Gå till innehåll

Började med LCHF idag för första gången - svårt!

Recommended Posts

Hej!

Jag bestämde mig i lördags för att jag ska testa på LCHF efter att ha varit tveksam till det i många år, men nu känner jag att det är dags att ge det ett försök. Har några gravidkilon jag vill bli av med och har helt enkelt inte tid att hålla på räkna kalorier nu (som funkat jättebra tidigare).

Men efter redan en dag känner jag mig tveksam, men kan nog bero på okunskap. Det är ju ett helt nytt sätt (för mig) att tänka och blir helt enkelt fundersam på om jag får i mig tillräckligt med fett. Jag insåg nu vid lunchen att jag nog äter på tok för mycket grönsaker än vad man ska och för lite fett...tror jag. Men samtidigt vill jag inte stoppa i mig fett i form av feta såser så som bea och liknande.

Någon som kan säga om jag tänker/gör fel?

Exempel. Till lunch idag åt jag köttfärsås och istället för pasta hade jag stekt vitkål till, men utöver det även lite sallad (savoykål) med vinägrett på och en avokado. Märker ju nu när jag skriver att det är jättemycket, mer mat än vad jag skulle ätit tidigare. Men då äter jag ju heller inga mellanmål nu, som jag alltid gjort förr. 

Tycker detta är skitsvårt. Min grundtanke är att jag ska laga samma mat till alla i familjen (men något justerad såklart) men att jag äter annat istället för pasta, ris, potatis etc. + vanlig grönsallad. Är det fel tänk? Blir det för mycket?

Tacksam för svar, känns ju skitsvårt detta helt plötsligt  :o

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju om energiprocent. Stekte du vitkålen i smör? Hade du grädde i köttfärssåsen? Blev du mätt?

Är du fortfarande mätt efter 3-4 timmar?

Varför vill du inte äta sås eller kryddsmör?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vad menar du med energiprocent? Antalet kalorier?

Stekte i smör, använde ej grädde (enligt det jag läst ska jag undvika mejerier de första 3-4 veckorna). Blev väldigt mätt, får se hur länge jag håller mig mätt.

Tycker den typen av såser är goda helt enkelt, blir lite illamående. Men det kanske är en vanesak :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Man säger att man ska ha typ 70% fett, men det innebär ju inte att maten ska innehålla så mycket fett. Fett innehåller ju mer energi än kolhydrater och protein så därför behövs det ju inte lika mycket.

Jag har också jättesvårt för bea som inte är hemgjord och majonnäs äter jag bara en sort. Men kryddsmör kryddat som bea är jättegott... ett tips.

Alla äter ju inte mejerier så det är ju OK att hoppa dem. Men det finns ju oliver, äggula innehåller en hel del fett i sej själv, god olivolja på salladen etc.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ett sätt för mig att få grepp om maten när jag började för 4 år sedan var att köpa kokböcker av erfarna och kunniga namn inom LCHF. För som du själv skriver handlar det många gånger om modifieringar i den befintliga kosten. Troligen också det enklaste sättet att få med sig familjen. 

Bra böcker är Dr Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok och Monique Forslunds LCHF för hela familjen. Båda har recept som passar hela familjen. Eftersom kaloriräkning inte fungerar längre talar vi alltså om livsstilsförändring inte bantning (been there...)

Flera av deras rätter innehåller mejerier men det är fullfetts varianter av grädde, crème fraîche, ost osv. Observera att de är en del av maten, inte en ersättning  :)

Här är en länk till Monique, om du inte redan har hittat förstås http://www.lifezone.se

• Gilla 2
Länk till inlägg

Köttfärssås brukar jag göra ganska ofta. Jag steker lök i ganska mycket olivolja, köttfärsen i smör. Sedan brukar jag istället för pasta göra egen zuccini-pasta som jag också fräser någon minut i olivolja med vitlök i. Till det äter jag grönsaker som spenat, ruccola och kanske tomat och på det har jag olivolja. Dessutom strör jag parmesan på alltihop. Totalt blir det här ganska mycket fett.

Jag räknar aldrig fettmängd, räknar överhuvudtaget ingenting, utan använder så mycket fett så att det blir gott. Det tycks då bli rätt eftersom jag helt enkelt blir mätt och klarar mig hela dan.

När du säger vinägrett, så antar jag att du gör egen? Den man köper innehåller vanligen både socker och andra otäckheter. Men ännu bättre är att istället för vinägrett använda olivolja på salladen. Det blir då automatiskt mycket fett av hög kvalitet.

(Zuccinci-pasta kan du enkelt göra med en grönsakssvarv: http://www.kitchentime.se/sv/p/hand-held-spiralizer?gclid=CjwKEAiA3qXBBRD4_b_V7ZLFsX4SJAB0AtEVdi6idmFb0tK6ZpaouJgFQD_SU6gAni0vVIXHhs0ZDxoC6ajw_wcB).

• Gilla 5
Länk till inlägg

Du kan i princip aldrig äta för mycket grönsaker, hur du än bär dig åt. Du kan däremot äta för mycket kolhydrater.

Några av oss, som tycker det är kul att räkna, brukar använda www.kostbevakningen.se

Där kan man få fram energiprocent. Lagom nivå är 70E% fett, som nämns ovan.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Oj, vad fantastiskt med så många bra svar. Vilket engagemang att vilja hjälpa, stort tack!

Ska definitivt kolla upp lite kockböcker framöver, ska ge detta en vecka eller två först för att se om jag får till det i vardagen. Ska ju mitt i allt detta även göra "bebismat" till min 7 månaders och lagar mat tillsammans med en 2,5åring efter förskolan som bryter ihop eller trotsar titt som tätt... ?

Men genom de svar jag fått så känns det som att jag har ganska bra styr på det ändå, men kanske lite småjusteringar längs vägen allt eftersom jag kommer igång mer och mer.

Ska kika på kostbevakningssidan och se om den ger nån hjälp. Och ja, alltid egen vinägrett på kallpressad rapsolja ?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ska ju mitt i allt detta även göra "bebismat" till min 7 månaders och lagar mat tillsammans med en 2,5åring efter förskolan som bryter ihop eller trotsar titt som tätt...

Så bra att du har små barn. Då finns det stora chanser att du kan lära dem om både lchf och paleo, och att äta riktig mat.

http://www.kostdoktorn.se/paleo-baby

Och du, byt ut rapsoljan mot olivolja, både godare och nyttigare.  ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Lesscarbs har många bra recept på sin blogg och en hel del mejerifritt, om man föredrar det. Hon har små barn så recepten passar bra till barnfamiljer. Det mesta är gott och lättlagat. Jag tror inte jag blivit besviken på någon av hennes recept.

http://lesscarbs.se/

LCHF är ingen räkna och registrera-diet. En del gör det ändå, antingen för att man är road av det eller för att man inte har riktiga hunger- eller mättnadskänslor och kan behöva planera lite extra för att äta lagom mycket. 

Vill du äta efter ögonmått så finns det något som kallas Anna Hallén - handmodellen. Googla så hittar du information om den.

Det finns många bra LCHF-recept på nätet. Googla på LCHF och det du vill äta, t ex LCHF lax eller LCHF taco, så hittar du recept

Lycka till!

• Gilla 2
Länk till inlägg

För mig handlade det om att lära mig nya strategier. Dels kring matvaror, men också hur jag skulle få i mig extra mycket fett och alla bra näringsämnen. "Ska" man äta mellanmål eller inte, är det bra att hoppa över frukosten ibland, kan jag fasta en hel dag...? Och även reaktioner i kroppen -- varför blir jag kissnödig mycket oftare nu, varför får jag kramp i musklerna så ofta, och varför springer jag långsammare än tidigare? Hur mycket kolhydrater vill jag äta, vad är en lämplig avvägning för mig? (Jag kör liberal LCHF numera, och siktar på ca 50-100 gram kolhydrater om dagen.)

Mycket av det här var okänt för mig, så kunskap har varit en nyckel till framgång och trygghet med att LCHF faktiskt fungerar för mig. Om jag inte hade läst på ordentligt, hade jag ju tänkt på samma sätt som tidigare, och då hade det inte gått. Så läs böcker och bloggar, lyssna på podcasts, fråga vänner och kolleger. Men tänk också på att det finns så många olika idéer att man kan bli snurrig!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Så här funkar energiprocent:

Antag att vi har en matbit som innehåller:

10 gram fett

10 gram kolhydrater

10 gram protein

Då skulle man kunna säga att vi har 33% av vardera men så räknar man sällan...utan man räknar om det till kalorier enligt nedan:

10*9 kalorier fett ( =90)

10*4 kalorier kolhydrater (=40)

10*4 kalorier protein (=40)

Det blir då totalt 170 kalorier, räknar vi om till energi procent blir det:

90/170*100 E% fett = 53 E%

40/170*100 E% kolhydrater = 24 E%

40/170*100 E% protein = 24 E%

Enkelt, eller hur. ;-)

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

LCHF är enkelt:
Undvik de uppenbara kolhydratkällorna och ät när du är hungrig och ät tills du är behagligt mätt.
Du bör stå dig 5-6 timmar på varje mål mat, blir du hungrig tidigare har du ätit för lite fett, då ökar du på det i nästa mål.
I början lär du hamna på 3-5 mål mat per dag, så småningom brukar man komma ner på 2-3 mål mat per dag, allt utifrån
aktivitet m.m. just den dagen.

Variera dig så mycket du kan, använd många olika proteinkällor och många olika grönsaker (ovan jord), så får du i dig allt du behöver.
Fett får du från det naturliga fettet i maten (kött, ägg, avokado, oliver, nötter) och smör, kokosolja, olivolja, talg som extra fettkällor.
Stek i rikligt med smör eller talg, och gör feta såser på smör, kokos- och olivolja.

Välkommen och lycka till!

• Gilla 3
Länk till inlägg