Zepp Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Hej, har följt alla kloka resonemang av er som är erfarna. - en tanke jag får är: " Kan ökad motion vara till nytta? Tänker långa promenader, träning med vikter o liknande. (Har detta ev varit uppe i tråden och jag missat det?) Ja för vissa kan det påverka i rätt riktning.. och dessa med högt blodtryck är då till cirka 90% de som lider av fettma och metabolt syndrom. Dvs högt blodtryck har olika orsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Meningen var inte att vara någon besserwisser - men ibland spånar man fritt! Roligt att det börja gå att cykla litet - får bara önska maken lycka till! Lätt viktträning hemma kan man också hålla på med, det borde jag själv ta tag i. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Trollmormor, har maken något mer komplett provsvar innehållande värden för magnesium, natrium, kalcium, d-vitamin, kortisol, sköldkörtel, njurar, blodsocker, etc? Vore intressant att se värdena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Trollmormor, har maken något mer komplett provsvar innehållande värden för magnesium, natrium, kalcium, d-vitamin, kortisol, sköldkörtel, njurar, blodsocker, etc? Vore intressant att se värdena. Nu vet jag inte riktigt hur jag gjorde, men på nåt sätt har lyckats citera en kommentar. Ingen är mer förvånad än jag . Jo, det finns några provsvar till. Jag får ta fram dom och återkomma senare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Här är lite provsvar: P-Natrium 141 P-Kalium 3,6 P-Kreatinin 81 Kolesterol 7,5 Triglycerider 1,1 HDL 1,7 LDL 5,7 Glukos 6,9 Hb 153 B-Erytrocyter 5,1 B-EVF 0,47 B-MCV 91 Erc ( B )-MCH 30,0 B-MCHC 329 B-Leukocyter 7,4 B-Trombocyter 381 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 6,9 i fasteblodsocker? Inget långtidsblodsocker eller tidigare blodsockervärde? Har vården kommenterat blodsockret? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 6,9 i fasteblodsocker? Inget långtidsblodsocker eller tidigare blodsockervärde? Har vården kommenterat blodsockret? Näe näe, det är inget fastesocker när man har en fru som främst serverar LCHF-liknande! Iallafall.. 7,5/1,7=4,41.. inte alls pjåkigt.. när man är morfar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Kommer inte ihåg hur jag gjorde för att citera kommentarer Så Zepp och Xiro: Inget långtidssocker tagit. Han kommer inte ihåg att det kommenterades. I varje fall var det inte tal om nån uppföljning. Han var fastande i ca 15 timmar innan och det han åt då är inget som borde höja blodsockret. Jag har funderat på om det kan vara gryningsfenomenet eller helt enkelt en felmätning? Och han är både morfar och farfar. Eller det du egentligen undrade Zepp, han är 61 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Kommer inte ihåg hur jag gjorde för att citera kommentarer Så Zepp och Xiro: Inget långtidssocker tagit. Han kommer inte ihåg att det kommenterades. I varje fall var det inte tal om nån uppföljning. Han var fastande i ca 15 timmar innan och det han åt då är inget som borde höja blodsockret. Jag har funderat på om det kan vara gryningsfenomenet eller helt enkelt en felmätning? Och han är både morfar och farfar. Eller det du egentligen undrade Zepp, han är 61 år Du klickade på "svara"! Bra om det man kommenterar ligger några svar längre upp, annars så kan man skita i det. Allt man äter höjer blodsockret i princip antingen via intag eller hormoniell påverkan! Mest påverkar det triglycerider.. men 15 timmars fastande borde räcka mer än väl! 6,9 ligger fortfarande inom normalspannet.. gryningsfenomenet kan påverka såklart! Jag är lika gammal som trollmorfar/farfar.. och gjorde screening för en vecka sedan, då låg mitt blodsocker på 5,5, referensvärde 4,2-7,0. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Används det olika referensvärde på olika ställen? På makens står referensvärde 4,2-6,0. Konstigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Jag har för mig att fasteblodsocker 6-7 kan innebära prediabetes. Värt att få undersökt närmre tycker jag. Bättre att få tidigt besked. Återspeglas verkligen gryningseffekten vid mätning på vc? Man ska ju liksom hinna ur pyjamasen och dit också, och vc ska hinna öppna för dagen - då borde väl effekten typiskt hunnit lägga sig tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Används det olika referensvärde på olika ställen? På makens står referensvärde 4,2-6,0. Konstigt Japp det gör det, dels så kan det vara rekommendationer, dels kan det vara mätmetod. Och inte nog med det, man skiljer på venöst och kapilärt blodprov! Referensen för dessa är olika. Det ena tar man med ett stick i fingret, det andra tar man från en ven i armen, då tar man som regel mer blod för ytterligare prover? Hoppas Syster kan reda ut skillnaden mellan venöst och kapilärt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 28, 2016 Author Share Posted November 28, 2016 Ja, hans prov är taget venöst. Angående gryningsfenomenet så har jag bara läst det kostdoktorn skriver här: http://www.kostdoktorn.se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 28, 2016 Share Posted November 28, 2016 Japp det gör det, dels så kan det vara rekommendationer, dels kan det vara mätmetod. Och inte nog med det, man skiljer på venöst och kapilärt blodprov! Referensen för dessa är olika. Det ena tar man med ett stick i fingret, det andra tar man från en ven i armen, då tar man som regel mer blod för ytterligare prover? Hoppas Syster kan reda ut skillnaden mellan venöst och kapilärt? Vad jag vet så ska det inte vara någon skillnad på B-Glukos från venöst eller kapillärt blod. Vad som kan bli en felmarginal på det kapillära (från fingret) är om man inte har tvättat bort eventuella sockerrester från det innan provtagning, (tänk er om man nyss har ätit en munk). Skämt åsido, det är faktiskt viktigt att tvätta fingret innan provtagning, vilket inte alla tänker på alla gånger. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Hej igen! En länk om saltintag och blodtryck från Kostdemokrati. Salt och vätska har ju avhandlats tidigare i tråden... http://www.kostdemokrati.se/ulfljungblad/2012/11/04/saltbrist-kan-ge-cirkulationskollaps-och-plotslig-dod-och-kanske-orsakar-lagt-saltintag-dessutom-hogt-blodtryck/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 1, 2016 Author Share Posted December 1, 2016 Tack för påminnelsen kickilotta . Jag har läst det tidigare, men det var ett tag sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts