Annamaria Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Dag 9 med LCHF, när vet man att man är hungrig, den frågan dyker ständigt upp...idag tog jag bara kaffe med cocosfett och smör i vid 6,30 sen stekte jag 3 ägg och 1 pkt bacon, lade i matsäckslåda och åkte iväg. 9,30 blev det en slät kopp kaffe. -Men nu då är jag inte hungri? frågan dök upp flera gånger. Men först på hemvägen tyckte jag mig känna igen något som påminde om hungerkänslor...att det ska vara så svårt att veta om jag är hungrig eller bara sugen, bara vill stoppa något i munnen. Men nu hann jag hem så det blev även en klick bearnais till maten, som lätt slank ner. Då får vi se när jag blir hungrig nästa gång, om jag kanske kan lära mig att känna igen hungerkänslorna, eller framförallt att lära mig att stå emot när suget kommer. Tycker dock inte jag är så sugen på sött längre, förrut ville jag alltid avsluta måltiden med något sött, det har jag slutat med och det känns bra! Man behöver inte alltid äta något när man tar en kopp kaffe heller försöker jag intala mig och hittills har jag faktiskt lyssnat på mig själv :-) Det händer inget på vågen, men det är inte så viktigt, (67,8 till mina 165) Det kommer säkert, om det är meningen att jag ska gå ner i vikt. Men jag mår bra i magen, och känner mig tillfreds med maten jag får äta, då får man väl vara nöjd! :-D Känner du hunger? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Jag fick lära mej att för att skilja på hunger och sug ska man föreställa sej ett kokt ägg. Känns det som en riktigt bra idé är du hungrig och ska äta (inte nödvändigtvis kokt ägg, men fördelen att ha det som föreställningsbild är att det är svårt att överäta på kokta ägg). Känner du att du verkligen inte skulle vilja ha just det är du sugen eller törstig. Ofta misstar man törst för hunger också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Jag fick lära mej att för att skilja på hunger och sug ska man föreställa sej ett kokt ägg. Känns det som en riktigt bra idé är du hungrig och ska äta (inte nödvändigtvis kokt ägg, men fördelen att ha det som föreställningsbild är att det är svårt att överäta på kokta ägg). Känner du att du verkligen inte skulle vilja ha just det är du sugen eller törstig. Ofta misstar man törst för hunger också Ska testa med att tänka så. Törst är rätt intressant innan LCHF var jag aldrig törstig och hade jättesvårt att få i mig vatten, nu blir jag ofta törstig och det är vatten jag vill ha :-) känns bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Glöm inte att få i dej salt också. Det ör lätt att få dimhjärna i början 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Det är ju bra att försöka lära sig sina egna kroppssignaler. Det är inte helt lätt alla gånger. I den bästa LCHF- världen så äter man när man är hungrig, tills man är lagom mätt och ingenting där emellan... Men om man lever ett skapligt normalt liv d.v.s. med ett jobb med fasta lunchtider, en familj som man ska försöka synka någon måltid med mm. så är det svårt att alltid styra in måltiderna efter kroppens signaler. Ibland äter man innan man är riktigt hungrig och ibland får man vänta längre. Det man har i matlådan till jobbet har olika innehåll från dag till dag och det är svårt att förutse hur länge man står sig på olika innehåll. Jag har levt med LCHF ca 12 år nu och det kan ibland vara svårt att hålla isär sug och hunger. Det där med ägget som Stoscha skrev om är ett bra test. Är det inte intressant alls med ägg så är du förmodligen sugen. Å andra sidan - om man inte måste vara strikt pga övervikt, sockerberoende, diabetes eller annat så kan man ändå hitta ett bra ätmönster som funkar. Själv försöker jag begränsa mig till högst 3(gärna 2) insläpp per dag och skippa mellanmål. Hoppar oftast över frukost(periodisk fasta). Däremot är jag just nu ganska tillåtande med vad jag äter vid samma måltid, ex. nötter som efterrätt(istället för mellanmål). Om jag har lång paus mellan målen så känner jag äkta hunger. Om jag småäter så kommer sug. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annamaria Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Jag har det rätt förspänt med att oftast jobba hemifrån (både för och nackdelar det ska gudarna veta) de dagar jag kör lastbil gäller det att få till en bra matlåda och mycket vatten. Försöker undvika att äta mellan målen, det är min gamla last och framförallt att äta UNDER TIDEN jag lagar mat...Köpte nötter häromdagen (ej jordnötter) och hade i en skål i köket...rätt var det var så var skålen tom, jag var ensam hemma. Nötter triggar tydligen igång min okynnesätande, så inga mer nötter här :-) Just det periodisk fasta fanns det nåt som hette med, ska kolla in det lite mer, låter som "jag" bara jag får i mig mitt kaffe så står jag mig bra rätt länge, med rätt mängd cocosfett och smör i :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Ja, nötter ä gott 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts