Gå till innehåll

Hallå . . .

Recommended Posts

Jag läser detta forum minst en gång per dag. Men jag kommenterar inte så vida det inte gäller basic LCHF eftersom jag inte har kunskaper nog för det. Jag hoppar dessa ändlösa diskussioner om vegan contra LCHF och på vilket sätt vi dör snabbast. Det skiter jag i fullkomligt. Frågan är på vilket sätt jag lever bäst och det är alla kategorier LCHF.

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 125
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi är Trumpna.

Jag gillar den här tråden    Den har gått från ingenting till en hel massa ämnen, precis som ett samtal vid en middag i härligt sällskap 

. . . vad händer, är alla insnöade eller har alla gått i ide? Jag har aldrig varit med om en så liten aktivitet på forumet någon gång  Vad gör alla? Har jag missat något? Vilket i och för sig inte ä

Tack!

Jag tackar för tipset om ingefäran! Jag ska riva lite nu på en gång.

Tidigare skrev någon här på forumet och tipsade om kokosolja i näsan mot snuva.

Det har jag nu testat och det funkar bra. 

Testade 1 tsk. kokosolja( i munnen) även mot hostan när inte vare sig Bromwell eller Nipaxon hade hjälpt.

och faktum är att hostattackerna då har gett med sig en stund alla gångerna.

Nu blir det ingefära! ;)

Testa ingefära i en skvätt Wiskye.. eller valfri spirituosa.. inte fören fredag kväll!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Testa ingefära i en skvätt Wiskye.. eller valfri spirituosa.. inte fören fredag kväll!

Jag får testa det nästa gång hostan sätter in. Tack för tipset!

Välkommen tillbaka Zepp!

Det har varit lite öde här på forumet ett tag. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tror inte jag hade ätit lchf så länge om jag inte hängt på ett forum som detta. Med tanke vad nästan alla runt mig äter, och vad de verkar kunna om kost sä hade jag trott att jag var galen om jag inte hade kunnat läsa om andra kostmedvetna på ett ställe som detta.

Jag känner också att det är skönt att ha detta forum att hänga på när jag f.ö. känner mig ganska ensam med min kost.

Men det känns som att folk i min närhet börjar så smått att anamma en kost med mindre kolhydrater.

Det roliga är att de ibland liksom upplyser mig om dessa världsnyheter.

De har läst i tidningar om att kokosolja är bra, att man kan göra pasta utav squash, riktigt smör ska det vara osv.

Att jag under ca 12 års tid har tackat nej till socker o dylikt tillsammans med en enkel förklaring

verkar liksom inte riktigt ha väckt något......intresse :rolleyes:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag får testa det nästa gång hostan sätter in. Tack för tipset!

Välkommen tillbaka Zepp!

Det har varit lite öde här på forumet ett tag. 

Ja kul att se dig igen Zepp, har du haft en släng av högt kolesterol?  ;-)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Poff och rap, bubbel i magen och läckande stark smak i munnen vid liggande ställning. Dessutom stor produktion av slem samt hosta.

Ojojoj!

Låter farligt. Kan det hjälpa om jag späder ut det hela med Wisky, enl. Zepps tips?

Nåväl, provade ingefäran och överlevde.

Provade även Cocillana (med morfin)men då blev det värre. 

Nu börjar jag tillfriskna så hoppas att det dröjer ett tag till nästa gång.

Det kan ev. ha varit kikhosta. Man kan få det som vuxen.

Liknar ej någon hosta jag haft tidigare, timslånga hostattacker med kiknande inslag(förutom den vanliga förkylningshostan)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Glömde nämna oreganooljan jag har som är någonting som får ingefäran att framstå som en mes... :lol:

Ett par droppar på tungan gör att man nästan inte kan andas. Det blåser rent kan man säga.

Oregano verkar ju f.ö. även vara det nya när det gäller växthusgaser.

Kossorna får på prov oregano som ska få dem att rapa mindre gas....

• Gilla 4
Länk till inlägg

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-ska-pizzakrydda-motverka-klimatforandringarna

"Oregano, kryddan många av oss förknippar med pizza, kan komma att spela en roll i kampen mot klimatförändringarna. SVT:s Friktion har träffat danska forskare som matar kor med just oregano för att minska utsläppen av växthusgasen metan."

• Gilla 4
Länk till inlägg

Glömde nämna oreganooljan jag har som är någonting som får ingefäran att framstå som en mes... :lol:

Ett par droppar på tungan gör att man nästan inte kan andas. Det blåser rent kan man säga.

Oreganooljan är det grymmaste av det grymma  :o Släng dig i väggen Wasabi  :P Köpte Oreganoolja och testade ett par droppar. Allvarligt talat så trodde jag att min sista stund var kommen. Jag har inte vågat öppna den där lilla lilla flaskan efter den upplevelsen, och har ingen aning om till vad, och när jag ska våga öppna den igen.

• Gilla 5
Länk till inlägg

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-ska-pizzakrydda-motverka-klimatforandringarna

"Oregano, kryddan många av oss förknippar med pizza, kan komma att spela en roll i kampen mot klimatförändringarna. SVT:s Friktion har träffat danska forskare som matar kor med just oregano för att minska utsläppen av växthusgasen metan."

Kanske, men bara kanske så skulle man prova att ge dom endast naturlig föda, mest gräs. De skulle säkert äta oregano naturligt,men knappast i stora mängder. Det skulle göra mer för miljön.

Sen ska jag vara ärlig, jag köper själv det kött som ligger i disken på Konsum, svenskt, men sällan eko. Enda naturbeteskött som finns i butiken här är från långtbortistan.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag gillar den här tråden  :)  Den har gått från ingenting till en hel massa ämnen, precis som ett samtal vid en middag i härligt sällskap  :)

Ja du ser, vi hade mer att prata om än vad det verkade när du startade den!  :D

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag lyssnar (=läser) mest, säger (=skriver) inte så mycket.  ;)

Samma här. Känner mig så etablerad i min LCHF-kunskap efter åren på bloggen och forumet, så jag letar bara efter saftiga nyheter :D

Borde förstås försöka bidra med några själv också.

Det kanske handlar om den gamla sanningen att "hälsan tiger still".

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag känner också att det är skönt att ha detta forum att hänga på när jag f.ö. känner mig ganska ensam med min kost.

Men det känns som att folk i min närhet börjar så smått att anamma en kost med mindre kolhydrater.

Det roliga är att de ibland liksom upplyser mig om dessa världsnyheter.

De har läst i tidningar om att kokosolja är bra, att man kan göra pasta utav squash, riktigt smör ska det vara osv.

Att jag under ca 12 års tid har tackat nej till socker o dylikt tillsammans med en enkel förklaring

verkar liksom inte riktigt ha väckt något......intresse :rolleyes:

Precis min erfarenhet också. Mina ansträngningar som missionär för LCHF föll platt till marken. Människor måste liksom känna att de har kommit på det själva. När man läser framgångshistorierna på bloggen, så inte sjutton står det ofta att man inspirerats av arbetskamrater, grannar eller släktingar... Nej då, man hittar LCHF när man är ute och googlar efter hjälp för sina hälsoproblem...

• Gilla 4
Länk till inlägg

Anne Aobodias medverkan med fantasifulla recept och smaskiga foton har absolut gett bloggen ett lyft, men den kommer nog knappast att aktivera skrivandet i forumet.

Kanske går vi nu in i en ny fas. Som några redan nämnt är forumet perfekt för nya LCHF-are, som är fyllda av frågor och farhågor. Och då är det ju bra om det finns ett gäng erfarna som kan agera faddrar. Själv försöker jag alltid hälsa nyanlända välkomna och svara på det jag kan. Men ni som är experter behövs ju också. Kanske framför allt ni...

Funderar på om det skulle vara bra med en frågespalt för nya LCHF-are, där de kan läsa tidigare frågor och svar och ställa egna frågor om de inte redan finns besvarade. För frågespalten behövs då erfaret, kunnigt folk som står till reds för att alltid ge svar inom rimlig tid. Finns några villiga sådana? (Det skulle nog fungera med en hel del "klippa & klistra".) Medan forumet används för vidareutveckling av olika frågeställningar för mer erfarna och rena experter.

Lite funderingar bara så här på lördagskvällen.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kanske, men bara kanske så skulle man prova att ge dom endast naturlig föda, mest gräs. De skulle säkert äta oregano naturligt,men knappast i stora mängder. Det skulle göra mer för miljön.

Sen ska jag vara ärlig, jag köper själv det kött som ligger i disken på Konsum, svenskt, men sällan eko. Enda naturbeteskött som finns i butiken här är från långtbortistan.

Jo, det säger de som föder upp nötkreatur enligt KRAV. Gräsbetande djur är inga klimatbovar. Rapandet och pruttandet upstår när djuren matas med spannmål, vilket deras magar inte alls är anpassade för, men som får dem att växa snabbare (tjurar) och ge mer mjölk (kor).

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag gillar den här tråden  :)  Den har gått från ingenting till en hel massa ämnen, precis som ett samtal vid en middag i härligt sällskap  :)

Jag håller med. Trevligt prat om ditt och datt :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Förresten, har inte modersmjölk samma fettsammansättning som bacon?

Vet inte, men vad är det som styr näringsvärdet i bröstmjölk? Ser sammansättningen likadan ut oberoende av vad mamman äter?

Länk till inlägg

Anne Aobodias medverkan med fantasifulla recept och smaskiga foton har absolut gett bloggen ett lyft, men den kommer nog knappast att aktivera skrivandet i forumet.

Kanske går vi nu in i en ny fas. Som några redan nämnt är forumet perfekt för nya LCHF-are, som är fyllda av frågor och farhågor. Och då är det ju bra om det finns ett gäng erfarna som kan agera faddrar. Själv försöker jag alltid hälsa nyanlända välkomna och svara på det jag kan. Men ni som är experter behövs ju också. Kanske framför allt ni...

Funderar på om det skulle vara bra med en frågespalt för nya LCHF-are, där de kan läsa tidigare frågor och svar och ställa egna frågor om de inte redan finns besvarade. För frågespalten behövs då erfaret, kunnigt folk som står till reds för att alltid ge svar inom rimlig tid. Finns några villiga sådana? (Det skulle nog fungera med en hel del "klippa & klistra".) Medan forumet används för vidareutveckling av olika frågeställningar för mer erfarna och rena experter.

Lite funderingar bara så här på lördagskvällen.

Tycker hennes recept är så där banan i ett recept kan inte tycka det är okey om man inte skriver att det är liberal lchf har en vänninna so vill börja med lchf rekomenderade kostdoktorn kom till mig och sa du har fel vi kan äta banan. Jag tycker det har blivit så där jag håller mig till SSS och mår bra

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tycker hennes recept är så där banan i ett recept kan inte tycka det är okey om man inte skriver att det är liberal lchf har en vänninna so vill börja med lchf rekomenderade kostdoktorn kom till mig och sa du har fel vi kan äta banan. Jag tycker det har blivit så där jag håller mig till SSS och mår bra

Vid en snabb tid på några recept hittar jag inte igen det som innehåller banan. Däremot har de recept jag kikat på angivet LCHF-nivå, medel, strikt och ketogen har jag sett.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vid en snabb tid på några recept hittar jag inte igen det som innehåller banan. Däremot har de recept jag kikat på angivet LCHF-nivå, medel, strikt och ketogen har jag sett.

Tror det var bananplättar och det är väldigt förvirrande om man är ny jag vet vad jg kan äta som d-2 och det är defenitivt inte banan

Länk till inlägg

Vet inte, men vad är det som styr näringsvärdet i bröstmjölk? Ser sammansättningen likadan ut oberoende av vad mamman äter?

Njä, det kan visst variera över tiden. Läs mer här:

"Bröstmjölkens fettsammansättning påverkas av fettsammansättningen i mammans kost."

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-amning-fungerar/Brostmjolk/

• Gilla 2
Länk till inlägg

*** Poff *** ;-)

What!  :blink:

Tuggade färsk ingefära när jag fick för mig att sluta snusa!

J*vlar vad ingefära jag fick i mig då!

Som väl är så övergav jag de dumma tankarna.. oså hade jag väl köpt upp det mesta så när det vara slut så köpte jag snus i stället!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Se där- jag hade fel! Anne Aobodias recept bidrog till skrivande på forumet i alla fall :) Fast nu anger hon ju i varje recept om det är liberal, strikt eller ketogen nivå.

Om man för datormusen över receptbilden kommer det upp LCHF-nivå, och en symbol för hur svår rätten är att laga liksom den tid det tar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Se där- jag hade fel! Anne Aobodias recept bidrog till skrivande på forumet i alla fall :) Fast nu anger hon ju i varje recept om det är liberal, strikt eller ketogen nivå.

Om man för datormusen över receptbilden kommer det upp LCHF-nivå, och en symbol för hur svår rätten är att laga liksom den tid det tar.

Men hon använder mandelmjöl till ett ketogent recept äter jag det åker jag ur ketos.

Länk till inlägg

Njä, det kan visst variera över tiden. Läs mer här:

"Bröstmjölkens fettsammansättning påverkas av fettsammansättningen i mammans kost."

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Hur-amning-fungerar/Brostmjolk/

Martina Johansson har skrivet en artikel om kost och amning (trots att hon inte har barn):

http://martinajohansson.se/ketogen-kost-graviditet-amning/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Man måste ju inte ha barn för att ha kunskap om dem eller tillhörande processer. Att man kan kunna andra områden än det som berör en själv blev jag upplyst om för länge sedan när jag kom i samspråk med en smått förnärmad, ifrågasatt manlig säljare av dambindor. Han övertygade dock inte som säljare så jag fortsatte förresten köpa de utan vingar. ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

What!  :blink:

Tuggade färsk ingefära när jag fick för mig att sluta snusa!

J*vlar vad ingefära jag fick i mig då!

Som väl är så övergav jag de dumma tankarna.. oså hade jag väl köpt upp det mesta så när det vara slut så köpte jag snus i stället!

körde samma knep...funkade bra, har alltid en bit av knölen i jackfickan ifall läppen behöver nått! :D

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ja, absolut bästa tråden på forumet på länge!  :wub:

Jag tänkte just undra vad man svarar folk som säger att "avokado och olivolja är väl ändå bättre fett än bacon". Jag svarade iaf att det var tur att inte grottmänniskorna visste det, för då hade vi inte varit här idag. Fick till svar då "Äääh fast grottmänniskor levde ju en helt annan sorts liv - och inte så länge som vi". 

Och så där höll det på ... till slut gav den andra upp och började tala om andra ting.  ;)

Jägare/samlare som lyckades överleva levde i princip lika länge som vi. Det var medelåldern som var väldigt låg men det beror på hög barnadödlighet och hög risk för olyckor. Det var likadant på bondetiden fram till ganska modern tid så det är ett dåligt argument.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jägare/samlare som lyckades överleva levde i princip lika länge som vi. Det var medelåldern som var väldigt låg men det beror på hög barnadödlighet och hög risk för olyckor. Det var likadant på bondetiden fram till ganska modern tid så det är ett dåligt argument.

Jägare/samlare dog antingen som spädbarn, infektioner eller via drunkning/olyckor/våld!

De som klarade sig från detta levde i princip lika länge som vi.. med den brasklappen att åldringsvården var sämre förr.

• Gilla 4
Länk till inlägg

FB i all ära, men jag tycker att det är ett flyktigt medium.

För mig känns det tryggare här inne.

Håller med, men tror dock att vissa finner en trygghet i just det flyktiga! Det var nog mest att konstaterande att diskussionerna är mkt livliga på fb

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jägare/samlare dog antingen som spädbarn, infektioner eller via drunkning/olyckor/våld!

De som klarade sig från detta levde i princip lika länge som vi.. med den brasklappen att åldringsvården var sämre förr.

kan nog dock tänka mig att pensionären fick betydligt bättre mat som grottmänniska än vad man får idag (om de nu fick nån?! :)!

• Gilla 5
Länk till inlägg

kan nog dock tänka mig att pensionären fick betydligt bättre mat som grottmänniska än vad man får idag (om de nu fick nån?! :)!

Absolut! Och för att inte tala om barn i "skolåldern" Den fasansfulla skolmaten och åldringsvård-maten i Sverige är mest för syns skull och bukfylla men kanappt näring .

• Gilla 3
Länk till inlägg

Apropå åldringsvård-maten ...

"Se till att riksdagsrestaurangen serverar samma mat som äldreboendet Smedsberget i en månad! Det skulle få fart på beslut som gör skillnad för våra äldre medborgare, skriver Leif Mannerström."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/leif-mannerström-ge-riksdagen-samma-mat-som-på-äldreboendena-1.581447

• Gilla 6
Länk till inlägg