Rickard Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Matvarujätte halverar sockerhalten i sina drycker http://www.dn.se/nyheter/varlden/matvarujatte-halverar-sockerhalten-i-sina-drycker/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jo, men så häller de i en massa sötningsmedel, för det får ju för allt i världen inte smaka mindre sött!! Visst, det är ett steg åt rätt håll att minska socker, men kräftgång när det gäller att minska sockerberoendet... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jo, men så häller de i en massa sötningsmedel, för det får ju för allt i världen inte smaka mindre sött!! Visst, det är ett steg åt rätt håll att minska socker, men kräftgång när det gäller att minska sockerberoendet... Om det är som du skriver, en indikator på varför sockerskatt inte kommer att fylla den tänkta funktionen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Om det är som du skriver, en indikator på varför sockerskatt inte kommer att fylla den tänkta funktionen? Syftet med sockerskatten är väl att få ner sockerkonsumtionen - och det kommer den väl att leda till. Men om det räcker för att gynna folkhälsan i stort är jag tveksam till.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Industrin är i full fart med att göra olika kemiska modifieringar av socker för att kringgå skatt. Jag har svårt att tänka mig syntetisk socker som ett hälsosammare alternativ. Se hur det gick med transfetter. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts