Bob Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Reser till centrala stockholm ganska ofta med jobbet, flera dagar i streck, varje eller varannan vecka. Har väldigt svårt att få LCHF-kalkylen att gå ihop. Hotellfrukost är inga problem, men lunch och middag är svårt. Finns ju förståss max low carb-burgare, men de blir man ganska trött på efter 3-4 stycken dylika mål på raken. Någon med erfarenheter och lösningar att dela med sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Ibland är dagens rätt acceptabel om man utesluter potatis/riset, och då finns det ofta en salladsbuffé som man kan lägga till för att fylla. Middagar får man ofta beställa både förrätt och efterrätt för att bli mätt - ofta finns förrätter med rökt eller gravad lax, och huvudrätter brukar man finna någon där man kan utesluta potatis/ris. Härförleden just i Stockholm kombinerade jag i menyn så det blev älgfärsbiffar med gräddsås från en huvudrätt och rotfruktsgratängen från en annan. Jag tycker att det ofta funkar rätt bra bara man säger till precis vad man inte vill ha. Subway (i alla fall i Tyskland) erbjuder alla subs även som sallader. En gång i Tyskland bad jag vänligt om tredubbla mängden kyckling, vilket jag fick med ett leende utan att betala extra. Max har jag hört kan även servera de andra burgarna i salladsblad. Ibland köper jag bara en korv och ber att få den i en servett eller något, eller två korvar om jag är hungrig. Ibland på flygplatser går jag in i en delikatessaffär (finns det ju nästan alltid) och köper något. För någon månad sedan blev det i Milano ett paket parmaskinka och en liten bit parmesan - ja men känner ju sig lite udda och försöker hitta nån plats att äta med fingrarna där det inte syns för mycket, men så brukar jag tänka att det är ju inte direkt mitt fel att bröd är farligt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Tack för lite tips. Det vore suveränt att samla tips om både resande i Sverige, men ännu mer för egen del resande i Europa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Just orsaken till att jag reggade mig här på forumet var för att hitta tips på hur man gör när man reser. Själv har jag trillat dit i kolhydrat-träsket på alla resor jag gjort utomlands sedan jag började med LCHF för 1,5 år sen. Man känner sig så lätt som en sur gnällgubbe om man ska "hålla på o pjoska sig t.o.m på semestern". Dessutom är det rent praktiskt svårt ibland att hitta rätt mat på restauranter. Budgethotellfrukostar brukar mest bestå av croissanger, toast och marmelad, saft eller juice. Riktiga frukostbuffeér är det enda som passar perfekt, men inte alltid man bor på såna hotell. Tyskland älskar sitt bröd och sina kolhydrater. Storbritannien drunknar i friterad potatis. Däremot var Rom en LCHF-oas, under förutsättning att man inte beställde pastarätter såklart. Grillat kött eller fisk kom oftast i rejäla portioner med bara två små korslagda potatisklyftor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Att äta ute på krogen här hemma (i Stockholm) upplever jag aldrig som ett problem. Be om att få slippa potatis och istället få mer grönsaker/sallad samt en smörklick. Detta har verkligen aldrig varit något problem för mig. Utomlands kan det vara svårare tycker jag, beroende på språk eller kulturkrock. Även jag trillar dit när vi reser utanför landet, dras med i den allmänna semesteryran, smakar bara lite osv så är ätandet igång. Samtidigt älskar jag att resa så tips tages tacksamt emot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts