Esther

Är kvoten verkligen förlegad?

Recommended Posts

Hej!

Min mamma har problem med högt blodtryck. För fyra år sedan började hon med lchf och gick ner ca 10 kg i vikt. 

Med tiden har hon och pappa "fuskat" en hel del och det slinker nog ner både ett och annat som inte är så bra för kroppen.

För en tid sedan (1-2år kanske) fick hon problem med blodtrycket, pulsen är hög och hon har känt obehag varför hon uppsökte sin vårdcentral. Där har hon tagit flera prover och innan hon började med blodtryckssänkande medicin så började hon att motionera tre gånger per vecka. Tyvärr ville inte läkaren vänta med medicinering i väntan på effekt från de nya motionsvanorna. Så nu äter hon blodtryckssänkande.

Nu har hon fått sitt senaste provsvar där läkaren anser att hennes kolesterol är för högt och att hon måste börja med statiner. Att titta på kvoten menar läkaren är förlegat. Jag tycker att det låter så konstigt. Det är väl förlegat att INTE titta på kvoten? Ytterligare en tablett blodtryckssänkande och statiner var det som hon fick med sig från läkarbesöket.

Hennes provsvar:

Analysnamn                                 Resultat            Referensintervall

S-Kreatinin, enzymatiskt              67                        <90
Pt-eGFR(krea) relativ
      Enhet mL/min/1,73 m2          75                        >60
S-Natrium                                    139                      137-145
S-Kalium                                      4.4                       3.6-5.0
S-ASAT                                        0.4                       <0.61
S-ALAT                                        0.31                     <0.76
vS/P-Glukos                                 5.6                       4.0-6.0
fS-Triglycerider                            1.5                       0.45-2.6
S-Kolesterol                                 9.2                       3.9-7.8
S-HDL-kolesterol                         1.9                       1.0-2.7
S-LDL-Kolesterol                         6.9                       2.0-5.3
S-LDL/HDL-kvot                          3.7                       0.4-6.6

Måste hon medicinera kolesterolet med tanke på det höga blodtrycket? Jag säger att hon ska titta på kvoten och om läkaren ifrågasätter det måttet så tycker jag att min mamma ska begära prov på apokvoten som ett nästa steg i utredningen. Men det som gör mig osäker är att hon har högt blodtryck. Gör det att hon är i en sån riskgrupp att hon bör medicinera även kolesterolet?

Har ni några kloka tankar kring detta? Och hur ska jag stötta min mamma så att hon får bättre hälsa utan att äta läskiga statiner?

Esther

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon ska inte ta statiner! Det är inte farligt för kvinnor och äldre att ha högre kolesterol. Äldre som har högre kolesterol lever längre. Statiner har dessutom små trevliga biverkningar som diabetes, bröstcancer, muskelförtvining och demens.

Googla på Ravnskov och kolesterolmyten

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min mamma har problem med högt blodtryck. För fyra år sedan började hon med lchf och gick ner ca 10 kg i vikt. 

Med tiden har hon och pappa "fuskat" en hel del och det slinker nog ner både ett och annat som inte är så bra för kroppen.

För en tid sedan (1-2år kanske) fick hon problem med blodtrycket, pulsen är hög och hon har känt obehag varför hon uppsökte sin vårdcentral. Där har hon tagit flera prover och innan hon började med blodtryckssänkande medicin så började hon att motionera tre gånger per vecka. Tyvärr ville inte läkaren vänta med medicinering i väntan på effekt från de nya motionsvanorna. Så nu äter hon blodtryckssänkande.

Nu har hon fått sitt senaste provsvar där läkaren anser att hennes kolesterol är för högt och att hon måste börja med statiner. Att titta på kvoten menar läkaren är förlegat. Jag tycker att det låter så konstigt. Det är väl förlegat att INTE titta på kvoten? Ytterligare en tablett blodtryckssänkande och statiner var det som hon fick med sig från läkarbesöket.

Hennes provsvar:

Analysnamn                                 Resultat            Referensintervall

S-Kreatinin, enzymatiskt              67                        <90

Pt-eGFR(krea) relativ

Enhet mL/min/1,73 m2          75                        >60

S-Natrium                                    139                      137-145

S-Kalium                                      4.4                       3.6-5.0

S-ASAT                                        0.4                       <0.61

S-ALAT                                        0.31                     <0.76

vS/P-Glukos                                 5.6                       4.0-6.0

fS-Triglycerider                            1.5                       0.45-2.6

S-Kolesterol                                 9.2                       3.9-7.8

S-HDL-kolesterol                         1.9                       1.0-2.7

S-LDL-Kolesterol                         6.9                       2.0-5.3

S-LDL/HDL-kvot                          3.7                       0.4-6.6

Måste hon medicinera kolesterolet med tanke på det höga blodtrycket? Jag säger att hon ska titta på kvoten och om läkaren ifrågasätter det måttet så tycker jag att min mamma ska begära prov på apokvoten som ett nästa steg i utredningen. Men det som gör mig osäker är att hon har högt blodtryck. Gör det att hon är i en sån riskgrupp att hon bör medicinera även kolesterolet?

Har ni några kloka tankar kring detta? Och hur ska jag stötta min mamma så att hon får bättre hälsa utan att äta läskiga statiner?

Esther

9,2/1,9=4,8

Bör vara under 6, hellre 5 eller lägre, kanon om det är fyra!

Dvs ingen som helst ko på isen, rätt normalt för en äldre person, samt hyftsat högt och bra HDL!

Jag har oxå statiner att hämta ut, du vet det är frivilligt!

Kräv att det tas APO-kvot oxå, det brukar ioförsej oftast bli samma resultat men är en ännu exaktare prediktion.

"Sammanfattat

Prevalensen av hyperkolesterolemi är hög hos medelålders och äldre kvinnor liksom hos personer med hyper-HDL-kolesterolemi. En aktuell fråga är om dessa grupper bör bli föremål för medikamentell intervention.

I primärpreventiva studier har serumkolesterolsänkande behandling visats ha obetydlig effekt på incidensen av koronarsjukdom hos medelålders kvinnor, däremot inte hos män.

Hyper-HDL-kolesterolemi har visats vara en stark skyddsfaktor mot koronarsjukdom hos både män och kvinnor."

http://ww2.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=2861

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm,är det bara en sak så kääns det tryggt att skippa statinerna men hur är det i kombo?

Min mor har haft ett antal proppar och står på livslång medicinering med blodförtunnande. Nu har hon även fått statiner för kolesterolvärden som ser normalhöga ut.

Cocktail som behövs eller inte är frågan i denna kombo?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proppar beror på felaktig kost, ändra kosten och du kan sannerligen i de flesta fall skippa blodförtunnande medicin. Statiner behövs aldrig.

Läs om kolesterolmyten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proppar beror på felaktig kost, ändra kosten och du kan sannerligen i de flesta fall skippa blodförtunnande medicin. Statiner behövs aldrig.

Läs om kolesterolmyten.

Hm, mor fick sin första propp 1996 och äter samma husmanskost som resten av familjen (fast i m7ndre mängd) samt väldigt lite fika och aldrig godiw

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Vad är husmanskost? Din mor är förmodligen betydligt äldre än övriga familjen och har därmed haft längre tid på sig att samla ihop till blodproppar. Tror du att det finns någon annan orsak till proppar än mat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Vad är husmanskost? Din mor är förmodligen betydligt äldre än övriga familjen och har därmed haft längre tid på sig att samla ihop till blodproppar. Tror du att det finns någon annan orsak till proppar än mat?

Ja, jag tror det finns fler riskfaktorer än mat och svaret att det bara beror på felaktig kost känns alldeles för enkelt. 1996 är 20 år sedan och det fanns äldre medlemmar än mor i familjen som till dags dato inte fått någon propp trots samma kost.

Vi föds alla med olika förutsättningar och kosten kan endera förbättra eller försämra för oss. Jag ser det dock inte digitalt att t ex äter du 3 potatisar om dagen så får du en propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den samlade mängden av dålig mat skapar förutsättningar för blodproppar. Är det någon annan än Melker som tror att det inte är kosten som orsakar blodproppar så vill jag gärna veta det.

Melker, jag hade en gång en granne som fick en propp, hon fick rådet att sluta helt med potatis. En annan granne långt senare misstänte att han hade fått en propp och blev skjutsad till sjukhuset. Det var inte en propp men blev rekommenderad att minska sitt potatisintag till max en medelstor potatis om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den samlade mängden av dålig mat skapar förutsättningar för blodproppar. Är det någon annan än Melker som tror att det inte är kosten som orsakar blodproppar så vill jag gärna veta det.

Melker, jag hade en gång en granne som fick en propp, hon fick rådet att sluta helt med potatis. En annan granne långt senare misstänte att han hade fått en propp och blev skjutsad till sjukhuset. Det var inte en propp men blev rekommenderad att minska sitt potatisintag till max en medelstor potatis om dagen.

Så som jag förstår din fråga menar du att alla blodproppar orsakas alltid av kosten? Isåfall tror jag inte det stämmer. Precis som Melker skriver så finns det ärftliga faktorer som kan orsaka sjukdom. Även andra sjukdommar kan påverka/trigga igång en propp och så har vi de övriga livsstilsfaktorerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får lov att att komma med min mening så är det främst livstilsfaktorerna som är främsta orsakerna till den västerländska sjukan!

Och där ingår kost som en (1) komponent!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det dyker upp fler med åsikter om proppar. Blodförfettning är en orsak, graviditet kan även det vara en orsak. Så även diabetes 2.

Yttre våld. Om vi bortser från graviditet så är ju övriga orsaker kostrelaterade. Hm kanske även graviditeten, nu tänker jag på afrodisiakum som förlaga till graviditeten. Yttre våld,,,,,,,kyparen tappar den varma maten i ditt knä och automatiskt ger du honom en smäll på käften och då har han ju fått en propp.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast nog finns det medfödda genetiska orsaker som kan leda till "proppar", där koagulationsfaktorerna i blodet inte uppförs sig som de ska.

Djup ventrombos efter ett kirurgiskt ingrepp, är ju inte heller helt okänt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, nu börjar det likna något. Genetiska faktorer,,,,,,man ärver även kost och livsstil. Djup ventrombos,,,,,,,vad är det som säger att det inte är kostrelaterat?

Kirurgiskt ingrepp så kan ju det mesta gå snett. Jag menar plaststruphuvud.

Sammantaget så vill jag hävda att kosten är den största orsaken till blodproppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mor fick en propp i benet. En ny, ung, nitisk läkare ville kolla varför, och det uppdagades att mor hade en sällsynt sjukdom, polycytemia vera, där benmärgen producerar för mycket röda blodkroppar. 

Hon hade några år tidigare lagt om kosten, eftersom hon fick veta att hon hade prediabetes. Hon gick på kontroll varje år, men hade sedan normalt blodsocker. Hon åt inte lchf, detta var på 80-talet, men åt aldrig något med socker i, gick ner ett antal kilo osv.

Visst kan sjukdomen berott på alla år av normal-kost, men det tycker jag är lite enkelspårigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är normalkost?

Varför skulle det vara enkelspårigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det.... :-)

Mycket handlar om hur man formulerar sig...det finns en genetisk komponent och en livsstilskomponent (miljö)...båda har stor betydelse.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

polycytemia vera. Läst på och ser ingen anledning varför den bakomliggande orsaken inte kan vara kostrelaterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man i så fall, i det omvända, säga att blödningssjukdomar är beroende på kosten, som till exempel von Willebrands sjukdom. Och vad kan man säga om Hemokromatos, är det en blodsjukdom som beror på kosten?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kan man säga att när Ronny Petersson fick DIC och avled efter kraschen, var kostrelaterat?

Ursäkta mig, det kanske inte är ett "moraliskt" exempel, men jag vill sätta lite perspektiv på detta. Vi kan alla hamna i situationer där kosten inte spelar så stor roll, vi kanske är med i en olycka med frakturer, vi kanske av någon annan anledning måste genomgå en operation där vi blir stillasittande, och får en blodpropp. Trots att jag är en hängiven LCHF:are, och har varit det i många år, så har jag svårt att skylla allt och alla sjukdomar på kosten, det finns genetiska sjukdomar och avvikelser som vi inte kan göra så mycket åt, MEN i många fall kan vi förbättra förutsättningarna med kosten. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det bli rent löjligt. Att det går att hitta orsaker som beror på annat än kost bevisar inte att det i de flesta fall så beror blodproppar på kosten. Skärp er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man i så fall, i det omvända, säga att blödningssjukdomar är beroende på kosten, som till exempel von Willebrands sjukdom. Och vad kan man säga om Hemokromatos, är det en blodsjukdom som beror på kosten?

Nej det kan man inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PeterB. Det var ju kul att du fick något du kunde gilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så.. har man genetiska predispositioner så blir kosten allt viktigare!

Det är som man säger, vill man slippa diabetes så bör man äta som en diabetiker bör äta!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg