Limp

Varför äter du LCHF ?

Vad är ditt primära mål med LCHF ?  

351 medlemmar har röstat

1. 1. Jag äter LCHF primärt för att...

• Jag vill återvinna min hälsa
    • Jag vill gå ner i vikt
    • Jag vill förlänga livet
    • Jag vill ha mer ork
    • Jag vill må bättre
    • Jag vill inte bli sjuk
    • Någon annan orsak... berätta gärna !

Recommended Posts

Jag började med lchf för att försöka få ner inflammation som jag hade i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med lchf för att försöka få ner inflammation som jag hade i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med LCHF främst för att se om jag kunde gå ner i vikt. Viktnedgången i sej är mindre viktig än de sekundära effekterna till en viktnedgång som jag hoppas på:

*slippa utveckla diabetes II - om jag gör det står skrivet i stjärnorna än så länge..

*belasta skelett och muskler mindre - tror jag gör det redan, även en blygsam viktnedgång känns bra..

*orka mer - nja, men det kan ha med annat bakomliggande att göra i mitt fall...

*slippa blodsocker som far upp och ner - absolut jag har vunnit den kampen redan, det känner jag!

Heja dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Började förra våren lite försiktigt för att jag ville gå ner några kilo i vikt och prova hur det skulle fungera.

Gissa om jag blev förvånad (var väldigt skeptisk från början) när jag mådde så mycket bättre, mitt sötsug försvann och därmed frossardagar jag kunde ha i bland, jag blev mycket piggare och hade en hel del energi kvar efter jobbet på kvällarna mot förut när jag var trött på EM.

Min psoriasis blev bättre-även om jag fortfarande har kvar lite så kliar det inte lika mycket.

Hela jag är lugnare och har mer ork än förr.

Märkte skillnaden i julas när jag föll tillbaka på sockret hur mitt humör förändrades-blev lätt irriterad och grinig mot barnen, var tröttare och hade inget tålamod. Det kändes inte roligt alls, det är inte jag.

Så nu har jag kommit tillbaka igen till lchf och är gladare o trevligare mot alla, lugnare, piggare, har mer energ, inget sockersug och min psoriasis har blivit bättre igen (den blev sämre under julen)

DET KÄNNS SÅ BRA!!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade velat kryssa i ett par till svar här  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började ut av ren nyfikenhet. Jag har haft migrän sedan jag var liten och letar ständigt efter nya sätt att minska antal anfall. Jag har alltid kopplat mina migränanfall med blodsockersvängningar, tänk om blodsockret är stabilt.... Nu med LCHF har jag upplevt väldigt positiva effekter, dvs näst intill inga anfall. Kan rekommendera till alla som lider av migrän att testa LCH!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja dig!

Heja dej med!! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaa...jag har ätit så fettsnålt jag kunnat i hela mitt liv, och mått ganska bra, tyckte jag. Men 30-40 kg övervikt blev det, trots en ständig kamp att mota dem, och ett antal försök att bli av med dem som ändå smög sig på. Julen 2006 bestämde jag mig för ett nytt försök, och hittade någon bok jag väl fått billigt från någon bokklubb; GI i praktikten. GI, med mycket fullkorn och sånt, det var så jag gillade att äta, så det lät ju förnuftigt.

Efter nyår började jag. Fett??? Skulle man äta fett? Och inget bröd och ingen potatis på flera veckor??! Jaja, säger han det, så får jag väl försöka. Fyra veckor kan jag stå ut.

Inom fyra veckor hade jag hittat Annikas blogg, och kolhydrater.ifokus, och jag hade fattat att jag kunde fortsätta äta så här. Suget efter bröd och potatis var försvunnet. Och jag upptäckte att det var skönt att slippa paltkoma och vrålhunger, att jag inte direkt efter maten undrade "när får jag äta nästa gång?", att jag sov hela natten utan att vakna vid ett, att hyn och slemhinnorna mådde bättre, att den svaga antydan till ont i fingerlederna som jag haft försvunnit, att magen mådde mycket bättre, minskad blodtrycksmedicin, och förmodligen ett antal saker till som jag glömt.

Och jag berättar detta för kompisar, och den enda reaktion jag brukar få är "jaha, och hur mycket har du gått ner, då?" Ganska onödig fråga...Min väg till normalvikt har jag inte hittat än - jo, kanske kanske med strikt LCHF, utan mejerier, relativt lite proteiner, enbart lunch och middag och möjligen någon träning till detta, så kan det gå neråt långsamt långsamt om jag håller detta en längre period, utan avsteg, utan jul, utan olämpliga restaurangbesök...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började lite smått med LCHF för ett par år sedan när föräldrarna satte igång med det. Har pendlat mellan liberal LCHF, typ HCHF och någon mer lagom nivå. Ibland har jag tänkt att nu ska jag allt vara duktig och ibland har jag bara skitit i det och hällt i mig socker. Har aldrig faktiskt behövt gå ner särkilt mycket i vikt och det är väl därför jag inte känt mig tvungen att vara nyttig. Så har snarare varit LCHF:are by heart, än faktiskt ätit LCHF.

Men nu har jag kommit igång på riktigt. Tröttnade på svullen mage, ohejdad hunger, energidippar och det där extra på magen och höfterna. Dessutom ville jag må bättre psykiskt, vilket man gör om man slipper alla biverkningar av kolhydrater. Så ja, jag vill må bättre helt enkelt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att må bättre. Var väldigt ofta förkyld, hade hjärtklappningar och jobbiga extraslag när jag skulle sova, började få ont i händerna och övriga kroppen också för den delen(kopplar jag dock mest till 25 års oförsiktigt idrottande...). Men det var inte förrän jag åkte på en lunginflammation som jag verkligen bestämde mig.

Behövde väl egentligen inte tappa många kilos vikt om man bara gick till utseende, vägde 87 kilo till mina 187cm(kände mig dock aldrig bekväm att väga så mycket...). Att jag gått ner 15 kilo och minskat 16cm i midjan är ren bonus. Nu har jag samma kropp som när jag mönstrade 1995 + några kilo muskler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har klickat i ”Jag vill må bättre”, inte för att jag mådde dåligt innan, men för att jag nu har insett att jag mår så mycket bättre med LCHF-kost. Hade kunnat välja ett par andra också...

Jag började med LCHF pga nyfikenhet!

Jag har alltid varit intresserad av kost och träning och hade därför läst en del om LCHF under ca ett års tid. Har alltid varit en normalviktig godisgris och tyckt att jag mått ganska bra, förutom när jag tryckt i mig för mycket godis och kakor.

I början av juni 2011 började jag. Ett par dagar efter det började även min man. Sedan dess är vi fast! Vi mår sååå bra!!

Min allra största vinst är att jag aldrig får blodsockerfall i samband med träning. Jag orkar mer under träningen och får ingen mjölksyra. Dessutom blir jag inte ”matarg” när jag inte ätit på ett tag och sockersuget är borta.

Min man har blivit av med sin besvärliga IBS-mage och han har slutat att snarka. Bara det gör ju att vi båda är piggare :-)

Dottern, 16 år äter liberal LCHF och har fått mycket mindre finnar, mer ork och hon har sluppit sina migränanfall.

Sonen, 14 år äter kolhydrater men försöker ändå undvika socker och mjöl så gott det går.

Önskar så att jag hade haft de kunskaper om mat jag har nu, när de var små.

Även svärmor, mamma och hennes sambo har börjat undvika kolhydrater pga olika anledningar. Känns skönt att inte behöva försvara sitt val inom familjen längre.

Jag kommer aldrig någonsin att gå tillbaka att äta som tidigare! För mig är LCHF ingen diet, det är en livsstil. Min livsstil.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter på det här viset (en hyfsat liberal LCHF) för att jag mår bra av det. Har blivit av med lite övervikt men framförallt stabilare mage, stabilare humör och inte längre ont i lederna som jag hade rätt stora problem med förut. Smärtan i lederna kommer tillbaks om jag äter för mycket mjöl och/eller dricker för mycket alkohol...

Nu för tiden tränar jag rätt mycket också och det är helt perfekt att aldrig behöva fundera på när jag åt senast eller när jag ska äta nästa gång för att orka träna, det är inga som helst problem att köra en 2-timamrs löprunda på morgonen utan att ha ätit något innan, en kopp kaffe och ett glas vatten är allt som behövs, därefter äter jag när jag är hungrig och får jag inte i mig någon mat direkt efter ett pass så klarar jag mig alldeles utmärkt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst för att jag mår bättre psykiskt av LCHF. Jag är mer uppåt, sorglös och har mer energi. För mig var det som att vända på en hand när jag gick över till strikt LCHF. Den positiva effekten på sinnesstämningen var helt otvetydig.

Min andra drivkraft är min fysiska hälsa. Jag är övertygad om att LCHF ger mig bättre hälsa på sikt. Enligt vad jag tror är socker den största boven till dålig hälsa och orsak till oerhört många sjukdomar idag, bl a hjärt-/kärlsjukdom. Men juryn har väl inte riktigt kommit in än i den här frågan (att LCHF är bra på sikt för hälsan, vad gäller socker är juryn färdig sedan länge).

Min tredje drivkraft (behövs i och för sig inte) är att jag vill förbättra min idrottsprestation. Jag sysslar med uthållighetsidrottande med tävlingar som är alltifrån 2 timmar till 11 timmar. Här är det dock bara förhoppningar att den strikta lågkolhydratkosten ska vara positiv. Till hösten kommer jag veta om det funkade. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från början ville jag gå ner i vikt.

Vägde 140, var trött hela tiden, mådde almänt dåligt och hade svårt att tro att jag skulle överleva till jag fyllde 35. Var något slags metabolic syndrome poster child, allt utom diabetes II vilket jag tack och lov inte hann utveckla.

Sedan kom pigghet och välmående som en oväntad överraskning. Nu när jag är åter på förhållandevis hälsosam vikt är det min huvudanledning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg