Makens provsvar efter 17 månader

Trollmormor
 Share

Recommended Posts

Hej, har följt alla kloka resonemang av er som är erfarna. - en tanke jag får är: " Kan ökad motion vara till nytta? Tänker långa promenader, träning med vikter o liknande.

(Har detta ev varit uppe i tråden och jag missat det?)

Ja för vissa kan det påverka i rätt riktning.. och dessa med högt blodtryck är då till cirka 90% de som lider av fettma och metabolt syndrom.

Dvs högt blodtryck har olika orsaker.

Trollmormor, har maken något mer komplett provsvar innehållande värden för magnesium, natrium, kalcium, d-vitamin, kortisol, sköldkörtel, njurar, blodsocker, etc? Vore intressant att se värdena.

Nu vet jag inte riktigt hur jag gjorde, men på nåt sätt har lyckats citera en kommentar. Ingen är mer förvånad än jag  :o . Jo, det finns några provsvar till. Jag får ta fram dom och återkomma senare.

• Like 4

Här är lite provsvar:

P-Natrium        141

P-Kalium          3,6

P-Kreatinin        81

Kolesterol         7,5

Triglycerider      1,1

HDL                   1,7

LDL                    5,7

Glukos                6,9

Hb                      153

B-Erytrocyter      5,1 

B-EVF                 0,47

B-MCV                91

Erc ( B )-MCH       30,0

B-MCHC            329

B-Leukocyter      7,4

B-Trombocyter  381

• Like 2

6,9 i fasteblodsocker? Inget långtidsblodsocker eller tidigare blodsockervärde? Har vården kommenterat blodsockret?

Näe näe, det är inget fastesocker när man har en fru som främst serverar LCHF-liknande!

Iallafall.. 7,5/1,7=4,41.. inte alls pjåkigt.. när man är morfar?

• Like 1

Kommer inte ihåg hur jag gjorde för att citera kommentarer :rolleyes: Så Zepp och Xiro: Inget långtidssocker tagit. Han kommer inte ihåg att det kommenterades. I varje fall var det inte tal om nån uppföljning. Han var fastande i ca 15 timmar innan och det han åt då är inget som borde höja blodsockret. Jag har funderat på om det kan vara gryningsfenomenet eller helt enkelt en felmätning? Och han är både morfar och farfar. Eller det du egentligen undrade Zepp, han är 61 år ;)

Kommer inte ihåg hur jag gjorde för att citera kommentarer :rolleyes: Så Zepp och Xiro: Inget långtidssocker tagit. Han kommer inte ihåg att det kommenterades. I varje fall var det inte tal om nån uppföljning. Han var fastande i ca 15 timmar innan och det han åt då är inget som borde höja blodsockret. Jag har funderat på om det kan vara gryningsfenomenet eller helt enkelt en felmätning? Och han är både morfar och farfar. Eller det du egentligen undrade Zepp, han är 61 år ;)

Du klickade på "svara"!

Bra om det man kommenterar ligger några svar längre upp, annars så kan man skita i det.

Allt man äter höjer blodsockret i princip antingen via intag eller hormoniell påverkan!

Mest påverkar det triglycerider.. men 15 timmars fastande borde räcka mer än väl!

6,9 ligger fortfarande inom normalspannet.. gryningsfenomenet kan påverka såklart!

Jag är lika gammal som trollmorfar/farfar.. och gjorde screening för en vecka sedan, då låg mitt blodsocker på 5,5, referensvärde 4,2-7,0.

• Like 1

Jag har för mig att fasteblodsocker 6-7 kan innebära prediabetes. Värt att få undersökt närmre tycker jag. Bättre att få tidigt besked.

Återspeglas verkligen gryningseffekten vid mätning på vc? Man ska ju liksom hinna ur pyjamasen och dit också, och vc ska hinna öppna för dagen - då borde väl effekten typiskt hunnit lägga sig tänker jag.

Används det olika referensvärde på olika ställen? På makens står referensvärde 4,2-6,0. Konstigt :unsure:

Japp det gör det, dels så kan det vara rekommendationer, dels kan det vara mätmetod.

Och inte nog med det, man skiljer på venöst och kapilärt blodprov!

Referensen för dessa är olika.

Det ena tar man med ett stick i fingret, det andra tar man från en ven i armen, då tar man som regel mer blod för ytterligare prover?

Hoppas Syster kan reda ut skillnaden mellan venöst och kapilärt?

Japp det gör det, dels så kan det vara rekommendationer, dels kan det vara mätmetod.

Och inte nog med det, man skiljer på venöst och kapilärt blodprov!

Referensen för dessa är olika.

Det ena tar man med ett stick i fingret, det andra tar man från en ven i armen, då tar man som regel mer blod för ytterligare prover?

Hoppas Syster kan reda ut skillnaden mellan venöst och kapilärt?

Vad jag vet så ska det inte vara någon skillnad på B-Glukos från venöst eller kapillärt blod. Vad som kan bli en felmarginal på det kapillära  (från fingret) är om man inte har tvättat bort eventuella sockerrester från det innan provtagning, (tänk er om man nyss har ätit en munk). Skämt åsido, det är faktiskt viktigt att tvätta fingret innan provtagning, vilket inte alla tänker på alla gånger.

• Like 4