Xiro

Ostkakans dag 14:e november :)

Recommended Posts

En kollega nämnde att det är ostkakans dag idag, och jag googlade snabbt fram att det finns många recept på ostkaka à la lchf. Men så glömde jag köpa keso på väg hem, så det får bli bak först till helgen.

Nån som firade ostkakans dag idag? Något favoritrecept ni kan tipsa om?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte saknat ostkaka så mycket att jag funderat över hur den kan bli LCHF-godkänd.  Men nu blir jag sugen på att googla fram några recept och prova :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sammanfaller tydligen med Diabetesdagen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna ostkaka är fantastiskt god: http://56kilo.se/?s=saffransostkaka. Jag gör den med björksocker, vanlig färskost, vaniljextrakt och cirka 4 bittermandlar. Saffran hoppar jag över. Lite kortare tid i ugnen än receptet och noga vaktad så den inte blir bränd (folie sista tiden i ugnen). Gillar man ostkaka är detta den bästa jag provat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ibland en snabbversion av ostkaka som frukost.

Jag rör ihop 3 ägg

ca 100g. keso 

½ tsk psyllium

lite mandelmjöl

en gnutta bittermandel(jag använder essensdroppar)

Micrar detta några minuter i en skål eller direkt i en djup tallrik.

Serveras med hyvlat smör & kanel och en skvätt gräddvatten,

alt. bär & grädde(som efterrätt)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh! Stort tack för dessa fina tips kära forumvänner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kollega nämnde att det är ostkakans dag idag, och jag googlade snabbt fram att det finns många recept på ostkaka à la lchf. Men så glömde jag köpa keso på väg hem, så det får bli bak först till helgen.

Nån som firade ostkakans dag idag? Något favoritrecept ni kan tipsa om?

Får leta efter receptet, men vi har gjort en med keso och zucchini. Tror att det var ett "vanligt" recept där vi bara bytte ut sockret. Mycket gott iallafall.

edit, googlade och blev osäker på om det var zucchini i, återkommer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå diabetesdagen idag, jag föreslår att alla som har möjlighet ger ett extra bidrag till Kostfonden idag. Numera ger jag inte till någon annan forskningsfond. Det vore fantastiskt roligt om de kunde se ett rejält tillskott just idag. :)

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, SGK sade:

Apropå diabetesdagen idag, jag föreslår att alla som har möjlighet ger ett extra bidrag till Kostfonden idag. Numera ger jag inte till någon annan forskningsfond. Det vore fantastiskt roligt om de kunde se ett rejält tillskott just idag. :)

Jag håller med... det är direkt osmakligt med all reklam från Hjärt- och Lungfonden med flera, där de uppmanar människor att testamentera pengar till dem under förespegling att det rädddar livet på andra. Kampanjer i TV  t. o.m. Man vet ju hur mycket sådana reklamsnuttar kostar, och det betalas förstås med pengar som människor skänkt i tron att de skulle gå till livräddande forskning. Jag blir riktigt upprörd!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg