Jump to content

Recommended Posts

Har ätit LCHF i cirka 4 år, gick ner 8 kilo i början, nu inte ett gram ner på flera år. 164 lång, 68 kg, 70 år. Det mesta ligger runt magen, har 100 i midjemått,  är så trött på det.

Kanske äter jag för mkt protein? Någon som har nåt tips på hur man beräknar? Rekommendationen 0,8 g/kroppsvikt/dag hjälper inte mig, får inte till det (inte minst för att jag lider av dyskalkyli). Äter 2-4 ägg per dag, är redan det för mycket? Använder inga mejerier utom smör.
Så tacksam för hjälp.

Eftersom du gick ner många kilon i början så tyder ju det på att du gjorde "rätt".

68kg till 164 cm. tyder ju inte på någon stor övervikt.

Det kan ju vara så att din kropp är helnöjd som det är. 

Om du inte har tittat på Jason Fungs olika videor om fasta så tycker jag att du ska göra det.

Jag har fått flera aha-upplevelser när jag lyssnat på honom. 

Speciellt har jag tagit till mig det här med att antalet måltider/dag har mycket stor betydelse för fettförbränningen,

inte enbart vilken mat man äter.

Det är alltså fördelaktigt för fettförbränningen att minska antalet måltider/dag även fast man äter precis samma mat.

• Like 4

Kanske blir lite "svära i kyrkan" nu eftersom fysisk aktivitet inte ska spela så stor roll för viktnedgång, men mitt midjemått har krympt 5cm sen jag började med lågpulsträning (typ raska promenader). Hela kroppen håller på att forma om sig om jag ska vara uppriktig. -5cm på midjan, -2cm på låren, -7cm på bysten. Kan varmt rekommenderas. Sen har jag iofs ökat fettet mer också, det kanske bidrar.

• Like 4

Kanske blir lite "svära i kyrkan" nu eftersom fysisk aktivitet inte ska spela så stor roll för viktnedgång, men mitt midjemått har krympt 5cm sen jag började med lågpulsträning (typ raska promenader). Hela kroppen håller på att forma om sig om jag ska vara uppriktig. -5cm på midjan, -2cm på låren, -7cm på bysten. Kan varmt rekommenderas. Sen har jag iofs ökat fettet mer också, det kanske bidrar.

MAF träning is da shit!

• Like 1

Missuppfattningen som brukar dyka upp just här inne, och som du nog syftar på, att energiförbrukning inte skulle spela roll alls. Om man rör på sig mer så ökar energibehovet det kan man nog inte komma ifrån. Och äter man som vanligt men börjar gå långpromenader så ökar förbränningen och man hamnar på lite energiunderskott . Vore väl fasen om inte det skulle påverka midjemåttet :) Jag gjorde det samma som dig i sommar och det funkade mkt bra :). Skönt för matsmältningen med rörelse dessutom.

• Like 2

Missuppfattningen som brukar dyka upp just här inne, och som du nog syftar på, att energiförbrukning inte skulle spela roll alls. Om man rör på sig mer så ökar energibehovet det kan man nog inte komma ifrån. Och äter man som vanligt men börjar gå långpromenader så ökar förbränningen och man hamnar på lite energiunderskott . Vore väl fasen om inte det skulle påverka midjemåttet :) Jag gjorde det samma som dig i sommar och det funkade mkt bra :). Skönt för matsmältningen med rörelse dessutom.

Jag är nog inte inne så mycket på själva energiförbrukning som att träning aktiverar själva förbränningen!

Dvs träning är knappast något ont, men för redan vältränade/aktiva så gör det knappast till eller från,, dvs det handlar knappast om ökad träningsaktivitet.. kroppen anpassar sig även till detta!

Utan, det är främst ett verktyg för de med allt för låg fysisk aktivitet för deras hälsa/vikt, som det kan göra mest nytta!

Tack alla för goda råd!
Har jobbat lite med kostbevakningen, nog inte fel på mitt proteinintag. Däremot äter jag för stora portioner, är mycket mer orörlig än tidigare pga en fot som inte riktigt vill längre. Så några raska promenader kan det tyvärr inte bli.

Men ska dra ner på portionerna och fasta mellan kl 18 och 12 två gånger i veckan. Få se om det tar skruv!

• Like 1