Carl August Arge Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Jag använder mestadels enbart LCHF kost för min diabetes (T2). Ibland när jag har fuskat så tar jag även Metformin. Jag såg nyss en reklam för ett medicin jag inte känner; Dapagliflozin - som blev rekomenderat att ta i kombination med Metformin. Jag har nu fått veta att denna medicin kallas Forxiga i Sverige Metformin verkar ved att öka insulinkänsligheten (eller mindska insulinresistensen) och blir vel ansett att vara bästa valet om du överhuvudtaget vill ta diabetesmedicin. Dapagliflozin verkar (enl. Wikipedia): "Dapagliflozin inhibits subtype 2 of the sodium-glucose transport proteins (SGLT2) which are responsible for at least 90% of the glucose reabsorption in the kidney. Blocking this transporter mechanism causes blood glucose to be eliminated through the urine.[8] In clinical trials, dapagliflozin lowered HbA1c by 0.6 versus placebo percentage points when added to metformin.[9]" Medicinen får altså blodsockret att falla vid at sockret utsondras genom njurarna/urinen. Nån her som har erfarenhet av denna medicin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men har du Facebook-konto? I så fall vill jag tipsa om gruppen Smarta Diabetiker, inriktad just på LCHF/lågkolhydratkost för diabetiker. Massor av kunniga medlemmar som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Där kan du nog få hjälp! https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts