Jump to content

Skolmatssituationen...

RobertE

Recommended Posts

Tänker börja med "seriös" LCHF, men det känns att det inte blir lätt p.g.a. skolan.

Går i yrkesskola varje vardag, äter maten gratis och alltid tillsammans med vänner från klassen, men i skolmatsalen serveras potatis, bröd och andra "lyckliga" kolhydrater. Dessutom tillagas maten inte där, utan den är fabrikstillagad :(

Där finns salladsbord, så kanske jag borde hålla mig till enbart det eller äta så lite kolhydrater och stärkelse som möjligt för att hålla blodsockernivån?

Knepig situation, känns det som... Hur skulle ni gå tillväga?

Välkommen hit till forumet RobertE  :)

Jag skulle satsa på att äta proteinkällan (kött, fisk, kyckling) och hoppa allt bröd, potatis, ris och pasta, men istället fylla på med fett i form av smör eller Bregott (inte margarin) plus rejält med grönsaker från salladsbordet.

• Like 6

Ät stor frukost med kött och fett och massor av kalorier innan skoldagen. Hoppa över lunch eller ät bara sallad. Ät sent mellanmål med tex ost eller korv som du kan ha i väskan. Ät sen middag på kvällen. Man kan välja helt när man ska fylla på med energi men man kan ju ändå tycka det är trevligt att "äta ihop med andra" då kan du knapra på salladsblad. :)

• Like 4

Välkommen hit till forumet RobertE  :)

Jag skulle satsa på att äta proteinkällan (kött, fisk, kyckling) och hoppa allt bröd, potatis, ris och pasta, men istället fylla på med fett i form av smör eller Bregott (inte margarin) plus rejält med grönsaker från salladsbordet.

Tack. Ja, bortsett från att proteinkällorna är panerade i vetemjöl eller så ligger de i sås gjord på majsstärkelse, vilket är en del av skolans "sparåtgärder"... Förvisso kan man försöka lägga undan sås och panering och bara äta köttet... Ok mera grönsaker :)

Vad du dricker är lika viktigt, drick vatten, Te, Kaffe utan socker såklart.

Har alltid varit vattendrickare. Dricker inte högpastöriserad sockerdricka (mjölk) ;) Te med lite stevia bukar jag ibland dricka. Noll kaffe för min del. Har börjat gå över till getprodukter som getost istället.

I de flesta skolor serveras inte rent kött utan det är massa tillsatser fisk är ofta panerad jag äter ibland i skolan men det är inte ofta det går att få lchf stuk på det.

Helt korrekt. Och som fattig studerande har man inte råd att springa till matställen stup i kvarten ;(

Ät stor frukost med kött och fett och massor av kalorier innan skoldagen. Hoppa över lunch eller ät bara sallad. Ät sent mellanmål med tex ost eller korv som du kan ha i väskan. Ät sen middag på kvällen. Man kan välja helt när man ska fylla på med energi men man kan ju ändå tycka det är trevligt att "äta ihop med andra" då kan du knapra på salladsblad. :)

Äter ingen frukost, men ska försöka ändra på det nu. Okej :)

Kokta skalade ägg med lite folie runt är också lätt att ta med.

Ja, det är en bra idé.

• Like 4

Tack. Ja, bortsett från att proteinkällorna är panerade i vetemjöl eller så ligger de i sås gjord på majsstärkelse, vilket är en del av skolans "sparåtgärder"... Förvisso kan man försöka lägga undan sås och panering och bara äta köttet... Ok mera grönsaker :)

Har alltid varit vattendrickare. Dricker inte högpastöriserad sockerdricka (mjölk) ;) Te med lite stevia bukar jag ibland dricka. Noll kaffe för min del. Har börjat gå över till getprodukter som getost istället.

Helt korrekt. Och som fattig studerande har man inte råd att springa till matställen stup i kvarten ;(

Äter ingen frukost, men ska försöka ändra på det nu. Okej :)

Ja, det är en bra idé.

Du kan ju kalla det tidig lunch :)

• Like 4

Jag äter pedagogisk skollunch och gör som följer: Baserar vanligen på grönsaker. Ibland finns det kokt broccoli eller blomkål, då öser jag på av det med Bregott på. Finns det rotsaker äter jag, men inte lika mycket. I värsta fall, får det bli morotsstavar och sallad. Ibland finns det creme fraiche eller keso på salladsbordet, då äter jag av det. (Sist det var risgrynsgröt fanns det både creme fraiche och keso, jag blandade lika delar i tallriken och kryddade med kanel.) Proteinkällan äter jag av, de gånger den inte verkar alltför illa. Köttbullar och biffar godkänner jag, även om de säkerligen innehåller en del tveksamheter. Grytor är ofta acceptabla, men jag äter inga mängder av dem. Kycklingspett, fiskgratäng och köttfärssås är riktigt bra. Riktiga bottennapp, som plättar och fiskpinnar, hoppar jag över helt. Svåraste nöten, här uppe i norr, är palt. Då äter man antingen palt, eller så består måltiden av morotsstavar med smör... För till palt äter man (typ) inte grönsaker och eftersom ingen ändå äter dem, så serveras (typ) inga. Medger att jag ibland äter en (blod)palt, med nästan lika mycket smör, men inte alltid.

Obs! Jag är självklart medveten om att blodpalt är så långt ifrån LCHF-kost som det går att komma. Det är dock ett undantag jag gör ett par gånger per år. Min vanliga skollunch bedömer jag oftast ligger på liberal LCHF-nivå. Jag äter generellt mer av både kolhydrater och grönsaker till lunchen och mer av kött och fett till middagen.

• Like 3