Jump to content

Du är vad du äter

DRAKULLA

Recommended Posts

Jag har kollat på två avsnitt av "Du är vad du äter" torsdagar 20.00 TV3.

Det är kul att se att Annika Sjöö förespråkar lågkolhydratskost.

Det är väl kanske inte direkt högfettskost men inte fettsnålt heller direkt vad det verkar.

Tror det passar många där ute i stugorna  :)

• Like 4

Jag är besviken på programmet, hade kanske för höga förväntningar? I kylen lämnas det kvar margarin och chokladsåser. Och så dessa smoothies - som ingen verkar tycka är drickbara. Varför tvinga i folk sånt.

Personligen skulle jag verkligen uppskatta ett program där man fokuserar på mat och välmående (givetvis även hälsan). Men inte under denna ständiga press. Fast det fallerar väl på att det inte är så kul att följa någon som går ner i vikt genom att äta sig mätt på god mat och "bara" utöva vanlig, hederlig vardagsmotion :-P 

• Like 7

Jag är också besviken. Hade förhoppningar eftersom jag läst att AS är kostrådgivare inom LCHF och Paleo. Tycker att programmet känns som en urvattnad lågbudgetvariant av Skippers program. Ingen känsla för individuellt utformade kostråd, bara något som ser ut som samma kost för alla, oavsett problematik. Man får inte veta mycket om kosten. Tjejen i senaste programmet älskade feta såser, ändå plockade AS genast bort bearnaisen ur kylskåpet. Jag får intrycket att kosten är mycket begränsad och svår att följa, någon slags strikt paleo. Mycket grönsaker, fisk, mejerifritt, konstiga smoothies och liiite kokosfett. Tror inte att speciellt många känner sig inspirerade av det upplägget. Tyvärr. Varför kan inte kosten få vara glad, god och tillåtande? LCHF, typ...

Jag orkade 5-10 min, sen slog jag över till annan kanal. Vem orkar med spring-skiten-ur-dej-tills-du-svimmar-annars-kommer-jag-och-spöar(läxar upp)-dej . Jag blir i alla fall bara arg. Med den attityden som visas  skulle jag ha blivit arg även om jag hade tyckt att kostråden vore perfekta.

• Like 5

Jag är också besviken. Hade förhoppningar eftersom jag läst att AS är kostrådgivare inom LCHF och Paleo. Tycker att programmet känns som en urvattnad lågbudgetvariant av Skippers program. Ingen känsla för individuellt utformade kostråd, bara något som ser ut som samma kost för alla, oavsett problematik. Man får inte veta mycket om kosten. Tjejen i senaste programmet älskade feta såser, ändå plockade AS genast bort bearnaisen ur kylskåpet. Jag får intrycket att kosten är mycket begränsad och svår att följa, någon slags strikt paleo. Mycket grönsaker, fisk, mejerifritt, konstiga smoothies och liiite kokosfett. Tror inte att speciellt många känner sig inspirerade av det upplägget. Tyvärr. Varför kan inte kosten få vara glad, god och tillåtande? LCHF, typ...

Ja, jag kan hålla med om att det skulle vara bra med mer förklaringar kring nyttan med olika livsmedel och också lite mer individuellt utformat.

Det där med bearnaisesåsen reagerade jag också på. 

Det är ju ett TV program inom "faktual entertainment" och det måste väl innehålla en del drama. 

Det är "förnedrings-tv" som bara går ut på att folk ska se hur andra förnedrar sig för att de har ätit fel och inte motionerat. Lite som när man bara får se de som är riktigt dåliga som provar till Idol (jag har varit på en uttagning för att plåta, och först träffar de en för-jury som bara tar ut de bästa och de sämsta ... det kanske räcker att berätta detta). Se något annat istället!

• Like 2