Jump to content

Högt blodsocker

AxelJ

Recommended Posts

Hej!

Upptäckte nyligen att jag har ett väldigt högt blodsocker, varit uppe och nosat på 18-20. 

Gick till läkaren och de klassade mig direkt som typ 1-diabetiker. Mycket på grund av att det finns i familjen. 

De enda symtomen jag känner är trötthet, och något säger mig att det inte är diabetes som är boven. Har känt mig extremt stressad sista tiden och känner att det kan ha haft en påverkan. 

Finns det någon som känner igen sig?

Axel 

Känner inte igen mej, men jag blir lite nyfiken på det du skriver. Det låter som om dom fastställde att du har typ 1 på väldigt lösa grunder. Eller har jag missuppfattat? Har dom kollat ditt blodsocker flera gånger? Har dom kollat långtidssockret, HbA1c? Får du insulin nu?

• Like 3

Ja, alltså det gick väldigt snabbt tills det att jag fick order om att ta insulin. De tycker att jag ska börja med insulinet nu direkt, me har inte börjat ta än. Mitt långtidssocker var också rätt högt. Det är bara så märkligt att man i sjukvården så snabbt fastställer att man har diabetes. Jag känner mig bra annars, förutom stressen som jag tror är en bidragande faktor till det höga blodsockret. 

• Like 2

Både typ 1 och typ 2 diabetes karaktäriseras av högt blodsocker initialt.

Typ 1 är en autoimmun sjukdom där kroppen slutat producera det blodsockersänkande hormonet insulin, medan typ 2 är resultatet av långvarig ökande insulinresistens.

Vid utbrott av typ 1 brukar det därför finnas lite insulin i blodet, medan vid typ 2 finns det mycket. Eftersom kroppen producerar ett ämne som heter C-peptid samtidigt med insulin kan man genom att mäta detta få en god fingervisning vilken typ av diabetes det handlar om. Dessutom brukar vid typ 1 det finnas autoantikroppar i blodet mot de insulinproducerande cellerna (s.k. betaceller i bukspottkörteln).

Om det är typ 1 du har så kan insulinbrist leda till ett livsfarligt tillstånd som kallas ketoacidos (syraförgiftning), vilket betyder att du ska ta dig till vårdcentral eller akutmottagning omedelbart.

Vid typ 2 och kraftig insulinproduktion är det helt annorlunda - då kan du genom kostomläggning förmodligen reversera symptomen på kort tid. Då finns många råd hos Kostdoktorn eller Smarta Diabetiker!

Lycka till!

• Like 4

20 är högt så något är fel. Som skrivits tidigare måste ju läkaren kolla insulinet. Du borde krävs att få en egen blodsocker och keton mätare (det brukar man få som diabetiker). Om det är typ 1 så finns även risk för högs ketonkoncentrationer samtidigt som du har högt blodsocker. Detta måste du få koll på.

• Like 2