annett.holmstrom Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Min son på 23 år har adhd och under lång tid överlevt genom att äta mycket socker och då menar jag mycket socker. Läsk har varit det värsta sättet att för honom stilla det suget. Till min stora glädje så bad han mig om hjälp med att välja sätt att tappa vikt och jag föreslog lchf. Då slipper han räkna kalorier och slipper väga det han äter. Första veckan har ny gått och han har inte tappat någon vikt alls. Han misströsta och funderar vad han gör för fel. Han dricker mycket Loka och äter en del torkat renkött. Kan det påverka viktnedgången? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 De brukar säga här att man ska ha tålamod i 3 månader. För mig fungerade det direkt. Jag åt också mycket socker innan, men suget efter sött försvinner när man äter LCHF. Har det hänt för din son? Det är ju i så fall en vinst i sig. Man måste även på LCHF äta mindre. Äter man samma mängder som vanligt går man inte ner. Viktigt är att bara äta när man är hungrig och sluta äta när man är mätt. Renkött och Loka räknas som LCHF-mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 2, 2016 Share Posted November 2, 2016 Hej Jag har inte hållit på så länge, men de första veckorna kollade jag inte ens på vikten för att vara ärlig. Min man som också håller på tycker att det tar lång tid, men det syns ganska så fort typ tre veckor på ansiktet och att man slipper "plufset" Håll ut och tänk istället på vad bra det är att inte stoppa i sig allt för mycket socker.. och om han misströstar supermycket.. mät, eller ta fram ett par jeans som ni kollar hur de sitter varje vecka :-) Lycka till 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Din son är 23 år och har ätit LCHF i EN vecka. Hur mycket tid är en vecka av 23 år?! Ha tålamod och läs in er på all den info som finns här på kostdoktorn, bloggar och trådar. Det blir mer och mer intressant ju mer jag lär mig, tycker jag! Det är ju jättebra att slopa sockret för riktig mat istället. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Äter han mediciner pga sin adhd (eller annars bara)? Väldigt många läkemedel (som blodtryckssänkande medel, antidepressiva mm) gör att man både går upp i vikt och att det blir omöjligt att gå ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
azla Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Fast ADHD-mediciner minskar (ofta) apititen och vikten...Däremot är det vanligt att ha dålig impulskontroll och att inte kunna sluta äta t ex socker när en har ADHD. Har han loggat vad han ätit t ex i en app som lifesum? Bara för att kolla att han inte äter alldeles tokigt mkt? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 För mig tog det 5 veckor innan det började röra sig men sedan rasade jag väldigt fort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts