Gå till innehåll

Någon som läst "Fettfällan" i Aftonbladet?

Recommended Posts

I artikelserien Fettfällan i Aftonbladet redovisar man var som händer efter 12 veckor med lchf. Det som hänt med försökspersonen verkar inte alls vara typiskt. Hon har inte gått ned i vikt alls. Triglycerider har ökat från 1,0 till 1,5. HDL är oförändrat. De verkar ha lyckats hitta en person som inte reagerar som andra. Eller...?

Professor Paolo Parini på Karolinska är mycket kritisk mot lchf som han anser inte ska följas längre än 6 månader. Att utesluta kolhydrater är som att köra bilen på fel bränsle, säger han. Hjärnan behöver kolhydrater.

I dagens Aftonbladet pratar han om risken för hjärtinfarkt och det nya måttet remnants som alltså är totalkolesterol - LDL - HDL. Remnants ska säga mer om risken för hjärtinfarkt än det onda kolesterolet LDL säger han och hänvisar till en Dansk undersökning.

Jag hittade undersökningen och efter att ha läst delar av den kan man undra om Paulo överhuvud taget läst den. Enligt undersökningen är halten av remnants låg om du har låg halt av triglycerider. Och vi alla vet väl vilken kost som ger låga halter av triglycerider? Jo lchf! Det är skrämmande att en professor kan uttala sig så okunnigt.

http://triglyceridespanel.ajconline.org/Content/PDFs/7-Varbo-Remnant.pdf

När jag tittar på mina egna kolesterolvärden är de tyvärr lite höga, HDL=1,8 och LDL = 6,1 i senaste testet. Tot kol är 8,2 men triglyceriderna är låga 0,56. Om jag beräknar remnants blir det 8,2 - 6,1 - 1,8 = 0,3. Remnants/HDL = 0,17. Det är jättelåga värden som ska innebära väldigt låg risk.

Jag har inte stora kunskaper i matematik så kan du förklara hur du får fram att 8,2-6,1=1,8? och hur fick du fram talet 0,3? Beskriv gärna , tacksam för lite mattehjälp här. :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som de säger att utvecklingen går framåt en begravning i taget. Det är bara väldigt frustrerande att vänta, för man vill ju inte önska livet av någon....

• Gilla 5
Länk till inlägg

Professorn verkar vara jävig. Se det sista stycket i denna länk:

http://www.fp7human.eu/partners/partner1c/

Paolos verksamhet verkar inte gå något vidare,men kanske intevjun i Aftonbladet ger "konsultarvoden"?

https://www.hitta.se/paolo+parini+consulting+ppc+ab/lund/hSSSlC-4mn

Jaha, det är som vanligt då. Köpta "experter " som vilseleder svenska folket :angry:  Om det inte lät så dramatiskt skulle jag vilja använda ordet folkmord.

Jag har en gammal skolkamrat som är pensionerad familjeläkare. Han berättade härom dagen att han haft en hjärtinfarkt, trots  att han varit noga med vad han äter. Bland annat framhöll han vikten av nyttiga oljor. Ni vill inte ens veta vad det var för sorts oljor han pratade om. Naturligtvis har han rekommenderat dem till sina tidigare patienter också.

Och efter infarkten har han börjat undvika rött kött...  Jag måste snabbt ge honom Kostdoktorns bok och länken till bloggen, så han inte får en infarkt till.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Ska man välja en person som har svårt att gå ner i vikt ska man välja en kvinna 40+, eftersom de verkar ha svårast att gå ner i vikt. Klimakterie och förklimakterie kan påverka och man kan haft en historia av jojobantning bakom sig. Det kan ta tid innan kroppen släpper kilon. Anna Hallén nämner begreppet otrygg kropp och det kan ta 3-6 månader innan man börjar gå ner i vikt. En del kan behöva äta mejerifritt eller minska mängden mejerier eller kombinera LCHF med periodisk fasta. I artikeln framgår inte heller vad hon faktiskt ätit under den period som hon deltog i Aftonbladets experiment. Dessutom minskade midjemåttet, även om vikten inte minskade.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Nu undrar jag lite igen. Hur menar du här Jala? Jag har kunnat gå både upp och ner ganska många kg i fett, däremot bara kanske 1-3 kg i muskler trots att jag tränar flitigt och tungt varje vecka sedan många år (kvinna). 

Här inne på detta forum är faktiskt det enda stället jag kunnat läsa om detta fenomen att man ökar en massa i muskelvikt utan superstor ansträngning. Skulle vara intressant att se närmare på hur det går till enligt er.

Själv har jag till exempel märkt det motsatta nyligen. När jag minskade i fettvikt blev omfånget på mina biceps, lårmuskler samt andra delar av kroppen mycket mindre, men plötsligt synliga. Det var ingen ökning av muskelmassa men massor av fett som försvann och som tidigare dolt musklerna jag har på kroppen. 

Kom gärna med lite länkar så man kan läsa på om denna behagliga muskelviktökning som beskrivs i många trådar här.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kass journalistik, kass professor, stackars läsare. Att triglyceriderna ökat kraftigt låter som att de inte tog provet fastande andra gången, eller så höll personen sig inte till riktig LCHF. Och det står något om att personen tycket att det är tråkigt att man inte kan ha bea till pommesen när man äter LCHF - det är ju helgalet! Tvärtom ska man ju på LCHF välja mindre pommes och MER bea! Och de ska helst vara av bra sort, d v s ugnsstekt potatis och riktig bea.

Trist att media ofta ger experter frisedlar att körsbärsplocka och hitta på sanningar. Än värre när experten är knuten till nåt fint institut, då verkar man som journalist endast behöva kolla stavning och sätta en lockande rubrik. Bästa journalistiken beskriver HUR man kommit fram till något och ger även någon hint om hur tillförlitligt det är. Och presenterar såklart vad olika experter säger, inte bara en...

Tänk flera tusentals människor som har stora hälsoproblem, t ex genom diabetes typ 2, IBS, eller nån värk de tar starka smärtstillande mot - tänk att de läser artikeln och att de genom detta fortsätter undvika LCHF. Tänk att de som så många före dem kunde blivit friska eller nära friska med LCHF. Så mycket onödigt lidande hos dem och deras nära och kära, och så många onödiga skattemiljarder vi alla ska slita för. Och alla onödigt långa väntetider i vården, och alla onödiga dumsnålheter vården måste dra till med som drabbar alla.

Säg dialys som exempel. Har för mig att ett dagspass kostar runt 4000 kr. Säg att en patient kör tre pass i veckan. Det blir 624.000 kr om året. I Sverige är det cirka 2700 personer som behöver dialys. Det blir 1,7 miljarder per år. Och då har vi inte inkluderat alla förluster runt omkring som förlorad arbetsförmånga, transporter, övrig vård etc etc. Tänk om en tredjedel, eller fler, av dessa dialysbehandlingar kunde undvikas med bra kost... och då har vi endast berört dialys och njurproblem som bara är en liten del av all vård och ohälsa....

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tyvärr är det vi ser i artikeln i aftonbladet varken vetenskap eller journalistik

Det är propaganda och agendajournalistik...

Om nu någon här undgått att förstå det så har vi några av de mest korrupta medierna på planeten i vårt land

....Detta inberäknat Nordkorea

....Och det gäller inte bara i frågor runt kost

• Gilla 6
Länk till inlägg

Artikeln kommenterades även i denna tråd och där finns den också att läsa för oss som inte har plus-tjänsten:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/8671-%C3%A5t-fett-i-tre-m%C3%A5nader-det-h%C3%A4nde-i-kroppen/

Tack- det där gav svar på de flesta av våra funderingar :)

Länk till inlägg

Professor Parini tyckte inte att man skulle äta LCHF mer än 6 månader, vilket är löjeväckande, för oss

som ätit det mycket längre än så. Men det finns forskning som visar det också:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3390696/

Det är professor Fredrik Nyströms 2:åriga studie.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jaha, det är som vanligt då. Köpta "experter " som vilseleder svenska folket :angry: Om det inte lät så dramatiskt skulle jag vilja använda ordet folkmord.

Jag har en gammal skolkamrat som är pensionerad familjeläkare. Han berättade härom dagen att han haft en hjärtinfarkt, trots att han varit noga med vad han äter. Bland annat framhöll han vikten av nyttiga oljor. Ni vill inte ens veta vad det var för sorts oljor han pratade om. Naturligtvis har han rekommenderat dem till sina tidigare patienter också.

Och efter infarkten har han börjat undvika rött kött... Jag måste snabbt ge honom Kostdoktorns bok och länken till bloggen, så han inte får en infarkt till.

Varför läkare har fått för sig såna saker kan man ju fundera på och varför kunskapen inte har uppdaterats seriöst känns ännu mer relevant. All annan medicinsk forskning och rutiner ska ju uppdateras kontinuerligt.

Har läkare ens någon ordentlig utbildning i kost? Menar då inte broschyrer från livsmedelsjättar precis som för veterinärerna utan en "riktig".

Sen har jag också träffat på exempel om hur fel det kan bli när folk tror att LCHF betyder Lite extra Carbs, High Fat, personen svällde upp till storlek hus eftersom det till och med blev mer kolhydrater än innan eftersom man "äntligen fick äta stora portioner"... Det blir varken nyttigt eller LCHF bara för att man använder grädde i pastasåsen och personen sprider desinformation till alla andra som blir ännu en extra grej att komma förbi när man diskuterar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Varför läkare har fått för sig såna saker kan man ju fundera på och varför kunskapen inte har uppdaterats seriöst känns ännu mer relevant. All annan medicinsk forskning och rutiner ska ju uppdateras kontinuerligt. 

Har läkare ens någon ordentlig utbildning i kost? Menar då inte broschyrer från livsmedelsjättar precis som för veterinärerna utan en "riktig". 

Sen har jag också träffat på exempel om hur fel det kan bli när folk tror att LCHF betyder Lite extra Carbs, High Fat, personen svällde upp till storlek hus eftersom det till och med blev mer kolhydrater än innan eftersom man "äntligen fick äta stora portioner"... Det blir varken nyttigt eller LCHF bara för att man använder grädde i pastasåsen och personen sprider desinformation till alla andra som blir ännu en extra grej att komma förbi när man diskuterar. 

Nej, läkare har ingen vettig utbildning i nutrition, fast det är konstigt egentligen, för att överhuvudtaget komma in på läkarutbildningen så måste man förutom toppbetyg i allt även ha gått Naturvetenskapligt program på gymnasiet, och så vitt jag vet så får dessa gymnasieelever lära sig hyfsat bra elementär lära om vad som händer i kroppen vid intag av kolhydrater, fett och proteiner.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Apropå Aftonbladets skrämserlöpsedel i början av veckan (Sanningen om LCHF – experter varnar): igår tog gamla mor upp det som stod där, om fettklumpar i blodet och varning för att äta för mycket fett. Det var tydligt att hon var orolig för mig baserat på den artikeln.

Det gjorde mig mycket upprörd, ska en dietist som fastnat i föråldrade föreställningar och kostråd utan att skämmas få skrämma upp gamla människor när hälsa och välbefinnande säger något helt annat?

Upprörd är bara förnamnet!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Sverige är ett fritt land så länge vi inte inskränker på någon annans frihet. Jag tycker att den skrämselpropaganda många tidnignar håller på med inskränker starkt på vår frihet. Hur kan jag fritt välja vad jag ska äta om jag hela tiden ska vara rädd för spöken som tidningarna skapat? Jag tycker det är otäckt. Åsiktsfrihet i all ära, men det borde vara ett lagbrott att publicera det som fakta.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Nu undrar jag lite igen. Hur menar du här Jala? Jag har kunnat gå både upp och ner ganska många kg i fett, däremot bara kanske 1-3 kg i muskler trots att jag tränar flitigt och tungt varje vecka sedan många år (kvinna). 

Här inne på detta forum är faktiskt det enda stället jag kunnat läsa om detta fenomen att man ökar en massa i muskelvikt utan superstor ansträngning. Skulle vara intressant att se närmare på hur det går till enligt er.

Själv har jag till exempel märkt det motsatta nyligen. När jag minskade i fettvikt blev omfånget på mina biceps, lårmuskler samt andra delar av kroppen mycket mindre, men plötsligt synliga. Det var ingen ökning av muskelmassa men massor av fett som försvann och som tidigare dolt musklerna jag har på kroppen. 

Kom gärna med lite länkar så man kan läsa på om denna behagliga muskelviktökning som beskrivs i många trådar här.

Jag vet att du vet vad det beror på, men du skall ha en elog för att du motar de vanligaste missuppfattningarna!

Minskar kroppsfettet så minskar inte bara subkutant fett utan oxå intramuskulärt!

Det är som du vet och som jag vet att du vet.. en balansgång, vi behöver intramuskulärt fett främst för fysisk ansträngning, visceralt och subcutant är för längre överlevnad/fortplantning/svältperioder/osv!

För övrigt så är jag bara glad för att jag inte prenumrerar på Aftonbladet/GP hade väl varit mer lokalt men icke det heller!

För övrigt så kämpar de för sin överlevnad och publicerar i princip nästan vad som helst.

• Gilla 2
Länk till inlägg