Makens provsvar efter 17 månader

Trollmormor

Recommended Posts

Ja, du Xiro. Det var en bra och berättigad fråga. Blodtrycket har tyvärr gått upp precis som vikten. Han behandlas för högt blodtryck sen flera år och det har legat stabilt. Jag trodde att läkaren bara skulle öka dosen, men där hade jag fel. Han ville göra en 24-timmarsmätning. Det är nåt som aldrig gjorts tidigare. Så där får läkaren ett plus i kanten. Han rekommenderade också att skaffa en egen blodtrycksmätare. Det har vi gjort. Återstår bara att lära sej hur den fungerar.

Att både blodtryck och vikt gått upp är inte konstigt. Ända sen nyår har maken varit otroligt stressad. Svärmor blev sjuk då och dog i början på mars. Efter det upptäckte vi att hon skämt bort svärfar och lytt minsta lilla vink. Och det får maken och hans syskon lida för nu. Han har krävt att få samma service som han varit van vid i hela sitt liv. I juli flyttade han till ett äldreboende, men det är nog först nu som han har acklimatiserat sej. Sen har 2 äldre släktingar dött och en man i bekantskapskretsen som bara var 58 år dog helt oväntat. Dessutom halkade maken och slog i huvudet och armen/axeln för en månad sen och fick problem med yrsel som nu är bättre. Armen har han fortfarande ont i. Annars mår han bra :P .

• Like 1

Peter B, hur får man vårdcentralen att testa Apolipoprotein B? Vad jag har hört så verkar det inte vara nåt dom gör bara för att man ber om det. :(

Jag vet inte....

Man tycker att man borde kunde säga  

... för att överväga om statiner eller ändrad kosthållning kan vara ett alternativ så vill jag testa mitt Apolipoprotein B som enligt all information jag har ska vara en betydligt bättre riskmarkör än LDL-C...

Antagligen blir man väl utkastad. ;-)

Funkar det inte kan det vara värt att betala en 5-hundring till Werlabs...

https://werlabs.se/halsotester/hjartat

• Like 5

Eller så går man direkt på pudelns kärna, t ex kärlröntgen, arteriografi, högkänslig sänka, c-peptid, koagulationsfaktorer... Varför gå omvägar via opålitliga surrogatmarkörer i form av kolesterolprover o dyl? Dra till med nån saftig historia om hjärt- och kärlhälsa hos närmsta släkten i blodsband, om ni har stort behov av att få detta utrett.

• Like 2

Peter B, han vill nog inte bli utkastad från vårdcentralen eftersom han precis har bytt och det finns ingen mer på nära håll. Och kosten har han ju redan ändrat.

Xiro, Att säja att det finns hjärt- och kärlproblem hos närmaste släkten är så långt från sanningen man kan komma. Hans far lever nog enbart tack vare sitt starka hjärta. 86 år och mediciner för allt möjligt och omöjligt. Utom hjärta,kärl och kolesterol. Hans mor hade heller inget högt kolesterol, men dog efter en hjärtinfarkt troligen p g a en misskött diabetes. Plus att hon aldrig klagade och kom till sjukhuset försent.

• Like 2

Jag tänkte att han kunde hitta på en historia, för att få den hjälp han behöver ;)

Inte blir man väl utkastad från en vårdcetral för att man önskar några prover tagna? Och skulle man bli det får man väl kontakta nån ansvarig instans i länet som kan ta vårdcentralen i örat.

• Like 2

Om man nu bryr sig om kolesterolvärdena, och går efter kostdoktorns "andraval" vad gäller bedömningskriterium för kolesterolvärden, i form av att totalkolesterol/hdl ska vara under 6, hellre under 5, och allra helst under 4 - då kan man konstatera att han låg på 5,3 innan LCHF, och nu på 4,4. D v s över 5 innan, och nu under. Klar positiv trend.

• Like 2

Maken är urusel på att ljuga så en påhittad historia är nog inget alternativ. Han skulle bli genomskådad direkt och då kanske han blir utslängd på riktigt  :P . Fast gör dom det får dom med mej att göra.

Jag har redan räknat på kostdoktorn vis och kommit fram till att med den uträkningen ligger han bra till. Ökningen av LDL sen förra året är ju väldigt liten dessutom. Då är det förhöjda blodtrycket mer att oror sej för.

• Like 1

Maken är urusel på att ljuga så en påhittad historia är nog inget alternativ. Han skulle bli genomskådad direkt och då kanske han blir utslängd på riktigt :P . Fast gör dom det får dom med mej att göra.

Jag har redan räknat på kostdoktorn vis och kommit fram till att med den uträkningen ligger han bra till. Ökningen av LDL sen förra året är ju väldigt liten dessutom. Då är det förhöjda blodtrycket mer att oror sej för.

Du har säkert redan sett det, men Martina Johansson har skrivit ett viktigt inlägg om salt, och hur det kan påverka blodtrycket, tvärtemot det som allmänt rekommenderas.

• Like 3

SGK. Jag vet inte om jag läst just det Martina skriver om salt, men att man inte all ska dra ner på saltet vet jag. Det är ju det som är så bra med Livsmedelsverket också. Läs vad dom rekommenderar och gör tvärtom så ordnar sej det mesta  :rolleyes: . Jag kan inte minnas att jag nånsin gått på att salt är farligt :P

• Like 6

Ät mer bananer för kalium eller drick mer öl!

"Människans behov av kalium tillgodoses genom intag av kaliumklorid eller andra kaliumsalter. Normalt får vi i oss lagom mycket kalium via maten, men vissa livsmedel (som öl) kan bidra till en överkonsumtion av kaliumklorid, vilket ger en obalans mellan kalium- och natriumhalten i kroppen.[9] En sådan obalans kan mötas med intag av natriumklorid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalium

Antar att det är därför som det serveras salta jordnötter på pubar?

Nämenaltså.. senaste hälsoundersökningen så indikerade den att ett av mina blodtryck var lite förhöjdt.. mot övre gränsen!

När jag kom hem tog jag fram pappren från min mönstring,, blodtrycket var lika då som nu!

Då var jag 18, nu har jag fyllt 60.. dvs ingen förändring!

Iallafall.. Kalium är lixom inte min främsta specialitet.. däremot, jag får lätt kramp.. i sk hälsoliteratur skrivs att detta kan vara kaliumbrist.

Kommer hur som helst inte att muppa bananer!

• Like 2

Sådär. Nu är kaliumkapslar inhandlade för bananer är ju liksom inte aktuellt ;). Plus oraffinerat havssalt. Jag blev väldigt irriterad när jag läste på en av hans blodtrycksmediciner, Esidrex och det står i FASS att om man har lågt kaliumvärde ska man prata med sin läkare om det!!! Är det inte läkaren som ska prata med patienten??? Han har legat runt undre gränsvärdet i flera år dessutom utan att någon läkare sagt nåt. Allt ska man hålla reda på själv tydligen :unsure:

• Like 6

Sådär. Nu är kaliumkapslar inhandlade för bananer är ju liksom inte aktuellt ;). Plus oraffinerat havssalt. Jag blev väldigt irriterad när jag läste på en av hans blodtrycksmediciner, Esidrex och det står i FASS att om man har lågt kaliumvärde ska man prata med sin läkare om det!!! Är det inte läkaren som ska prata med patienten??? Han har legat runt undre gränsvärdet i flera år dessutom utan att någon läkare sagt nåt. Allt ska man hålla reda på själv tydligen :unsure:

Ja, den krassa sanningen är att man ska hålla koll på allting själv. Äter man Esidrex bör man enligt Fass (Fasan) hålla koll på elektrolyterna med jämna mellanrum, och där ingår Kalium. 

• Like 6

Du tror inte du kan få honom att dricka mer öl?  :lol:

Nämenaltså.. läkare är bra, samt att alla har Fass hemma/på datorn!

Grejen är att blodtryck och en massa annat regleras i ett komplext system.. främst via Renin-Angiotensin systemet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Som regel blir det rena gallimatiasen att läsa om detta.. man får lixom inga svar.. förutom att det är superkomplext!

• Like 2

Nu har maken gjort en 24-timmars blodtrycksmätning och blodtrycket är för högt. Sen tidigare äter han Amlodipin och Esidrex. Nu har han fått Enalapril också. Nån som kan nåt om detta?

Biverkningarna på Enalapril gör mej mörkrädd:"Bland vanliga enalapril biverkningar finns förändringar i hjärtrytmen, hjärtklappning, kärlkramp och bröstsmärta."

Vidare:"Andra vanliga enalapril biverkningar är huvudvärk, trötthet, depression, andnöd och dimsyn. En del får diarré eller buksmärta."

Och sen: " Försämrad njurfunktion är en typisk biverkning för enalapril"

Blodtrycket måste ju ner. Några andra tips än Enalapril?

Kostdoktorns länk är bra tycker jag :)

Att salt har en måttligt höjande effekt är antagligen ingen orimlig arbetshypotes..typen av salt kanske har betydelse.

Martinas resonemang är intressant i vissa situationer kan det säkert vara tvärtom beroende på balanser mellan olika ämnen...att salt salt till och med kan sänka blodtrycket.

Det kan ju vara värt att testa under en kortare tid ... att "behandla" med mer salt och se vad som händer .... men om man inte lider av någon brist låter det i mina öron tveksamt.

Att LCHF sänker blodtrycket relativt mycket är jag  övertygad om ...dels utifrån vad man läser....dels utifrån mitt eget blodtryck..dels utifrån min frus blodtryck (hon har kunnat sluta med blodtrycks medicin).

Så länge man har ett högt blodtryck tror jag inte att man ska vara rädd för att ta måttliga mängder sänkande medicin...vad jag förstår är biverkningarna normalt sett ganska rimliga...all medicinering har biverkningar men det har alla "kostval" också. :)

• Like 2

Peter B. Jag har läst kostdoktorns länk och där står ju faktiskt så här: "Det finns inga bevis för att medicinering förbättrar hälsan hos i övrigt friska personer med lätt förhöjt blodtryck (140-159 i övertryck och/eller 90-99 i undertryck). Det är alltså oklart om det är värt att riskera biverkningar av medicinering om man bara har ett lätt förhöjt blodtryck." Och det är just i det spannet som makens blodtryck ligger 158/93.

Biverkningar har alla mediciner. Så är det ju, men Enalapril har ju som VANLIGA biverkningar: förändringar i hjärtrytmen, hjärtklappning, kärlkramp och bröstsmärta huvudvärk, trötthet, depression, andnöd och dimsyn. Och försämrad njurfunktion. Det är ju inte lite och flera av dom anser jag vara allvarliga.

• Like 1

Har alltid varit storkonsument av salt och har inget högt blodtryck. Fick för över 40 år sedan veta att om jag inte väsentligt ändrade mina vanor så skulle jag inom 10 år få äta blodtryckssänkande medicin. För 11 år sedan ändrade jag väsentligt mina vanor då jag slutade röka samt överkonsumera alkohol. I min iver att leva ett sunt liv så började jag äta mörkt fiberrikt bröd samt mycket frukt som jag pressade och drack. Efter någon månad så fick jag väldigt mycket värk i magen samt orkade inte gå en halvtrappa upp till min lägenhet. Taxi till sjukhus där man inte hittade något fel. Sten Sture Skaldeman och Annika Dahlqvist blev min räddningen. Fyra dagar efter jag fick upp ögonen för fruktens och brödfibrernas negativa inverkan på min hälsa så var jag tillbaka på banan. Fortfarande storkonsument av salt. Behöver jag nämna att jag inte äter någon blodtryckssänkande medicin. Äter för övrigt ingen som helst medicin till läkemedelsbolagens allmänna förtret.

Till oerfarna besökare som kommer hit och söker kunskap. Läs vad Trollmormor skriver i sitt inlägg nr 30. Låt er inte förvillas  av vår moderators tyckande.

Angående salt, kalium, Renin-Angiotensin!

Salt höjer inte blotrycket per se.. utan det är kroppen som använder salt för att höja blodtrycket/hålla det på rätt nivå.

Detta regleras via hormoner, typ Renin och Angotensin, men oxå utav Insulin och Aldosteron.

De reglerar bland annat hur mycket salt njuren skall utsöndra.

När njuren återupptar salt så följer vatten med via Osmos då stiger blodvolymen och därmed trycket!

Har man lågt blodtryck så ökar renin som stimulerar återcirkulation av vatten i njuren, urinmängderna minskar.

Låga halter av natrium i blodet, leder till ökad reninutsöndring, vilket gör att kärlen drar ihop sig samt att njuren tar vara på allt natrium den kan finna.

Högt blodtryck kan bero på lite olika orsaker, därför finns det olika mediciner som interagerar på lite olika ställen.

Och märk väl, man skall inte minska på saltet, framförallt inte om man tar blodtrycksminskande medicin.

En annan nackdel med hög utsöndring av Renin är att det även höjer Noradrenalin.

"Blodburna blodtrycksreglerande hormoner utsöndras, i respons på noradrenalin, från njurarhypofys och binjurar (angiotensinreninaldosteron och ADH). Aktivering av angiotensin-reninsystemet leder likaså till utsöndring av noradrenalin.

I egenskap av stresshormon interagerar noradrenalin också med blodsockervärdet och insulin. Det används som vasokonstriktor vid hyperglykemi men ger insulinresistens"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Noradrenalin

• Like 1

Man ska vare sig tro eller misstro någonting beroende på att jag är moderator ;-)

Det jag påstår är att det  i många  fall all är tveksamt att medicinera med salt mot högt blodtryck.

Personligen är jag skeptisk mot att använda mediciner...men om jag skulle misslyckas med att få ner ett högt blodtryck  med livsstilsförändringar och det låg på runt 160 eller högre skulle jag nog ändå överväga medicinering.

Jag hoppas din make får ner det med alternativa metoder Trollmor. :)

• Like 5

Både maken och jag undviker mediciner så långt det bara går. Högt blodtryck är ett av undantagen just på grund av risken för stroke. Han äter ju redan 2 mediciner. Esidrex och Amlodipin. Det är just tillägget av Enalapril som vi är väldigt tveksamma till. Biverkningar som kärlkramp, depression och nedsatt njurfunktion är verkligen inte bra. Som en klok läkare sa en gång så måste man väga biverkningarna mot nyttan av medicinen och det är just det. 158/93 är visserligen för högt, men enligt vad jag kan se så räknas det som en mild förhöjning.

Orsaken till hans förhöjda blodtryck är stress och det är ju egentligen stressen som ska minskas. Nu är han mindre stressad än han har varit. En sak som jag själv har stor användning av när det gäller stress är spikmatta. Jag skulle inte klara mej utan den. Maken har varit dålig på att använda sin senaste året, men fr o m igår har det blivit ändring på det :) . Minst 20 minuter varje dag, gärna längre, är det som gäller nu. Dessutom har vi skaffat en blodtrycksmätare så vi kan hålla koll själva.

När det gäller saltet så är jag otroligt dålig på att salta maten. Vi kommer knappt upp till Livsmedelsverkets rekommendationer. Det beror till viss del på att vi bara äter frukost och middag och det är svårt att få in nån större mängd salt i kosten. Plus att jag verkligen inte tycker om salt. För lite salt är ju heller inte bra.

• Like 4

Zepp. Och på svenska betyder det? :unsure:  :rolleyes:  :P

På ren klingande Svenska betyder det att blodtryck är jävligt komplicerat!

Dvs.. det är j*vligt få som skall äta en lågsaltkost, de finns, de har ett specefikt problem.. oftast i de mekanismer som reglerar hur njuren utsöndrar salt.

Och då kommer vi osökt in på de som har nytta utav att öka på saltet, det är för övrigt en modern form av hälsa att undvika salt.. är man frisk så utsöndrar njuren överskott av salt.

Tecknet på detta är oftast att man blir törstig som en kamel och kissar som en vattenspridare!

Oså de andra, saltbrist gör att man triggar andra mekanismer.. typ Renin och det får konsekvenser.. typiska för den västerländska sjukan!

Hur som helst.. äter man mest junkfood så är de som regel överladdade med salt.. för att överhuvdtaget smaka något som helst.

Men då har man som regel andra problem som är värre för de är oxå överladdade med snabba kolhydrater/socker/smakämnen/konserveringsämnen.

Jösses du sätter mig på prov!

Iallafall, Renin är det som utsöndras när blodtrycket blir lågt, det triggar litta olika mekanismer, tex noradrenalin, som leder till vasokonstriktion, stressaxeln rubbas och insulinresistensen ökar!

Om det är ett hormon eller signalsubstans skall jag låta vara osagt.

Grejen är att njuren reglerar blodtrycket via blodvolymen, via att återuppta salt och vatten följer med via osmos!

Och då kommer vi osökt in på andra hormon.. och hur de påverkar blodtryck och blodvolym/blodtryck!

Dvs insulin stimulerar oxå samma mekanismer.. så man får lov att skilja på renin-angiotensin och hyperinsulinemi.. det tarvar dels olika mediciner och även olika kost!

Men.. iomed att jag antar att det är du som lagar maten din make äter så skall vi nog inte misstänka hyperinsulinemi i första läget.. dvs vi kan bortse från den diagnosen?

http://www.kostdoktorn.se/ar-salt-orsaken-till-hogt-blodtryck

• Like 1

Trollmormor sätter Zepp på prov! Svaret vill hon ha på Svenska. Zepp gör ett försök och hänvisar till Kostdoktorn. Vad är renin på Svenska?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin.

Sammantaget så är Salt och Vatten livsviktigt.

Bra svar, trots att varken jag eller Trollmormor blir särskildt mycket klokare.

Iallafall.. man kan se salt och vatten som lika viktiga.. vem mäter sitt vattenintag?

De flesta som över huvudtaget ens tänkt den tanken brukar hamna i att man kissar ut överskott av vatten!

Likt förbannat så är vattenförgiftning.. mer känt som "eldaresjuka" ett medicinskt begrepp!

Då kan jag avslöja en sak.. iallafall vad jag läst så regleras även saltintaget via olika mekanismer.. vid låga saltnivåer i blodet så utsöndras signalsubstanser som ökar cravings för salt!

• Like 3

Jag tror att kroppen reglerar både salt och vatten. Precis som att vi blir hungriga när det är dags att fylla på det förrådet. MEN det är väl under förutsättning att allt funkar som det ska? Att balansen inte är rubbad. Blodtrycket regleras väl också om allt är i balans? Kroppen är enkel, men ändå komplicerad.

Jag pratade med en väninna idag som är insatt i det här med blodtryck och medicinering. Hon undrade om läkaren tagit njurprover. Nej, det har han inte. Kanske ska be om det.......

• Like 2

Esidrex är inte kaliumsparande såvitt jag vet. Jag tvivlar på lämpligheten att ta den vid lågt kaliumvärde.

Som komplement (eller t o m ersättning?) till Amlodipin klurar jag på äppelcidervinäger (1-2 msk i ett glas vatten) och vitamin k2. Syran i vinägern sägs hjälpa till att lösa upp stagnerat kalcium. Och k2 hjälper kalciumet till rätt ställe.

Vid stress är sömnhygien och återhämtning a och o. Kör maken nåt mindfulnessaktigt?

Du är inne på rätt spår att utreda orsaken till höga blodtrycket. Man bör försöka ta reda på varför han har lågt kalium.

Stress kan nog också trigga låggradig inflammation. Då tänker jag mig att inflammationshämmande som t ex gurkmeja och långkedjig omega-3 (t ex fet fisk) är bra att inta i ordentlig mängd. Gurkmeja tunnar väl också blodet, bra både mot tryck o propp. Och vitlök sägs väl också sänka trycket.

Och fysisk aktivitet är väl bra för kärlens elasticitet, vilket också hjälper trycket nedåt.

Jag tror att kroppen reglerar både salt och vatten. Precis som att vi blir hungriga när det är dags att fylla på det förrådet. MEN det är väl under förutsättning att allt funkar som det ska? Att balansen inte är rubbad. Blodtrycket regleras väl också om allt är i balans? Kroppen är enkel, men ändå komplicerad.

Jag pratade med en väninna idag som är insatt i det här med blodtryck och medicinering. Hon undrade om läkaren tagit njurprover. Nej, det har han inte. Kanske ska be om det.......

Mm.. prexis.. vatten- och salt-balansen är nog det enklaste att begripa.. resten är ett mysterium.

• Like 1

Citat från Läkartidning från artikel om D-vitamin

"Metabola, kardiovaskulära och immunologiska sjukdomar

Redan på 1980-talet påvisade svenska forskare samband mellan D-vitaminnivåer, insulinresistens och blodtryck [70-72]. Idag finns starkt stöd för samband mellan D-vitaminunderskott, diabetes typ 2, övervikt, hypertoni, hjärtinfarkt och stroke [33, 73-75]. Insulinfrisättning stimuleras av kalcitriol lokalt i beta-cellerna, och lägre 25-OH-D-nivåer har samband med insulinresistens och HbA1c-förhöjning [33, 72, 76, 77]. Blodtrycksregleringen tycks påverkas via renin–angiotensinsystemet, och 25-OH-D-nivåer korrelerar negativt till serumnivåer av både akutfasprotein (CRP) och matrixmetalloproteaser (som anses inblandade i inflammatoriska, aterosklerotiska processer) och positivt till apolipoprotein A1 [71, 78-81]. Via dessa och andra mekanismer kan D-vitaminunderskott bidra till uppkomsten av metabolt syndrom och ateroskleros."

Även för diabetes typ 1 finns kopplingar till låga D-vitaminnivåer, troligast via immunologiska mekanismer. Högre dos av D-vitamin under barnaåren förknippades i en finsk prospektiv populationsstudie med 80 procent lägre incidens av diabetes typ 1 [82]. Fyndet stöds av studier från andra länder.

• Like 2

kickilotta, D-vitamintillskott på 2000IE varje dag året om tar både maken och jag sen flera år tillbaka.

Promenader skulle säkert vara till nytta. Problemet är att han skadade foten i april 2013 och har sen dess haft svårt att förflytta sej till fots någon längre sträcka. Däremot har han börjat cykla på motionscykel sen några dagar. Det har inte gått tidigare. 5 minuter om dan är vad han klarar än så länge. Och 5 minuter är bra mycket bättre än ingenting alls.

Och om nån undrar varför jag inte citerar när jag svarar någon så kan jag meddela att jag inte har lyckats komma på hur man gör :P 

• Like 2