yvoimse04 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Tål inte fiber, ärter, kål, gurka, bönor, lök , paprika,mjöl ( ska jag ju ändå inte äta ) men behöver lite hjälp så det inte blir för enahanda Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 ofta är det så att du har en skadat tarm när du har IBS. Och när du tar bort gluten och hårda spannmålsfibrer så läker tarmen. Ofta förvånansvärt fort. så om något halvår kanske du tål t ex kål och sånt du har svårt för nu. Ibland är det mängden. T ex du tål inte 100 g paprika, men 20.... satsa också på att bygga upp din tarmflora. Finns ju mycket att äta..t ex squash/zucchini och pumpa fänkål (har inget med kål att göra!!) spenat sallad i alla former aubergine (ta det lugnt med det och tomater vid IBS dock). sparris avocado oliver haricot verts svamp stjälkselleri lite morot... rättika 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Skulle Autoimmun kokbok fungera bättre tills du blivit riktigt bra? Jag lagade igenom den för att hjälpa upp dotterns fibromyalgi. Man FÅR äta kål, gurka och lök i den dieten, men det kan du ju hoppa. Däremot ska man ta bort alla bönor/ärter och potatisväxter som tomat/paprika/potatis eftersom sånt också lätt irriterar tarmen. Jag kan inte klistra in länkar, men en inköpslista finns på karlhulten.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Kött, smör, olivolja? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse04 Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Kött, smör, olivolja? fast det blir enahanda, att bara äta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvoimse04 Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 ofta är det så att du har en skadat tarm när du har IBS. Och när du tar bort gluten och hårda spannmålsfibrer så läker tarmen. Ofta förvånansvärt fort. så om något halvår kanske du tål t ex kål och sånt du har svårt för nu. Ibland är det mängden. T ex du tål inte 100 g paprika, men 20.... satsa också på att bygga upp din tarmflora. Finns ju mycket att äta..t ex squash/zucchini och pumpa fänkål (har inget med kål att göra!!) spenat sallad i alla former aubergine (ta det lugnt med det och tomater vid IBS dock). sparris avocado oliver haricot verts svamp stjälkselleri lite morot... rättika ja aubergine och haricot verts har jag provat och det går inte, lite tomater funkar. Jag är 58 år och varit sjuk sen jag var 5 år, haft jättemycket problem och det är jättejobbigt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Hur gör du med ko-mejerier? Jag skulle utesluta det helt. Sen skulle jag göra ett test av en elimineringsdiet tex denna. http://karlhulten.se/sa-atrintroducerar-du-livsmedel-vid-autoimmun-paleo-aip/ För en period, kanske ganska lång, ska du nog undvika mat från växtriket och ko- mejeri. Sen skulle jag komplettera med L-glutathione. http://www.apotea.se/great-earth-l-glutathione-50-kapslar?gclid=CIvL7qm-utACFQaMGQodmr8MIA 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 fast det blir enahanda, att bara äta det. Hur menar du då? Att du tycker det blir tråkigt för dig att bara äta det, eller att din kropp kommer att få näringsbrister? Det finns de som äter ganska få saker under lång tid, och mår bra på det. Du får prova dig fram. http://www.tommytappar.se https://zerocarbzen.com 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts