Gå till innehåll

Varför äter du LCHF ?

Vad är ditt primära mål med LCHF ?  

351 medlemmar har röstat

1. 1. Jag äter LCHF primärt för att...

• Jag vill återvinna min hälsa
    • Jag vill gå ner i vikt
    • Jag vill förlänga livet
    • Jag vill ha mer ork
    • Jag vill må bättre
    • Jag vill inte bli sjuk
    • Någon annan orsak... berätta gärna !

Recommended Posts

• Svar 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

när jag slutade röka början 08  satsade jag på lchf för att om möjligt begränsa kommande viktuppgång ( slutade att röka 1 år tidigare o vikten skenade iväg +10kg, började röka igen efter ett halvår ,s

Jag svarade "gå ner i vikt" eftersom det var mitt primära mål från början. Jag vägde 106 kg och hade bantat hit och dit med diverse dieter, pulver, piller etc - gått ner några få kg men sedan inte or

Började med GI för nu ganska många (7-8?) år sedan. Gled sedan över på LCHF av mig själv eftersom jag helt enkelt inte gillar bönor, fullkorn mm. Från början var nog tanken att gå ner de där ständiga

Jag började för att förebygga diabetes och dylikt. Jag fortsatte för att jag mår mycket bättre och vill fortsätta med det. Tycker att den senare anledningen låter mer positiv, så jag valde den! :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började med GI för nu ganska många (7-8?) år sedan. Gled sedan över på LCHF av mig själv eftersom jag helt enkelt inte gillar bönor, fullkorn mm. Från början var nog tanken att gå ner de där ständiga "sista" två kilona (har alltid varit normalviktig, viktstabil och frisk), Men nu är det en livsstil med många fördelar. Lugn mage, jämn ork och energi hela dagen, stabilare humör (jag är en argbigga...), inget behov av småätande. Jag känner mig frisk, stark, nöjd och hälsosam helt enkelt. De där två kilona sitter kvar vilket jag numera skiter fullständigt i, bara det! Jag äter liberal LCHF för hälsan och är SÅ nöjd med vikt, vad jag äter och mitt mående.

Med tiden har också detta med lågkolhydratkost, nyttiga fetter och näringslära blivit ett av mina stora intressen. En dröm är utbildning till kostrådgivare, men tills dess förkovrar jag mig på egen hand genom att läsa mycket av det som skrivs i ämnet.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Från början var målet att gå ner i vikt men då jag märkte att jag fick kontroll på blodsockret och min läkare sagt att jag låg farligt nära diabetes typ 2 är målet numera att undvika att bli sjuk. Vikten fortsätter ner mer som en bonus nu (efter en 6-månaders platå).

• Gilla 2
Länk till inlägg

Efter att de senaste 10 åren bantat mig upp i vikt från 60 till 84 kg så är det först och främst viktnedgång. Nere på 78 nu och siktar på 65 till sommaren. Sen är ju tanken att fortsätta med denna kost för att förebygga hälsoproblem senare i livet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt och bli snyggare. Men nu äter jag det för att undvika västerländska sjukdomar längre fram i livet. SåKlart också för att hålla vikten, få bort gravidkilona, ha len hud, inte må förfärligt om jag blir gravid igen, sova mindre, äta gott osv.

Länk till inlägg

Jag valde lchf.. men en mer liberal variant då jag vill ta del av dess fördelar för att jag hoppas på att mina hormoner kan stabiliseras! Så man slipper dessa jäkla utbrott.. Plus att jag brinner för kost och hälsa och man vill ju alltid ge kroppen det bästa av det bästa!! oavsett om man är smal eller inte. Kroppen SKA ha det bästa!! Vi har bara en kropp och den ska vi ta hand om!! Samt själen!! mår kroppen bra så mår man bra inombords också <3

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ett klockt beslut att införa LCHF vid sluta röka. Jag slutade röka ca drygt 15 år sedan och fram till i fjol kallade jag det för att ha slutat röka ca. 50 kg sedan. Så mycket gick jag upp åren efter. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Att välja viktnedgång är för enkelt..

Jag ville sluta viktpendla. Vill kroppen gå ner det sista så blir ingen lyckligare än jag, men det bästa med LCHF är att jag slutat kämpa för att slippa gå upp i vikt. Jag är jättebra på att gå ner i vikt. Urusel på att hålla den. Jag har viktpendlat på 8 kilo de senaste 3 åren. Det är inte ok. Jag ORKAR inte gå upp 8 kilo igen och ta itu med vikten igen. Det är för tröstlöst och jag är ELAK mot mig själv varje gång det händer.

Nu är jag nere på lägre nivån och gjorde ett viktrekord för en tid sen igen, utan att vara strikt. Men efter jul har jag inte brytt mig om att kämpa neråt dit igen, utan det får ta sin tid. Jag vet att det här fungerar för mig för att jag mår bra. Har inte viktångest och jag får inte blodsockerfallen som tog kål på mig varje kväll förut. Om jag inte går ner ett enda kilo till så är det ok. Jag kan inte gå ner hur mycket som helst till då jag redan förlorat nästan allt efter min GBP+ generellt viktarbete. Har för mycket överskottshud efter förlorat ca 80 kilo.  Vill bara inte gå upp igen.

Länk till inlägg

Jag äter främst LCHF av många olika ting men de allra största orsakerna till att jag äter LCHF är att jag helt enkelt inte har mått bra på kolhydratskost, har blivit av med mina hudbesvär samt gått ner i vikt och känner mig inte deppig längre sen jag började med LCHF

De som har varit rejält sjuka på kolhydratskost vet verkligen hur det sliter på en...

Alla människor förtjänar att må bra... synd att många industrier bara bryr sig om pengar och verkar vilja motverka hälsa åt folket till varje pris!

Sen så älskar jag fett :D  alltifrån Avokado till smör grädde och ost!

• Gilla 4
Länk till inlägg

För att jag får lov att äta det godaste och slippa fylla ut med bukfylla!

Men det bästa och antagligen det som gör att jag forsätter efter 5 år är att det är så enkelt.. och att man äter så sällan, samt att planering och inköp tar minimalt med tid.. och så får jag massvis med tid över till annat!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag började 2009 för att se om min PMS kunde bli bättre. På löpet blev jag piggare, fick mer ork och gick ner i vikt. PMS:en har blivit bättre men ändå inte helt ok, jag vet nu att jag ligger lågt i hormoner och ska behandla.

Lchf har gjort mig friskare, fått mig att må bättre och känna en inre och harmonisk balans. Jag är mätt och slipper ett envist sötsug som alltid lurat. Träningsmässigt har jag fått en kropp jag aldrig haft och jag tränar betydligt bättre på lchf än när jag tränade på högkolhydratkost. Det här är min grej, helt klart!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag svarade för att må bättre, för att det är övergripande. Jag började för att gå ner i vikt, men även för att må bättre både fysiskt och psykiskt (vilket är en direkt följd av att gå ner i vikt för min del:)). Nu mår jag mycket bättre på alla sätt och vis och har gått ner 14-15kg sen i aug, och går fortfarande ner. Känner mig ganska nöjd med min kropp nu, vilket jag inte gjorde förut. LCHF-kosten äter jag även för att tycker att det är så uppenbart vettigt, och känner mig otroligt lurad av alla matråd osv. som jag har gått på tidigare i mitt liv. 

Jag kommer alltid äta LCHF-kost, har absolut inga planer på att byta för jag mår så bra av detta. Att bara äta lite fel, t.ex. för mycket grädde, gör att min kropp säger ifrån, och då påminns jag om hur min kropp och mage mådde hela tiden förut! Jag har absolut ingen önskan att äta pasta eller ris eller bröd (men ett riktigt vällagat restaurang-pommes frites skulle jag faktiskt kunna äta nån gång om året:P), och jag är verkligen så nöjd med min nya livsstil! 

Även mina barn (när de kommer) kommer få äta LCHF, och slippa blodsockerhöjningar och -fall stup i kvarten. 

Därför äter jag LCHF! ;) 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Började med LCHF för att gå ner i vikt. Blev direkt mycket piggare och orkade mycket mera, sällan sjuk. Gått ner 60 kg.

Numera äter jag LCHF för att slippa vara hungrig hela tiden - nu är jag hungrig ett par gånger per dygn.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Som många andra halkade jag in på LCHF iochmed att jag ville gå ner vikt. Nu fortsätter jag att äta för att jag håller sockersuget i schack, håller vikten, mår bra och får äta mig mätt och nöjd på god mat. Därför tog jag alternativet "Jag vill må bättre" för jag mår så bra av att äta LCHF!

Länk till inlägg

"gå ner i vikt" är mitt svar eftersom det var mitt mål från början. Ätit LCHF nu i drygt 4 år. Har inte minskat i vikt (har ca 7-8 kilos övervikt) men mår så mycket bättre..... tänker inte sluta med LCHF :D

• Gilla 1
Länk till inlägg

3 månader efter jag diagnosticerades  som diabetiker typ 1, efter omfattande sökningar på nätet om orsaker och konsekvenser av sjukdomen, började jag med LCHF.

Jag var inte överviktig, höll på att förbereda mig för Göteborgsvarvet, har nu samma vikt som jag hade innan debuten och mår bra, tar inga som helst mediciner.

Mår idag mycket bra  :D

Länk till inlägg

För att hålla blodsockret i schack och slippa injicera insulin. Och för att förlänga tiden till nästa stroke så långt möjligt. Med strikt LCHF tror jag att det ska gå mycket bra. Har hållit på i drygt tre år nu. Under hela denna tid har HbA1c varit normalt, vilket talar för att det finns all anledning att fortsätta med strikt LCHF livet ut.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag insåg att mitt mat-beteende inte var hållbart med godis, hamburgare ,pizza,milkshake och choklad-donut på vägen hem från jobbet var och varannan dag bara för att ej somna vid ratten når jag var på väg hem från jobbet .

Så fick jag veta lite om att kosten kan ja inflammatoriska egenskaper speciellt den kosten jag åt mycket av på den tiden .

Då jag lider av en reumatisk sjukdom som heter Bechtrews syndrom så tänkte jag att jag kan ju prova i ett halvår eller så.Då hade jag blivit lite nyfiken på lchf och läste på lite.

När jag började lchf så blev jag direkt piggare i bilen på väg hem och efter ca 9 månader var mina inflammationer nästan borta

och blodvärdena hade gått från röda siffror på docktorns data till fullt normala.

Det var då jag insåg ett jag redan skaffat mig en ny livsstil och den ser ut att fortsätta ty jag är inte sugen på värk igen. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag började egentligen med stenålderskost/paleo för drygt ett år sedan men svängde sedan in på LCHF när jag saknade feta mejeriprodukter och upptäckte att fetterna i dem är lika naturliga som dem man får genom vanligt kött. Märkte redan efter några veckor på paleo att jag tappade vikt (trots rätt mycket frukt då) vilket sporrade mig att fortsätta.

Nu mår jag så mycket bättre att jag vet knappt hur jag ska förklara det...  :D

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag fick psoriasis våren -82. Det var lindrigt i början men försämrades med tiden. Sjukvården kunde inte hjälpa mig och jag blev alltid sämre på sommaren. Mina utslag var som värkande brännsår. Jag fick skydda mig mot solen på olika sätt. Läste först om glutenfri kost och började äta det december 1998. Jag blev bättre med den dieten, tom min IBS som jag haft sedan 1975 började klinga av. Januari 2007 läste jag om LCHF och Annika Dahlqvist och kände på en gång att detta var min mat. Det var alltså min hälsa som fick mig att söka lösningar i maten. Jag trodde från början att maten var lösningen. Jag är frisk till 99,99 % både från psoriasis och IBS idag och överlycklig för det. Jag har även gått ner 13 kg men det är bara bonus. Min hälsa är det viktiga....

Länk till inlägg

Min initiala tanke med det var att gå ner i vikt eftersom ALLA andra metoder fallerar över tid... är man helt inaktiv och har starkt disciplin så går det med lågkalori-bantning... men jag gick och var hungrig jämt och efter två år så var jag lika stor som från början igen... min företagsläkare sa med en lätt nedlåtande röst : "Du KAN inte gå upp i vikt om du verkligen bara äter 1800 kcal/dygn... speciellt inte om du tränar  3 ggr/v samtidigt..." - men det var precis vad jag gjorde serru... 20 kg upp på totalt 3 år... :-(

Vad som hände vid övergång till relativt strikt LCHF överraskade mig... IBS försvann, "fisningarna" försvann, mina problem med svettningar dämpades kraftigt och det som kändes allra skönast - det där svårkontrollerade suget försvann helt... det sistnämnda kommer tillbaka blixtfort vid "synd"... så jag klarar inte av att fuska...

Däremot har jag inte lyckats hitta rätt balans - för även om jag mår mycket bättre numera så går jag inte ner i vikt... inte ett dugg... körde ganska strikt sista 2 månaderna 2012 - sen ställde julen till det lite... men nu har jag kört relativt strikt igen en månad snart... men ingenting händer på vikten...

Men jag skall vara tålamodig... men är trots det lite missmodig - stora killar som tränat mycket skulle ju ha en fördel över alla andra säger de... men det har i.a.f. inte jag... ännu... (?!?!?)...

Länk till inlägg

Jag började 2009 för att se om min PMS kunde bli bättre. På löpet blev jag piggare, fick mer ork och gick ner i vikt. PMS:en har blivit bättre men ändå inte helt ok, jag vet nu att jag ligger lågt i hormoner och ska behandla.

Lchf har gjort mig friskare, fått mig att må bättre och känna en inre och harmonisk balans. Jag är mätt och slipper ett envist sötsug som alltid lurat. Träningsmässigt har jag fått en kropp jag aldrig haft och jag tränar betydligt bättre på lchf än när jag tränade på högkolhydratkost. Det här är min grej, helt klart!

Jag har oxå problem med PMS, men jag prövar med magnesium tillskott (Har precis börjat så kan inte säga om det är ngn skillnad än). Det kan tydligen eventuellt hjälpa mot bl.a. PMS! Bara så att du vet  ;)

Länk till inlägg

För att få jämnare blodsocker, eftersom VC anser att jag har diabetes. Jag är lite tveksam men kan möjligen vara prediabetes

med något höjda värden. Andra orsaken är att gå ner ca: 20kg. Man mår också bättre f.ö när man skippar massa kolhydrater

Länk till inlägg

Jag hade diabetes typ 2 och tog 2 x 30 enheter insulin , min vikt var då118 kilo och fick beskedet att mitt PSA värde var 9,2  och att i jag hade något problem med leveren.

Jag kom att tänka på att min farmor sade en gång på 50 talet, kräftan (kanser) skall svältas ihjäl och bjöd på stekt fläsk.

Så jag började med LCHF för 4½  år sen, nu använder jag inte insulin o mitt PSA var 1,2  ,levern ej förändrad,och vikten är 95.

Länk till inlägg

Började med GI för nu ganska många (7-8?) år sedan. Gled sedan över på LCHF av mig själv eftersom jag helt enkelt inte gillar bönor, fullkorn mm. Från början var nog tanken att gå ner de där ständiga "sista" två kilona (har alltid varit normalviktig, viktstabil och frisk), Men nu är det en livsstil med många fördelar. Lugn mage, jämn ork och energi hela dagen, stabilare humör (jag är en argbigga...), inget behov av småätande. Jag känner mig frisk, stark, nöjd och hälsosam helt enkelt. De där två kilona sitter kvar vilket jag numera skiter fullständigt i, bara det! Jag äter liberal LCHF för hälsan och är SÅ nöjd med vikt, vad jag äter och mitt mående.

Med tiden har också detta med lågkolhydratkost, nyttiga fetter och näringslära blivit ett av mina stora intressen. En dröm är utbildning till kostrådgivare, men tills dess förkovrar jag mig på egen hand genom att läsa mycket av det som skrivs i ämnet.

Dito

Exakt min berättelse.

Ökande intresse och frustration om hur dagens kostråd har gått vilse.

Kostar mycket i personligt lidande och samhällsekonomiskt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Till att börja med var det för att jag hade så mycket problem med magen. Men på köpet lyckades jag dessutom gå upp fem kilo (jag var tidigare underviktig och har väldigt svårt för att gå upp i vikt, så denna viktökning var något positivt!) =)

Länk till inlägg

Det hela började med att jag började träna. Mest för att jag alltid trott mer på att dålig kondis är farligare än övervikt, inga planer på att minska i vikt trots 100kg 169cm.

när jag tränat någon vecka, kändes det korkat med läsk och godis. Tappade fort ca 9kg,blev en uppenbarelse så fokus ändrades en del. En familje medlem börade intressera sig för

lchf. hoppade givetvis på direkt vilket jag är nöjd med så här en ytterliggare 20kg senare känner jag mig dock inte mycket friskare (mådde aldrig dåligt). Bara att jag sover underbart

gott, har slutat snarka och det är värt väldigt mycket bara det.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det började med att min sambo ville testa för att tappa några kilon och jag hängde på för att testa kosten, inte för att jag ville minska i vikt utan mer nyfikenheten på kosten. Vad har det gett mig? Ja ett välmående, bättre ork om dagarna, en bättre sömn och en mycket lugnare mage. Vilka vinster!!!!! Sedan har jag också upptäckt att jag orkar mer under mina träningspass oavsett om det handlar om mountainbike, löpning, styrketräning eller längdskidåkning. Visst blir jag trött under passen men upplever inte att det handlar om mjölksyra utan mer trötta muskler. Jag kan pressa mig hårdare och har en bättre återhämtning både under och efter träningspassen. Jag mår helt enkelt väldigt bra av att äta LCHF.

Länk till inlägg

Det var en vännina som visade mig kostdoktornssida för drygt 5 år sedan.

Vi är båda intreserade av vad vi stoppar i oss av e-nummer och dylikt.

Jag var sedan tidigare paescovegetarian, så omställningen blev inte så stor för min del. Det absolut bästa med kosten är att jag blivit av med min uppsvällda bubbliga mage och mina svampinfektioner. Att det blev -10 kg på vågen är bara en positiv bieffekt.

Jag kommer inte att sluta äta LCHF, för det är ingen diet, det är en livsstil - att må bra :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har alltid varit miljöintresserad och läst mkt om miljö och hälsa och kost, Det blev först GI och gled snart över på LCHF/Paleo.

Lugnare mage  -utan knip och hård / diarré slipper gå upp och kissa nattetid! (otroligt hade inte kopplat ihop detta med kosten förrän någon annan nämnde det!)

viktnedgång också. (en del kvar dock)

Länk till inlägg

Jag började med LCHF för att

1. Kunna minska diabetesmedicinering

2. Må bättre

3. Förhindra följdsjukdomar

4, Viktnedgång

Vad har då hänt?

1. Medicinfri frisk diabetiker

2. Mår så mycket bättre

3. Frisk diabetiker =mindre risk för följdsjukdomar

4. Ja några kilo

• Gilla 2
Länk till inlägg

Målet var att i alla fall gå ner 5 kg.. Har nu gått ner snart 11 sedan slutet av Juli förra året. Nu går det sakta, sakta men jag behöver ju inte gå ner mer egentligen..
Förutom kilona så är magkatarren och finnarna borta!! Tänker verkligen fortsätta  :) 
Hade också lite ådernät på ett område på ena benet som jag tycker har minskat/blivit mindre synligt. Kan det stämma, eller är det inbillning?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Började med LCHF för att jag behövde gå ner en hel del. Efter de första veckorna var jag fast, såpass att jag hade fortsatt även om inte viktnedgången hade gått bra. (Nu slapp jag välja, gick ned 25 av de 30 kg jag initialt ville ha bort). Jag vill INTE ha tillbaks mitt sötsug, min depression och ångest, mina onda leder,  min torra hy/hår, min oroliga mage, min dåliga nattsömn, mina allergier. It´s a no-brainer för min del. :-)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag började i juni 2012.  Jag har aldrig ångrat att jag vågade testa LCHF  Min historia , som många andra pratar om  jojobantning, dessutom gastric band inopererades 2000 och inget i min kropp blev normalt efteråt. Massor med mediciner, . Idag, min mage är ganska mycket bättre, minskade mediciner, gått ner i vikt 10 kilo och mår hyfsad bra. Är mycket nöjd. Socker och mjöl produkter är borta. Kämpar med kolhydrater och har en ny sunt livstil. Vi har upptäckt att LCHF är verkligen någt stort som kommer att påverka positiv alla som tror på det. Det gör vi. :D :D

Länk till inlägg