Gå till innehåll

Hallå . . .

Recommended Posts

• Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi är Trumpna.

Jag gillar den här tråden    Den har gått från ingenting till en hel massa ämnen, precis som ett samtal vid en middag i härligt sällskap 

. . . vad händer, är alla insnöade eller har alla gått i ide? Jag har aldrig varit med om en så liten aktivitet på forumet någon gång  Vad gör alla? Har jag missat något? Vilket i och för sig inte ä

Ökar smöret och lågpulsträningen och förundras över att så fort jag gör nåt som går emot det jag redan "vet" så funkar det... :blink: Vet dock inte vad jag ska säga om det och DET är ovanligt! Att jag inte vet vad jag ska säga, alltså...  :D

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så lite som möjligt.  :P

Står och stampar på en platå sedan några månader. Börjat med periodisk fasta 16:8 varvat med 24h fasta (Pfft... bara gjort två dagar än). Men stress och ångest bråkar med mig så, så länge jag inte ökar i vikt får jag se det som en seger just nu.  :mellow:

• Gilla 3
Länk till inlägg

. . . vad händer, är alla insnöade eller har alla gått i ide? Jag har aldrig varit med om en så liten aktivitet på forumet någon gång  :o

Vad gör alla? Har jag missat något? Vilket i och för sig inte är ovanligt  :huh: men ändå . . .

Jag håller med. Det händer inte mycket på forumet den senaste tiden.

Zepp brukade ju alltid finnas med och hålla konversationen igång. Det var ett tag sedan nu.

Själv så har jag senaste veckan varit genomförkyld, vilket jag inte varit på ca 3 år eller nåt.

Min kollega konstaterade att jag ju är mänsklig trots allt(vilken tur) :) .

Jag ska i alla fall äta på restaurang idag. Pappa fyller år och bjuder alla på buffé. Det vill jag inte missa.

Hoppas på att mina timlånga hostattacker håller sig undan en stund då  :o annars blir det jobbigt.

Hemmavistelsen har dock gett mig mer tid att hänga på Kostdoktorn.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag håller med. Det händer inte mycket på forumet den senaste tiden.

Zepp brukade ju alltid finnas med och hålla konversationen igång. Det var ett tag sedan nu.

Själv så har jag senaste veckan varit genomförkyld, vilket jag inte varit på ca 3 år eller nåt.

Min kollega konstaterade att jag ju är mänsklig trots allt(vilken tur) :) .

Jag ska i alla fall äta på restaurang idag. Pappa fyller år och bjuder alla på buffé. Det vill jag inte missa.

Hoppas på att mina timlånga hostattacker håller sig undan en stund då  :o annars blir det jobbigt.

Hemmavistelsen har dock gett mig mer tid att hänga på Kostdoktorn.

Krya på dig  :)

Det verkar gå någon eländig virus nu med långdragen hosta  :( Riven ingefära som får dra i varmt vatten kan lindra lite.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Krya på dig  :)

Det verkar gå någon eländig virus nu med långdragen hosta  :( Riven ingefära som får dra i varmt vatten kan lindra lite.

Tack!

Jag tackar för tipset om ingefäran! Jag ska riva lite nu på en gång.

Tidigare skrev någon här på forumet och tipsade om kokosolja i näsan mot snuva.

Det har jag nu testat och det funkar bra. 

Testade 1 tsk. kokosolja( i munnen) även mot hostan när inte vare sig Bromwell eller Nipaxon hade hjälpt.

och faktum är att hostattackerna då har gett med sig en stund alla gångerna.

Nu blir det ingefära! ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det är nog lugnet före alla som kommer hit efter nyår då nyårslöftena om viktminskning och hälsa ska infrias. I november orkar man inte ta tag i nåt i det tröstlösa mörkret

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag läser men tillför inget men tycker det har vart mycket tjafs här i vissa trådar och mycket långa inlägg av vissa det käns inte lika bra som i början när jag gick med.

Kan bara hålla med. Jag uppskattar ignorera-funktionen och tror forumet skulle må bra ifall fler använder den istället för att ägna sig åt ändlösa och fruktlösa diskussioner.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Finns det någon kunnig i app-tillverkning? Jag har en idé men kan inget...

Jag har också en, som jag tror, bra idé så finns det en appmakare kan jag erbjuda andel i framtida osäkra intäkter.

Länk till inlägg

Jag "döstädar" hemma. Det är många i min omgivning tror att det är så farligt med allt fett vi smäller i oss och då särskilt det mättade,

så är det väl bäst att passa på att röja undan innan man faller hädan.

Hittar mycket som man inte använder i köket längre.

Potatispress, elektrisk potatisskalare, bananfodral, geléburkar, bakformar och mycket annan skit rensas ut.

Förmodligen en jättekorkad fråga, men jag ställer den ändå, vad är ett bananfodral?  :ph34r:

Länk till inlägg

En avlång plastlåda för att frakta bananer i utan att de blir skadade. Barnbarnet i Belgien som måste ha frukt och fika med sej på skolan har både banan och äppelfodral förutom smörgåslådorna

• Gilla 3
Länk till inlägg

Kan bara hålla med. Jag uppskattar ignorera-funktionen och tror forumet skulle må bra ifall fler använder den istället för att ägna sig åt ändlösa och fruktlösa diskussioner.

Det kanske är det som har hänt?  Alla ignorerar alla? ;-)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Kul fråga! Jag är inne o läser, men tycker som flera andra att det ibland blir ändlösa diskussioner som inte leder nånstans. Ibland är det bästa bara att "agree to disagree" och lämna ämnet. Tänker ibland att man känner sig tvungen att tillrätta visa oss LCHF:are och berätta för oss hur galna vi är.

Det är nog lite därför som jag inte är så sugen på att skriva nåt, tänker att istället för att få tips o råd så blir jag ifrågasatt och "satt på plats"... Visst är det bra att debattera men inte hela tiden...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 7
Länk till inlägg

Läser också bloggen mindre nu än förr. Kan det vara så att mycket bra ligger bakom betalväggen (medlemskapet) och att bloggen är viktig med vetenskap och påfyllnad av kunskap för att stimulera Forumet?

Säger inte att det är så, undrar. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Läser också bloggen mindre nu än förr. Kan det vara så att mycket bra ligger bakom betalväggen (medlemskapet) och att bloggen är viktig med vetenskap och påfyllnad av kunskap för att stimulera Forumet?

Säger inte att det är så, undrar. 

Bakom betalväggen finns filmer och intervjuer som jag tycker är givande. Bloggen är mycket en kopia på den engelska DietDoctor, men med viss fördröjning. Täta uppdateringar på bloggen bidrar till att sidan kommer högt upp i sökmotorer. 

Tycker att en del blogginlägg återkommer då och då ...?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag vill nog påstå att det mesta som är på betalsidorna också är ganska lite nytt om man hängt med ett tag och läser det mesta.

Skulle behövas ett kostdoktorn 2.0 för vidare snack och utveclking...som inte förvirrar alla som vill gå ner i vikt och börja äta lchf.

En fråga till Kostdoktornteamet är: Jämför med en som slutar röka. Det går några år, eller kanske 10 år. Hur intresserad är den nuvarande ickerökaren av att läsa en massa artiklar om rökningens skadeverkningar? Eller löpsedlar från kvällspressen om rökning? 

Troligen är det helt andra saker som väcker intresse. Om man inte är specialintresserad av rökning...eller socker...eller vetemjöl.

Jag undrar ibland vem alla dessa artiklar vänder sig till? För de har ofta ett tonfall av "Vi som redan vet att socker och kolhyrdrater inte är nyttigt. Kolla på denna dumma artikel".

Men jag skulle gärna läsa mer om hur man kan tänka vidare.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Det verkar vara många som sitter och väntar på att någon annan skall skriva något intressant.

Finns det inte fler alternativ?

Här har Malcolm Kendrick skrivit en bra artikel om en bok, som är tillägnad en som inte satt och väntade på att andra skulle göra något.

https://drmalcolmkendrick.org/2016/09/26/buy-this-new-book/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfe

Tack och lov för oss andra.

Länk till inlägg

Det verkar vara många som sitter och väntar på att någon annan skall skriva något intressant.

Finns det inte fler alternativ?

Här har Malcolm Kendrick skrivit en bra artikel om en bok, som är tillägnad en som inte satt och väntade på att andra skulle göra något.

https://drmalcolmkendrick.org/2016/09/26/buy-this-new-book/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfe

Tack och lov för oss andra.

Länk till inlägg

Så här långt ner i tråden, en stilla undran: Kanske trådens samlade  innehåll nu svarar på inledande fråga?

Jag tänker att den avspeglar att ni som hänger här ofta trivs med att det har blivit ganska familjärt här. Och att det oftast är en vänlig tillåtande ton. Att de flesta frågorna fått svar och att det rullar på fint. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

I omvärlden är det fortfarande många ifrågasättanden och det ÄR skönt att ha ett ställe att hänga med likasinnade. Det tycker i alla fall jag. Sedan kan jag hålla med om att det skulle behövas en fortsättning, ett ställe där man kan gå vidare från nybörjarfrågorna. Samtidigt är det viktigt att nybörjare får hjälp och stöd, inte minst de som måste lägga om kosten av hälsoskäl. 

Ofta handlar det om en helhet; det är inte bara kosten utan kombinationen kost, motion, stress, vardagen som kan behöva ses över och det kan vara svårare att resonera kring i trådarna och då kanske man hellre söker svaren nån ananstans?

• Gilla 6
Länk till inlägg

I omvärlden är det fortfarande många ifrågasättanden och det ÄR skönt att ha ett ställe att hänga med likasinnade. Det tycker i alla fall jag. Sedan kan jag hålla med om att det skulle behövas en fortsättning, ett ställe där man kan gå vidare från nybörjarfrågorna. Samtidigt är det viktigt att nybörjare får hjälp och stöd, inte minst de som måste lägga om kosten av hälsoskäl. 

Ofta handlar det om en helhet; det är inte bara kosten utan kombinationen kost, motion, stress, vardagen som kan behöva ses över och det kan vara svårare att resonera kring i trådarna och då kanske man hellre söker svaren nån ananstans?

Bra skrivet tycker jag. Det är fint att detta forum finns just så som det är , för alla som vill testa lchf, förstå vad de läst om saken och hur andra gör och hur det går för dem som testat en tid.

Alla eldsjälar som finns här inne för de som kommer med de grundläggande frågorna gör en stor insats!

Men..vore kul om Teamet skulle vara sugna på att initiera ett vidare-forum eller något sådant framöver. Synd om Kostdoktorn inte har den funktionen också tycker jag. Vad tycker ni som skrivit i tråden och som är moderatorer och admin? Är det ok som det är eller är ni taggade på 2.0 också?

Eller vad syftade trådens "Hallå" på?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag har varit på semester. Sol, värme och god mat, som dock varit ovanligt "high carb". Konstaterade efteråt att jag gått upp i vätskevikt, men ingenting som inte gått till sig efter ett par dagar hemma.

Sen har jag generellt lite mycket annat att göra, för att hinna hänga här särskilt mycket. Tittar in lite då och då, några gånger i veckan, men lusläser inte allt  och skriver inte så mycket.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Angelico,

Det finns ju en rubrik i forumet som heter LCHF-erfarenheter. Den tänker jag kan användas till mer erfarna lchf:are.

Annars tycker jag en del frågor är lite överkurs för mig iaf, de som handlar för mycket om kemi och krångliga studier och statistik t ex.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Angelico,

Det finns ju en rubrik i forumet som heter LCHF-erfarenheter. Den tänker jag kan användas till mer erfarna lchf:are.

Annars tycker jag en del frågor är lite överkurs för mig iaf, de som handlar för mycket om kemi och krångliga studier och statistik t ex.

Bra idé med fliken erfarenheter...kanske med ett annat namn men för att det skulle hända så är ett förslag från mig att kostdoktorteamet själva skulle vara intresserade av ett fördjupat framåttänkande forum och ha ansvariga moderatorer som kanske initierar, öppnar för vidare samtal. 

När det gäller vad som är överkurs-ämnen så varierar ju det från person till person vad som är intressant eller överkurs och det är bra att det finns olika ämnen som passar olika.

Själv tycker jag tex att det är överkurs när man diskuterar hur många kolhydrater det är i en näringsrik oprocessad, sockerfri, glutenfri broccoliportion. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Instämmer i tänket. Att lyfta användandet av olika forumavdelningar tror jag på. T ex en eller flera olika sammanställningsvyer för forumet. I en vy ser man bara en lista på alla de senaste inläggen, i en annan ser man de senaste inläggen per huvudkategori, etc. Dessa olika vyer kan utgå från olika användarperspektiv, t ex nyfiken novis samt väl erfaren.

• Gilla 1
Länk till inlägg

På semester i Afrika; tittar hellre på giraffer och noshörningar än på kostdoktorns forum; lite dålig kontakt med nätet. Avviker något från lchf på semestrar; har tom druckit en öl idag "mighty as the mosi-ao-tunia" (lokala namnet på Victoriafallen, som fn inte alls är särskilt mighty).

Tycker oxå det verkar trevligt med ett fortsättningsforum; vill alltid lära mer.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror inte jag hade ätit lchf så länge om jag inte hängt på ett forum som detta. Med tanke vad nästan alla runt mig äter, och vad de verkar kunna om kost sä hade jag trott att jag var galen om jag inte hade kunnat läsa om andra kostmedvetna på ett ställe som detta.

Själv är jag inte så aktiv med att skriva, tycker det är svårt att bara hinna läsa alla intressanta trådar (har dock som tråden beskriver varit lite lättare på senaste tiden).

I övrigt har jag senaste tiden istället ägnat kvällarna åt att lyssna på Leonard Cohen (RIP) och förberett för att riva en bärande källarvägg.

• Gilla 7
Länk till inlägg