Syster

Hallå . . .

Recommended Posts

Ja, så skrev han i september 2013... Undrar om någonting alls blivit bättre sedan dess?

Troligen inte eftersom samma "nyhet" publicerades igen härom dagen...  :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så lite som möjligt.  :P

Står och stampar på en platå sedan några månader. Börjat med periodisk fasta 16:8 varvat med 24h fasta (Pfft... bara gjort två dagar än). Men stress och ångest bråkar med mig så, så länge jag inte ökar i vikt får jag se det som en seger just nu.  :mellow:

Kommer du ihåg att ta ordentligt med D3-vitamin nu när det är så mörkt? Minst 2000IE om dagen, helst ännu mer

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer om det viktiga D-vitaminet, - när man tar tillskott välj D3.

Hoppas det går bra fastän det är på engelska.

Vitamin D is made out of cholesterol in the body!

Vitamin D is made out of cholesterol in our skin under the sunlight.

Our recent misguided fear of sun and avoidance of cholesterol have created an epidemic of vitamin D deficiency in the Western world leading to

cancer, diabetes, heart disease, mental illness, autoimmune illness, obesity, bone and muscle disease, high blood pressure, chronic pain, poor immunity and susceptibility to infections.

As many people are unable to produce enough of their own cholesterol, eating cholesterol-rich foods is essential for them to produce vitamin D.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citatet översatt.

Vitamin D är gjord av kolesterol i huden under solljus. Vår senaste missriktad rädsla för sol och undvikande av kolesterol har skapat en epidemi av D-vitaminbrist i västvärlden som leder till cancer, diabetes, hjärtsjukdomar, psykisk sjukdom, autoimmun sjukdom, fetma, ben och muskler och kärlsjukdomar, högt blodtryck, kronisk smärta , dålig immunitet och mottaglighet för infektioner.Eftersom många människor inte kan producera tillräckligt av sin egen kolesterol, äter kolesterolrika livsmedel är viktigt för dem att producera vitamin D.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte riktigt Ann Fernholms senaste artiklar om D-vitamin. Hon ifrågasätter var gränsen går för brist. Herregud... hade inte jag läst kostdoktorns för 4 år sedan hade jag öht inte tagit mej ur sängen idag oavsett alla ljusterapilampor som jag hängde över förut (som jag inte ens behöver idag)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stoscha. " Jag gillar inte riktigt Ann Fernholms senaste artiklar om D-vitamin. Hon ifrågasätter var gränsen går för brist "

Jag måste hålla med dig, blev väldigt förvirrad och undrade om hon förstod vilka signaler hon sänder ut. Var för en tid sedan och lyssnade på ett föredrag som hon höll i och jag var glad att jag hade lite kunskap i bagaget. Flera uttalande som fick mig att bli undrande.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citatet översatt.

Vitamin D är gjord av kolesterol i huden under solljus. Vår senaste missriktad rädsla för sol och undvikande av kolesterol har skapat en epidemi av D-vitaminbrist i västvärlden som leder till cancer, diabetes, hjärtsjukdomar, psykisk sjukdom, autoimmun sjukdom, fetma, ben och muskler och kärlsjukdomar, högt blodtryck, kronisk smärta , dålig immunitet och mottaglighet för infektioner.Eftersom många människor inte kan producera tillräckligt av sin egen kolesterol, äter kolesterolrika livsmedel är viktigt för dem att producera vitamin D.

Tack Jala!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte riktigt Ann Fernholms senaste artiklar om D-vitamin. Hon ifrågasätter var gränsen går för brist. Herregud... hade inte jag läst kostdoktorns för 4 år sedan hade jag öht inte tagit mej ur sängen idag oavsett alla ljusterapilampor som jag hängde över förut (som jag inte ens behöver idag)

jag tolkar helheten i hennes inlägg lite tvärt om, att man faktiskt kanske bör mäta sina värden innan man proppar i sig tillskott. Känns skönt med en kritisk blick som vänder och vrider på sånt som vi tar för sanningar. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Och för att inte tala om barn i "skolåldern" Den fasansfulla skolmaten och åldringsvård-maten i Sverige är mest för syns skull och bukfylla men kanappt näring .

Ser skolmaten varje dag i mitt jobb. Helt rätt att det finns stora mängder stärkelse/bukfylla på längden och tvären för att dryga ut kostnaderna. Dock så på alla skolor jag sätt så finns det alltid en ganska okey salladsbuffé. Men det tråkiga är att merparten av alla som tar mat hoppar över den. Lassar på massa pasta/potatis/ris och sen protein-delen, det gröna lyser med sin frånvaro på de flestas tallrikar. Jag menar det att det faktiskt går att äta någorlunda bra i skolan om man har vilja och kunskap (och olivolja med sig) :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser skolmaten varje dag i mitt jobb. Helt rätt att det finns stora mängder stärkelse/bukfylla på längden och tvären för att dryga ut kostnaderna. Dock så på alla skolor jag sätt så finns det alltid en ganska okey salladsbuffé. Men det tråkiga är att merparten av alla som tar mat hoppar över den. Lassar på massa pasta/potatis/ris och sen protein-delen, det gröna lyser med sin frånvaro på de flestas tallrikar. Jag menar det att det faktiskt går att äta någorlunda bra i skolan om man har vilja och kunskap (och olivolja med sig) :)

Tyvärr är även proteinet ett problem som många skriver här, eftersom det ofta är i form av inblandade kolhydrtatsrika röror med lite fisk/kött i. Rent kött/fisk är ovanligt troligen pga kostnad. Men med vilja kommer man nästan hela vägen trots detta. FFör man skulle kunna äta stor frukost hemma och bara ta sallad till lunch.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset om D-vitaminer. Har glömt dem, men min platå började i somras och då led jag nog ingen brist i varje fall. Tror det beror på stress i anknytning till att min hund fick cancer. Jag har haft svårt att avgöra om jag är hungrig eller inte. Ett ägg känns alltid bra... På två veckor nu sedan vi blev tvugna att avliva henne är jag inte på en platå längre, utan har gått upp fyra kilo, utan att äta några extra kolhydrater, bara extra mat av allt...  :(

Det känns lite bättre nu så jag hoppas det ska vända igen. Behöver inte den extra vikten när viktminskning är mitt mål.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset om D-vitaminer. Har glömt dem, men min platå började i somras och då led jag nog ingen brist i varje fall. Tror det beror på stress i anknytning till att min hund fick cancer. Jag har haft svårt att avgöra om jag är hungrig eller inte. Ett ägg känns alltid bra... På två veckor nu sedan vi blev tvugna att avliva henne är jag inte på en platå längre, utan har gått upp fyra kilo, utan att äta några extra kolhydrater, bara extra mat av allt...  :(

Det känns lite bättre nu så jag hoppas det ska vända igen. Behöver inte den extra vikten när viktminskning är mitt mål.  :wacko:

Vi har alla våra svackor, det inträffar jobbiga saker emellanåt. Men jag tycker iallafall att du låter hoppfull. - Jag brukar tänka att jag ska försöka göra något som jag tycker är roligt och som som jag trivs med när jag är låg, man får "tala snällt" till sig själv så gott det går. - och försöka låta bli att trösta sig med kolhydrater - man får ta till andra "nöjen" - inte enkelt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har alla våra svackor, det inträffar jobbiga saker emellanåt. Men jag tycker iallafall att du låter hoppfull. - Jag brukar tänka att jag ska försöka göra något som jag tycker är roligt och som som jag trivs med när jag är låg, man får "tala snällt" till sig själv så gott det går. - och försöka låta bli att trösta sig med kolhydrater - man får ta till andra "nöjen" - inte enkelt

Ja, det har nog varit det bästa med att äta LCHF. Mitt behov att just tröstäta kolhydrater nu när det varit jobbigt har varit noll och inget. Jag äter bara mer mat och oftare. Så det kommer ju inte vara något större problem när allt kommer till sin rätt igen. Förhoppningsvis kommer det av sig själv, att jag äter mindre helt enkelt.

Hmm... Insåg just att jag inte ätit idag. Kanske jag redan är på rätt väg?  :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är även proteinet ett problem som många skriver här, eftersom det ofta är i form av inblandade kolhydrtatsrika röror med lite fisk/kött i. Rent kött/fisk är ovanligt troligen pga kostnad. Men med vilja kommer man nästan hela vägen trots detta. FFör man skulle kunna äta stor frukost hemma och bara ta sallad till lunch.

så är det ju helt klart! Lite fisk med mkt panering, köttbullar med massa stärkelse, kycklinggrytor klibbiga av mjöl....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När forumet tappar certifikatet och datorn inte vill öppna sidan så blir det ju lite stiltje igen... Men det gick ju också över! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2016-11-27 at 21:05, Jäderås sade:

Mmm, prexis jag noterar något liknande på min lunchresturant!

I värsta fall så är både du och jag LCHF-skadade och tolkar alla andras tallrikar ur ett LCHF-perspektiv?

Det värsta jag vet på lunchen är när man får folk före sig till buffen som bygger upp pyramider av antingen pasta, ris eller potatis, samt sen fiskar i grytorna för sovlet utan att pyramiden rasar utanför tallriken!

Grejen är att det är buffe, man får lov att ta om, utifall man vill utan att betala extra!

Oså har de  ett stort grönsaks/salladsbord, med iallafall minimum tre olika dressingar/andra feta röror, en del tar då en assiett för det gröna, men grejen är att enligt mina observationer iallafall att de som är pyramidbyggare inte tar något grönt alls?

Skönt iallafall att slippa trängas med pyramidbyggarna vid sallads/grönsaks-buffen.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu