Lello Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Jag har gjord den stora tabben att de senaste åren inte tagit järntabletter efter blodgivningen. Anledningen var att jag alltid legat runt 170 i HB och då trott att det bara var bra att "tappa" ur lite järn. Det visade sig sedan på den vanliga hälsokontrollen att mitt Ferritinvärde var nere på 22 (ref 30-300) (HB fortfarande runt 170) Läkaren ville såklart dubbelkolla så jag inte "läckte" järn någon annanstans än vid blodgivningen. Nu efter 6 månader utan blodgivning och utan järntabletter har värdet återhämtat sig och jag hade igår 69 i Ferritin och läkaren tyckte att det var fritt fram för blodgivning igen ?? dock med järntabletter efter ? Min fundering nu är om jag inte ska boosta järnvärdet genom att ta Niferex en vecka innan blodgivningen och sen de Niferex jag får efter tappningen + ytterligare en vecka? Jag har ju högt HB och det är ju kanon när jag tränar så mycket som jag gör, jag vill ju optimera mina värden så långt jag kan... så frågan är om det är mer fördelaktigt att ha runt 250 i Ferritinvärde än att ha som nu 69? Hur skulle 250 påverka mig i vardagen och när jag tränar? Glada hälsningar Lello Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Själv brukar jag "glömma" järntabletterna på hatthyllan på labbet... Jag gillar inte att äta tabletter som ger mig mycket ont i magen men bara lite järn av rätt sort... Jag tar Blutsaft istället. Men om man bortser från denna parentes så tror jag att det kan vara bra att äta extra järn innan också. Det är i alla fall min erfarenhet att det funkar bra att göra så. De prover de tar på mig emellanåt har varit bra och jag tycker jag blir mindre påverkad av tappningen. Nu är jag iofs kvinna och kanske menscykeln påverkar extra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts