Jennica.Rocks

LCHF vs andra dieter

Recommended Posts

Nu när man ser tillbaka på viktväktarna, så tror jag att det inte funkade på senare tid, när jag försökte hoppa på det igen, för att man får just äta allt. Man får äta godis, det betyder, att jag kan hålla mig till plupparna eller pointsen, eller vad det nu är de räknar nu för tiden.. genom att bara äta typ potatis och godis.. viktnedgången blir däremot lite si och sådär   ;)

Hehe... För mig var viktväktarna "konsten att få in så mycket sötsaker som möjligt inom ramarna för programmet". Inte så lysande kanske.  :unsure:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att kolhydrater också är tillåtet inom LCHF. Vi äter dem hela tiden i form av grönsaker. Den som är normalviktig och frisk kan ju äta betydligt mer kolhydrater än den som vill gå ner i vikt, men vissa kolhydrater finns i sämre val av mat än andra. Direkt söta saker och spannmål är väl aldrig inom ramen för LCHF, men det är ju inte de enda kolhydratrika livsmedel som finns. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu känns det som att jag spammar den här tråden, men det var ju inte meningen...

En av mina främsta anledningar till att inte börja med LCHF var att jag inte ville sluta äta godis, kakor och andra sötsaker. Jag kände att jag skulle försaka något viktigt i mitt liv. Detta tror jag är den främsta anledningen till att många vänder sig emot LCHF. Det finns väl inget som är så jobbigt som att låta bli det man tycker om.

Sen får vi ju inte glömma att LCHF är livsfarligt, till skillnad från fetma...  :wacko:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att sluta med socker är ju som att sluta röka. Det är en sorg som måste bearbetas. Och doften av nybakade bullar i tunnelbanan är fortfarande förödande ljuvlig. Fast när man trillat dit tillräckligt många gånger vet man ju att det inte är värt pengarna, för det är ju inte så gott som man kom ihåg.

Fortfarande kan jag ha världens sötsug, men när jag går in i Pressbyrån blir jag bara stående för jag hittar ingenting som är tillräckligt gott att lägga pengarna på. Där är det en fördel att allt säljs på såna jätteförpackningar nu för tiden. Kunde man köpa bara EN chokladpralin av god kvalitet så skulle jag nog äta choklad väldigt ofta. Men jag vill inte ha 200 gram, jag vill ha en halv ruta.

Vitsen med pasta är ju såsen, och den äter jag ju nu också. Oftast utan nån pastaersättning

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktväktarna, det funkade inte för mig. Jo, tio kg gick jag ner - men det där ständiga räknandet och planerandet! Godiset var alltför sliskigt sött tyckte jag redan då långt före lchf. Och jag minns ännu hur man lagar Jansson, med lättmjölk och torrmjölk och förkokt potatis...! (Hur ofta och mycket Jansson äter man egentligen?)

Kunde inte leva med viktväktarmaten. Lchf är så mycket lättare. (Tio kg där oxå. Samma tio kg...) Även om det verkar som att jag behöver fasta oxå för att gå ner i vikt. Men det är ju ingen större svårighet på lchf; det där ständiga suget efter mat är borta.

Förbud? Jag väljer vad jag vill äta. Vill jag ha tårta så äter jag det - men normalt ser jag tårta som ointressant.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Doften av kanelbullar...någon skrev på kolhydrater ifokus: blommor doftar också gott, och dem äter jag inte heller. :-)

Det är så sant.. även om jag äter blommor i salladen i bland  :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Med sekt menas en grupp människor som är sammanbundna med någon ideologi eller någon/några ledare."

LCHF eller Viktväktare? Båda tror på sin ideologi antar jag,

"Den som tänker själv, får rätt" sade min son när han ville ha sin vilja igenom.

Som trygg LCHF:are låter jag var och en äta som den vill, kommenterar aldrig någon annans mat (för jag finner den ointressant) men får ofta försvara min mat.

Det gör mig inget för jag "sitter nöjd" och det hoppas jag att alla gör med sitt matval.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en dokumentär om viktväktarna för några år sedan, tror den var amerikansk. Där intervjuades en tidigare marknadschef på VV. Det kom då fram, att efter två år, har jag för mig, så var det 18 % som kunde hålla vikten. De övriga fick veta att deras viktökning berodde på att de inte följt de regler som VV gav. De gav alltså skulden helt på de som misslyckades att hålla vikten nere. Det innebär att många började igen, där kan man tala om merförsäljning. Det var liksom en del av affärside´n att folk la skulden på dem själva och försökte igen. Allt detta enligt den intervjuade f.d. marknadschefen B)

Rolle på Österlen

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju två helt olika fysiska tillvägagångssätt det handlar om, oavsett vad man tycker och tror.

Kroppen vill i grunden bara göra två saker: att överleva och att fortplanta sig.

Viktväktarna är ju klassisk kaloribantning, dvs man svälter helt enkelt kroppen ner i vikt genom att inte ge den tillräckligt med näring.
Det fungerar en, två gånger, kanske t.o.m. tre gånger rent viktmässigt, men det är en katastrof rent metaboliskt eftersom man svälter ner sin metabolism/ämnesomsättning i botten.
När man sedan börjar äta igen, för det gör man alltid förr eller senare, då går man upp alltihop igen och lite till, eftersom kroppen passar på att lagra på sig inför kommande svältperiod.

Med LCHF gör man tvärtom, målet är att se till att kroppen får all den näring den behöver i form av fett, protein, vitaminer & mineraler.
När kroppen upplever att den får allt den behöver så släpper den frivilligt på lagrade fettreserver utan att dra ner på metabolismen.
Äter man bara när man/kroppen signalerar hungrig och äter tills man är lagom mätt så sköter sig vikten automatiskt och drar sig mot normalvikt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg