Jump to content

Socker och jul

Petra183

Recommended Posts

Hur hanterar ni julen och framför allt sockret? Julmaten är inget större problem. Det finns LCHF-varianter av det mesta och den mat som inte är fullständigt renlärig LCHF betraktar jag som helt rimliga avsteg. Kakor är jag inte speciellt lockad av och jag kan mycket väl tänka mig att knapra på något LCHF-vänligt istället för traditionella kakor. Glögg får jag magknip av, så det är inte heller något problem att avstå och det finns LCHF varianter av hemgjort julgodis, som jag kan äta av utan att överäta. 

Chokladkartonger känns däremot fullständigt omöjliga. Jag kom i närkontakt med en chokladkartong på Fars Dag och "nöjde" mig med ett par bitar eftersom jag var bland folk. Kvällen slutade med en tur till närmaste öppna mataffär. Där köpte jag godis och åt på hemvägen (och ja, jag njöt av det). Jag kunde gjort en kopp te med kokosfett eller ätit L-glutamin tesked för tesked eller druckit en kopp med någon LCHF-variant av varm choklad och framför allt stannat hemma. Det gjorde jag inte. Jag åt godis istället. I veckan har jag hållit mig godisfri. Trots att jag bara är en sporadisk feströkare har jag varit väldigt röksugen. Dessbättre har jag någon spärr mot att köpa cigg, så det har inte hänt något. 

Det är något med de där chokladkartongerna som gör dem mer eller mindre omöjliga att stå emot. Chokladen är vackert upplagd och det hela ser så lyxigt ut. Skumtomtar och liknande kan jag hålla mig i från, men chokladen är faktiskt god. Den säljs till lockande extrapriser innan jul och kommer säkert att reas efter jul. Att få en egen chokladkartong till jul var en högtidsstund när jag var yngre. Njuta, unna sig...Det är inte lätt det här.

• Like 5

Det jag har riktigt svårt för under julen (och månaderna innan och efter) är julmust (sockerfri), clementiner och torkade fikon. Choklad är ett åretruntproblem.

Antar att man måste bestämma sig och ge sig själv en spärr (som du med cigaretterna) mot det som frestar. Lättare sagt än gjort. Jag har mina definitiva spärrar mot sånt som innehåller vanligt socker (förutom mörk choklad), spannmål och potatis. Önskar att jag kunde spärra även mot fruktsocker och sötningsmedel.

• Like 3

Kan du köpa nån riktigt lyxig kvalitetschoklad istället för Alladinkartongen? När jag fyllde 60 fick jag en hel låda belgisk choklad i bitar (inte praliner de innehåller för mycket jox) med olika smaker av mörk choklad. Det kändes som riktig lyx och var lätt att inte äta allt för mycket av men jag njöt i fulla drag.

Jag har också längtan efter choklad. Jag skulle vilja kunna köpa 2 chokladpraliner ibland men allt säljs ju i storpack så det får vara. Jag har alkoholistiskt beteende på sånt och kan inte låta det vara

• Like 6

Kan du köpa nån riktigt lyxig kvalitetschoklad istället för Alladinkartongen? 

Men "lyxig kvalitetschoklad" smakar ofta ruskigt illa...  :( Utom vissa sorter där de använd nån god kakao men oavsett, Karl Fazers mjölkchoklad är godast så bäst är att aldrig börja! Bävar inför kursen med jobbet nästa vecka. Sist hade de fikabröd som jag "bara måste testa"... Det borde jag inte gjort... :ph34r: Hoppas de inte har den sorten denna gång. Har de det måste jag påminna mig själv om centimetrarna jag tappat runt midjan och hoppas att det hjälper. 

• Like 2

Jag försöker intala mig att jag bestämt mig för att låta bli allt socker i jul. Förra året trillade jag dit på juldagen, även om jag åt mycket mindre av det än jag gjort tidigare. I år ska jag försöka låta bli det helt. 

Kommer att göra ett par alternativ till sockergodis men mest för att ingen annan heller behöver sockret.

• Like 2

Jag gör avsteg ibland, tex till jul. Det gäller att hitta de där sakerna som det är värt att göra avsteg för. Det gäller att kunna äta en liten mängd av de sakerna, njuta av varje tugga, och stanna där. Och sedan återgå till normal kost igen. (Annars är det bättre att låta bli).

Jag försöker alltid undvika att dricka kalorier, särskilt socker. Men jag har aldrig gillat kolsyrad dricka, så det är inte svårt att avstå.

Hade en bantarbok en gång som hade en del bra råd: om du är sugen på något, ät det och inte något annat istället. Men det är de första tuggorna som är godast, så mer ska man inte ta. (Klarar man det är rådet bra)

Vad choklad beträffar...jag gillar chokladbutiker med svindyr fin choklad. Några lösa chokladpraliner, en eller två chokladkakor för 70-80 kr styck...dem överäter man inte (för prisets skull; jag har inga problem att môla dem). Det finns ingen choklad i vanliga butiker som jag tycker smakar gott längre; händer att jag köper ändå men jag försöker klura ut varför, när de smakar såpass illa. Magnesiumbrist kanske?

• Like 5

Jag gör avsteg ibland, tex till jul. Det gäller att hitta de där sakerna som det är värt att göra avsteg för. Det gäller att kunna äta en liten mängd av de sakerna, njuta av varje tugga, och stanna där. Och sedan återgå till normal kost igen. (Annars är det bättre att låta bli).

Jag försöker alltid undvika att dricka kalorier, särskilt socker. Men jag har aldrig gillat kolsyrad dricka, så det är inte svårt att avstå.

Hade en bantarbok en gång som hade en del bra råd: om du är sugen på något, ät det och inte något annat istället. Men det är de första tuggorna som är godast, så mer ska man inte ta. (Klarar man det är rådet bra)

Vad choklad beträffar...jag gillar chokladbutiker med svindyr fin choklad. Några lösa chokladpraliner, en eller två chokladkakor för 70-80 kr styck...dem överäter man inte (för prisets skull; jag har inga problem att môla dem). Det finns ingen choklad i vanliga butiker som jag tycker smakar gott längre; händer att jag köper ändå men jag försöker klura ut varför, när de smakar såpass illa. Magnesiumbrist kanske?

Avsteg är en sak, att spåra ur är en annan.  :) Klarar man det, så kan jag mycket väl tänka mig att julafton är en lämplig dag för avsteg. 

Jennica. Rocks, den chokladen kallar dom för LCHF, men för det första så är det inte tillåtet att kalla något LCHF och för det andra är det socker i och jag kan inte ens hitta info om hur mycket. :unsure:

Jag hittar ingen innehållsförteckning över huvud taget, ingen näringsdeklaration heller. Innan jag skulle ta risken att sätta i mig chokladpraliner med oidentifierade sötningsmedel... Då får det hellre vara socker i, bara det är väldigt lite. Men då smakar det förmodligen inte tillräckligt sött enligt chokladmakarna, så risken för maltitol eller aspartam är stor. Men fanns det att köpa riktiga kvalitetspraliner med kanske en tiondel socker och inga sötningsmedel, vore det nog värt att testa. Men även så kallade LCHF-recept brukar innehålla betydligt mer socker än så.

• Like 3

Jag hittar inte heller någon innehållsförteckning men en kommentar av My, LCHF-ingenjören i positiv anda. Så innan någon "offrat sig" och köpt ett paket att läsa på (!) så behöver vi ju inte utgå från att det är djävulen själv som tryfflat...?

• Like 1

ta tiden att baka saker sjaelv. jag goer chokladbollar, klassiskt recept med smoer, kakao, kaffee, tar erythrit istaellet foer socker, och de maaste ju inte vara supersoeta. jag byter ut haelften av havregrynen mot kokos. efter mycket experimenterande saa ligger jag paa 100g kolisar om dagen. men till jul om man ska fuska, saa aer nog havregryn baettre aen aladin asken, det aer prebiotiskt, har loesliga fiber och till exempel Dukan dieten saeger att man ska aeta lite havre om dagen. det finns lchf alternativ annars, man kan ju ha i hackade mandlar, eller low carb muesli, eller lupinflingor.

jag gjorde en supergod tryffel foerra aaret.

smaelt moerk choklad, jag koeper 100% bakchoklad i usa. ca. 200g, i med kokosolja och smoer (saltat), ett par matskedar var. kokosflingor och erythrit. lite graedde. (hoeftar alltid och smakar sjaelv tills jag tycker det aer gott) och ett par droppar pepparminolja. rulla kulor, rulla i kakao.

kokoskakor: aeggg, smoer, kokosflingor, kokosmjoel, erythrit. jaette bra med mycket fiber, som maettar. man kan ha I lite hackade jordnoetter, pecan, vanilj.

near jag sedan aer hos folk, och vet att near jag kommer hem saa vaentar det paa mig, saa kan jag haalla mig. och julafton hos systern goer vi dessa plus lchf glass, saa alla faar i sig liiiiite mindre socker. skadar ju inte!

julbord aer ju toppen foer oss, med all go skinka och groent, lax etc. bara kolla sillen, som ofta aer mycket socker i.

Guest Tureborgaren

Jag har tagit för vana att ge bort alla chokladkartonger som "snälla" människor kommer med. Det började jag med långt innan jag blev sockerfri.

Numera räcker det med en titt på innehållsförteckningen för att känna avsmak för Aladdin och liknande. Däremot kan jag frossa i 85 procentig choklad någon gång då och då.

Men, som någon skrev tidigare, på julafton kan man väl släppa ut håret och äta lite hur som haver?

Väldigt olika upplysningar om innehållet. På ett ställe står det:
Ingredienser
LCHFchoklads praliner innehåller 70% choklad och fyllningar baserade på kokosolja, grädde, smör eller nötkräm plus smaksättning. Vi tillsätter inget socker eller sötningsmedel*.

På ett annat: CHOKLAD 70% choklad (ekologiska Kakaobönor, kakaosmör, ekologiskt rårörsocker).

Så hur ska dom ha det? Tillsätter dom socker eller inte? Det låter inte seriöst alls i mina öron :unsure:

• Like 1

Tack! Där fanns ju innehållet. Verkar helt godkänt i mina ögon. Om enda sockret är den i chokladen, vilket innebär den större delen av de 33 procenten kolhydrater som chokladen innehåller, så är den nog ganska likvärdig mycket som går att göra själv. Men praliner som jag gör själv, ser inte så fina ut, det blir mest tryfflar... De skriver ju att chokladen innehåller socker, men att de inte tillsätter något ytterligare. Så visst, jag kunde gärna testa dessa.

Väldigt olika upplysningar om innehållet. På ett ställe står det:

Ingredienser

LCHFchoklads praliner innehåller 70% choklad och fyllningar baserade på kokosolja, grädde, smör eller nötkräm plus smaksättning. Vi tillsätter inget socker eller sötningsmedel*.

På ett annat: CHOKLAD 70% choklad (ekologiska Kakaobönor, kakaosmör, ekologiskt rårörsocker).

Så hur ska dom ha det? Tillsätter dom socker eller inte? Det låter inte seriöst alls i mina öron :unsure:

Som jag tolkar det:

de tillsätter inte socker, men det finns redan i den 70% chokladen. 

Jag hittade informationen direkt, dock gillar jag inte att man skriver att "vi tillsätter inget socker", då skulle det stå "vi tillsätter inget socker utöver det som finns i den 70% choklad vi använder som bas"

jag tycker att det verkar vara ett ok alternativ om man skulle vilja ha en pralinlåda hemma.

• Like 2

Jag gör egen ischoklad, beroende på hur strikt du är, 70 - 95% chokladkaka 100 gram.

Värmer (ej koka) 30 gram kokosolja, 30 gram smör, 20 gram grädde och lägger i chokladen i bitar och rör om så att det smälter.

Sedan går det att ha i pepparmintsolja, olika kryddor eller smaksättningar. Går även bra att bryta beska med valfri sötning, eller vaniljessens beroende på vad du äter. 
Jag har själv lagt frysta blåbär i ischokladformen och hällt över chokladen eller hackade nötter. Här sätter bara fantasin gränserna.
Förvarar dem sedan i kylen. 

Det tar max 10 minuter att göra och sedan är det lite väntetid tills de har stelnat i kylen. Äts glatt av icke LCHF:are och är bra att ha klart som backup fika, jag har också ibland kokostoppar med mig när det bjuds borta. 

• Like 3

Jag tänker att, om man tänker på att man inte borde eller får äta, så blir det mer lockande. Kan det vara så? Det blir som en fixering. När du är hos någon med choklad, kan du be om att få ställa undan kartongen, så den inte står på bordet och stirrar på dig? Min filosofi är att "syns det inte så finns det inte". :)

"..inte får äta.." - ja, jag tror på att man ska saga "jag får äta vad jag vill. Jag väljer att inte äta xxx för att jag gillar det inte/jag mår inte bra av det/jag går upp I vikt av det/whatever". Eller också äter jag det ändå och får ta konsekvenserna.

För vem sager att man inte får?

• Like 4

Jag är nog mer inne på; "Vad kan jag äta och fortfarande gå ner i vikt och må bra?" För mig är det viktigt att hitta lösningar som fungerar utan att kliva tillbaka in i sockerträsket. Skulle jag börja tänka på vad jag gör avkall på, så skulle jag vara tillbaka där fortare än kvickt... 

Det är viktigt att vara medveten om att, om jag gör avsteg, så kommer det också påverka min hälsa och viktminskning negativt. Kanske för en lång tid framöver.

• Like 3

Jag är nog mer inne på; "Vad kan jag äta och fortfarande gå ner i vikt och må bra?" För mig är det viktigt att hitta lösningar som fungerar utan att kliva tillbaka in i sockerträsket. Skulle jag börja tänka på vad jag gör avkall på, så skulle jag vara tillbaka där fortare än kvickt... 

Det är viktigt att vara medveten om att, om jag gör avsteg, så kommer det också påverka min hälsa och viktminskning negativt. Kanske för en lång tid framöver.

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden eftersom varken socker eller jul är så stora grejer i mitt liv. Men jag har hittat och utvecklat ett bra recept på praliner som jag ska göra när jag har julmiddag. 1 gör nutella av rostade hasselnötter och 100% choklad (alltså ren choklad utan socker eller sötning. Mal till smetigt i matberedare. 2 Blanda med kokosfett eller smör så det blir lätt-stelnat senare. 3 smaksätt med olika saker för att få olika praliner: mynta, kanel osv. 4 Blanda och gör praliner. 4 Rulla dem i tex blåbärspulver, kanel osv. Om du alltså som du skrev är sockerkänslig så äter du med dessa praliner varken sötningsmedel, socker mjöl eller andra onödiga kolhydrater. Nötter kan man kanske unna sig på julafton, de innehåller ju massor av nyttiga mineraler och vitaminer :)

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden eftersom varken socker eller jul är så stora grejer i mitt liv. Men jag har hittat och utvecklat ett bra recept på praliner som jag ska göra när jag har julmiddag. 1 gör nutella av rostade hasselnötter och 100% choklad (alltså ren choklad utan socker eller sötning. Mal till smetigt i matberedare. 2 Blanda med kokosfett eller smör så det blir lätt-stelnat senare. 3 smaksätt med olika saker för att få olika praliner: mynta, kanel osv. 4 Blanda och gör praliner. 4 Rulla dem i tex blåbärspulver, kanel osv. Om du alltså som du skrev är sockerkänslig så äter du med dessa praliner varken sötningsmedel, socker mjöl eller andra onödiga kolhydrater. Nötter kan man kanske unna sig på julafton, de innehåller ju massor av nyttiga mineraler och vitaminer :)

Här är tex ett tips på ren kakaomassa, om man vill undvika sockret helt:

https://www.clearlife.se/sv/artiklar/raw-kakaomassa-100.html