Jump to content

Ett helt äppelmusteri i käften?

KalleH

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är helt ny här, så jag ber om ursäkt för om jag har missat helt uppenbara svar som lätt finns att hitta någonstans på forumet.

Jag har sen en tid tillbaka börjat lägga om kosten mot mindre mängd kolhydrater och större mängd fett. Jag är en 40-årig man utan övervikt, annat än en handfull kilon runt mage och höfter som jag gärna skulle slippa. Min tanke med en kostomläggning är alltså i första hand inte viktnedgång, utan ett nyttigare leverne som kan ge mer ork till barn och vardag, och gärna en pigg ålderdom någon gång framöver.

Jag har inte gått ut särskilt hårt, utan började helt enkelt med att ta bort uppenbara onyttigheter (sötsaker och chips, etc) varpå det sen blev ganska lätt att lägga av med potatis, bröd, pasta och ris till maten. Jag är inte stenhård mot mig själv, utan unnar mig lite knäckebröd ibland, lite råris här, några kvarngryn där och en och annan öl. (Jo, jag vet, men jag brygger den själv och har ingen som helst lust att sluta. Det blir högst tre, fyra flaskor på en vecka, och den är väl utjäst, så det bör inte vara något jätteproblem. Men visst.) Några bär om dagen, och någon frukt i veckan kanske. Det är alltså inte fråga om strikt LCHF eller ketogen kost, men ändå en mycket stor förändring.

Och nu till min fråga... Jag har inte upplevt särskilt mycket biverkningar än så länge. Lite hunger precis i början, men den gick snabbt över, och någon huvudvärk ibland som verkar avhjälpas med lite vatten och salt. Men sen några dagar tillbaka upplever jag en frän äppellukt. Som av gröna äpplen, eller som när man mustar äpplen. Jag upplever också en viss halsbränna. Eftersom jag borde vara ganska långt från ketos tycker jag att det är lite märkligt - jag räknar inte särskilt mycket men ligger säkert uppemot 100 g kolhydrater om dagen - för jag har läst just om äppelandedräkt som en biverkning av ketos någonstans.

Vad tror ni? Känner ni igen det?

Inte för att jag ogillar äpplen, men det börjar faktiskt bli smått outhärdligt...

Undrar

Kalle

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej och välkommen hit!

Äter du mycket kokosolja/kokosmjölk? Kokosfett lär kunna orsaka ketoner, oberoende av kolhydratintag, om jag förstått det rätt.

Själv äter jag oftast ganska liberalt, och även om jag inte dricker öl och äter knäckemackor, så har även jag mina undantag. Trots detta känner jag ibland denna ketonsmak i munnen. I början betydligt mer påtagligt än på senare tid, men även nu förekommer det, kan vara även om jag exempelvis ätit en chokladruta eller en bit frukt.

• Like 2

Tack för svaret och de välkomnande orden!

Inte särskilt mycket kokosfett, bara lite kokos i turkisk yoghurt tillsammans med nötter som frukost och/eller fusklunch eller -middag. Det mesta fettet får jag nog i mig från smör, feta mejeriprodukter som just fet yoghurt och favoriten kajmak, och från olivolja.

Jag får se vart det barkar. Det är redan mindre påtagligt, även om det finns kvar. Nu är det överkomligt, men i några dagar var det verkligen påfrestande.

Jag får hitta en nivå som passar mig. Ketos verkar ju ballt, men jag lever inte ett liv just nu där jag känner att jag inte vill kunna göra vissa undantag (vardagen som småbarnsförälder bjuder liksom på andra utmaningar). Antagligen kommer jag att successivt fortsätta att dra ner på kolhydraterna, även om det där knäckebrödet med västerbottenost ju är så himla gott. Men knäcke borde ju gå att baka på nyttigare saker, jag har bara inte hunnit dit än. Nåja, nu glider jag ju från ämnet... Dit jag ville komma är att jag inte riktigt har fått grepp om gränslandet mellan lchf och ketogen kost, där man väl borde kunna bli hyfsat fettdriven även utan renodlad ketos? Att ligga och pendla på någon ketoninfluensagräns låter ju dock knappast särskilt lockande.

Tack än en gång för svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk