shakespeare

Stämmer det att underviktiga går upp i vikt?

Recommended Posts

Jag har läst i kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok och på andra platser att underviktiga går upp i vikt på LCHF. Stämmer det, och hur kommer det sig isf? Man ska väl inte kunna gå upp i vikt om man inte överstiger sitt kaloriintag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, om man äter mindre än man gör av med är det väl så även med LCHF. Men det är ju inte syftet med LCHF. Syftet är ju att äta sig mätt på riktigt mat när man är hungrig och gör man det sägs det att LCHF agerar viktnormaliserande. Så om man är underviktig går man upp i vikt på samma sätt som man går ner i vikt då man är överviktig. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, om man äter mindre än man gör av med är det väl så även med LCHF. Men det är ju inte syftet med LCHF. Syftet är ju att äta sig mätt på riktigt mat när man är hungrig och gör man det sägs det att LCHF agerar viktnormaliserande. Så om man är underviktig går man upp i vikt på samma sätt som man går ner i vikt då man är överviktig. :)

Tack för svaret! Fast då kan man väl fortfarande inte gå upp i vikt om man äter sig mätt på LCHF sålänge man inte överstiger sitt kaloriintag? Du går väl inte upp bara för att du äter dig mätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I det fall du äter dig mätt, något som kroppen reglerar själv, kommer du inte äta ett underskott om det inte finns något överskott att ta av. Underskott måste regleras medvetet eller genom någon sjukdom om du är underviktig. Sen är ju frågan om vad som är underviktigt, på samma sätt som vad är överviktigt? Vissa människor väger mindre, andra mer. Våra kroppsideal har lite med saken att göra. Det är därför vissa har svårt att komma ner till ett "normalt BMI" (dåligt måttverktyg) medan andra rasar i vikt långt efter att de tycker de är nöjda.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ofta sagt: en av de stora fördelarna med LCHF är att man blir glutenfri av bara farten. 

Om någon har en tarm som är förstörd av gluten och inte tar upp näring som den ska så kommer saker att ändras med LCHF. Inget gluten gör att tarmen får läka helt och näringsupptaget kan normaliseras, liksom vikten. 

En annan fördel är att vi äter mer byggstenar på LCHF än annars - i alla fall jag ... Äter man mycket stärkelsemat och blir mätt på det får man bara energi inte många byggstenar. Överskott av energi kan i och för sig bli någon slags byggsten - en fett-sten, men det var inte såna jag menade. Jag menar byggstenar som ger muskler. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ju inte mer än vad jag läst på olika fora. Jag har träffat på folk (på nätet) som gått upp i muskelvikt. Jag har träffat på folk som ändrat form på kroppen, utan att vikten i slutändan påverkats (och där personen inte var överviktig). 

LCHF lär påverka hormonerna...och det låter väl inte orimligt att det påverkar kroppsform och muskler. Låter som en intressant hypotes.

Sedan har jag hört talas om normalviktiga som går ner i vikt på lchf och inte vågar fortsätta, så vi vet inte vad som skulle kunnat hända. Och jag får inte min käraste att testa; han tycker inte han har skäl till det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg