Gå till innehåll

Varför äter du LCHF ?

Vad är ditt primära mål med LCHF ?  

351 medlemmar har röstat

1. 1. Jag äter LCHF primärt för att...

• Jag vill återvinna min hälsa
    • Jag vill gå ner i vikt
    • Jag vill förlänga livet
    • Jag vill ha mer ork
    • Jag vill må bättre
    • Jag vill inte bli sjuk
    • Någon annan orsak... berätta gärna !

Recommended Posts

För att minska risken att utveckla diabetes  2 och inte öka i vikt  i samband med klimakteriet.

Vi flyttade till Indiana USA hösten 2010. Jag blev då chockad över alla överviktiga och feta människor jag såg. Jag upptäckte att många tränade flitigt och ändå var feta. Själv tränade jag 4-6 dagar i veckan och kilona smög sig på ändå. Jag förstod att det måste ha något med den amerikanska mathållningen att göra.Jag insåg  att de tillsatte socker i stort sett i allt i matväg och då speciellt  high fructose corn syrup HFCS och att väldigt många produkter är low fat eller noll fett. Vilket innebär att de tillsatt stärkelse -socker istället Jag började försöka undvika allt HFCS och börja köpa riktigt mat samt att vi slutade med fast food nästan totalt. Tidigare kanske vi åt ute ca 1 gång/v.

Läskedrycker har varit tabu redan innan USA tiden och godis har barnen fått på lördagar.

Hösten 2011 fick jag låna boken Matrevolutionen av en svensk som varit på besök i Sverige.Jag hade då också köpt en blodsockermätare och upptäckt att jag fick högt blodsocker efter att jag ätit godis och glass odyl. Därifrån var det lätt att bli LCHF trogen. När jag väntade mitt tredje barn för 14 år sedan fick jag graviditetsdiabetes och jag mindes nu plötsligt att de berättade att ca 50% utvecklar diabetes efter 10-15 år. Jag förstod att allt som höjer mitt blodsocker behöver jag sky som pesten för att hålla mig från diabetesrisken.

Så sedan hösten 2011 äter min man och  jag strikt LCHF /Paleokost . Barnen serveras ibland lite pasta/råris och fukter. Sonen som är 12 år hänger gärna med i LCHF köret men dottern som är 14 år och tonåring fuskar nog en hel del när hon är utanför hemmets vrå . Sonen har LCHF matlåda med till skolan medan dottern äter skräpmaten de serverar i skolan.Det finns tillfällen då vi har fuskat  och inte följt LCHF exempelvis vid resor.

Jag är idag 52 år och har kanske gått ned något kilo. Låg på BMI 25-26 innan och är fortfarande på BMI ca 24-25 men den stora skillnaden är ett minskat midjemått på ca 7 cm. Vågen visar idag ca 29 % fett mot 33 % för 1 år sedan. Jag har blivit helt frälst på detta och min omgivning tycker jag har blivit fanatisk. Jag tycker det är toppen och försöker frälsa alla runt mig,något de kanske inte alltid uppskattar. Jag följer ett flertal intressanta bloggar förutom Kostdoktorn. En som inte finns med i Dietdoktorns länkar är:www.jackkruse.com Han har mycket intressanta tankar bla kring elektromagnetisk strålning och jordning  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

när jag slutade röka början 08  satsade jag på lchf för att om möjligt begränsa kommande viktuppgång ( slutade att röka 1 år tidigare o vikten skenade iväg +10kg, började röka igen efter ett halvår ,s

Jag svarade "gå ner i vikt" eftersom det var mitt primära mål från början. Jag vägde 106 kg och hade bantat hit och dit med diverse dieter, pulver, piller etc - gått ner några få kg men sedan inte or

Började med GI för nu ganska många (7-8?) år sedan. Gled sedan över på LCHF av mig själv eftersom jag helt enkelt inte gillar bönor, fullkorn mm. Från början var nog tanken att gå ner de där ständiga

Jag började med LCHF för att gå ner i vikt, från början.... Nu efter min hjärtinfarkt i somras, känns det mer att jag äter det för min hälsa. Jag vill må bra för resten av mitt liv och går jag ner några kilo på kuppen så är det bra det med :-)

Länk till inlägg

Fordi jeg altid har villet spise sundt men aldrig vist hvordan. Det har altid været en gåde for mig hvorfor jeg enten kunne være på slankekur og tabe vægt eller ikke være på kur og tage vægt på.

Jeg kom til at kende til low carb gennem http://www.instapundit.com - så mange tak til Glenn Reynolds som fik mig til at undersøge det og så prøve det, selvom jeg egentlig ikke troede på det kunne virke.

Hej fra DK icon_biggrin.gif

Länk till inlägg

Jag började med LCHF främst för att se om jag kunde gå ner i vikt. Viktnedgången i sej är mindre viktig än de sekundära effekterna till en viktnedgång som jag hoppas på:

*slippa utveckla diabetes II - om jag gör det står skrivet i stjärnorna än så länge..
*belasta skelett och muskler mindre - tror jag gör det redan, även en blygsam viktnedgång känns bra..
*orka mer - nja, men det kan ha med annat bakomliggande att göra i mitt fall...
*slippa blodsocker som far upp och ner - absolut jag har vunnit den kampen redan, det känner jag!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag började 2008 för att gå ner i vikt.När jag slutade efter 2,5 år gic jag upp allt och mer till. Nu kommer jag att fortsätta livet ut för att hålla vikten ochför flera andra hälsofördelar. Bl.a. försvann min candida, som jag inte ens visste att jag hade. Dessutom vill jag gärna dö frisk och jag tror att det här är bästa sättet :-)

Länk till inlägg

Efter att  op bort gallblåsan havererade min mage totalt. Detta blev spiken i kistlocket för min mage då den redan innan hade en ganska turbulent historia  ;)  Så nu förmodas jag ha IBS, går på utredning. Såg flera bloggar där personer med IBS åt LCHF och tänkte testa. Är inne på min andra månad, tyvärr har jag inte märkt av någon skillnad ännu. Gillar dock LCHF kosten och kommer att hålla mig till den. Jag har helt slutat med laktos innan jag gick över på LCHF och det gjorde magen något bättre. Nu ratar jag socker och gluten oxå. Bäst mår jag just nu om jag inte äter överhuvudtaget. Har tappat 12 kg på 7 veckor, så inget ont som inte har något gott med sig, nu har jag normalt BMI igen  :)  

Länk till inlägg

Jag började med LCHF för att jag ville gå ner i vikt och har hittils gått ner 10 kilo. Jag märkte snabbt att jag fick mycket mer energi och aldrig energibrist till följd av lågt blodsocker. Jag har inte varit förkyld på fyra månader och återhämtade mej supersnabbt efter vinterkräksjuka. Jag är inte intresserad av att äta på något annat sätt! 

Länk till inlägg

Jag har följt Annika Dahlkvist och hennes strid på sin dåvarande arbetsplats(som hon sen fick sluta på).Läste hennes bok och beslutade mig för att börja för att se om min mage(som alltid har "krånglat" blev bättre. Det blev den och jag mår så bra så denna kosthållning tänker jag fortsätta med. Kan fuska ibland med en frukt men tar jag en hårdmacka så är det färdigt.

Länk till inlägg

Jag började med LCHF efter att ha läst Matrevolutionen då jag blev övertygad om att detta är den typ av mat vi som människor ska äta. Samtidigt så slipper man äta ca 5 gånger om dagen som man gör på kost med högre halt kolhydrater vilket är otroligt skönt och på det hela är man väldigt sällan hungrig på samma sätt.

En annan stor fördel är även när jag tränar, man orkar väldigt mycket mer, det går ofta att köra på hårt under passen och resultaten blir så mycket bättre.

• Gilla 1
Länk till inlägg

I mitt fall startade jag med efterforskning för att lindra PMS. Jag ville också, precis som maken, gå ner i vikt. Jag läste mycket för- och emot. Hamnade så småningom på Kostdoktorn och blev helt övertygad.

Sagt och gjort, vi gav LCHF en chans. Inom kort hade vi både en stor känsla av att vi blev piggar och slapp en hel del av biverkningar från "vanlig" mat. På tre månader minskade vi gemensamt 22 kg i vikt.

Efter något år var viktminskningen inte större, men vi mådde fortfarande bra och åt en mer moderat version, vår egen, så att säga.

Ytterligare något år senare började vi allt mer ramla tillbaka, unnade oss bakverk, någon öl, surdegsbröd (som jag älskar att baka)... resultatet blev viktökning, gasiga magar, magknip och en evig trötthet.

Därmed nya tag nu efter jul! Mer strikt LCHF gav effekt på bara några dagar på så vis att vi båda genast blev av med mag- tarmproblemen. Nu har vi dessutom införskaffat gymkort och kommit igång med träning. Ett ny-gammalt liv väntar och blir förhoppningsvis vår framtid. 

För har man som vi, upplevt bakslaget så tydligt, så finns ingen anledning att lura sig själv även om det innebär att vi får avstå det vi gillar mest.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag började med LCHF för jag är sockerberoende har fått tilbaka mig själv som jag vet att jag upplevs utåt även innåt. Har även blivit fri från diverse krämpor jag inte kopplat till socker. Började efter att läst "Socker bomben i din hjärna" och sedan Matrevolutionen.

Länk till inlägg

Jag började med LCHF i oktober 2011 och trots att jag enligt mig själv inte behövde gå ner många kilo utan mer omfördela vikten bättre på kroppen tappade jag snabbt 10 kilo. Var mycket nöjd över det, slapp även min krånglande mage och sov bättre.

Dock verkade det som om motivationen ändå låg på vikten snarare än välmåendet. När vikten stannade upp började det bli allt mer fuskande och det kulminerade i somras med panpizza till lunch och Marabou under hela dagen.

Har nu tagit mig en rejäl funderare över hur jag egentligen vill må och med tanke på att det förhoppningsvis ska alstras barn under året vill jag ge mig själv och barnet de bästa förutsättningarna. Enligt mig är det genom en relativt strikt LCHF och fokus ligger på att jag ska må bra och vikten blir nu bara ett plus! :)

Länk till inlägg

Jag äter LCHF för att:

Jag vill må bättre i min Psoriasis Artrit.
Jag ville se om min mage mådde bättre utan kolhydrater.
Jag vill gå ner i vikt.

-Psoriasisen är bättre
- Magen har inte krånglat alls på 27 dagar, till skillnad från varannan dag innan jag började med LCHF

- Än så länge har jag gått ner 6,2 kg. 
6,4 kg gick jag ner första veckan. Sedan dess pendlar jag lite men minskar cm per cm  midjan! 

1/1 började jag och sambon. Vi är oerhört nöjda å glada, och jag, som har väldigt många ilon att tappa, kämpar dagligen mot mitt huvud som är sötsuget. Första 2 veckorna gick jättebra, men som sagt, suget sitter bara i huvudet. min kropp är mätt och nöjd!

Länk till inlägg

Jag började med LCHF av ren nyfikenhet och för att jag provat allt. Jag har Ulcerös Colit sedan många år och har verkligen provat diverse dieter, pulver,piller och hälsodoktorer samt osteopater mm. Nu äter jag LCHF sedan ett par år tillbaka och min mage mår så otroligt mycket bättre. Jag äter fortfarande cytostatika i låg dos men har slutat med en av medicinerna som jag ätit länge. Om jag "fuskar" känner jag direkt hur jag sväller och mår dåligt. För mig har denna livsstil gjort en stor skillnad.

Länk till inlägg

Jag valde återvinna min hälsa. Har varit överviktig och deprimerad m utmattning, i flera år, plus högt bltr. Jag har ätit lchf i sju månader nu, och har gått ner ca 15 kilo, tagit bort mediciner för både bltr och depression. Jag mår så himla gott i både kropp och själ!! Därför kommer jag att fortsätta äta lchf. Dessutom har jag märkt att när jag fallit i sockerfällan så mår jag så psykiskt dåligt, får ångest och oro m hjärtklappning!  händer tack och lov nästan aldrig, men det är gamla beteenden, nu samlar jag på nya! =) Det som förvånat mig är att lusten att träna överumplade mig för ett tag sen, har inte hänt på massor av år! Så himla roligt! =)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag började våren 2010 för att få ordning på mitt "sockermissbruk". 

Under fösta halvåret gick jag ner 11 kg och kunde helt sluta med allt som har med socker att göra. Andra hälsovinster fick jag som extra present. Jag som haft problem med magen fick en lugn och fin mage, Träningen gick ju bättre och bättre...orken fanns ju där! Inga blodsockerfall! Jag trivs med mitt nya LCHF liv och mår riktigt bra.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag valde återvinna min hälsa. Har varit överviktig och deprimerad m utmattning, i flera år, plus högt bltr. Jag har ätit lchf i sju månader nu, och har gått ner ca 15 kilo, tagit bort mediciner för både bltr och depression. Jag mår så himla gott i både kropp och själ!! Därför kommer jag att fortsätta äta lchf. Dessutom har jag märkt att när jag fallit i sockerfällan så mår jag så psykiskt dåligt, får ångest och oro m hjärtklappning!  händer tack och lov nästan aldrig, men det är gamla beteenden, nu samlar jag på nya! =) Det som förvånat mig är att lusten att träna överumplade mig för ett tag sen, har inte hänt på massor av år! Så himla roligt! =)

Glömde att skriva att min allergi är mycket mildare nu och att min astma är så gott som borta, mina envisa utslag i ansiktet är också borta!! =)

• Gilla 2
Länk till inlägg

För att reta alla i min omgivning.

Nej, skämtar bara. Jag äter LCHF/Paleo/lågkolhydratkost/Bulletproof/Primal/Läggindinfavoritbenämninghär av massor med anledningar. Från början var det för att bli av med en begynnande ölmage men nu är det en lång lista på psykiska och fysiska förbättringar. Bland det bästa är att jag ÄNTLIGEN efter ett helt liv inte behöver vara slav under en fruktansvärd hunger hela tiden.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag började för att gå ner i vikt. Föga anade jag att jag skulle tycka att det var i allra högsta grad sekundärt, jämfört med att jag nu för första gången i mitt liv slipper vara sjuk stup i kvarten.

Jag har blivit av med (helt eller nästan helt): Migrän, astma, pälsdjursallergi, ledvärk, ständiga förkylningar, ångestattacker, thanatofobi, återkommande depressioner.

Istället har jag fått: Starkare vilja, hetare temperament (behövdes!), bättre smak- och luktsinne, bättre minne, starkare muskler. Och tjockare mjölk (när jag ammar)!

LCHF har gett mig ett nytt liv. :-)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag började av nyfikenhet och på grund av mitt sockersug och tröst/belöningsätande. Nu, efter ett drygt år så äter jag lchf för alla hälsofördelar och för att jag är så löjligt viktstabil, det är som ett skämt, jag väger 68 kilo, plus minus ett halvt kilo, och det genom att bara äta det göttaste!!!

Som sagt, lchf är bland det bästa som hänt mig.

Länk till inlägg

Vi har säkert många olika orsaker. Berätta gärna varför du äter just LCHF ?

Jag hade problem med magen och skulle göra en koloskopi. I instruktionerna stod att jag itne skulle äta fibrer som t.ex.linfrö innan undersökningen. Det gav mig en tankeställare. Det visade sig att jag hade divertikulit och jag fick antibiotika. Jag avråddes från att äta fibrer innan undersökninge eftersom det lätt fastnar i tarmen, så jag  drog slutsatsen att jag gjort fel som vräkt i mig fibrer. Ju ondare jag fick i magen desto mer fibrer åt jag.

Efter undersökningen slutade jag med grovkosten och började äta LCHF. Magen blev lugn, smärtorna försvann och jag gick ner 8 kilo.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag började med LCHF för att testa om det funkade så bra som det påstods när det gällde viktnedgång och det kan man ju säga att det gjorde.
-40kg på ett år är inte fy skam när jag inte tränat ngt speciellt heller utan bara bytt ut matvarorna. Men nu börjar viktnedgången tappa tempo samtidigt som kroppen kanske börjar närma sig sin "trivsel vikt" men också för att jag unnar mig en aning mer än första året då jag verkligen va strikt utom vid högtidshelger.
Började på i 130kg med mina 179cm midsommar 2011 och vägde 90kg på årsdagen. Nu så ligger det o väger runt 87kg ca men tänkte ta tag i det lite mer så man är närmare 80 än 90 till sommaren iaf.
Sen att man blivit piggare och tappat en uppblåst mage och sötsug är för mig bara ett plus men ett väldigt bra plus :)

PS: Min pappa började också med LCHF när han såg hur bra det funkade för mig så han har tappat dom där 10 kilorna som han ville bli av med med denna kosten också. DS

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag var sen länge intresserad av vad jag skulle undvika i maten och hade börjat läsa innehållsförteckningar på jakt efter oönskade e-nummer när jag av en slump fick ögonen på Matrevolutionen och började tjyvläsa. Den var ju spännande som en deckare, jag köpte genast boken och slukade den! Det ändrade allt! Nu ett par år senare har både min gubbe och jag förlorat tolv kilo var, och vi mår prima! Jag har kryddat dieten med D-vitamin och magnesium. Numera följer jag ofta diskussionerna hos Kostdoktorn och hos Annika D m.m och lär mig mer och mer. Stort tack för vad ni gör!

Länk till inlägg

Eftersom jag har diabetes typ 2. En viktig sak för mig är mitt körkort som numera har alla behörigheter. Det innebär att jag måste lämna läkarintyg vart 3:e år enligt nu gällande regler.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag började i september efter läst matrevolutionen, och sedan dess har jag gått ner 12kg och minskat bukomfånget från 103cm till 89cm!

Nu ligger jag rätt stabilt omkring 70kg, vilket jag inte gjort sedan 20årsålden.

Största fördelen med lchf är att sötsuget är borta. Det blir därmed enkelt att gå förbi godishyllorna och behövs ingen kaka till kaffet

Andra fördelen är att träning och uthållighet blivit så mycket bättre. Kan köra hårt pass eller långt med bara vatten. Behöver inga powerbars. Svårast har varit att bryta frukostvanan med massa smörgåsar. Är bara jag i familjen som följer lchf än så länge så blir lite krockar med frun som är gammal viktväktare.

Länk till inlägg

LCHF är för mig ett "verktyg" för att inte bli sjuk i framtiden.

Har tidigare också haft fina erfarenheter av GI och LCHF men ändå rullat ner i diket igen på något vis...

MEN efter att under min tredje graviditet fått så pass svår graviditetsdiabetes att jag var tvungen att injicera insulin kunde jag konstatera att ett liv som diabetiker verkligen inte är eftersträvansvärt.... jag bestämde mig för att jag ska göra ALLT för att inte få typ2 senare i livet. Kan ju tillägga att jag varken var/är nå vidare överviktig eller hade speciellt dåliga matvanor (försökte hålla ganska LCHF under graviditeten). Jag har bara "dåliga" gener då det gäller diabetes... 

Har ätit lchf i ca 1 år nu, samtidigt tagit tag i träningen, och har helt normala blodsockervärden, är slankare och piggare (trots helamning och råddiga nätter under måååånga månader) och så har jag äntligen blivit kvitt mitt magont.

Har alltid haft problem med magen som blir som en ballong efter varje måltid, efter diverse undersökningar och provtagningar kunde man bara konstatera att jag nu bara har en känslig tarm och får leva med det.... Det är helt otroligt hur "enkel" lösningen sist och slutligen var!

Ibland blir det avsteg och det tillåter jag mig själv men oftast kommer biverkningarna så starkt att jag inte vill bli kvar bland kolisarna :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Mitt första mål var att få kontroll på blodsockret då jag är typ 1 diabetiker. Sedan gick jag ned i vikt och fick en jäkla ork osv, Dessutom har jag satt myror i huvudet på vårdpersonalen på medicinmottagningen i Kungälv. Bara det var ju värt en del. Där har man försökt att omdiagnostisera mig till typ 2 då det skulle motsvara deras bild av världen. Senast förra veckan var jag där på årlig kontroll vilket resulterade i en jäkla diskusion om mina blodfetter du måste behandlas. sa läkaren. Jag vägrar att äta det rävgiftet som stattiner är.

Väldigt underhållande faktiskt. Jag blir på väldigt bra humör av att läsa alla andras intressanta inlägg, så många människor som blir hjälpta.

Det ska va fett.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag råkade (i september 2008) få en bok av Annika Dahlkvist mitt framför näsan när jag var på biblioteket. Lånade och läste den samma kväll.

I boken fanns flertalet berättelser från människor med reumatism och och andra ledbesvär där dom berättade hur bra dom blivit.

Bestämde mig att genast testa LCHF. Min man hängde på och dagen efter lade vi om kosten.

Efter 14 dagar var min ledvärk borta. Kunde inte tro att det var riktigt sant så första halvåret gick jag och väntade på att den skulle komma tillbaka.

På "köpet" hände bl.a detta.

Maken slutade snarka (rätt omgående)

Ingen av oss behöver gå upp på natten för att kissa.

Mina nattliga svettningar försvann.

Inga uppblåsta, smärtande magar.

Mina blodsockersvängningar försvann.

Sötsuget borta för oss båda.

Maken ner 30 och jag 20 kilo.

Vi har energi och ork som när man var unga. (Vi är båda 60+)

Eftersom det efter ett antal år är lite svårt att komma ihåg hur illa det egentligen var så händer det ibland att jag får en aha-upplevelse ibland då jag kommer på att det eller det har jag inte känt av på 4 år.

Mitt svar var alltså att återfå hälsan men kunde aldrig ana att hela tillvaron skulle få totalrenovering.

Hälsovinsterna gör att jag aldrig har problem med att stå emot alla som tycker att jag bör ta en kaka el. dyl. för sällskaps skull.

Har man vunnit högsta vinsten så offrar man inte den för att göra någon annan glad. 

Min hälsa MITT ansvar.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Började av nyfikenhet, det lät ju så bra i Docs bok. Det bästa är att magen mår toppen, ingen uppblåsthet, har inte ont och ja, det är ju gott också... Har även jojobantat mig till allt större storlekar och var less på att noja kring detta. Men, hade det "bara" varit vikten som påverkats hade jag inte fortsatt, det är de övriga hälsofördelarna jag fortsätter för. Främst att magen mår toppen.

Länk till inlägg

Jag började enligt en ganska liberal LCHF för lite drygt tre år sedan efter ett tips om Kostdoktorns sida från en kompis!

Som ingenjör så ville jag i första hand testa vad det här innebar med att ändra kosten och fortsättas att träna som jag redan gjort med c:a 3 dubbelpass i veckan bestående av styrketräning och konditionspass. Jag hade ganska lätt att anpassa mig till det sättet att äta på! Dock åt jag aldrig superstrikt utan jag skar "bara" ner rejält på all pasta, ris, potatis samt allt hårdbröd jag åt!

Resultatet lät inte vänta på sig utan jag gick ned mellan 7-8 kg på 5 månader och har försökt hålla mig där sedan dess, lite har jag gått upp efter tre år men det kan ju även vara muskler efter all styrketräning? ;)

Jag äter fortfarande frukost som består av havrefras och mjölk samt en macka med pålägg, det är det enda jag inte kände för att ändra på! Tycker det är relativt lätt att ändra kosten så här och jag kommer nog att äta på detta viset resten av livet om inget annat händer med min hälsa.

Jag har även ganska regelbundet testat mig gällande blodsocker, kolesterol- och blodvärden för att hålla litre koll och alla värden har hittills varit mycket bra!

Kan tillägga att jag är en man i mina bästa på som fyller 48 i år, är 180 cm lång och väger runt 80 kg. :)

Länk till inlägg

Jag kände att jag höll på att äta mig sjuk, jag var absolut sockerberoende och insåg att det höll på att gå åt pipsvängen. Då började jag läsa och söka, har alltid kopplat hälsa till kost och livsstil, men ändå åt jag fel - följde normen om ni förstår. Sen gjorde jag tvärtom! instinktivt drogs jag åt LCHF och då vände det. Det hela började så smått julen 2004 med sockerinsikten och sen har det gått åt rätt håll men med små steg. Nu är jag inte det minsta rädd för animaliskt mättat fett, frukt har jag slutat med (utom nåt svenskt surt äpple i maten ibland). Jag håller på att återvinna min hälsa och jag mår mycket mycket bättre, äter inga piller alls utom några vitaminpiller som D-vitamin och ibland C-vitamin. Har till och med kunnat slänga levaxinet. Jag går aldrig tillbaka till min gamla kosthållning!! Är nu 65 år och ska snart börja leva som en glad och frisk pensionär i många goda år - det är mitt mål! 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har/hade IBS sedan många år och hade ständigt ont i magen, förstoppad, gasig och stor ballongmage! Jag har också försökt gå ner de sista 5 kilona under många år och började våren 2011 på Itrim för att träna och äta deras produkter. Detta resulterade i ännu mer magknip och gaser blandat med att jag var konstant hungrig av deras produkter.

Jag googlade ytterligare en gång på IBS och vad det fanns för hjälp och landade då på Annika Dahlqvists bloggforum där hur många som helst hade skrivit och berättat hur de blivit kvitt sin IBS genom att äta LCHF. Jag startade måndagen efter (med en del protester från Itrim som jag ignorerade). På onsdagen hade min mage lugnat sig och till helgen kände jag mig smalare (inuti) än jag någonsin gjort. Jag kände och känner fortfarande samma halleluja-moment som många andra gjort då min mage numera är lugn och stabil så länge jag håller mig ifrån socker och mjöl.

Andra hälsovinster jag upplever sedan jag startade för snart 2 år sedan är att jag är:

- Piggare

- Inget godisbehov (en av de största vinsterna eftersom jag var fruktansvärt sockerberoende)

- Jämnare humör

- Blir inte panikhungrig

- Ingen paltkoma

- Ingen sockerpanik vid 14.30 på jobbet (alltid lika kul att se kollegorna desperat leta efter nåt sött vid den tiden och hur de gäspar högljutt efter lunch)

- Går inte in i "väggen" när jag konditionstränar

- Har inte samma fokus på mat, utan jag klarar mig på frukost, lunch och middag utan problem

- Mjukare hud

- Mindre torreksem på vintern

- Håret växer snabbare

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag äter liberal lchf främst för att jag mår bra av det, men jag har också runt 8-10 kg jag behöver gå ner (efter graviditeter + ett par år med jobbiga omständigheter som jag inte vill gå in på här) och kombinerar därför kosten med periodisk fasta och träning. De två saker jag tycker är absolut bäst med lchf är att jag aldrig behöver äta mellanmål, och att jag har en helt jämn energitillförsel även under, och efter, träningspassen, oavsett om det gäller löprundor på dryga milen eller styrketräning.

Vägen till att äta så här var rätt krokig för min del - jag var ursprungligen helt tallriksmodellfrälst. Vissa upplevelser av maten under min graviditet fick mig att läsa lite om stenålderskost, men jag tyckte det lät väldigt extremt på den tiden. Sedan träffade jag på en person som pratade om lchf och även om jag tyckte det lät helt rubbat så blev jag nyfiken och började leta efter mer information. Till min förvåning verkade mycket av det jag läste logiskt, och efter det började jag experimentera lite förutsättningslöst så där, med olika nivåer och förhållande mellan kolhydrater och fett. I början blev det minst sagt trevande, men jag märkte positiva effekter nästan med en gång.

Min erfarenhet är att det kan ta tid att hitta en nivå man trivs med långsiktigt och att etablera nya vanor, som känns tillräckligt varierande för att man inte ska känna sig begränsad. Hela min syn på mat har förändrats, idag ser jag mer tiden jag lägger på matlagning eller urval som en investering. Och äter man "bara" tre (eller två) gånger om dagen så är tiden man lägger på planering och tillagning ändå inget problem, jämfört med om man måste stoppa saker i huvudet var tredje timme ;-)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tolv månader med LCHF...då, 44 år 171 cm lång 64 kg tung...nu, 45 år 171 cm lång 53 kg lätt. Äter bara det bästa, mår som en prinsessa, man och barn har fått en stabilare, gladare och "snyggare" kvinna att ha och göra med. Jag önskar att fler människor ska komma till insikt med hälso och tids vinsten genom att leva ett LCHF liv.

Kram till Er alla:-)

Länk till inlägg

Jag läste på om lchf efter att min man hade börjat med det. Jag var gravid i fjärde månaden och Matrevolutionen blev min bibel.

Det kändes som att jag hade gått i mörker hela mitt liv och gått på den där lögnen om kaloriräknande, och nu när jag läste om alla hälsoeffekterna, inte bara den underbara viktminskningen, så blev jag frälst.

Nu efter två år så är jag piggare och gladare och har hur mycket energi som helst, till och med efter jobb, dagishämtning m.m, och har ändå kraft och ork samt lust till att leka skiten ur mina ungar efter middagen.

Livet har vänt efter lchf-upptäckten!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Som ung var jag alltid smal, kunde äta hur som helst utan att bli tjock, var pigg och tränade väl 2-3 gånger i veckan, men så i slutet av tonåren blev jag sjuk en lite längre tid och gick ner så mycket i vikt att jag blev rädd, jag har va ju smal redan innan. Efter det hände nått med min kropp och kilona kom, ett efter ett efter 10... Rökte gjorde jag också och slutade med det när jag var en bit över 20 men ändå hade hunnit röka i 6-7 år. Det gav ytterligare 10 kg. Sedan kämpade jag mot det dåliga samvetet, var med i överviktsgrupper, tränade lite nu och då, skulle bygga karaktär och visst sådär 5 kg lyckades jag väl bli av med lite nu och då men efter nått år så var det + 7 kg...

Någon gång gissningvis kring 2004 så såg jag ett avsnitt av Oprah som handlade om sockerberoende och där öppnades ögonen rejält, allt de sa stämde in på mig och jag blev intresserad av GI, vilket var vad de då förespråkade. (Det var då alla amerikaner började köpa husmans knäckebröd). Men från sagt till gjort är steget långt så först 2007 kom jag igång med GI som allt eftersom gled över till lchf eftersom bekanta åt det och förklarade. Resultatet blev -15 kg, fri från div. magproblem och halsbränna och såååå mycket piggare. Tyvärr somnade inte det där sockermonstret inom mig utan lurade i mig lite godis här, en kaka där och så lite smörgåstårta för det var ju ändå fest. I den vevan flyttade jag också och återfick lite gamla vänner som tyvärr inte var det minsta stödjande utan ständigt förläste om allt negativt de kunde hitta om lchf. Kilona kom tillbaka och även om jag aldrig ätit pasta och ris, bara potatis nån gång ibland så fylldes det på med bröd, chips (bland det godaste jag vet), godis, kakor osv. Nu väger jag mer än jag gjorde innan jag började första gången och skulle gissningsvis behöva gå ner ca 40 kg. (Tog mig aldrig för att köpa en ny våg när jag flyttade, har mätat allt på kroppen istället). Hela hösten har jag varit på gång, klarat mig riktigt länge ibland, flera veckor men faller liktförbannat tillbaka.

Men nu har nått nytt hänt, jag tror att det här forumet ligger till stor grund för det, dels blir jag så fantastiskt inspirerad av att läsa allas berättelser, dels har jag fått svar på många frågor och insett hur mycket fett jag måste äta. Tror aldrig jag förstod hf förut. Nu är det kokosfett i kaffet ett par gånger om dagen, minskar ner på grönsakerna och lägger på en klick smör istället osv och förra veckan så fick jag äntligen den där efterlängtade metallsmaken i munnen som jag förstår är ett tecken på ketos. Och nu, alldeles nyss, kom det från en bekant - "Men visst har du gått ner i vikt?"  :D

Hade aldrig trott att det skulle märkas efter bara två veckors strikt ätande, men oj så glad jag blev. 

Så nu ska det matas på med mera fett, så pass att sockermonstret hålls på längsta avstånd!

Så för att svara på frågan så är väl att gå ner i vikt den främsta orsaken även om jag också ser fram emot övriga hälsofördelar som både lchf-kost och generell viktnedgång ger, men motivationen sitter i att kämpa mot beach - ja kanske inte 2013, men 2014 i alla fall  ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det började med blodtrycket.

Har haft högt blodtryck sedan säkert 1980 men diagnostiserade
till 180/120 ca 1999 vartefter jag har ätit medicin hela tiden.

Min nuvarande läkare föreslog en minskat dos till hälften
februari 2012, vilket jag var lite skeptiskt mot i början.

Jag började tillämpa den minskade blodtrycksmedicineringen from början av mars (och då hade jag
redan minskat mitt kolhydratintag till ca 50%  under 1 månad jmf
med förut men körde inte annars LCHF alls) och mitt blodtryck höll
sig på precis samma låga nivå efter ändringen som före ändringen
(120/70 i vila).

I juni efter drygt en vecka att helt självsvåldigt ytterligare
minskat blodtrycksmedicinering till hälften (har brutit av
tabletten till 2 delar, så som den är gjort till att kunna göras
pga att det finns en skåra i den). Efter 2 dagar så hoppade
blodtrycket gällande både över och undertrycker 10 punkter till
130/80 under en dag (fortfarande klart godkänt), kände faktiskt av
den och trodde att det var kört och att det är nog den genetiska
faktorn som gör sig gällande men jag gav inte upp och veckan efter så var den tillbaka på den
rekordlåga nivån 120/70, dvs kroppen anpassade sig rätt fort.

(Jag mätte dagligen, morgon och kväll med en blodtrycksmätare som
är kalibrerat med det som visas hos läkaren. Tog med den ett par
gånger och den visade där precis samma som deras manuella
mätningar).

Nu 8 månader efter tar jag den halva tabletten varannan dag och måste nog snart till läkaren och be honom ge mig tabletter med 1/4 av vad jag har nu.

De 2 första veckorna på LCHF i maj förra året hade jag vissa abstinensbesvär,
trötthet etc.. m en efter en månad var allt detta över och allt känns bättre
sedan dess.

Träning: Under ett antal veckor upp tll exakt 3 månader i början hade jag svårare att springa än förut (Sprang inte mycket, dock 2 gånger i veckan ca 3 kilometer åt gången).

Samma kände jag i gym(ca 1 gång i veckan). Jag tycke att jag orkade bara ca 70% jmf med förut.

Jag började misströsta men såg på nätet att det kunde ta så lång tid.

Exakt 3 månader efter så släppte det och nu tycker jag att jag med samma träningsmängd så orkar jag springa längre och lyfta tyngre i gym.

Det känns som att jag orkar nu ca 30% mer än innan LCHF på samma träningsmängd.

Nu under vintern så blir det bara 1,5 ggr i gymet i veckan.

Vikten är nu nere på ca 79.5 kilo = i min ungdoms vältränade form. (Är 190 lång så 90 kg var inte heller helt fell heller).

Att jämföra innan jag påbörjade LCHF, då vägde jag 90 kg.

Magen är dessutom som en klocka och jag känner inte av
den alls. Jag trodde att den var i hyfsat skick redan innan
(iom att jag var tvungen att äta glutenfritt pga
glutenallergi) men det är först nu jag vet vad man menar med
en harmonisk mage.

Behöver dessutom inte själv passa mattider, man äter när man
blir hungrig och kan hoppa över tex lunchen om man inte känner
för det.

Mathållning:

Och under tiden har jag alltid ätit mig mätt(har nog dessutom
överdrivit några gånger med att äta tex vispat grädde med bär
tec..) och riktigt gott så som jag ser det själv.

Bakar mandelmjölsbröd (hemst gott, det är bara det att min fru
gillar det också så det gäller att hålla i det), äter bär
tillsammans med vispgrädde. Dricker kaffe med mycket riktig grädde igen
(som man gjorde på landet förut), och det har aldrig smakat så
gott som nu. Har under senaste månaderna lagt i eko  kokosolja i kaffet och då håller man sig mätt extra länge.

Ordentligt med smält smör på ångkokta grönsaker(blomkål,
broccoli etc..), ägg, bacon, riktig kött lagat i ugnen av
olika sorter.Samt fisk ett par gånger i veckan (varav lax en
gång).

Har aldrig i mitt liv ätit så mycket grönsaker, oftast är det 6 sorters ångkokta och ett par färska på bordet.

Jag som åt max av 2-3 sorter per dag innan.

Har aldrig längre sug eller längtan efter sötsaker, bröd

etc. sedan 4v efter påbörjat LCHF diet.

Innan LCHF kunde man nog kalla mig kakmonster trots glutenintlerans.

Alla glutenfria produkter i affärerna har ju under de senaste 10 åren blivit även mer sötare än de vanliga produkter.

Så att innan jag började med LCHF så började tom jag tycka att de var för söta för att ätas.

Som sagt jag trodde inte på det  början men tänkte att det var värt ett försök att bli kvitt åtminstone en del av blodtrycksmedicinen och det gick ju bra.

MEN förutom detta så känner jag att jag mår bättre på alla sätt nu, orkar träna bättre etc.

Så det blir aldrig mera tillbaka till kolhydrat  frossandet igen.

Fyller strax 60 och man får hoppas att gamla synder inte hinner ikapp en.

Äter väl något mellan moderat och strikt LCHF vad jag förstår.

• Gilla 1
Länk till inlägg

I september 2009 hade jag en liten "propp" i hjärnan, som förlamade ena halvan av min kropp för några minuter. Lyckligtvis var detta förbigående. Och jag fick inga men av det. Då ville läkarna sätta mig på lågfett diet o kolesterolpiller. O jag följde ju deras råd några veckor o började må dåligt. I samma väva läste en vän till mig en bok av finske läkaren Antti Heikkilä om LCHF och gav den till mig för att läsa. Allt i boken lät vettigt o gav mig också information om varför "propparna" bildas, o hur undvika dom. Så omedelbart började jag äta efter LCHF-metoden o må alldeles utmärkt. Gick också ner dom onödiga 7-8 kilon som bonus. Alltså äter jag LCHF för att inte bli sjuk. :)

Länk till inlägg

För min del var det i första hand för att jag var trött på jojobantning och detta kändes helt rätt från dag ett (den 17 jan 2008) och sen gick det av bara farten i flera år. Dock har jag tyvärr flummat tillbaka i gamla ovanor med sockerintag i mängder den senaste tiden. Jag gjorde en rejäl omstart för en vecka sen, det funkar bra och jag känner att detta är det enda rätta för mig. Jag vill helt enkelt  bara må bra!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Viktminskning var anledningen till att jag började. Sen var det ingen hejd på allt som hände.

Blivit av med alla former av allergier. Pollen, nötter m.m. troligtvis även äpplen om jag nu mot all förmodan skulle få för mig att äta ett... :D

Migränen försvann, från 1-2 ggr i månaden, till 0! Och så har det varit i drygt tre år nu! Ja, viktminskningen fungerade såklart också. -25,

även om jag tyvärr stått still det sista året, trots att jag borde ner kanske 15 till... men det är väl bara att vara mer strikt antar jag...

Ovanstående är förvisso ett trevligt inlägg, och alldeles sant! Dock inte skrivet av undertecknad, signaturen Erik K, utan av en god vän

som "råkade" skriva ett inlägg på min i formumet inloggade dator. Eftersom Karin S och Tuva redan tryckt på gilla-knappen så låter jag

det ligga! :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Först och främst för att mina IBS - besvär försvinner helt med LCHF, vilket är helt fantastiskt, något jag brottats med i 30 år. Är nu helt besvärsfri. Vill också minska i vikt men det är svårt. Tillhör gruppen kvinna, 55 år med 10 kg övervikt sedan en rejäl stressperiod för ett år sedan. Skulle jag inte gå ner i vikt - så slutar jag inte med kosten eftersom jag mår så bra.

Länk till inlägg