Jump to content

Frukt


myran
 Share

Recommended Posts

Altså det behövs nog inga biokemiska förklaringar till det!

 

Du mins hur gott det var.. eller rättare sagt du gör dig en föreställning om hur gott det skulle vara!

 

Ta du och köp en (1) apelsin nästa gång då är i affären, de är ju inte direkt giftiga!

 

Ät sen och känn efter hur gott det var?

 

Ofta blir man lite besviken.. inte för att det smakade dåligt utan mer för att det inte var lika gott som man hade föreställt sig.

 

Jag förbjuder mig inte att äta något och känner jag för en frukt så köper jag en sådan.. eller två.

 

Grejen med frukt och LCHF är väl mer det där med att man skall äta sig mätt på mat och inte gå och småäta.. och är man inte särskildt känslig så kanske man kan ta en frukt till efterätt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Frukt innehåller mycket fibrer så de höjer normalt blodsockret långsammare än rent socker och mjölmat. Vissa av oss som varit överviktiga och levt på fel mat i decennier har dock svårt att klara fruktsockret, så man testa sig fram. Gör du som Zepp skrev, köp en apelsin nästa gång och se vad som händer. Själv utesluter jag bara frukt de perioder jag försöker gå ner i vikt - ska jag ligga still i vikten kan jag äta några frukter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Frukt innehåller mycket fibrer så de höjer normalt blodsockret långsammare än rent socker och mjölmat. Vissa av oss som varit överviktiga och levt på fel mat i decennier har dock svårt att klara fruktsockret, så man testa sig fram. Gör du som Zepp skrev, köp en apelsin nästa gång och se vad som händer. Själv utesluter jag bara frukt de perioder jag försöker gå ner i vikt - ska jag ligga still i vikten kan jag äta några frukter om dagen.

Hej Klell!

 

Jag håller inte helt med att frukt innehåller mycket fibrer, det är bara vissa frukter som har mycket fibrer.  Till ex. Granatäpple 10 gr per 100 gr,  passionsfrukt 15,9/100, men hur mycket av sådant äter man i Sverige?. De vanligaste frukterna är kostfiberfattiga: ananas 1,2/100, apelsin 1,9/100, banan 1,7/100 (men hela 22 gr kolhydrater), grapefrukt. 1,9/100, körsbär 1,7/100, honunmgsmelon 0,9/100, nektarin 0,4/100, äpple 1,8/100, plommon 1,7/100. Och visst höjer frukt socker, även om det inte går så snabbt. Ingen fara för en frisk människa, dock olämpligt för en diabetiker. Men gott är det, så jag också saknar frukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Frukt och bär innehåller varierande halter av glukos, fruktos och sackaros (alltså druvsocker, fruktsocker och det vi brukar kalla för vanligt socker). Glukos höjer blodsockret snabbare än sackaros, medan fruktos knappt påverkar blodsockret.


 


Att fibrerna i frukt och bär gör sockerupptaget långsammare stämmer inte enligt min erfarenhet. Frukt och bär är i allmänhet fyllda av söt fruktsaft som är väldigt lättillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Klell!

 

Jag håller inte helt med att frukt innehåller mycket fibrer, det är bara vissa frukter som har mycket fibrer.  Till ex. Granatäpple 10 gr per 100 gr,  passionsfrukt 15,9/100, men hur mycket av sådant äter man i Sverige?. De vanligaste frukterna är kostfiberfattiga: ananas 1,2/100, apelsin 1,9/100, banan 1,7/100 (men hela 22 gr kolhydrater), grapefrukt. 1,9/100, körsbär 1,7/100, honunmgsmelon 0,9/100, nektarin 0,4/100, äpple 1,8/100, plommon 1,7/100. Och visst höjer frukt socker, även om det inte går så snabbt. Ingen fara för en frisk människa, dock olämpligt för en diabetiker. Men gott är det, så jag också saknar frukt.

Fast något är det som gör att frukt är mycket bättre för oss än raffinerade kolhydrater från spannmål eller socker. Kan det vara att det är främst vattenlösliga fibrer i frukt och omvänt i spannmål samt att raffinerat socker så klart inte alls innehåller fibrer. Frukt innehåller dessutom mycket vatten vilket ger mättnad och motverkar överintag. Enig att vid diabetes och kh-överkänslighet ska man vara försiktig även med frukt, eller om man vill gå ner i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man också fundera över om vi verkligen behöver så mycket fibrer... Med tanke på hur makalöst mycket fibrer jag tryckt i mig tidigare i mina dagar så kan jag ju exempelvis inte påstå att magen mått bättre än idag. Hela idén med att äta något vi inte kan absorbera kroppsligt känns lite si så där.

 

Med detta sagt så är det bättre att äta hallon än geléhallon. Men om perspektivet skiftas till att utgå från vad vi behöver/vad vi bör äta så är jag idag inte alls så säker att frukt eller grönsaker skulle platsa som jag skulle varit för 10 eller kanske bara 5 år sedan. Jag tycker dock att många grönsaker passar bra i matlagning som i ex. grytor etc så det är ju mest smak och konsistens jag då söker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...