner och PCB. Det ekologiska regelverket förbjuder användning av syntetiska aminosyror vilket är tillåtet i konventionellt foder. De essentiella aminosyrorna och framförallt metionin är livsnödvändig för hönan och svår att finna i andra råvaror. För tillfället finns ingen bra ersättning till fiskmjölet i foderblandningar till ekologiska höns.

http://www.svenskaagg.se/?p=21225

• Like 3

Tack för tips om fb Winther!

Även om vi pratar små mängder gifter tycker jag inte det är ok att ekoägg har mer gifter. Grundidén är ju att eko ska vara bättre för både oss och planeten. Det är väl bara för organisationerna att sätta så höga krav på fodret att man säkrar slutresultatet i form av ekoägg som har mindre gift än konventionella ägg. Det borde väl inte vara så svårt genom att välja fiskmjöl från t ex nordatlanten och/eller använda mer solrosfrön? Om jag minns rätt finns det redan några ekoäggproducenter som inte använder fiskmjöl från östersjön.

Jag ska ta och fråga Lidl om deras ekoägg, de ligger ju bra i pris.

• 2 weeks later...

Lidls svar:

"Tack för din fråga! Vi uppskattar att du intresserar dig för våra produkter. Vi har kontakt vår leverantör för våra ekologiska ägg, nedan hittar du svar på de frågor du ställt i ditt mail till oss.

-Äggen kommer från KRAV-godkända gårdar med höns som är frigående inomhus med tillgång till utevistelse

-Alla KRAV-hönor får någon form av fiskmjöl eller fiskprotein i sitt foder detta för att hönan måste få i sig proteinet metionin för att kunna fungera, annars kan hon drabbas av beteendestörningar som att hacka på eller rycka bort fjädrar från andra hönor. Enligt KRAV´s regelverk är det inte tillåtet att tillsätta syntetiskt metionin.

-Enligt regler från 2012 är det inte tillåtet att tillsätta Östersjöfisk i fiskmjölet.

-Halterna PCB och dioxin ligger någonstans mellan 0,9-3,5 pg/g fett (gränsvärdet ligger i dagsläget på 5 pg/g fett).

-I vanliga fall mäts PCB och dioxin ca 2ggr/år och det är livsmedelsverket som kommer hit och tar proverna (det är även där provresultat finns). Nu i höst har de flesta packerier som är medlemmar i branchföreningen Svenska Ägg valt att själva göra en provtagning för att få mer underlag att gå på.

-Vi tar inte emot ägg från höns som har fått antibiotika, hönsen sätts i karantän tills antibiotikan gått ur kroppen."

• Like 4