Gå till innehåll

Tips på att gå ner de sista kilona?

melderv

Recommended Posts

Min fråga till dig, Doc och alla andra där ute handlar om de sista kilona. Jag är en egentligen rätt så normalviktig tjej som är ute efter att få bort de där sista envisa kilona som man vill få bort av ren fåfänga. I själva verket pratar vi självklart inte om kilon, utan underhudsfett i allmänhet. 

LCHF är ju en "viktnormaliserande" kost och den innebär många andra fördelar också. Jag är medveten om att den i första hand inte är en bantningsmetod/diet. Men om detta nu ändå är målet, hur gör man? Min vikt och mitt midjemått har nämligen stått stilla nu i ca 4 månader. Då har jag även börjat hålla koll på kalorier, men jag är fortfarande kvar vid en platå.

Tips? Tankar? Kommentarer?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I värsta fall krävs kaloriräkning och lätt svält, om du inte kan vara nöjd med var du hamnar utan det. I bästa fall räcker tipsen här:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Tack för det snabba svaret! Då fortsätter jag alltså. Har redan nästintill "pluggat in" dina råd i den länken så då återstår bara att ha lite is i magen och fortsätta antar jag.

Tusen tack också för bloggen, boken, föreläsningarna och arbetet i allmänhet! Jag har ju trots allt ändå kammat in ett flertal andra LCHF-fördelar och det främst tack vare Matrevolutionen! 

Länk till inlägg
Förslag:

• Höj din BMR genom att lägga på lite muskler.

Intermittent fasting. Gå ner till en måltid om dagen t ex.

I'm on to it! Har precis börjat med Periodisk fasta och måste säga att det känns riktigt bra. Skriver om det i min blogg (länkad nedan). 

Träningen har jag också dragit igång med men behöver helt klart intensivera.

Tack för svar!

Länk till inlägg

Jag förstår precis, skulle själv vilja deffa ned mig några kilo så musklerna blir mer framträdande, se lite tonad ut. Och det är såå svårt, men har väl ärligt talat inte lagt ned så mycket krut på det. Funderar på om jag skall ta tag i saken. Men en tjej jag inspireras väldigt mycket av är Martina Johansson. Jag har köpt hennes e-bok som tar upp just detta med att tappa de sista envisa kilona, hur att gå till väga. Hon har en blogg också: www.primalscienista.com 

Vad äter du? 

Tränar du något?

Länk till inlägg

Å så bra. Tack för tipset. Jag gymmar och äter strikt Lchf. Ätit Lchf och tränat sen drygt ett halvår tillbaks men kört strikt respektive regelbundet sedan cirka en månad sen. Varit mkt lallande men nu håller jag på och får ordning på det.

Dock är jag lite orolig för den kommande veckan då jag åker bort till en vän i en annan stad och ska då bo hos henne under hela veckan. Hur fasiken lchf:ar man i en sån situation? Tips? Vill inte vara en besvärlig gäst men inte heller göra större avsteg. Hon vet att jag äter lchf. Men ändå kan jag ju inte förvänta mig att vi ska stå i hennes kök varannan dag och baka bröd gjort på mandelmjöl...

Länk till inlägg

Jag äter det som bjuds minus kolhydraterna. En god värd tar hänsyn till vad gästen äter. Förklara bara hur det ligger till. Naturligtvis måste man som gäst också bjuda till men jag anser inte att det innebär att äta mat som exempelvis i ditt fall (och mitt) förstör träning. Där har du ju förresten ett bra argument. Eller erbjud dig att du lagar maten! Köp Docs bok i pocket som gåva när du åker dit...

Länk till inlägg
Å så bra. Tack för tipset. Jag gymmar och äter strikt Lchf. Ätit Lchf och tränat sen drygt ett halvår tillbaks men kört strikt respektive regelbundet sedan cirka en månad sen. Varit mkt lallande men nu håller jag på och får ordning på det.

Dock är jag lite orolig för den kommande veckan då jag åker bort till en vän i en annan stad och ska då bo hos henne under hela veckan. Hur fasiken lchf:ar man i en sån situation? Tips? Vill inte vara en besvärlig gäst men inte heller göra större avsteg. Hon vet att jag äter lchf. Men ändå kan jag ju inte förvänta mig att vi ska stå i hennes kök varannan dag och baka bröd gjort på mandelmjöl...

Vassegod, var så lite så :) det där med lallandet känner jag igen. Hm, om du förklarar för henne så förstår hon säkert. Om du berättar om dina mål och så. Då borde det inte bli några problem. Men förstår att det kan vara krångligt. Du får ha en plan helt enkelt. Kanske göra upp en matplanering för den kommande veckan. Och handla in de matvaror som behövs. Sedan kan du ju också erbjuda dig att laga mat till henne också, och om hon vill ha med pasta till eller potatis är det ju enkelt fixat. Du får väl förhoppningsvis låna hennes kök, hon behöver ju inte laga, om hon nu inte vill men då kan ju du stå för pulandet. Eller så gör ett storkok i början av veckan som du/ni kan smaska av i några dagar. 

Hoppas det går bra i vilket fall!! :)

Länk till inlägg

Ja, jag tänkte väl lite så. Sa till henne idag att det första vi gör är att köpa två stora kartonger ägg, haha. Hoppas det går vägen nu iaf. Orkar inte förlänga den här perioden med övergångsbesvär. Hoppas det går bra!

Länk till inlägg

Jag har en markalåda med mig med nödmat ifall jag bjuds på nåt jag inte äter klarar jag mig. Så kanske jag inte gör på fest men till vardags i jobbet och så. Jag är stenhård och skulle vägra kolhydrater även om kungen bjöd på en macka. Lycka till!

Länk till inlägg

Som gäst har det gått bra. Alla är faktiskt väldigt förstående i hemmet så att säga. Däremot har allt festande sabbat det för mig. Det har trots allt varit nyår + födelsedagar x3. Fan. Vi fortsätter nu i varje fall. Sluta inte hejja än är ni snälla, haha.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...