Jump to content

Hetsäter jag fett nu? Speciellt smör

Alva84

Recommended Posts

Jag har ätit strikt LCHF i 1 månad nu och jag är himla nöjd för jag har blivit av med mitt sötsug till 100 procent. Och det är förbannat skönt. För att göra en lång historia kort så har jag svultit mig själv och övertränat ganska mkt tidigare i livet. Haft bulimi och noll kontroll periodvis. Efter att jag började med LCHF så har jag för första gången på många år kännt en känsla av mättnad igen. Började gråta första dagarna av lyckan av att vara mätt. Och sedan kom insikten att jag faktiskt inte hade något sötsug. Jag har alltid räknat kalorier och jag gör fortfarande det för jag är livrädd att det skall barka iväg. Men jag har dubblat mitt kaloriintag på LCHF. Insett att mina ca 1000-1200 kcal jag åt innan var för lite och gjorde mig både svag, sjuk och galen. Men till sak.. jag äter nu alltså ca 2000 kcal per dag. Ibland mer. 80 procent av dem kommer från fett. 15 av protein och 5 av kolhydrater. Jag har inte gått upp i vikt ännu, men jag har en känsla av att jag nu har blivit helt beroende av fett. Jag får sånt sug på fett (smör främst) och jag kan enkelt äta 100 gram smör i en stor klump bara sådär. Spelar ingen roll hur mkt avokado,ägg,lax osv jag stoppat i mig innan för att undvika hetsätning av smör. Jag är inte nöjd försen jag tryckt ca 100 gram smör. Detta sker inte varje dag men kanske var 3e-4e dag. Idag har jag tex ätit 42gram protein 5g kolhydrater och hela 172gram fett!! Är jag på väg att tappa det? Eller finns det fler än jah som äter såhär mkt? Jag är 32, 168cm, 55kg. Tränar lite lagom varje dag.

Skall jag vara orolig för mängden jag stoppar i mig? Borde jag hejda mig? Jag har jätte svårt att känna mätttnad, men på LCHF så kommer den tillslut, men det krävs mkt mkt fett.... vad tror ni? Är mina 2000 och ibland mer kcal risk att jag kommer gå upp i vikt? Eller kan jag vara lugn och njuta av mättnaden? Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till mat och jag vet inte vad som är normalt? Känns som att alla här inne äter så himla lite mat.

Tror inte du behöver oroa dig. Är du mätt? Orkar du träna/vara glad/mår du bra? Är du viktstabil? :-)

Ligger själv ofta på drygt 2000 kcal och >200g fett om dagen och ca. 1g/protein per kg. Ibland mindre. Tränar jag hårt äter jag mer.

Minns att när jag började med LCHF/keto hade jag också ett enormt fettsug.

Din kropp har svultit länge. I detta läge: ät & njut av känslan att vara mätt.

Sorry, var inte klar med mitt inlägg innan det bestämde sig för att skickas.

Vi har ungefär samma mått i längd och vikt.

Det kanske tar ett tag innan din kropp slappnar av och förstår att det finns mat, den behöver inte svälta mer. :) fett är ju också så viktigt för en mängd funktioner i kroppen och den kanske just nu håller på att "bygga upp" sig och då behöver den en massa byggstenar.

Med bygga upp menar jag inte gå upp i vikt, utan att kroppen helt enkelt vill kunna fungera så som den är tänkt att göra.:-)

Jag har ätit strikt LCHF i 1 månad nu och jag är himla nöjd för jag har blivit av med mitt sötsug till 100 procent. Och det är förbannat skönt. För att göra en lång historia kort så har jag svultit mig själv och övertränat ganska mkt tidigare i livet. Haft bulimi och noll kontroll periodvis. Efter att jag började med LCHF så har jag för första gången på många år kännt en känsla av mättnad igen. Började gråta första dagarna av lyckan av att vara mätt. Och sedan kom insikten att jag faktiskt inte hade något sötsug. Jag har alltid räknat kalorier och jag gör fortfarande det för jag är livrädd att det skall barka iväg. Men jag har dubblat mitt kaloriintag på LCHF. Insett att mina ca 1000-1200 kcal jag åt innan var för lite och gjorde mig både svag, sjuk och galen. Men till sak.. jag äter nu alltså ca 2000 kcal per dag. Ibland mer. 80 procent av dem kommer från fett. 15 av protein och 5 av kolhydrater. Jag har inte gått upp i vikt ännu, men jag har en känsla av att jag nu har blivit helt beroende av fett. Jag får sånt sug på fett (smör främst) och jag kan enkelt äta 100 gram smör i en stor klump bara sådär. Spelar ingen roll hur mkt avokado,ägg,lax osv jag stoppat i mig innan för att undvika hetsätning av smör. Jag är inte nöjd försen jag tryckt ca 100 gram smör. Detta sker inte varje dag men kanske var 3e-4e dag. Idag har jag tex ätit 42gram protein 5g kolhydrater och hela 172gram fett!! Är jag på väg att tappa det? Eller finns det fler än jah som äter såhär mkt? Jag är 32, 168cm, 55kg. Tränar lite lagom varje dag.

Skall jag vara orolig för mängden jag stoppar i mig? Borde jag hejda mig? Jag har jätte svårt att känna mätttnad, men på LCHF så kommer den tillslut, men det krävs mkt mkt fett.... vad tror ni? Är mina 2000 och ibland mer kcal risk att jag kommer gå upp i vikt? Eller kan jag vara lugn och njuta av mättnaden? Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till mat och jag vet inte vad som är normalt? Känns som att alla här inne äter så himla lite mat.

Näe men du har problem iallafall och du är medveten om dessa oxå!

Tror de kör lite samma metoder på anorexier/bulimier, dvs att de får lov att äta normala portioner och sen vänja sig vid det faktum att de inte dog av detta!

Klart du kan gå upp i vikt om du äter fler kalorier än vad du gör av med.. men det är knappast ditt största problem.

Utan det är att hitta tillbaka till normalt tänk på mat.. äta normala måltider på normala tider i lagom intervall.. typ 2-3 gånger om dagen!

Och märk väl, man får lov att bli lite extra hungrig sugen strax före nästa planerade måltid.. däremot så bör man unvika att äta extra för att det är såå himla gott.. snart är det dags för nästa mål mat!

• Like 1

Hej! Tack för era svar!

SvartaSara jag hoppas att det är som du skriver.:) att min kropp lagar sig lite. Jag är viktstabil men tycker att kroppen ändrat sig en del i form. Känner mig större men man ser magrutor och konturer mer nu. Så jag vet inte. Du skriver att du också var sugen på fett i början av ketodieten. Hur hade du ätit innan? Och när gick det över för dig?

Zepp det du skriver stämmer. Och det där med att lära sig äta normala portioner är verkligen jätte jätte svårt. Dock är mitt sug mellan måltider borta. Det är liksom när jag börjar äta som hungern och suget kommer. Idag fastade jag tex 20h och var inte hungrig när jag började äta. Ganska mätt när jag slutade äta. Men sen kom smörsuget!! Så det slutade med 100 gram smör idag igen. Smack. Dock bara totalt 1700 kcal totalt idag och jag har åkt snowboard hela dagarna samt hummade imorse och åkte en snabb runda längd... men nu har jag smörsug igen.

Hur många kcal äter ni andra här inne per dag? Ungefär? För om man inte ökar kcal från en vanlig kost som innehåller kolhydrater osv när man går över till Lchf så blir det ju väldigt lite mat mängd på Lchf? Eftersom att maken är så kalorität. Jag gör kanske fel som ökar kalorimängden? Läste någon stans att man skall bara ersätta energin i kolhydraterna med fett, och då blir det ju inte mkt mat

Magrutor är väl inte helt fel? :-)

Innan åt jag det jag såg som vanlig mat; grovt fullkornsbröd, margarin, yoghurt, frukt, pasta, kött, m.m. Sedan avbröt jag keto för att bli vegetarian/vegan, vilket blev katastrof. Gick över till strikt LCHF igen. Jag tror mitt fettsug berodde på att jag åt för lite fett i början. Så jag lassade på, det blev bättre efter en tid.

Hunger kan upplevas lite annorlunda när man inte har de tydliga blodsockersvängarna... Har för mig att det generellt även "går åt" några kcal extra när man äter LCHF, men det kan andra bättre än jag.

Men alltså, du äter 100 g smör extra var 3-4:e dag? Vad äter du till laxen/äggen m.m? Har du någon fettkälla utöver proteinkällan och avokado?

Kan säga dig att om jag åkt snowboard hela dagen och gymmat, och ätit 1700 kcal så hade jag också varit smörsugen. :-)

Sara: ja idag var det väl kanske lite ovanligt mkt träning om man ser det i tid. Så många timmar brukar jag inte röra på mig om dagen...

Kul att du vart vegan, det var jag nu innan Lchf i två år och jag var alltid hungrig, hetsåt som tusan emellanåt. Kokosolja, sötströ ihopmojsat med havregryn. Eller så hetsåt jag havregrynsgröt eller alproyoghurt. Haha! Mitt blodsocker var helt ur spel skulle jag tro.

Fettmängd. Jag äter grönkål till lunch (dagens kolhydrater) och dem dränker jag i typ 1/2 dl olivolja och steker. Sedan brukar jag äta kokosolja i kaffet eller direkt ut burken (då mår jag lite illa så det tar bort suget om jag hartur) kanske 2 msk /dag.

Och sedan på kvällen när min sambo lagar mat så blir det oftast nån gräddsås och då äter jag ca 1-2dl sås. Så jag äter mkt fett varpå mina kcal skjuter i höjden. Så jag överdriver nog lite med fettet. Men jag äter fortfarande inte kött förutom fisk så det är svårt att få i sig fet mat tycker jag som inte är rent fett. Ost och grejer funkar inte för då spårar det .

Eftersom du inte skriver mkt om grönsaker så tänker jag att skulle vilja rekommendera dig grönsaker som en del av lösningen på problem med sug och hunger.

Många här inne skriver att deras portionsstorlek minskat sedan de börjat med LCHF och tagit bort, bröd, pasta, ris och potatis. För mig har det blivit tvärtom. Jag gillade grönsaker innan också men jag har ökat mitt grönsaksätande med mer är dubbelt sedan LCHF starten. Jag har stor hunger och gillar att äta mkt samt att känna mig mätt och nöjd efter några få stora måltider, äter helst inge en massa mellanmål och snacks.

Så jag äter nu två ggr per dag, lunch och middag. Till varje måltid äter jag faktiskt två fulla tallrikar mat, något som jag aldrig skulle orkat få i mig förr när jag åt kaloririk pasta, potatis och bröd. Nu tar nog grönsaker upp 70 % av de n plats som finns på tallrikarna. Jag gör olika grönsaksrätter, enkla snabba men mättande, goda och som tar tid att äta vilket är trevligt. Tex: Babaganochröra av aubergine, vitlök och olivolja, Grillade stora bitar av  sötpotatis, zuccini, portabellosvamp, paprika och liknande, Ångad mangold, broccoli eller spenat. Osv, det finns oändligt mkt gott att göra med grönsaker och de tillför en massa bra vitaminer och mineraler som är bra för oss som tränar mkt.

Till alla mina grönsaker äter jag en bit fisk/kött några ägg eller skaldjur. Och steker i bra fett samt som tillbehör avokado, majonäs, smör, olivolja osv. Eftersom jag ärer så mkt volym vid varje måltid tar det tid att smälta maten och jag känner mig lugn och nöjd mkt länge. Vill sällan ha något innan nästa planerade måltid. 

När det gäller det du skriver om sug efter smör så känner jag mkt väl igen mig i det från tiden då jag började med LCHF. Jag har alltid tyckt att smör har en underbar smak men tidigare försökte jag begränsa pga rädsla för fett.

Sen när jag började diskutera med folk på LCHF forum, efter att jag börjat äta så, sa alla att man kunde äta hur mkt smör och grädde som helst, det reglerar sig av sig själv för att kroppen vet vad den vill ha, typ. Jag åt mkt smör och kan äta hur mkt som helst faktiskt. Gick upp några kg i vikt direkt som sedan ochså fortsatte svagt öka när jag åt mer smör och mejerier än jag gjort tidigare. Det jag insåg sen var att många som gav råd hade erfarenheten att de gått ner massor av kilon i vikt och även ätit stora mängder kolhydrater och socker innan. Så när de la om till fettrik, socker och kolhydratfri kost så blev de snabbt mätta, men kanske åt 100 gram smör + grädde en dag. För mig som redan innan var normalviktig, och aldrig ätit stora mängde socker eller kalorier blev 100 gram smör+vispgrädde, cf och ost en hel del extra kalorier som jag verkligen inte behövde. Nu vet jag att jag kan äta grönsaker+kött/fisk och en del fett till det och träna varje dag men det behövs inte en massa extra kalorier. Om man har energi att göra allt man vill och om man ser att man har sin muskelmassa någorlunda ok, och man inte blir småkrasslig och klen hela tiden, så borde det vara ok kost tänker jag nu, oavsett vad som anses vara exakt rätt antal kalorier per dag. Idag har jag fastat, men ändå haft god energi till ett tungt styrketräningspass. Igår åt jag mycket mat vid två stora måltider, både mkt fett och protein och massor av grönsaker. Man måste inte fylla på hela tiden.

• Like 4

Det är väl inte helt ovanligt att bli väldigt hungrig i början på LCHF. Du har ju inte hållit på länge, och har ju ätit snålt innan...jag skulle säga: ät det du känner att du behöver. Håll koll på läget lite - tanken är ju inte att du ska trycka i dig mer än du behöver, för all framtid...men några månader kan nog vara ok. De första månaderna är till för att vänja sig vid kosten, må bra, hitta sitt sätt att äta...man ska inte hålla på och ändra för mycket under den tiden. Tycker jag.

• Like 4

Eftersom du inte skriver mkt om grönsaker så tänker jag att skulle vilja rekommendera dig grönsaker som en del av lösningen på problem med sug och hunger.

Många här inne skriver att deras portionsstorlek minskat sedan de börjat med LCHF och tagit bort, bröd, pasta, ris och potatis. För mig har det blivit tvärtom. Jag gillade grönsaker innan också men jag har ökat mitt grönsaksätande med mer är dubbelt sedan LCHF starten. Jag har stor hunger och gillar att äta mkt samt att känna mig mätt och nöjd efter några få stora måltider, äter helst inge en massa mellanmål och snacks.

Så jag äter nu två ggr per dag, lunch och middag. Till varje måltid äter jag faktiskt två fulla tallrikar mat, något som jag aldrig skulle orkat få i mig förr när jag åt kaloririk pasta, potatis och bröd. Nu tar nog grönsaker upp 70 % av de n plats som finns på tallrikarna. Jag gör olika grönsaksrätter, enkla snabba men mättande, goda och som tar tid att äta vilket är trevligt. Tex: Babaganochröra av aubergine, vitlök och olivolja, Grillade stora bitar av  sötpotatis, zuccini, portabellosvamp, paprika och liknande, Ångad mangold, broccoli eller spenat. Osv, det finns oändligt mkt gott att göra med grönsaker och de tillför en massa bra vitaminer och mineraler som är bra för oss som tränar mkt.

Till alla mina grönsaker äter jag en bit fisk/kött några ägg eller skaldjur. Och steker i bra fett samt som tillbehör avokado, majonäs, smör, olivolja osv. Eftersom jag ärer så mkt volym vid varje måltid tar det tid att smälta maten och jag känner mig lugn och nöjd mkt länge. Vill sällan ha något innan nästa planerade måltid. 

När det gäller det du skriver om sug efter smör så känner jag mkt väl igen mig i det från tiden då jag började med LCHF. Jag har alltid tyckt att smör har en underbar smak men tidigare försökte jag begränsa pga rädsla för fett.

Sen när jag började diskutera med folk på LCHF forum, efter att jag börjat äta så, sa alla att man kunde äta hur mkt smör och grädde som helst, det reglerar sig av sig själv för att kroppen vet vad den vill ha, typ. Jag åt mkt smör och kan äta hur mkt som helst faktiskt. Gick upp några kg i vikt direkt som sedan ochså fortsatte svagt öka när jag åt mer smör och mejerier än jag gjort tidigare. Det jag insåg sen var att många som gav råd hade erfarenheten att de gått ner massor av kilon i vikt och även ätit stora mängder kolhydrater och socker innan. Så när de la om till fettrik, socker och kolhydratfri kost så blev de snabbt mätta, men kanske åt 100 gram smör + grädde en dag. För mig som redan innan var normalviktig, och aldrig ätit stora mängde socker eller kalorier blev 100 gram smör+vispgrädde, cf och ost en hel del extra kalorier som jag verkligen inte behövde. Nu vet jag att jag kan äta grönsaker+kött/fisk och en del fett till det och träna varje dag men det behövs inte en massa extra kalorier. Om man har energi att göra allt man vill och om man ser att man har sin muskelmassa någorlunda ok, och man inte blir småkrasslig och klen hela tiden, så borde det vara ok kost tänker jag nu, oavsett vad som anses vara exakt rätt antal kalorier per dag. Idag har jag fastat, men ändå haft god energi till ett tungt styrketräningspass. Igår åt jag mycket mat vid två stora måltider, både mkt fett och protein och massor av grönsaker. Man måste inte fylla på hela tiden.

Jag är lite rädd för grönsakerna för jag kommer upp så mkt i kolhydrater (för in allt i lifesum). Och jag är rädd för kombon kolhydrater och allt mitt nya fett jag stoppar i mig. Så jag är väldigt strikt där.. men jag kanske bör tänka om... vet dock inte om jag vågar

Jag är lite rädd för grönsakerna för jag kommer upp så mkt i kolhydrater (för in allt i lifesum). Och jag är rädd för kombon kolhydrater och allt mitt nya fett jag stoppar i mig. Så jag är väldigt strikt där.. men jag kanske bör tänka om... vet dock inte om jag vågar

Jag tror du blandar ihop kolhydrater från spannmål, socker, frukt och annat som ger förhöjt blodsocker. Grönsakernas kolhydrater, ovanjordgrönsaker ger mkt få kolhydrater som en ung aktiv tränande perso bara mår bra av. Det finns ingen anledning om du inte dras med någon sjukdom att vara rädd för broccoli, svamp, aubergine osv. Läs gärna den här artikeln om du undrar:

http://martinajohansson.se/?s=kolhydrater

• Like 4

1 kg grönsaker ger ca 30 g kolhydrater.

http://kostbevakningen.se/?foodinput=200+g+spenat%0D%0A200+g+broccoli%0D%0A200+g+zucchini%0D%0A100+g+paprika%0D%0A100+g+tomat%0D%0A200+g+haricot+vert

• Like 6

kombon bröd(snabba kolhydrater) socker (snabba kolhydrater) och fett däremot ska du akta dig för. Typ kanelbullar och sånt. :)

• Like 4

Ibland kan det ju vara så att sug man upplever är kroppens sätt att uttrycka behov av näring (vitminer, mineraler), men jag tror fortfarande att du i nuläget behöver oroa dig lika lite för det som för de extra kcal i smöret. Eller kolhydrater i grönsaker, för den delen.

Du skriver att det handlar om 100 g smör, var 3-4:e dag, du blir mätt och nöjd. I mina öron är inte det hetsätning. Med din bakgrund har jag full förståelse att det är svårt att lita på sig själv, men du är viktstabil. Din kropp formar om sig, magrutor syns och konturer blir tydligare. Du bränner fett. Ge det lite tid. Se vad som händer. Optimera senare.

kombon bröd(snabba kolhydrater) socker (snabba kolhydrater) och fett däremot ska du akta dig för. Typ kanelbullar och sånt. :)

Bröd, ris, pasta osv skulle jag aldrig äta. Och verkligen inte kanelbulle! Hehe det har nog faktiskt aldrig smakat på i hela mitt liv. Så jag äter absolut inga snabba kolhydrater. Men jag är rädd för all kolisar nu på Lchf, men jag skall bättra mig. Åt 250g svartkål stekta i olivolja till middag. Och 25 gram smör... hehe

Ibland kan det ju vara så att sug man upplever är kroppens sätt att uttrycka behov av näring (vitminer, mineraler), men jag tror fortfarande att du i nuläget behöver oroa dig lika lite för det som för de extra kcal i smöret. Eller kolhydrater i grönsaker, för den delen.

Du skriver att det handlar om 100 g smör, var 3-4:e dag, du blir mätt och nöjd. I mina öron är inte det hetsätning. Med din bakgrund har jag full förståelse att det är svårt att lita på sig själv, men du är viktstabil. Din kropp formar om sig, magrutor syns och konturer blir tydligare. Du bränner fett. Ge det lite tid. Se vad som händer. Optimera senare.

Jag försöker verkligen att slappna av, men jag tycker min kropp ändrat sig. Både mer konturer men samtidigt tjockare på låren osv.. ovan känsla på något vis. Jag vet att jag skrev 3e/4e dag typ, men det är bog oftare faktiskt. Idag åt jag 80g smör igen uppdelat på 2 måltider. Totalt 191gram fett (resten från olivolja)Jag äter bara två gånger per dag, inget däremellan, men det blir ca 1000kcal per måltid. Jag fastar mellan 20.00-13.00-14.00 och det funkar fin fint! Men jag kommer nog på det så småningom. Jag får kombinera med längdåkningen medans jag vänjer mig så kanske jag hamnar på en bra nivå trots att jag äter upp allt smör hemma... man skäms ju när sambon undrar vart smöret vi köpte för 5 dagar sedan har tagit vägen...

Eftersom du bara äter två mål per dag så tror jag inte det finns någon större risk att du kan överäta.

Kroppen har då gott om tid att ta hand om all energi som den får innan nästa måltid.

Och eftersom du tränar mycket så låter det väl rimligt med 1000 kcal/måltid. 

Om du är mätt och nöjd efter varje måltid så är du på rätt spår.

• Like 2

Jag kör också lifesum.. ta deras uträkningar på kolhydrater med en nypa salt. 

Dessutom ta även deras rekomendationer om varje måltid med en nypa salt. Lifesum bygger på att man äter typ fyra gånger om dagen, och som någon smart person skrev här, är det svårt att föräta sig på kolhydrater i grönsaker  ;)

• Like 1

Jag kör också lifesum.. ta deras uträkningar på kolhydrater med en nypa salt. 

Dessutom ta även deras rekomendationer om varje måltid med en nypa salt. Lifesum bygger på att man äter typ fyra gånger om dagen, och som någon smart person skrev här, är det svårt att föräta sig på kolhydrater i grönsaker  ;)

Sant! Deras balansräkning och osv struntar jag i, och även att de betygsätter tex grönkål och smör som dåligt. Jag är bara intresserad av siffrorna och fördelningen mellan kolhydrat, protein och fett. Jag tycker det är jätte svårt att veta bara på känsla annars. Tex protein är himla lätt att jag får i mig för mkt om jag inte håller koll. Men jag skall verkligen försöka tänka på detta med att kolhydrater från grönsaker inte är så farliga. Men man läser ju överallt att skall man gå på en sytrikt LCHF så är det under 20g kolhydrater per dag som gäller. Det gäller inte grönsakernas kolhydrater då menar ni? Eller kan man höja ribban där?

För i övrigt äter jag verkligen ingenting som innehåller kolhydrater förutom det lilla som finns i ägg, avokado etc..

Sant! Deras balansräkning och osv struntar jag i, och även att de betygsätter tex grönkål och smör som dåligt. Jag är bara intresserad av siffrorna och fördelningen mellan kolhydrat, protein och fett. Jag tycker det är jätte svårt att veta bara på känsla annars. Tex protein är himla lätt att jag får i mig för mkt om jag inte håller koll. Men jag skall verkligen försöka tänka på detta med att kolhydrater från grönsaker inte är så farliga. Men man läser ju överallt att skall man gå på en sytrikt LCHF så är det under 20g kolhydrater per dag som gäller. Det gäller inte grönsakernas kolhydrater då menar ni? Eller kan man höja ribban där?

För i övrigt äter jag verkligen ingenting som innehåller kolhydrater förutom det lilla som finns i ägg, avokado etc..

När du tittar i appen, skrolla igenom de olika varianterna på samma mat.. grädde fick t ex ett B om man tog det som var överst.. när jag kollade första gången. Det är för att man själv kan ändra i innehållsförteckningen på olika matvaror tror jag.. :P

Jag tycker inte att du ska oroa dig för grönsakerna faktiskt. Håll dig till ovan jord grönsaker, och tänk på att det inkluderar typ broccoli och grejer som är bra skit..  :D

Apropå kolhydrater i grönsaker. Ovanjordsgrönsaker kan man säga ligger på ca 2-4 gram kolhydrater per 100 gram. Låt oss då för enkelhetens skull utgå ifrån att vi ska äta 500 gram grönsaker per dag (som SLV rekommenderar, fast det har benämningen "fruktochgrönt" :blink: ). Låt oss också utgå ifrån att det är sorter som innehåller 4 gram kolhydrater per 100 gram. Då kan man alltså äta dessa 500 gram grönsaker och ändå hamna på 20 gram kolhydrater.

Själv tycker jag att 500 gram är mycket, dessutom är ju grönsaker betydligt näringstätare än frukt, så jag tror det räcker med 3-400 gram grönsaker per dygn för en person i din storlek (alla håller inte med mig dock). Om då dessutom de grönsaker du väljer innehåller mindre än 4 gram kolhydrater per 100 gram (stjälkselleri har 1,5 gram kolhydrater per 100 gram), så kanske kolhydraterna från grönsakerna hamnar på 10-15 gram. Då finns också plats för några gram från ägg, grädde, ost eller annat som innehåller en aning kolhydrater.

• Like 3

På frågan om hur mycket kalorier vi äter, så äter jag ca.1700-2200 per dag. (jag fastar en dag i veckan) när jag kollar i kostbevakningen. Jag kollar inte särskilt ofta men ibland är det bra och ha lite koll. Särskilt när det kommer på frågan. Jag har ett stort behov av att känna mej mätt och belåten :P

Är kvinna, 55 år, 168 cm och väger 61,5 kg, tränar ytterst lite men går 40-minuters promenader.

Vet inte om det är mycket men jag behöver det. Har inte gått upp i vikt på 2 år.

Hej! Tack för era svar!

SvartaSara jag hoppas att det är som du skriver. :) att min kropp lagar sig lite. Jag är viktstabil men tycker att kroppen ändrat sig en del i form. Känner mig större men man ser magrutor och konturer mer nu. Så jag vet inte. Du skriver att du också var sugen på fett i början av ketodieten. Hur hade du ätit innan? Och när gick det över för dig?

Zepp det du skriver stämmer. Och det där med att lära sig äta normala portioner är verkligen jätte jätte svårt. Dock är mitt sug mellan måltider borta. Det är liksom när jag börjar äta som hungern och suget kommer. Idag fastade jag tex 20h och var inte hungrig när jag började äta. Ganska mätt när jag slutade äta. Men sen kom smörsuget!! Så det slutade med 100 gram smör idag igen. Smack. Dock bara totalt 1700 kcal totalt idag och jag har åkt snowboard hela dagarna samt hummade imorse och åkte en snabb runda längd... men nu har jag smörsug igen.

Jag tror du är inne på rätt spår!

Dvs det går oftast förvånansvärt bra med längre tider mellan måltiderna, dok så skall man ändå få i sig samma mängd kalorier/näring.

Och jag upplever lite samma som dig.. lång tids fasta så blir det som regel mer än en rätt och måltiden kan ta några timmar.

1700 Kcal verkar vara på tok för lite för dig, såvida du inte är en inaktiv kortväxt tonåring.

• Like 1

Då kommer jag in och säger tvärtom igen :). Min erfarenhet så här långt är att vi kan skrota inte bara snacket om kalorier in/ut utan även hur många kalorier som är lagom. Som att det skulle gå att säga något generellt om det. Jag äter i snitt 1700 kalorier per dag. Men cyklar min mat så att jag tex idag som är en lugn dag fysiskt med enbart promenader, äter bara soppa och buljong sammanlagt 1000 kcal. Jag tränar varje dag i veckan på något sätt, 4 pass tung styrka. Har alltid full energi . Inga förkylningar sedan lchf start 2013. Stabil vikt. Igår som var en mer aktiv dag med mkt styrketräning åt jag 2200 kcal. Men veckosnittet är 1700 kcal. Det är inte för lite. Det är helt beroende på vad de 1700 kcal innehåller, men det vet ju alla här inne redan. Ändå ges det ofta råd om exakt hur mkt kalorier som är lagom. Om man alltså äter 1700 kcal en dag bestående av vetemjöl, smör, socker och kött med dålig kvalité,`får du i dig en viss mängd vitaminer, mineraler och protein mm. Om du istället använde de 1700 som jag gör, 1 kg grönsaker av varierande sort, ca 50-1000 gram animaliskt protein från ekologiskt kött/vildfångad fisk, samt resten nyttiga fettkällor, så är allt jag äter bra näring . . jag kan må bra och ha full energi på även mindre kcal. Traditionellt så ger dietister rådet till alla vuxna kvinnor att äta 2000 kcal, oavsett innehåll. Det funkar inte så bra. Sug och annat kommer oftast av att man ätit för lite. Men inte nödvändigtvis för lite kalorier, det kan vara en stor påse wienerbröd och alltså för mkt kalorier men  lite näring 

• Like 3

Då kommer jag in och säger tvärtom igen :). Min erfarenhet så här långt är att vi kan skrota inte bara snacket om kalorier in/ut utan även hur många kalorier som är lagom. Som att det skulle gå att säga något generellt om det. Jag äter i snitt 1700 kalorier per dag. Men cyklar min mat så att jag tex idag som är en lugn dag fysiskt med enbart promenader, äter bara soppa och buljong sammanlagt 1000 kcal. Jag tränar varje dag i veckan på något sätt, 4 pass tung styrka. Har alltid full energi . Inga förkylningar sedan lchf start 2013. Stabil vikt. Igår som var en mer aktiv dag med mkt styrketräning åt jag 2200 kcal. Men veckosnittet är 1700 kcal. Det är inte för lite. Det är helt beroende på vad de 1700 kcal innehåller, men det vet ju alla här inne redan. Ändå ges det ofta råd om exakt hur mkt kalorier som är lagom. Om man alltså äter 1700 kcal en dag bestående av vetemjöl, smör, socker och kött med dålig kvalité,`får du i dig en viss mängd vitaminer, mineraler och protein mm. Om du istället använde de 1700 som jag gör, 1 kg grönsaker av varierande sort, ca 50-1000 gram animaliskt protein från ekologiskt kött/vildfångad fisk, samt resten nyttiga fettkällor, så är allt jag äter bra näring . . jag kan må bra och ha full energi på även mindre kcal. Traditionellt så ger dietister rådet till alla vuxna kvinnor att äta 2000 kcal, oavsett innehåll. Det funkar inte så bra. Sug och annat kommer oftast av att man ätit för lite. Men inte nödvändigtvis för lite kalorier, det kan vara en stor påse wienerbröd och alltså för mkt kalorier men  lite näring 

När jag var en inaktiv kortväxt tonåring åt jag myyycket mer kalorier, men mest pizza, godis, makaroner, ketchup osv.

• Like 2

Har inga direkt avvikande åsikter!

Däremot så kan den ökande aptiten tyda på för lite energi i förhållande till utgifterna?

För 100 gram smör är cirka 700 Kcal.. 1700-700= 1000 Kcal.

Har inga direkt avvikande åsikter!

Däremot så kan den ökande aptiten tyda på för lite energi i förhållande till utgifterna?

För 100 gram smör är cirka 700 Kcal.. 1700-700= 1000 Kcal.

Ja visst och 100 gram smör ger verkligen inte så mkt valuta för energin. Det är inte direkt så mkt byggstenar, vitaminer och mineraler i proportion till alla de kalorierna. Om man istället äter fisk kött och grönsaker i större mängd och kanske 50 gram smör så blir man mätt längre för att kroppen fått en massa näring som en hårt tränande kropp behöver. Sug kan som sagt bero på behov av vitaminer, protein och annat viktigt.

• Like 1

Ja visst och 100 gram smör ger verkligen inte så mkt valuta för energin. Det är inte direkt så mkt byggstenar, vitaminer och mineraler i proportion till alla de kalorierna. Om man istället äter fisk kött och grönsaker i större mängd och kanske 50 gram smör så blir man mätt längre för att kroppen fått en massa näring som en hårt tränande kropp behöver. Sug kan som sagt bero på behov av vitaminer, protein och annat viktigt.

Och jag har fortfarande inga avvikande åsikter!  :mellow:  :)

Och jag vet att du har koll, du vet att jag har ungefär samma koll.. det vi inte vet är om TS har samma koll på energi och näring som du och jag?

Och till själva Kcal, de finns där i allt vi äter.. nackdelen är främst att det är ett trubbigt instrument att styra sin sin hälsa.

Dvs det blir rätt ofta en tautologi.. dvs något självklart, fast i realiteten så förklarar det rätt lite.

På grund av att själva mätmetoden oftast är cirka +- 20%.. gäller både intag och uttag!

Och då har vi inte ens nämnt att olika kalorier påverkar homeostasen på olika sätt!

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej! När jag läst igenom tråden får jag tanken att du kanske har liknande problem som jag brottas med: sockerberoende som är mycket känslig för kasein. Det är ett protein som finns i alla komjölksprodukter och som sockerberoende ofta har mer eller mindre problem med. Inte att förknippa med laktos som är mjölksocker. Jag klarar inte heller att hantera vanligt smör. Lösningen för mig är koncentrerat smör från arla som nästintill är helt fritt från mjölkprotein, att jämföra med ghee. Så länge du ännu är rätt ny på LCHF kan det också röra sig om obalans i fettsyrorna, samt sviter av för lite fett under lång tid. Vilket i så fall rättar till sig med tiden. Testa att utesluta mejerier några dagar och ät kokosfett, olja osv. Blir du hjälpt av detta så köp koncentrerat smör, det är i de flesta fall en vara som matbutiken tar hem på beställning. En hink på närmare 2kg - avsedd för restaurang.

• Like 1